Fortsatta Windows 10-uppdateringar blir gratis

Permalänk
Melding Plague

Fortsatta Windows 10-uppdateringar blir gratis

Synka inställningarna så slipper du betala.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

De verkar ju äntligen ha kommit till insikten att folk inte vill köpa nya datorer för att kunna uppgradera, i alla fall. De är oroliga att folk ska leta efter andra möjligheter. Ogillar dock strategin med att försöka låsa in folk i Microsoft-konton även om jag förstår helt och hållet varför de gör det.

Visa signatur

"A lie is truth, until you recognize it as a lie. To see the truth behind those lies is probably the right thing to do. However, it may not necessarily bring happiness. Lies are Happiness."

PC-spelare @ Linux
Dator: TUF Gaming B550 Pro, Ryzen 5600G, 64GB RAM, Sapphire Radeon RX 7600 XT

Permalänk

Med tanke på hur folk hanterar paketleveranser med att låta paket stå utanför deras ytterdörr, så förväntar jag mig många kör på med Windows 10 som vanligt fast utan uppdateringar.
Jag själv kommer få ägna sommaren att byta ut fult fungerande dator emot nya som i princip är lika dåliga.
En bekant har en gammal över 10 år gammal stationär med 32GB ram, 4TB ssd+hdd han vill ha en motsvarande laptop för under 10 000kr idag. Det går sådär i letandet..
Tänk om Windows 10 hade uppdateras i ett eller 2 år till.

Denna tips artikeln handlar om ser jag som en backuplösning.

Permalänk

Så Windows 10 får stöd ett år till?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Så Windows 10 får stöd ett år till?

Ja, om du säljer mer av din data till dom.

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Medlem

Det är ju ett bra val iaf för de som ej vill/kan fixa W10 LTSC.
Trevliga nyheter i alla fall.

Permalänk
Medlem

Tur win 11 fungerar perfekt för mig och det lilla jag använder det till.
Spel och surf.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nivity:

Det är ju ett bra val iaf för de som ej vill/kan fixa W10 LTSC.
Trevliga nyheter i alla fall.

Man kan ju dock fråga sig hur lång tid det kommer dröja innan hårdvarutillverkarna droppar driverstödet för W10 när gemene man tvingas över på W11.

Kommer W10 LTSC verkligen vara praktiskt användbart hela sin återstående livstid?

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Ja om du säljer mer av din data till dom.

Mer än vad folk redan göra via Edge, OneDrive och Telemetri? Microsoft har länge haft "krav" på Microsoft-konto i Windows, så för många användare så lär det inte bli någon större skillnad.

Skrivet av kaput:

Kommer W10 LTSC verkligen vara praktiskt användbart hela sin återstående livstid?

Beror på vilken version du tänker på. Windows 10 LTSC 2019 som bygger på Version 1809 med support till år 2029 är redan ute ur leken. Många program kräver redan idag Windows 10 Version 21H2 eller senare.

Vanliga LTSC 2021 har enbart 5 års support, så där lär inget hinna hända

Windows 10 IoT LTSC 2021 med support till 2032 lär gå samma öde till mötes som 2019.

Allt handlar dock om vilka program man är beroende av. För egen del klarar jag mig utmärkt med Windows 10 LTSC 2019, men väljer bort webbappar som kräver Edge. Photoshop, Lightroom m.m. ligger också kvar på äldre stabila versioner.

För allt annat kör jag macOS samt GNU/Linux.

Permalänk
Medlem

What a shocker! vem kunde anta att dem skulle skjuta på datumet när dem upptäckte att en STOR skala användare fortf. inte vill byta över till det skräp dem kallar win 11, tänk om människor kunde börja bete sig som människor och börja stå upp för saker som är rätt, som att typ INTE byta till win 11 eller att sluta pre-ordra spel som är totalt skräp vid släpp... konstigt att hela planeten går under just nu

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Med tanke på hur folk hanterar paketleveranser med att låta paket stå utanför deras ytterdörr, så förväntar jag mig många kör på med Windows 10 som vanligt fast utan uppdateringar.
Jag själv kommer få ägna sommaren att byta ut fult fungerande dator emot nya som i princip är lika dåliga.
En bekant har en gammal över 10 år gammal stationär med 32GB ram, 4TB ssd+hdd han vill ha en motsvarande laptop för under 10 000kr idag. Det går sådär i letandet..
Tänk om Windows 10 hade uppdateras i ett eller 2 år till.

