Vinn nätagg från Seasonic
Permalänk
Medlem

Äger någon Neonode?
De ska ha skrivit på papper med Samsung om en förlikning för patentintrång, men ingen vet vad summan är.
Det finns spekulationer om att förlikningens belopp kan vara mellan 500 MUSD och 5 BUSD. Spannet är enorm.
Sedan sägs det att Neonode kan egentligen göra en liknande process mot Apple för samma patentintrång.

Kursen har gått upp med 800% under det senaste året. I skrivande stund runt 19USD per aktie.
Olika forum säger att kursen kan passera 50 och till och med 100USD per aktie inom kort.

Vad tycker ni? Vet ni när det blir känd belopp och villkor för förlikningen och marknaden kan därmed sätta rätt pris på aktien utifrån data och inte baserat på spekulationer? (jag hittade nämligen ingen sådan info själv).

Visa signatur

Ryzen 2700 - be quiet Dark Rock 4
MSI B450 Gaming Pro Carbon AC WiFi - G.Skill TridentZ 16GB 3200c14
MSI Ventus OC 2070S @ 0,750V - Samsung C27HG70 Curved 1440p 144hz
Fractal Design Define R6 Vit TG - Corsair rm750x v2
SSD Samsung 860 EVO @ 500GB - SSD Intel 660p @ 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Savage_Gray:

Äger någon Neonode?
De ska ha skrivit på papper med Samsung om en förlikning för patentintrång, men ingen vet vad summan är.
Det finns spekulationer om att förlikningens belopp kan vara mellan 500 MUSD och 5 BUSD. Spannet är enorm.
Sedan sägs det att Neonode kan egentligen göra en liknande process mot Apple för samma patentintrång.

Kursen har gått upp med 800% under det senaste året. I skrivande stund runt 19USD per aktie.
Olika forum säger att kursen kan passera 50 och till och med 100USD per aktie inom kort.

Vad tycker ni? Vet ni när det blir känd belopp och villkor för förlikningen och marknaden kan därmed sätta rätt pris på aktien utifrån data och inte baserat på spekulationer? (jag hittade nämligen ingen sådan info själv).

Är det bara Neonode som kan göra anspråk på förlikningen? Deras market cap är ~300MUSD, det låter osannolikt att det skulle ligga 500 säkra MUSD och vänta på bara dem?

PS. Angående att "forum säger att kursen kan passera...": för alla småbolag jag följer är det konsensus bland forumdeltagarna att kurserna borde ligga åtminstone 4x högre än idag, det är "bara marknaden som inte sett storheten" än Halvpissiga data/nyheter prisas som "fantastiska" och följs av "om ni inte hoppar på nu missar ni tåget!!11!!1"

Visa signatur

i7-12700K - Asus Z690-Plus D4 - Asus GeForce TUF OC 3080 - Corsair HX850 // Acer LG OLED42C2 // Intel NUC NUC5i3RYH // Synology DS214play // Synology DS1019+ // Ipad Pro 11" // Macbook Pro late 2016 // Macbook Pro 14" 2021 //MacbookPro M4Pro 12/16 late 2024 24GB/1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av bubbelbabbel:

Är det bara Neonode som kan göra anspråk på förlikningen? Deras market cap är ~300MUSD, det låter osannolikt att det skulle ligga 500 säkra MUSD och vänta på bara dem?

PS. Angående att "forum säger att kursen kan passera...": för alla småbolag jag följer är det konsensus bland forumdeltagarna att kurserna borde ligga åtminstone 4x högre än idag, det är "bara marknaden som inte sett storheten" än Halvpissiga data/nyheter prisas som "fantastiska" och följs av "om ni inte hoppar på nu missar ni tåget!!11!!1"

Tvisten grundar sig i ett patent för tekniken som gör att man kan låsa upp en telefon med en svepgest på skärmen, som Neonode fick beviljat 2012. Bolaget som driver rättsprocessen i USA är Aequitas Technologies LLC, som äger det amerikanska företaget Neonode Smartphone LLC. På fredagen kom ett genombrott i en av de patenttvister man driver, när man nådde en förlikning med Samsung.
Beskedet innebär att svenska Neonode kan ta del av den förlikningssumma som ska utbetalas från techjätten med anledning av att man sålt patenten till Aequitas.

