Noctua lanserar nästa generations chassifläkt: NF-A12x25 G2

Permalänk
Medlem

Folk gnäller på noctua fläktar för 400kr men kan köpa värdelösa rgb fläktar med lcd display eller liknade för betydligt mer med sämre prestanda 🤣 jag gillar noctua även fast det kostar lite mer.

Visa signatur

X570 Asus Crosshair VIII Dark Hero/ Ryzen 5800X3D / 32GB 3200 MHz CL16/Noctua U12A/ 7800 XT Nitro + / Kingston KC3000 1TB x2, /Corsair RM850X V3/ 2x Asus 27GP850P/Fractel Design North

Soffdator: Macbook Air M3 16GB/256GB

Ljud : Qacoustics 3030i / AMP Emotiva TA1 / Sub SVS SB2000 Pro

Permalänk
Medlem

Jag kommer förmodligen köpa 2 stycken tvåpack och byta ut mina två 140 mm front fläktar mot tre av dessa samt byta ut 120 mm fläkten på baksidan med den fjärde.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuessWho:

Om man har plats för 5mm extra tjocklek så tycker jag Phanteks T30 är bra.
De är alltså en 120mm fläkt som är 30mm tjock.
Har en switch med 3 olika lägen.

I lägsta läget (Hybrid mode) så är PWM 0-49% = 0
Så säg om du har en BIOS/UEFI/fläktkontroller som inte har stöd för 0% men fortfarande har något lägre än 50% som lägsta värde så kan de användas som semi-passiva.

Jag har datorer som vid lägre belastning kan man inte ens höra att de är igång.

Det jag är känsligast för är nog motor- och lagerljud vid låga rpm. Hur står sig T30 i detta läge?

Min burk hörs pyttepyttelite och det beror enbart på bequiet fläkten i psu:n som har en aning motorljud som fortplantar sig ut i chassit och skrivbordet. Jag är väl inte jättekänslig, snarare typ "hyperkänslig"... 😑

Permalänk
Skrivet av Swedishchef_90:

Problemet med billigare fläktar är ljudbilden... Alla sämre fläktar har tick ljud och mer vibrationer

har kört arctic P12 fläktar i min dator i ett par år nu.

bägge front plus bakfläkten för under priset av en fläkt.

och inte märkt av att de skulle ha några missljud för sig varesig tickande eller några nämnvärda vibrationer mer än någon annan fläkt.

helt klart värt ~70:- stycket.
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=4990975

jag köpte dock 5 packen och alla fläktarna fungerar utmärkt utan missljud så inte som att man fick nån andrasortering eller nått när man köpte multipack heller där hälften var duds.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

och inte märkt av att de skulle ha några missljud för sig varesig tickande eller några nämnvärda vibrationer mer än någon annan fläkt.

helt klart värt ~70:- stycket.
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=4990975

jag köpte dock 5 packen och alla fläktarna fungerar utmärkt utan missljud så inte som att man fick nån andrasortering eller nått när man köpte multipack heller där hälften var duds.

P12 är jättebra i vissa varvtal men har flera resonanser i olika hastigheter, så om de varvar upp sakta kan man få riktigt irriterande ringningar ifrån burken.

Permalänk
Skrivet av Eismannen:

P12 är jättebra i vissa varvtal men har flera resonanser i olika hastigheter, så om de varvar upp sakta kan man få riktigt irriterande ringningar ifrån burken.

inget jag märkt av iaf.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Köpte faktiskt 8st P12 för ett år sen ungefär till min dator då jag tyckte det skulle bli för dyrt med Noctua. Ljudbilden är ingen höjdare, och de låter för mycket oavsett varvtal. Blir att ersätta alla med Noctua så fort jag får ork nog, så det var tyvärr pengar i sjön.

Visa signatur

The cookie goes *crumble*.

Permalänk
Skrivet av roxkz:

Köpte faktiskt 8st P12 för ett år sen ungefär till min dator då jag tyckte det skulle bli för dyrt med Noctua. Ljudbilden är ingen höjdare, och de låter för mycket oavsett varvtal. Blir att ersätta alla med Noctua så fort jag får ork nog, så det var tyvärr pengar i sjön.

eftersom vi verkar ha ganska olika syn på hur de presterar så tippar jag på att det har lite med hur man har sin setup och kombination av delar.

i mitt fall ett Define R3 från typ 2012? eller nått, ståendes på golvet i hörnet under skrivbordet och min erfarenhet är iaf att de inte låter något nämnvärt oavsett varvtal.

tbh det som låter mest i min dator är faktiskt min D15 med 2 140mm noctua fläktar ihop med grafikkkortet och fulla HDD platser (8 platser tror jag länge sen jag öppnade den) med HDD snurror de överröstar generellt alla mina 3 p12 fläktar utan några större problem men skulle inte kalla datorn högljud direkt.

så för ~6x priset njae i mitt fall defenetivt inte prisvärt iaf inte för mig och hur jag har min setup.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av tompatomp:

400 spänn för en chassifläkt. Det är väl bara oljeshejkerna i Dubai som kommer köpa dessa fläktar.