Denna tips artikeln handlar om ser jag som en backuplösning.

bara ett tips till den 10 år gamla datorn
lägg in en linux version som denna https://www.anduinos.com/
finns att ladda ner svensk version den liknar Windows 10 utseende.

Permalänk
Medlem

En av de mer missvisande rubrikerna jag sett på SweC, pffthh.

Visa signatur

Lian-Li LanCool 216, ASRock B650E Taichi Lite, Ryzen 9950X, Arctic Liquid Freezer III 360, 64GB Kingston CL30/6000 RAM, PowerColor Red Devil 9070XT, 8TB NVMe SSD + 16TB SATA SSD, Seasonic Focus GX 1000W, Asus Swift PG32UCDM OLED + LG 32GP850 IPS

Permalänk
Medlem
Skrivet av cybson:

De verkar ju äntligen ha kommit till insikten att folk inte vill köpa nya datorer för att kunna uppgradera, i alla fall. De är oroliga att folk ska leta efter andra möjligheter. Ogillar dock strategin med att försöka låsa in folk i Microsoft-konton även om jag förstår helt och hållet varför de gör det.

Till skillnad från Apple, Google och Meta?

Permalänk
Skrivet av Jagers:

tänk om människor kunde börja bete sig som människor och börja stå upp för saker som är rätt,

Vet inte hur mycket historia du läst men att stå upp för saker som är rätt har inte direkt varit det kännetecknande draget för människor som art betraktade - plus att vi inte sällan haft ihjäl varandra i större eller mindre skala för att vi inte varit överens om definitionen av rätt. 🙄

Med det sagt:
För den som vill ”stick it to the man” i den här frågan finns flera bra alternativ, om viljan att ”stå upp för saker som är rätt” sträcker sig så långt som till att acceptera en annan plattform med de personliga konsekvenser det innebär.

Permalänk
Medlem

Se här för alternativ för den som absolut inte vill byta till Linux. https://www.youtube.com/watch?v=Vb1KtEUSqMM

Visa signatur

Fractal Design Define R6, ASUS X99a, Xeon E5-2697v3@3.5Ghz allcore, 64gb Hynix ECC REG 2133Mhz, 7900xt, 2.5gb nic

Server: Proxmox med OMV7, Teuenas och annat virtuellt: Supermicro X9SRH-7F, 64gb RAM, Xeon 2651v2, 4x10tb, 2.5gb Nic

Permalänk
Medlem

Maffia-metoder.

Permalänk
Medlem

Förstår inte problemet

Visa signatur

"Trust Me, I'm an Engineer"

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Mer än vad folk redan göra via Edge, OneDrive och Telemetri? Microsoft har länge haft "krav" på Microsoft-konto i Windows, så för många användare så lär det inte bli någon större skillnad.

Beror på vilken version du tänker på. Windows 10 LTSC 2019 som bygger på Version 1809 med support till år 2029 är redan ute ur leken. Många program kräver redan idag Windows 10 Version 21H2 eller senare.

Windows 10 IoT LTSC 2021 med support till 2032 lär gå samma öde till mötes som 2019.

Allt handlar dock om vilka program man är beroende av. För egen del klarar jag mig utmärkt med Windows 10 LTSC 2019, men väljer bort webbappar som kräver Edge. Photoshop, Lightroom m.m. ligger också kvar på äldre stabila versioner.

Därför jag skrev mer.

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunde:

Till skillnad från Apple, Google och Meta?

Det gör inte saken ett dugg bättre.

(Jag vill ha lite stämplar för alla logiska fel som folk gör här på forumet - whataboutism i det här fallet)

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaput:

Man kan ju dock fråga sig hur lång tid det kommer dröja innan hårdvarutillverkarna droppar driverstödet för W10 när gemene man tvingas över på W11.

Det förutsätter ju att man "vill" köra Windows 10 på ny hårdvara.

Vissa av oss vill bara kunna surfa, mejla, sköta bankärenden, behandla bilder och kanske spela lite äldre spel. Och till det kommer Windows 10 LTSC fungera alldeles utmärkt.

Visa signatur

| Corsair Obsidian 500D | Intel Core i7-4960X 4GHz med Corsair iCUE H115i Elite Capellix XT | Asus Rampage IV Black Edition | Corsair Vengeance Pro Black 4x8GB 1866MHz CL9 | 2x EVGA GeForce GTX TITAN X 12GB, SLI | X-Fi Titanium Fatal1ty Pro | Samsung 870 EVO 2TB, Samsung 870 EVO 1TB, 2x Seagate Barracuda 2TB | Corsair AX860i | DELL P991 Trinitron | Windows XP/10 Dual-Boot |

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av underd0g76:

Maffia-metoder.