Enligt vad jag har hört får Aequitas 50% av summan efter att alla omkostnader för rättegången har dragits.
Siffrorna bygger delvis på att Samsung har sålt ca 3 miljarder enheter i världen med denna teknik och Neonode borde få 0,5-2USD per enhet.

---

Det som är mer intressant är att Neonode har drivit ett liknande case mot Apple. Dock hade man valt att pausa processen och lägga krut på Samsung, men enligt rykten ska processen mot Apple fortsätta så fort man är klar med Samsung. Och då finns någon form av vägledning i hur caset ska prissättas.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Savage_Gray:

Tvisten grundar sig i ett patent för tekniken som gör att man kan låsa upp en telefon med en svepgest på skärmen, som Neonode fick beviljat 2012. Bolaget som driver rättsprocessen i USA är Aequitas Technologies LLC, som äger det amerikanska företaget Neonode Smartphone LLC. På fredagen kom ett genombrott i en av de patenttvister man driver, när man nådde en förlikning med Samsung.
Beskedet innebär att svenska Neonode kan ta del av den förlikningssumma som ska utbetalas från techjätten med anledning av att man sålt patenten till Aequitas.

Enligt vad jag har hört får Aequitas 50% av summan efter att alla omkostnader för rättegången har dragits.
Siffrorna bygger delvis på att Samsung har sålt ca 3 miljarder enheter i världen med denna teknik och Neonode borde få 0,5-2USD per enhet.

---

Det som är mer intressant är att Neonode har drivit ett liknande case mot Apple. Dock hade man valt att pausa processen och lägga krut på Samsung, men enligt rykten ska processen mot Apple fortsätta så fort man är klar med Samsung. Och då finns någon form av vägledning i hur caset ska prissättas.

Låter ju sisådär att man inte kan föra två rättsprocesser samtidigt. Skralt.

Visa signatur

LOL! Check this out! :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

Jag tror inte heller vi kommer se samme prisökningar de närmaste 20 år som vi sett de senaste 20 åren men jag är inte heller helt säker på att de bara kommer följa lönerna. Dagens priser är i var fall ganska rimliga om man justerar för det som hänt med räntor och löneökningar de senaste 30-40 åren, vi lägger ungefär lika stor andel av vår lön på bostad men pga reallöneökningarna så räcker resterande del till mycket mer än tidigare.

Bara en ökning i takt med lönerna ger vid fullbelåning en avkastning av kapital på iaf 20% per år givet hur löneökningarna varit de senaste 30 åren, vilket inte är så pjåkigt ändå.

Men det vi spekulerar i nu kan man prata om på aktiemarknaden också, P/E-talen har under ett tag varit rätt höga samtidigt som vi vet att det som spätt på marknadens uppgång har varit de billiga pengarna. Jag tror t.ex. inte man ska räkna med samma avkastning nästkommande 15 år som vi sett de senaste 15 åren på börsen heller, båda marknaderna har varit dopade.

Ni kommer missa hela AI-rallyt och sedan är ni verkligen brända. MSFT säger upp personal på löpande band och 30% av deras kod är från AI idag. Sättet man räddar sig från AI är att 1. Ha ett jobb som inte ryker först. 2. Investera din lön i den som kommer göra att du blir ersatt av en ai, robot etc.

Exempel: Uberförare, köp aktier i Tesla, eller fast Waymo (Google) även om jag stark betvivlar deras kapacitet att skala och vara konkurrenskraftiga.

Visa signatur

I7-4790K - GTX970 - Asus ROG Swift PG278Q >
I7-8700K - 1080ti - Asus ROG Swift PG278Q >
9800x3d - 7900XTX - LG 38WR85QC-W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sub:

Ni kommer missa hela AI-rallyt och sedan är ni verkligen brända. MSFT säger upp personal på löpande band och 30% av deras kod är från AI idag. Sättet man räddar sig från AI är att 1. Ha ett jobb som inte ryker först. 2. Investera din lön i den som kommer göra att du blir ersatt av en ai, robot etc.

Exempel: Uberförare, köp aktier i Tesla, eller fast Waymo (Google) även om jag stark betvivlar deras kapacitet att skala och vara konkurrenskraftiga.

