HDMI Forum spikar specifikationerna för HDMI 2.2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Megacrash:

Ja Ps5 klarade ju 8k/120fps stod det på boxen så det är väl läge att Ps6 steppar upp till 16k😂😂😂

The PS5 Finally Has An 8K Game, But There's A Catch
While The Touryst renders internally at 8K, the PS5 can't actually output that resolution.

The developer also promised that, if Sony were to eventually enable 8K output on a PS5, it would release a patch allowing The Touryst to display without downsampling on an 8K TV.

https://www.gamespot.com/articles/the-ps5-finally-has-an-8k-g...

-

All PS5 Pro 8K Games

Whereas the PS5 claimed 8K support (which was then recently removed), the PS5 Pro can actually do it and do it well.

All PS5 Pro 8K games list:

F1 24 (at 60 FPS)
Gran Turismo 7 (at 60 FPS)
No Man’s Sky (at 30 FPS)
Pure Pool Pro (at 30 FPS with ray tracing)
[REDACTED] (at 60 FPS)
The Callisto Protocol (at 30 FPS with ray tracing)

https://www.psu.com/news/all-ps5-pro-8k-games/

-

Så verkar som standard PS5 inte klar 8K, men att PS5 Pro gör det.
Men listan över PS5 Pro spel i 8K är inte lång.

Jag såg inte något heller om skaparna av The Touryst har släppt den uppdateringen för att visa 8K utan nerskalning som de utlovat.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av infigo:

Ska din laptop stödja CEC? Behöver verkligen min kamera kunna kommnunicera över hdmi-ethernet? Är det vettigt att en högtalare ska ha ett chip som stödjer att ta emot bild? etc. Var drar man gränsen? vilken enhet ska behöva ha vilka features för att få märkningen? vill du verkligen betala för features som kostar mycket pengar att implementera bara för att en liten feature kom i samma version?
USB håller jag med om, speciellt med allt som kom till typ usb40. Men den är lite i samma träsk nu medthunderbolt, och transfer per pair updelning (och detta bortser C kontakten som har ännu mer grejer som kan innehas, typ pd+).

HDMI är en stor specifikation med massor av funktioner, alla kan inte finnas på alla produkter och många är inte vettiga att ha på många produkter. Därför har DP lyckats bättre namnmässigt för det är enklare där med fart på porten per lane märkt uhbr20, 135 etc och kabel märkt med maximal fart dp80 dp54. (där till stor skillnaden att du kan ha adaptrar som inte använder alla 4 lanes för att kunna ha usb20gigabit samtidigt som bild, då båda äter datapar)

Skrivet av Yatagarasu:

I det här sammanhanget handlar det om ynka kronor. Visst, det kan tyckas överdrivet att en högtalare ska ha "stöd" för bildsignal – men samtidigt finns det inga nämnvärda besparingar att göra, om ens några alls, på att börja stycka upp standarden.

Stiften sitter där oavsett, mängden koppar i kabeln är densamma, och att krångla till det hela för att spara en femma och en fimp känns mest som snålande för sakens skull. Det skulle nog till och med gå att räkna hem billigare tillverkning om man bara höll sig till ett och samma chip, istället för att ha flera olika fabrikationsmodeller.

Jag kan såklart inte tala för alla, men jag hade gladeligen betalat de där fem kronorna extra per enhet – bara för att slippa behöva fundera, jämföra eller lusläsa specifikationsblad för att förstå vad det egentligen är man köper. Eller ännu viktigare: slippa hjälpa folk som står där med en kabel som inte fungerar som tänkt, bara för att funktion X saknas trots att marknadsföringsmaterialet påstod Y.
Och det är ju där problemet börjar. När man haft HDMI 1.x på lådan genom alla tidigare versioner, varför då inte bara fortsätta på samma fungerande koncept? Särskilt när det både finns vedertagna benämningar från marknadsföringen, och det är begrepp folk faktiskt använder i praktiken. Att plötsligt frångå det och skapa ett otydligt virrvarr av beteckningar är ingen annat än att krångla till saker i onödan – och helt ärligt: självmål från dessa standardiseringsorgan.

Jag håller med båda två här.

Om vi pratar om kabeln. Ja - kabeln bör klara av allt HDMI 2.2 klarar av om den ska få märkas så. Kabeln ska egentligen bara klara bandbredd.
Varför inte bara skriva ut bandbredd då? För att det är bara tech-fikon som förstår den typen av spec. Inte anpassat för gemene man.
Gör det enkelt för konsumenten med kabelval.

Jag ser däremot inte det som en självklarhet att högtalarkretsen som inte kan skicka/ta emot bild behöver ha stöd i kretsen för att skicka/ta emot bild.
Det är OK att enheter med begränsad funktionalitet också använder billigare kretsar på komponentsidan.

