HDMI Forum spikar specifikationerna för HDMI 2.2

Permalänk
Melding Plague

HDMI Forum spikar specifikationerna för HDMI 2.2

De nya snabbare kablarna ska märkas med Ultra96.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Nej nej inte nu igen, först borkade de sönder med usb 4 och nu hdmi också.

Visa signatur

AMD Radeon RX 6400 - 2k 60 fps - med/high.

Permalänk
Medlem

Är det tydligare om en HDMI 2.2 kabel märks med Ultra96?
Hade det inte varit ÄNNU enklare om den märks med HDMI 2.2?

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronz:

Jag tror personligen HDMI forum desperat försöker skifta fokus ifrån specifikationen. För specifikationen på en kabel är inte helt dum, ja en kabel på v2.2 klarar 96 gigabit....men då börjar man fråga efter det på TV...där det inte alls fungerar så och börjar mixa ihop det så som man gjort sedan begynnelsen av hdmi.

Displayport har lyckats rätt bra med sitt uhbr20 och dp80 (även om det är lite snurrigt varför det är olika på kabel och enhet, jag vet men jag är också insatt) men det verkar som de korrekta termerna mer lyckas gå ut till folk istället för dp versioner. Men HDMI ligger lite efter då folk är så insnurrade i versioner.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800X3D | In Win 301 | Asus 5070Ti Prime OC Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Övrigt: Simrace fantast.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nyhet:

För att göra det tydligt för kunder kommer HDMI 2.2-kablar att märkas med Ultra96, vilket garanterar stöd för den nya bandbredden och samtliga funktioner i den nya standarden.

Skrivet av ronz:

Ur ett strikt faktamässigt perspektiv så tror jag de är på helt rätt spår, men om man istället vill prata samma språk (inklusive missuppfattningar!) som kunderna så har de ju rört till det.

Att artikeln här också kallar det för "HDMI 2.2-kablar" understryker väl problemet.

Visa signatur

Desktop spel m.m.: Ryzen 9800X3D || MSI X870 Tomahawk Wifi || MSI Ventus 3x 5080 || Gskill FlareX 6000 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Arbetsstation: Ryzen 7945HX || Minisforum BD790i || Asus Proart 4070 Ti Super || Kingston Fury Impact 5600 65 GB || WD SN850 2TB || Samsung 990 Pro 2TB || Fractal Ridge
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Jag blir så tillfredställande av när certifikaten och siffror bekräftas.

Visa signatur

Fractal Design Pop XL Air RGB | ASRock Z690 Taichi | i5-12600k | Corsair 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL30 | Gigabyte RTX 5070 12GB Gaming OC

Nintendo Switch | PlayStation 5 +PS4 Pro | Xbox Series X + One X
Min FZ Profil

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Ur ett strikt faktamässigt perspektiv så tror jag de är på helt rätt spår, men om man istället vill prata samma språk (inklusive missuppfattningar!) som kunderna så har de ju rört till det.

Att artikeln här också kallar det för "HDMI 2.2-kablar" understryker väl problemet.

HDMI har dock till 99% bara sig själva att skylla, efter hur de hanterade "HDMI 2.1" genom att ändra vad som ingick i standarden från början, och vad som sen blev "valfria funktioner"

Visa signatur

CPU: R7 9800X3D | GPU: Asrock 7900XTX Taichi OC | MB: Asus B650E-I| RAM: 2x32 Kingston Fury @6000MHz CL30|Cooling:Noctua NH-D15 G2|PSU: Phanteks AMP GH Platinum 1000W|SSD: Kingston Fury Renegade 2TB + Corsair MP510 4TB |CASE:Streacom DA6 XL Chrome

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronz:

Eller varför inte bara 1,2,3,4,5, då skulle det vara lätt bara skriva hdmi 3 på en teve och veta vilken kabel som behövs för full sprutt.

-"Njäuuuu!!" säger då någon förståsigpåare eller "insatt" att -"det minsann finns ju olika blabla och tjoff poff som stöds av olika tjolahopp och pillefjopp, så att det gåååår juinte bara att göra det enkelt på det viset".