Även om du köper aktier kan företaget göra ny emissioner och spä ut tillgången av aktien. Bättre att spara i något neutralt och som inte kan späs ut.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Savage_Gray:

---

Så Neonode Smartphones LLc ägs av Aequitas, som driver processen? Och Aequitas kan få 50% av förlikngissumman?
Var kommer Neonode in? Det verkar ju vara ett helt annat företag?

Visa signatur

i7-12700K - Asus Z690-Plus D4 - Asus GeForce TUF OC 3080 - Corsair HX850 // Acer LG OLED42C2 // Intel NUC NUC5i3RYH // Synology DS214play // Synology DS1019+ // Ipad Pro 11" // Macbook Pro late 2016 // Macbook Pro 14" 2021 //MacbookPro M4Pro 12/16 late 2024 24GB/1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Errek:

Jurister är skalbara. Däremot finns det ett strategiskt värde att köra processerna sekventiellt. Nu kan de ta bevisförningen från domstolsförhandlingarna med Samsung och accelerera till förlikning. Sparar rejält med pengar.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av bubbelbabbel:

Jurister är skalbara. Däremot finns det ett strategiskt värde att köra processerna sekventiellt. Nu kan de ta bevisförningen från domstolsförhandlingarna med Samsung och accelerera till förlikning. Sparar rejält med pengar.

det sägs också att Neonode kan nyttja pengarna från förlikningen med Samsung för att återköpa aktier.
De har nämligen väldigt få aktier på marknaden, och det innebär att antal aktier kan drastiskt minska.
Vilket i sin tur kommer betyda att förlikningen eller skadestånd från Apple kommer att fördelas över färre aktier - därmed stor klirr till innehavarna vid utdelning/alternativt mycket högre värdering per aktie.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av bubbelbabbel:

Så Neonode Smartphones LLc ägs av Aequitas, som driver processen? Och Aequitas kan få 50% av förlikngissumman?

Jag kan inte alla turer, men jag förmodar att Neonode sålde sina patent till Aequitas, för att Aequtas ska kunna, med sina muskler, driva ett case mot Samsung. Och i samband med detta kom de överens hur eventuell vinst/förlikning ska fördelas.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Errek:

Jag gissar att rättegångskostnader kan uppgå till flera miljoner dollar, om inte tiotals miljoner dollar, och kräva många resurser. Om de förlorar mot Samsung förlorar de ganska säkert mot Apple också, så för mig låter det helt logiskt att fokusera på ett fall i taget.

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sub:

Det behöver inte ha något med AI att göra.
De hade många nyanställda de senaste åren, nu när ekonomin går lite sämre är det ett sätt att skära i kostnaderna.
https://m.macrotrends.net/stocks/charts/MSFT/microsoft/number...

Han sa upp till 30% av deras kod är skriven av AI, tyvärr vet vi inte riktigt vad det innebär. Vad betraktas som skriven av AI? Inkluderar det autocomplete? Det kanske har gjort det lättare att generera mer kod för att göra samma sak? Detsamma vad det gäller tester. LLMs älskar utförliga kommentarer, inkluderas kommentarer i kod?
Formuleringen betyder också att det är mellan 0 och 30%.
Vi har som sagt inte tillräckligt mycket information för att avgöra vad det innebär, men det vi vet är att VDn har ett stort incitament att lyfta fram hur betydelsefullt AI är så då gäller det att vara på sin vakt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pine-orange:

Det behöver inte ha något med AI att göra.
De hade många nyanställda de senaste åren, nu när ekonomin går lite sämre är det ett sätt att skära i kostnaderna.
https://m.macrotrends.net/stocks/charts/MSFT/microsoft/number...

Han sa upp till 30% av deras kod är skriven av AI, tyvärr vet vi inte riktigt vad det innebär. Vad betraktas som skriven av AI? Inkluderar det autocomplete? Det kanske har gjort det lättare att generera mer kod för att göra samma sak? Detsamma vad det gäller tester. LLMs älskar utförliga kommentarer, inkluderas kommentarer i kod?
Formuleringen betyder också att det är mellan 0 och 30%.
Vi har som sagt inte tillräckligt mycket information för att avgöra vad det innebär, men det vi vet är att VDn har ett stort incitament att lyfta fram hur betydelsefullt AI är så då gäller det att vara på sin vakt.