Visa signatur

💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled
🎮 → Steamdeck

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yatagarasu:

Och det är ju där problemet börjar. När man haft HDMI 1.x på lådan genom alla tidigare versioner, varför då inte bara fortsätta på samma fungerande koncept? Särskilt när det både finns vedertagna benämningar från marknadsföringen, och det är begrepp folk faktiskt använder i praktiken. Att plötsligt frångå det och skapa ett otydligt virrvarr av beteckningar är ingen annat än att krångla till saker i onödan – och helt ärligt: självmål från dessa standardiseringsorgan.

De har inte plötsligt frångått nånting och inget har förändrats:
"Ultra high speed" har varit gamla benämningen på kabeln för att säkra att den klarar 48gbps bandbredd. Nu tillkommer det en Ultra96 märkning för mer bandbredd. Inte svårare än så. Att märka kabeln med version (tex 2.1) har varit lika "fel" sen hedenhös.

Dvs HDMI själva är konsekventa med att märka upp funktionerna snarare än versionen, men eftersom ingen riktigt förstår systemet (inklusive kabeltillverkarna och marketingmänniskorna) så märks ofta kablarna med versionsnummer iallafall.

Jag gillar inte heller systemet men är än så länge snäppet tydligare än USB...

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yatagarasu:

Den enkla lösningen hade varit att kalla det HDMI 2.x – inga valfria funktioner, inget lull-lull. Ska en kabel märkas som 2.x, då ska den också klara hela specifikationen, punkt slut. Samma frustration gäller USB-härvan för egen del... varför skulle man krångla till allt med "Gen"-tramset och resten därefter? Det hade gott kunnat heta USB 3.1, 3.2, 3.3 och så vidare – rakt, tydligt och konsekvent.

Poängen är att man inte ska behöva vara insatt för att förstå vad man köper. Det ska framgå direkt på lådan exakt vad man kan förvänta sig av en viss kabel eller port – det är liksom grunden i tydlig konsumentinformation. Och det säger jag som ändå är rätt insatt själv. Allt annat blir bara jibberish och ett onödigt komplext ekosystem helt utan anledning.

Återigen, en kabel ska inte ha versionsnummer då kablar inte kan skilja på funktioner. Det enda som kan skilja mellan olika kablar är kvalitet, längd, bandbredd osv.

En kabel som är certifierad och märkt Ultra96 vet vi ska klara av att låta enheter med HDMI 2.2 att kommunicera med varandra fullt ut.

Vi vet i dagsläget inte om framtida HDMI 2.3 kommer att kräva högre bandbredd. Den standarden kanske bara lägger till funktioner och fortfarande håller sig inom samma bandbredd. Även då kommer Ultra96-kablar att räcka. Därav, skilj på HDMI-version och kablar.

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D | ASUS TUF Gaming B650-Plus WIFI | Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 6GT/s CL30 FURY Beast | Kingston Fury Renegade M.2 NVMe SSD Gen 4 2TB | MSI RTX 4060 8GB | Fractal Design Define S | MSI MPG A850G 850W | Thermalright Phantom Spirit 120 SE | Windows 11 Pro | AOC 27" AGON AG276QZD2 OLED QHD 240 Hz

Permalänk
Skribent
Skrivet av Roger W:

De har inte plötsligt frångått nånting och inget har förändrats:
"Ultra high speed" har varit gamla benämningen på kabeln för att säkra att den klarar 48gbps bandbredd. Nu tillkommer det en Ultra96 märkning för mer bandbredd. Inte svårare än så. Att märka kabeln med version (tex 2.1) har varit lika "fel" sen hedenhös.

Dvs HDMI själva är konsekventa med att märka upp funktionerna snarare än versionen, men eftersom ingen riktigt förstår systemet (inklusive kabeltillverkarna och marketingmänniskorna) så märks ofta kablarna med versionsnummer iallafall.

Jag gillar inte heller systemet men är än så länge snäppet tydligare än USB...

Skrivet av Joppis:

Återigen, en kabel ska inte ha versionsnummer då kablar inte kan skilja på funktioner. Det enda som kan skilja mellan olika kablar är kvalitet, längd, bandbredd osv.

En kabel som är certifierad och märkt Ultra96 vet vi ska klara av att låta enheter med HDMI 2.2 att kommunicera med varandra fullt ut.

Vi vet i dagsläget inte om framtida HDMI 2.3 kommer att kräva högre bandbredd. Den standarden kanske bara lägger till funktioner och fortfarande håller sig inom samma bandbredd. Även då kommer Ultra96-kablar att räcka. Därav, skilj på HDMI-version och kablar.