-"Håll käften!", säger jag då.

Permalänk
Medlem
Skrivet av The-Architect:

Eller varför inte bara 1,2,3,4,5, då skulle det vara lätt bara skriva hdmi 3 på en teve och veta vilken kabel som behövs för full sprutt.

-"Njäuuuu!!" säger då någon förståsigpåare eller "insatt" att -"det minsann finns ju olika blabla och tjoff poff som stöds av olika tjolahopp och pillefjopp, så att det gåååår juinte bara att göra det enkelt på det viset".

Personligen har jag svårt att känna irritation över märkning som är tekniskt relevant istället för marknadsföringavdelningens påhitt för att maximera försäljning. Det senare frustrerar mig långt mer (även om det kanske är "enkelt"), när hela grejen blir att lura folk att köpa kablar de inte behöver, osv.

Visa signatur

Desktop spel m.m.: Ryzen 9800X3D || MSI X870 Tomahawk Wifi || MSI Ventus 3x 5080 || Gskill FlareX 6000 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Arbetsstation: Ryzen 7945HX || Minisforum BD790i || Asus Proart 4070 Ti Super || Kingston Fury Impact 5600 65 GB || WD SN850 2TB || Samsung 990 Pro 2TB || Fractal Ridge
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Det finns inga HDMI 2.2 kablar, det finns kablar som klarar en viss bandbredd, så som det alltid varit

Denna artikel bara spär på denna felaktighet

Såklart hade namn och annat kunnat vara bättre men HDMI2.2 innehåller också 1080p vid 30Hz, så att säga att något klarar HDMI2.2 betyder ingenting alls märkvärdigt

Permalänk
Medlem

😂👍

Visa signatur

CPU: I9 10900KF -Kylare: Arctic Freezer 360 - Moderkort: ASRock Velozita Z590 PG.
GPU: RX 9070 XT Reaper @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3466 MHz Ballistix Elite. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Asus TUF 1000w Gold Atx 3.1. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sweisdapro:

HDMI har dock till 99% bara sig själva att skylla, efter hur de hanterade "HDMI 2.1" genom att ändra vad som ingick i standarden från början, och vad som sen blev "valfria funktioner"

Fast de ändrade inte direkt något? De släppte en specifikation, 2.0, sen en nyare 2.1 där de la till lite nya funktioner, 99% av dem frivilliga, så typ alla 2.0 prylar kunde stödja 2.1.
Bandbredd har alltid varit frivillig. 3440x1440 på äldre intel grafik och 1080p 144hz, kunde inte äldre intel hd graphics hantera, de körde bara 300MHz tmds där 340MHz var max enligt 1.4 specifikationen.
Vissa nyare laptop har samma problem där dp->hdmi kontrollern i usb-c porten bara levererar 300Mhz tmds och stöter då på samma.
Detta är redan hdmi 1.4

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800X3D | In Win 301 | Asus 5070Ti Prime OC Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Övrigt: Simrace fantast.

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Det finns inga HDMI 2.2 kablar, det finns kablar som klarar en viss bandbredd, så som det alltid varit

Såklart hade namn och annat kunnat vara bättre men HDMI2.2 innehåller också 1080p vid 30Hz, så att säga att något klarar HDMI2.2 betyder ingenting alls märkvärdigt

Känns som man borde skicka redaktionen på en HDMI skola hos @Laxpudding

Permalänk
Medlem
Skrivet av infigo:

Fast de ändrade inte direkt något? De släppte en specifikation, 2.0, sen en nyare 2.1 där de la till lite nya funktioner, 99% av dem frivilliga, så typ alla 2.0 prylar kunde stödja 2.1.
Bandbredd har alltid varit frivillig. 3440x1440 på äldre intel grafik och 1080p 144hz, kunde inte äldre intel hd graphics hantera, de körde bara 300MHz tmds där 340MHz var max enligt 1.4 specifikationen.
Vissa nyare laptop har samma problem där dp->hdmi kontrollern i usb-c porten bara levererar 300Mhz tmds och stöter då på samma.
Detta är redan hdmi 1.4