Bara det faktum att man tjänar bra, deras aktie tar nya ath men man kapar i personalen som att det är dåliga tider tycker jag är stort bevis för att AI ökat produktiviteten så fort att man inte kan skala upp i sann msft-stil i den fysiska världen för att bibehålla personalstyrkan. De flesta företag i sektorn är påväg mot nya ath, men folk vittnar hela tiden om hur tufft det är få jobb jämf med 2020-2021.

Vi får se var det tar vägen, jag tror just utvecklare, programmerare och dyl. har en liten dipp men allteftersom det blir ännu mer mainstream kommer jobbmarknaden återkomma starkt för denna grupp då det inte riktigt är mainstream men kommer bli, att faktiskt ersätta instegs-pappersvändarjobb. Då kommer det bli en ketchupeffekt

Visa signatur

I7-4790K - GTX970 - Asus ROG Swift PG278Q >
I7-8700K - 1080ti - Asus ROG Swift PG278Q >
9800x3d - 7900XTX - LG 38WR85QC-W

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av bubbelbabbel:

Neonodes patent för denna rättsprocess fördes över till ett nytt bolag som samägs av Neonode och advokatfirman.

Neonode har aldrig kunnat driva den här processen juridiskt. På tok för dyrt och för oöverskådligt om det skulle funka.
Istället har advokatfirman axlat risktagarrollen.
Men så tar de också en ordentlig del av eventuellt skadestånd från rättsprocessen om de vinner.

Därför finns ett eget företag som bara äger just de här patenten. Det är lite rörigt - men det blir logiskt när man tänker på hur finansieringen av rättsprocessen ser ut

Visa signatur

💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled
🎮 → Steamdeck

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Neonodes patent för denna rättsprocess fördes över till ett nytt bolag som samägs av Neonode och advokatfirman.

Neonode har aldrig kunnat driva den här processen juridiskt. På tok för dyrt och för oöverskådligt om det skulle funka.
Istället har advokatfirman axlat risktagarrollen.
Men så tar de också en ordentlig del av eventuellt skadestånd från rättsprocessen om de vinner.

Därför finns ett eget företag som bara äger just de här patenten. Det är lite rörigt - men det blir logiskt när man tänker på hur finansieringen av rättsprocessen ser ut

Är det kommunicerat hur en eventuell vinst ska fördelas? Jag är intresserad av potentialen, men har inte hittat något om hur stor del som kan gå tillbaka till NEON.

Visa signatur

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av bubbelbabbel:

Är det kommunicerat hur en eventuell vinst ska fördelas? Jag är intresserad av potentialen, men har inte hittat något om hur stor del som kan gå tillbaka till NEON.

Som jag förstått det är det delade bolaget ägt 50/50. Vinsterna lär fördelas därefter.
Det är emellertid två kansken i rad där.

Det är... Komplext. Jag tror nämligen inte vinsten kommer kommuniceras ens 😅.
Kutym är att NDAs skrivs för förlikningsärenden som de här. Så det kommer nog inte komma något oficiellt uttalande för hur mycket man gått plus vid förlikning med samsung.
Samtidigt är neonode börsnoterat med redovisningskrav därefter så det kommer väl komma ut i någon form ändå.
Jag vet inte hur allt det där går till däremot. Teor ingen utomstående vet ännu.

Visa signatur

🎮 → Steamdeck

Permalänk
Medlem

Har ingen aning om jag gör nåt vettigt, men köpte Neonode för 300tkr idag för 19,91USD per aktie.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Savage_Gray:

Har ingen aning om jag gör nåt vettigt, men köpte Neonode för 300tkr idag för 19,91USD per aktie.

But.......why?

Permalänk
Medlem

Vilka aktier har ni som favoriter när det kommer till utdelning?

Hittade denna via någon sån "minförstamiljon"-konto på Threads, de kör utdelning flera ggr per år och det är ju trevligt. Sen om den är bra eller dålig får någon annan uttala sig expert om

https://www.avanza.se/aktier/om-aktien.html/1308441/hoegh-aut...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Def_Dog:

Svenska storbanker ger bra utdelning. Även Volvo(lastvagnar) har historiskt gett bra utdelning men i år har aktien fallit ordentligt så tron på utdelning verkar sval för tillfället.