Det är ju just det där konceptet som krånglar till allt från första början – vilket också varit min poäng hela tiden. Det finns ingen anledning att särskilja bandbredd från funktioner.

Praktiskt exempel på ett vettigare upplägg: Om HDMI 1 har 10 MB/s och två funktioner, och det sedan kommer en version med högre bandbredd men fortfarande bara två funktioner – då är det HDMI 1.1. Om en tredje funktion tillkommer men bandbredden är oförändrad, då blir det HDMI 1.2. Ökar bandbredd och funktioner, ja då är vi på HDMI 1.3.

Att separera och blanda ihop funktioner, bandbredd och beteckningar är bara ett bevis på att hela systemet är trasigt från grunden – insatt eller ej, så skiter jag rätt blankt i vad ett specblad säger i sådana här lägen, särskilt när det inte tydligt framgår på lådans framsida exakt vad som avses

Visa signatur

< R9 5900X | 32GB 3200 MT/s | RTX 3090 Ti >

< R5 7600X | 32GB 6400 MT/s | RX 9070 XT >

Permalänk
Skribent
Skrivet av Söderbäck:

[...]
Jag ser däremot inte det som en självklarhet att högtalarkretsen som inte kan skicka/ta emot bild behöver ha stöd i kretsen för att skicka/ta emot bild.
Det är OK att enheter med begränsad funktionalitet också använder billigare kretsar på komponentsidan.

Jag är kluven inför det här – för även om jag spontant håller med i sak, så ger det inte riktigt den tydliga och raka väg framåt som jag hade hoppats på i den här typen av frågor. Det låter vettigt på pappret, men jag lovar att det ändå kommer finnas tillverkare som lyckas strula till det på något sätt, om det inte finns exakta och tydliga krav genomgående i standarden.

Visa signatur

< R9 5900X | 32GB 3200 MT/s | RTX 3090 Ti >

< R5 7600X | 32GB 6400 MT/s | RX 9070 XT >

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yatagarasu:

Det är ju just det där konceptet som krånglar till allt från första början – vilket också varit min poäng hela tiden. Det finns ingen anledning att särskilja bandbredd från funktioner.

Och det gör de ju inte heller: bandbredden är bara en av ett gäng funktioner som ingår i standarden!

Skrivet av Yatagarasu:

Praktiskt exempel på ett vettigare upplägg: Om HDMI 1 har 10 MB/s och två funktioner, och det sedan kommer en version med högre bandbredd men fortfarande bara två funktioner – då är det HDMI 1.1. Om en tredje funktion tillkommer men bandbredden är oförändrad, då blir det HDMI 1.2. Ökar bandbredd och funktioner, ja då är vi på HDMI 1.3.

Och exakt så funkar det väl redan i dag???
Laxpudding har redan bankat in det där i mig ett par gånger nu: Ingenting i apparaterna är egentligen knutet till versionsnumret.

Då och då så sammanställer och standardiserar HDMI alla funktioner och specar för bandbreddstandarder osv som finns och dokumenterar det "nuläget" i en ny HDMI version. Om funktionerna utökar bandbredd eller funktionalitet eller något annat spelar ingen roll - allt ingår i samma versionsnummer. Sen är det upp till tillverkarna att använda de funktioner de vill.

Dvs är man fokuserad på bandbredd, lär dig leta efter Ultra high speed och Ultra96 så är du täckt sen och behöver inte kolla versionsnummer. (Står det bara ett versionnummer och inga funktioner, så undvik kabeln/prylen, då har inte tillverkaren gjort sin läxa)

Håller med det inte är klockrent: det vore fint om man kunde knyta nånting till själva versionsnumret för att underlätta för användaren, något "golv" för minimifunktionalitet för bandbredd och funktioner som sakta klättrar uppåt eller liknande.

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Bildexpert 📺

Livet är fullt med annat för mig just nu så vi tar den korta versionen

Detta med HDMI 2.2 och Ultra96-kablar har noll och ingen inverkan på befintlig utrustning eller användning.

När i framtiden det blir aktuellt med med krav på 96 Gbps bandbredd, aka Ultra96, till exempel en framtida 4K/480-skärm eller ett par avancerade VR-glajjor? Ja, då köper du en Ultra96-kabel till dessa prylar som använder Ultra96-nivån.

That's it.

Gå nu tillbaka till sommaren.

Permalänk
Medlem
Skrivet av infigo:

Ska din laptop stödja CEC?

JA! Det är ett jätteproblem att nästan allt utom en PC klarar CEC-delen av HDMI. Om till och med en Raspberry Pi, som är optimerad för billig tillverkning, klarar CEC så borde det inte vara ett problem för Intel/AMD/NVIDIA att klara det heller.