Problemet är att de släppte 2.0 med vissa funktioner, sen släppte de 2.1 med extra funktioner (men då var de inte valfria), sen ändrade de så att alla extra funktioner som skiljde 2.1 från 2.0 var valfria, så att det blev en helt meningslös standard egentligen

Visa signatur

CPU: R7 9800X3D | GPU: Asrock 7900XTX Taichi OC | MB: Asus B650E-I| RAM: 2x32 Kingston Fury @6000MHz CL30|Cooling:Noctua NH-D15 G2|PSU: Phanteks AMP GH Platinum 1000W|SSD: Kingston Fury Renegade 2TB + Corsair MP510 4TB |CASE:Streacom DA6 XL Chrome

Permalänk
Medlem

Ännu en ny kabel alltså?

Fördelen är ju att kabeln som klarar senaste standarden också fungerar bakåt.

Permalänk
Medlem

Ja Ps5 klarade ju 8k/120fps stod det på boxen så det är väl läge att Ps6 steppar upp till 16k😂😂😂

Permalänk
Medlem
Skrivet av Crimson One:

Ännu en ny kabel alltså?

Fördelen är ju att kabeln som klarar senaste standarden också fungerar bakåt.

Och befintliga kablar fungerar med nya standarden om man inte specifikt ska köra då främst högre upplösning och/eller högre uppdateringsfrekvens (något som driver upp total bandbredd).

Om du "bara" kör t.ex. 4k i 120Hz eller 144Hz så behöver du ju inte mer kabel än tidigare.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Ultra96 är inte jätteilla iallafall.
Hade nog personligen föredragit 96Max eller Max96 dock.
Men det är ju snarlikt så vem bryr sig. Så länge man slipper namn som Super Duper Ultra High Speed Deluxe HDMI Certified eller nåt så klagar jag inte.

Det ska vara tydligt och enkelt vad man köper.
Ultra för att alla möjliga möjliga funktioner för standarden stöds och 96 för antal Gbps kabeln stödjer. Låter logiskt för mig.

Visa signatur

Corsair 5000D | PRIME X670E-PRO | 7800X3D |
Kingston Fury Beast DDR5 2x32GB @6000MT/s CL30-40-40-28 | TUF RTX 4090 | 3 * 2TB WD Black SN850X PCI-E 4 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Megacrash:

Ja Ps5 klarade ju 8k/120fps stod det på boxen så det är väl läge att Ps6 steppar upp till 16k😂😂😂

Tekniskt sett är det väl sant men ingen utvecklare som kommer göra ett spel så men om man tänker sig att man portade Super Mario Bros skulle det nog kunna köras 8K i 120 fps på ett PS5.

Permalänk
Skribent
Skrivet av medbor:

Skrivet av evil penguin:

Personligen har jag svårt att känna irritation över märkning som är tekniskt relevant istället för marknadsföringavdelningens påhitt för att maximera försäljning. Det senare frustrerar mig långt mer (även om det kanske är "enkelt"), när hela grejen blir att lura folk att köpa kablar de inte behöver, osv.

Den enkla lösningen hade varit att kalla det HDMI 2.x – inga valfria funktioner, inget lull-lull. Ska en kabel märkas som 2.x, då ska den också klara hela specifikationen, punkt slut. Samma frustration gäller USB-härvan för egen del... varför skulle man krångla till allt med "Gen"-tramset och resten därefter? Det hade gott kunnat heta USB 3.1, 3.2, 3.3 och så vidare – rakt, tydligt och konsekvent.

Poängen är att man inte ska behöva vara insatt för att förstå vad man köper. Det ska framgå direkt på lådan exakt vad man kan förvänta sig av en viss kabel eller port – det är liksom grunden i tydlig konsumentinformation. Och det säger jag som ändå är rätt insatt själv. Allt annat blir bara jibberish och ett onödigt komplext ekosystem helt utan anledning.