Visa signatur

Gigabyte X870E | 32GB DDR5 6000M/T | Ryzen 7 9800X3D | Noctua NH-D14 | RX 9070XT Pulse | Sound BlasterX AE-5 | RMe 850W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Def_Dog:

Tele2: Stabil aktie imo, hållit sig relativt plan senaste 25 åren, ökar sakta. Utdelning 2 gånger per år.
Telia: Samma här, minskar sakta. Utdelning 4 gånger per år.

Tror det är två bolag som inte kommer gå under i närtid. Avkastningen återinvesteras.

Tänkte investor men tycker dom har rätt stort utrymme för fall efter senaste årens ökning.

Säkert inte de bästa aktierna men gillar att pengarna rullar in relativt ofta och till en bra direktavkastning (%)

(obs är noob)

Visa signatur

Intel Core i5 6300HQ 3.2 GHz - Nvidia GeForce GTX 960M 2GB - Generic DDR4 1x8GB 2133MHz

YOMAHA, YOMASO!

Permalänk
Medlem

Har ägt Neonode sen 2020 så är ganska luttrad. Den kan gå ner till 2 dollar över ett slag om det kommer något negativt besked. Jag har sen länge ägt den "gratis" då jag tagit hem min ursprungliga investering. Resten får ligga som en lottokupong tills allt är över. Det ser ljust ut just nu iaf men...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eismannen:

But.......why?

Jag har ju en förhoppning att förlikningen med samsung kommer ge en bra klirr i kassan.
Att bolaget kommer använda förlikningen för att göra en buy-back av sina aktier, vilket kommer leda till att antal aktier i omlopp minskas. Sedan kommer ett case drivas mot Apple (och enligt rykten Google). Eftersom casen är väldigt snarlika med den mot Samsung, talar mycket om att även där kommer Neonode tjäna en stor del, men då kommer denna framtida förlikningen delas på ett färre antal aktier. Och "naiva barnet" i mig koppas på en kurs mot 100usd/aktie

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Def_Dog:

Hittade denna via någon sån "minförstamiljon"-konto på Threads, de kör utdelning flera ggr per år och det är ju trevligt. Sen om den är bra eller dålig får någon annan uttala sig expert om

Shipping är cykliskt och volatilt. Det verkar som att många bolag ger all vinst som utdelning och det leder till hög direktavkastning i denna branch. Men utdelningen kan också utebli lika fort med kursfall som följd.

Finns ETF:er om man vill ha bra riskspridning. T.ex.:
XACT Nordic High Dividend Low Volatility

Sen tycker jag inte man ska snöa in på utdelning. Tror jag läst att utdelning inte korrelerar med överprestation.
Bolag delar ut om de inte vet vad de ska göra med pengarna ungefär. Vissa bolag återköper aktier.
Visst, om man använder pengarna som kommer in för att leva av, men om man ska hålla på och återinvestera känns det som extra jobb bara.

Skrivet av Drickz:

Svenska storbanker ger bra utdelning. Även Volvo(lastvagnar) har historiskt gett bra utdelning men i år har aktien fallit ordentligt så tron på utdelning verkar sval för tillfället.

AB Volvo har massiv kassa och har haft starkt kassaflöde sista åren, som möjliggjort stora extrautdelningar. Aktien har fallit en del från toppen efter "tullkaoset" men är faktiskt ~4% upp i år med utdelning återinvesterad.
Har inte sett någon spekulera i att kassaflödet skulle försämras, så jag tror man kan räkna med rejäla extrautdelningar kommande år också. Beror på konjunkturen, slår fort på efterfrågan.

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Def_Dog:

Du har fått bra tips redan, men nämner en stabil pjäs med lite annan uppbyggnad som kan vara värd att ta en titt på också:

Aktiespararna Global Direktavkastning B

Fonden presenteras på ett bra sätt genom följande webinar: https://cicerofonder.us20.list-manage.com/track/click?u=2b9e8...