Visa signatur

Mjölnir: Ryzen 9 3900X | X570-I | Ballistix Sport 32GB | Powercolor RX 5500XT 4GB ITX | Kolink Sattelite
Server: Ryzen 5 1400 | X470-F | Ballistix Sport 24GB | ASUS HD 7790 2GB | Sapphire RX 470 8GB ME | NZXT Switch 810

Permalänk
Medlem
Skrivet av Djhg2000:

JA! Det är ett jätteproblem att nästan allt utom en PC klarar CEC-delen av HDMI. Om till och med en Raspberry Pi, som är optimerad för billig tillverkning, klarar CEC så borde det inte vara ett problem för Intel/AMD/NVIDIA att klara det heller.

Jag har min dator kopplad till TVn som är i ett annat rum med en 20m HDMI kabel, avsaknaden av CEC är rätt störande tbh. Ska jag spela på datorn på TVn måste den vara på, och sen har jag ett BT-keyboard vid soffan där jag har en keybinding som ändrar mina windows-displaysettings till att använda TVn som primärskärm. Inte jättesmidigt, och spelar därför numera mest på steam deck för bekvämlighet, trots hårdvaran i signaturen.

Steam deck har CEC stöd, men spelar inte så bra i 4k. När steam machines kommer så kanske man äntligen kan ha en PC-lösning som mathcar konsoller i både ease-of-use och prestanda. Men då hade jag också spenderat pengar på 2 olika PC-setups >.>. Drömmen hade varit om Min dator hade något support för att köra något script som kördes när TVn byter till kanalen som är dedikerad till min main PC, lite som hur konsoller går ur sleep mode när deras kanaler blir valda.

Visa signatur

MainRig: RTX 3080 | Ryzen 7 7800x3d | 32GB DDR5 | Samsung 990 Pro | Fractal Design North
Konotorsskärmar: Acer predator XB271H + 2 nonames
TV (Och 4e pc-skärm): LG 77" Cs6 OLED
Ps5, Switch.

Permalänk
Medlem
Skrivet av RollarN:

Jag har min dator kopplad till TVn som är i ett annat rum med en 20m HDMI kabel, avsaknaden av CEC är rätt störande tbh. Ska jag spela på datorn på TVn måste den vara på, och sen har jag ett BT-keyboard vid soffan där jag har en keybinding som ändrar mina windows-displaysettings till att använda TVn som primärskärm. Inte jättesmidigt, och spelar därför numera mest på steam deck för bekvämlighet, trots hårdvaran i signaturen.

Steam deck har CEC stöd, men spelar inte så bra i 4k. När steam machines kommer så kanske man äntligen kan ha en PC-lösning som mathcar konsoller i både ease-of-use och prestanda. Men då hade jag också spenderat pengar på 2 olika PC-setups >.>. Drömmen hade varit om Min dator hade något support för att köra något script som kördes när TVn byter till kanalen som är dedikerad till min main PC, lite som hur konsoller går ur sleep mode när deras kanaler blir valda.

Det roliga i sammanhanget är ju att steam deck är en vanlig pc sett till hårdvara (möjligen en laptop), med vanliga kretsar för grafiken… så egentligen finns nog stöd i hårdvaran på alla pc-kort. Det kanske till och med fungerar i linux, vem vet

Oklart, men fortfarande en dum begränsning på PC idag, håller med helt

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronz:

Är det tydligare om en HDMI 2.2 kabel märks med Ultra96?
Hade det inte varit ÄNNU enklare om den märks med HDMI 2.2?

Nej. En HDMI 2.2 produkt behöver inte klara mer bandbredd än en HDMI 1.0 produkt.

Faktum är att eftersom HDMI standarden är bakåtkompatibel så följer alla produkter skapade enligt version 1.0 av standarden även version 2.2 av standarden. Så alla HDMI produkter följer HDMI 2.2, oavsett hur gamla de är.

Det innebär naturligtvis inte att de stöder all ny funktionalitet som introducerats genom åren, men eftersom det allra mesta i HDMI standarden inte är obligatoriskt att stödja så är det ok.

Det är egentligen bara vansinne att sätta ett HDMI versionsnummer på en produkt, eftersom ingen endaste produkt någonsin stöder absolut allting som beskrivs i någon version av HDMI standarden.

Permalänk
Medlem

Fuck HDMI och USB standarder.

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | ASUS Z170-A | i7 6700K @ 4.6 GHz med CM Hyper 212 Evo
ASUS GTX 1070 Ti Cerberus Advanced | Corsair LPX Black 3000 Mhz 16 GB CL 14
Samsung m2 970 Evo 1 TB | EVGA Supernova G2 750W | Huawei Mate 20 X