Visa signatur

< R9 5900X | 32GB 3200 MT/s | RTX 3090 Ti >

< R5 7600X | 32GB 6400 MT/s | RX 9070 XT >

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yatagarasu:

Den enkla lösningen hade varit att kalla det HDMI 2.x – inga valfria funktioner, inget lull-lull. Ska en kabel märkas som 2.x, då ska den också klara hela specifikationen, punkt slut. Samma frustration gäller USB-härvan för egen del... varför skulle man krångla till allt med "Gen"-tramset och resten därefter? Det hade gott kunnat heta USB 3.1, 3.2, 3.3 och så vidare – rakt, tydligt och konsekvent.

Poängen är att man inte ska behöva vara insatt för att förstå vad man köper. Det ska framgå direkt på lådan exakt vad man kan förvänta sig av en viss kabel eller port – det är liksom grunden i tydlig konsumentinformation. Och det säger jag som ändå är rätt insatt själv. Allt annat blir bara jibberish och ett onödigt komplext ekosystem helt utan anledning.

Kabeln ska ju inte märkas med hdmi versionen för det blir ju som man märker en nätverkskabel med att den stödjer http 1.1.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yatagarasu:

Ska din laptop stödja CEC? Behöver verkligen min kamera kunna kommnunicera över hdmi-ethernet? Är det vettigt att en högtalare ska ha ett chip som stödjer att ta emot bild? etc. Var drar man gränsen? vilken enhet ska behöva ha vilka features för att få märkningen? vill du verkligen betala för features som kostar mycket pengar att implementera bara för att en liten feature kom i samma version?
USB håller jag med om, speciellt med allt som kom till typ usb40. Men den är lite i samma träsk nu medthunderbolt, och transfer per pair updelning (och detta bortser C kontakten som har ännu mer grejer som kan innehas, typ pd+).

HDMI är en stor specifikation med massor av funktioner, alla kan inte finnas på alla produkter och många är inte vettiga att ha på många produkter. Därför har DP lyckats bättre namnmässigt för det är enklare där med fart på porten per lane märkt uhbr20, 135 etc och kabel märkt med maximal fart dp80 dp54. (där till stor skillnaden att du kan ha adaptrar som inte använder alla 4 lanes för att kunna ha usb20gigabit samtidigt som bild, då båda äter datapar)

Visa signatur

Permalänk
Medlem

På tiden antar jag. 4K är nästan "fully solved" - Nvidias nästa generations grafikkort i 60ti serien (RTX 6060Ti) kommer förmodligen hantera 4k väl (på ny arkitektur).

Dags att börja blicka mot att lösa 8k upplösning x 60 FPS mot slutet av 2020-talet. I varje fall i toppsegmentet

Permalänk
Skribent
Skrivet av infigo:

Ska din laptop stödja CEC? Behöver verkligen min kamera kunna kommnunicera över hdmi-ethernet? Är det vettigt att en högtalare ska ha ett chip som stödjer att ta emot bild? etc. Var drar man gränsen? vilken enhet ska behöva ha vilka features för att få märkningen? vill du verkligen betala för features som kostar mycket pengar att implementera bara för att en liten feature kom i samma version?
[...]

I det här sammanhanget handlar det om ynka kronor. Visst, det kan tyckas överdrivet att en högtalare ska ha "stöd" för bildsignal – men samtidigt finns det inga nämnvärda besparingar att göra, om ens några alls, på att börja stycka upp standarden.

Stiften sitter där oavsett, mängden koppar i kabeln är densamma, och att krångla till det hela för att spara en femma och en fimp känns mest som snålande för sakens skull. Det skulle nog till och med gå att räkna hem billigare tillverkning om man bara höll sig till ett och samma chip, istället för att ha flera olika fabrikationsmodeller.