Hur menar du, är det maffiametoder att Microsoft inte supportar en äldre version av sitt OS för alltid gratis? Eller vad menar du exakt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Ja, om du säljer mer av din data till dom.

Skrivet av walkir:

Skrivet av Baxtex:

Därför jag skrev mer.

Ja, uppenbarligen sätter de ju värde vid specifik ytterligare data.

Just att man kan betala i "backuper" är ju rätt talande gällande hur Microsoft ser på datan de får den vägen.

Visa signatur

Desktop spel m.m.: Ryzen 9800X3D || MSI X870 Tomahawk Wifi || MSI Ventus 3x 5080 || Gskill FlareX 6000 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Arbetsstation: Ryzen 7945HX || Minisforum BD790i || Asus Proart 4070 Ti Super || Kingston Fury Impact 5600 65 GB || WD SN850 2TB || Samsung 990 Pro 2TB || Fractal Ridge
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Skrivet av evil penguin:

Just att man kan betala i "backuper" är ju rätt talande gällande hur Microsoft ser på datan de får den vägen.

Jag skulle inte omedelbart dra slutsatsen att de analyserar sina kunders backuper. Tar de inte betalt för den här tjänsten; så att de i praktiken får in pengar som motsvarar eller överstiger vad utökade uppdateringar skulle kosta?

Permalänk
Medlem

Min frus 7 år gamla dator fungerar fortfarande och går inte att uppgradera till win11 så den får puttra på så länge det går.

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Ja, uppenbarligen sätter de ju värde vid specifik ytterligare data.

Just därför ska man alltid kryptera backupen i ett separat program innan det lastas upp.
T.ex ett open source program, alltid använd kryptering.

Visa signatur

Fractal Design Define R6, ASUS X99a, Xeon E5-2697v3@3.5Ghz allcore, 64gb Hynix ECC REG 2133Mhz, 7900xt, 2.5gb nic

Server: Proxmox med OMV7, Teuenas och annat virtuellt: Supermicro X9SRH-7F, 64gb RAM, Xeon 2651v2, 4x10tb, 2.5gb Nic

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Hur menar du, är det maffiametoder att Microsoft inte supportar en äldre version av sitt OS för alltid gratis? Eller vad menar du exakt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gnarf:

Just därför ska man alltid kryptera backupen i ett separat program innan det lastas upp.
T.ex ett open source program, alltid använd kryptering.

Absolut. Det beskriver ju dock inte backuplösningen som detta erbjudande handlar om.

Visa signatur

Desktop spel m.m.: Ryzen 9800X3D || MSI X870 Tomahawk Wifi || MSI Ventus 3x 5080 || Gskill FlareX 6000 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Arbetsstation: Ryzen 7945HX || Minisforum BD790i || Asus Proart 4070 Ti Super || Kingston Fury Impact 5600 65 GB || WD SN850 2TB || Samsung 990 Pro 2TB || Fractal Ridge
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lonian:

Min frus 7 år gamla dator fungerar fortfarande och går inte att uppgradera till win11 så den får puttra på så länge det går.

Den borde väl kunna köra Windows 11 utan större problem?

Det är främst på 15 år gamla datorer som hårdvarukraven sättet stopp "på riktigt". TPM, Secure Boot, GPT samt krav på nyare CPU (läs ~2018 och senare) är lätta att kringgå.

Kan tillägga att Windows 11 LTSC 2024 har betydligt lägre hårdvarukrav än "vanliga" Windows 11 Version 24H2, trots att det är samma OS i grunden. Detta ser jag bara som ännu en bekräftelse på att kraven från Microsoft mer ska ses som riktlinjer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jubas:

Tur win 11 fungerar perfekt för mig och det lilla jag använder det till.
Spel och surf.

Instämmer. Använder bara min PC med Win 11 när jag spelar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Menar förstås den senaste, men det är inte Microsofts support jag är ute efter, utan tredjepartstillverkarnas. LTSB 2015 övergavs exempelvis efter bara ett par år av Nvidia, ville man installera senaste grafikkortsdrivern var man tvungen att uppgradera till LTSB 2017.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!