Permalänk
Medlem

Värt att tänka på är att utländska utdelningar beskattas med cirka 15% (utländsk källskatt) medan inhemska utdelningar på en ISK inte beskattas mer än det vanliga schablonbeloppet.

Visa signatur

Gigabyte X870E | 32GB DDR5 6000M/T | Ryzen 7 9800X3D | Noctua NH-D14 | RX 9070XT Pulse | Sound BlasterX AE-5 | RMe 850W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Savage_Gray:

Jag har ju en förhoppning att förlikningen med samsung kommer ge en bra klirr i kassan.
Att bolaget kommer använda förlikningen för att göra en buy-back av sina aktier, vilket kommer leda till att antal aktier i omlopp minskas. Sedan kommer ett case drivas mot Apple (och enligt rykten Google). Eftersom casen är väldigt snarlika med den mot Samsung, talar mycket om att även där kommer Neonode tjäna en stor del, men då kommer denna framtida förlikningen delas på ett färre antal aktier. Och "naiva barnet" i mig koppas på en kurs mot 100usd/aktie

Ja lyckas du har du råd med massor av rtx 5090. Och skulle du sälja redan nu har du gjort en rejäl hacka.

Kändes lite som gambling men to each his own. Hoppas det går vägen nu bara.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Som jag förstått det är det delade bolaget ägt 50/50. Vinsterna lär fördelas därefter.
Det är emellertid två kansken i rad där.

Det är... Komplext. Jag tror nämligen inte vinsten kommer kommuniceras ens 😅.
Kutym är att NDAs skrivs för förlikningsärenden som de här. Så det kommer nog inte komma något oficiellt uttalande för hur mycket man gått plus vid förlikning med samsung.
Samtidigt är neonode börsnoterat med redovisningskrav därefter så det kommer väl komma ut i någon form ändå.
Jag vet inte hur allt det där går till däremot. Teor ingen utomstående vet ännu.

Verkar stämma, enligt avtalet fördelas nettot lika efter alla omkostnader. Avtalet

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Savage_Gray:

Jag lade en mindre investering i NEON förra veckan, tack vare forumtråden här. Ser det mest som lottopengar.
Håller med om att buyback skulle vara rimligt, alternativt en extrautdelning, eller en kombination.

Du nämnde att rykten kring förlikningssumman nämner 500-5 000 MUSD, varav hälften efter kostnader (vilka kan vara betydande, men sannolikt inte över 100 MUSD), vilket skulle ge över 200 MUSD till NEON (OBS - baserat på rykten!). Idag har NEON en market cap på knappt 400 MUSD.

Jag ser det nästan som en risk att de helt plötsligt skulle dubbla sin market cap med ett stort kapital utan en strategi (i alla fall inte kommunicerad). Med det sagt, det är klart att det finns en uppsida om ryktena stämmer. Spännande!

Inte för "någon vecka sedan". "Förra veckan". Tiden flyger...
Visa signatur

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av bubbelbabbel:

Jag lade en mindre investering i NEON för någon vecka sedan, tack vare forumtråden här. Ser det mest som lottopengar.
Håller med om att buyback skulle vara rimligt, alternativt en extrautdelning, eller en kombination.

Du nämnde att rykten kring förlikningssumman nämner 500-5 000 MUSD, varav hälften efter kostnader (vilka kan vara betydande, men sannolikt inte över 100 MUSD), vilket skulle ge över 200 MUSD till NEON (OBS - baserat på rykten!). Idag har NEON en market cap på knappt 400 MUSD.

Jag ser det nästan som en risk att de helt plötsligt skulle dubbla sin market cap med ett stort kapital utan en strategi (i alla fall inte kommunicerad). Med det sagt, det är klart att det finns en uppsida om ryktena stämmer. Spännande!

Typ hela neonodes market cap är väl baserat på det här rättsfallet.
Övriga verksamheten omsätter inte särskilt mycket pengar. Utan det här är väl kursen värd en bråkdel.
Då kan man ju fråga sig om market cap är det dubbla mot förväntad utdelning här... Är det då väldans högt värderat?
Finns kanske ännu mer att hämta mot apple och google framöver med samma patent?

Men ja - frågan om utsträckningen på utdelning är helt klart relevant.

Visa signatur

🎮 → Steamdeck