Jag kan såklart inte tala för alla, men jag hade gladeligen betalat de där fem kronorna extra per enhet – bara för att slippa behöva fundera, jämföra eller lusläsa specifikationsblad för att förstå vad det egentligen är man köper. Eller ännu viktigare: slippa hjälpa folk som står där med en kabel som inte fungerar som tänkt, bara för att funktion X saknas trots att marknadsföringsmaterialet påstod Y.

Skrivet av pt96hni:

Kabeln ska ju inte märkas med hdmi versionen för det blir ju som man märker en nätverkskabel med att den stödjer http 1.1.

Och det är ju där problemet börjar. När man haft HDMI 1.x på lådan genom alla tidigare versioner, varför då inte bara fortsätta på samma fungerande koncept? Särskilt när det både finns vedertagna benämningar från marknadsföringen, och det är begrepp folk faktiskt använder i praktiken. Att plötsligt frångå det och skapa ett otydligt virrvarr av beteckningar är ingen annat än att krångla till saker i onödan – och helt ärligt: självmål från dessa standardiseringsorgan.

Visa signatur

< R9 5900X | 32GB 3200 MT/s | RTX 3090 Ti >

< R5 7600X | 32GB 6400 MT/s | RX 9070 XT >

Permalänk
Medlem
Skrivet av infigo:

Jag tror personligen HDMI forum desperat försöker skifta fokus ifrån specifikationen. För specifikationen på en kabel är inte helt dum, ja en kabel på v2.2 klarar 96 gigabit....men då börjar man fråga efter det på TV...där det inte alls fungerar så och börjar mixa ihop det så som man gjort sedan begynnelsen av hdmi.

Displayport har lyckats rätt bra med sitt uhbr20 och dp80 (även om det är lite snurrigt varför det är olika på kabel och enhet, jag vet men jag är också insatt) men det verkar som de korrekta termerna mer lyckas gå ut till folk istället för dp versioner. Men HDMI ligger lite efter då folk är så insnurrade i versioner.

Har aldrig hört talas om uhbr20 och dp80 rent nonsens för 99.9% av befolkningen, så jag vette fan om det är bättre.
På en tv kan du kolla specifikationerna på nätet..

Permalänk
Medlem

Jag röstar för HDMI 25 eller vilket år den är släppt.
Sedan en hemsida som tydligt och pedagogiskt visar vad de olika versionerna kan hantera för att göra det enkelt att jämför.

Att skriva 96 kommer bara bli fel för om några år är bandbredden inte vad man pratar om o då vill de skifta fokus o då vill man byta namn serie igen.
Eller så blir det en uppdatering som inte är så stor och då byter namn namn till något annat.

Skriver namn bara lanseringar har man 75år kvar av kontinuitet samt små som stora uppdateringar kan samsas utan problem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Megacrash:

Jag har svårt att se en spelkonsol steppdansa. Men det var väl lite på tapeten för en tjugo år sedan eller något vill jag minnas, River dance kanske var namnet?

Visa signatur

Marantz NR1605, Rotel RB1090, Ino Audio piPs
SMSL SP200 THX Achromatic Audio Amplifier 888, SMSL M400, Audio-Gd NFB-11 (2015), Objective2+ODAC RevB, Audeze LCD-2 Rosewood, Monoprice M1060, ATH-M40x, Sennheiser HD660S, DROP X KOSS ESP/95X, Koss KPH30i, DROP X HiFiMan HE4XX

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yatagarasu:

Vad ska du krångla till det med .att lägga till x för?? Det enda det tillför är en antydan att det möjligtvis också finns en .y, .z eller .pjäxa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pt96hni:

En nätverkskabel märks med kategori - 5, 6, 7, 8. Där hade det kunna hållit sig enkelt, men givetvis kunde dom inte hålla sig till enkla siffror utan måste sabba det med 5e och 6a.

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Ja, exakt. Borde väl stå något i stil med:

För att göra det tydligt för kunder vilka kablar som klarar allt som ingår i HDMI 2.2-specifikationen, kommer de att märkas med Ultra96.

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac mini | M4 Pro | 48 GB RAM | 1 TB | macOS 15 Sequoia
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | 1 TB | macOS 15 Sequoia