Jo precis som 5090 då 25k!

Visa signatur

-----------------------------------------------------

Permalänk
Medlem

eftersom vi verkar ha ganska olika syn på hur de presterar så tippar jag på att det har lite med hur man har sin setup och kombination av delar.

i mitt fall ett Define R3 från typ 2012? eller nått, ståendes på golvet i hörnet under skrivbordet och min erfarenhet är iaf att de inte låter något nämnvärt oavsett varvtal.

tbh det som låter mest i min dator är faktiskt min D15 med 2 140mm noctua fläktar ihop med grafikkkortet och fulla HDD platser (8 platser tror jag länge sen jag öppnade den) med HDD snurror de överröstar generellt alla mina 3 p12 fläktar utan några större problem men skulle inte kalla datorn högljud direkt.

så för ~6x priset njae i mitt fall defenetivt inte prisvärt iaf inte för mig och hur jag har min setup.

Är troligen det, har fasat ur alla mekaniska diskar ur datorn, tycker en enda låter på tok för mycket. Utan last är det enda som snurrar i datorn min D15 @ 300 rpm och fyra av chassifläktarna @ 700 rpm.

Problemet med mina P12 är att de fortfarande hörs vid 700 rpm, de är inte högljudda, men de låter. Ska de ner till acceptabel ljudnivå är det < 600 rpm som gäller. Detta trots att datorn står längst in i hörnet under ett stort hörnskrivbord. Så fort de går upp mot 700-800 rpm låter de illa igen. För egen del verkar det som det är Noctua som gäller för att hålla ljudnivån acceptabel, även om det kostar någon krona extra.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kezzo:

Folk gnäller på noctua fläktar för 400kr men kan köpa värdelösa rgb fläktar med lcd display eller liknade för betydligt mer med sämre prestanda 🤣 jag gillar noctua även fast det kostar lite mer.

Jag köper fläktar utan RGB och LCD display för mycket mindre, finns flera som funkar näst intil lika bra för halva priset eller mindre

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kezzo:

Om du vill behålla prestanda och kvalitét men ändå ha RGB så har du lösningen här.

Det lyser

Har du tex ett Montech 903 chassi och du vill fylla det med Noctua fläktar (6 st totalt) och ha lite RGB på det så blir det runt 2400+ för Noctua fläktarna och 1100kr för 6st fläktramar.

Totalt: 3500kr, exklusive frakt.

Som hittat.

Permalänk
Medlem

inget jag märkt av iaf.

Har du burken på golvet eller skrivbordet?

Permalänk
Skrivet av Eismannen:

Har du burken på golvet eller skrivbordet?

som jag skrev längre upp under bordet givetvis... finns bättre sätt att utnyttja sin bordsyta än att ta upp den med en gigantisk plåtlåda.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

som jag skrev längre upp under bordet givetvis... finns bättre sätt att utnyttja sin bordsyta än att ta upp den med en gigantisk plåtlåda.

Aha, läste dåligt. Ok, då år det därför du inte märkt det. Har man den på bordet hörs minsta lilla och bordet kan ibland förstärka vissa av oljuden. Kan låta rätt illa.

Men då är noctua nf-a12x25 helt magisk. Noctua generellt är det inte, F12 till exempel är horribel, låter som en röjsåg så fort man kommer över typ 5-600 rpm.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Best_Bob:

Använder man dessa som Chassifläkt så eldar man för kråkorna , det är en radiator / kylfläns fläkt.

Har för mig att de säger i videon att den passar även som chassifläkt.

Visa signatur

YOLO is Carpe Diem for idiots.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BobMarley:

Har för mig att de säger i videon att den passar även som chassifläkt.

Ja, det stämmer nog, men det är i radiator man får bra bang for the buck så att säga 😊

Det var iaf vad jag uppfattade från det jag såg när jag läste mer ingående tester så hos mig kyler den cpun 😇

Permalänk
Medlem

Men ställer man något långt ifrån så kan du nog ha vad som helst. Ljudbilden bedöms väl ca 30-60cm ifrån.

De flesta av oss som villhöver noctua har datorn på bordet.

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk
Medlem

De flesta av oss som villhöver noctua har datorn på bordet.

Jag har bara noctua och min låda står underbordet. Varför ta plats liksom. sen är det knäpptyst om jag inte ställer grafikkortet på 100%RPM. Noctua har alltid varit vinnaren när det kommer till fläktar dyrt men du får vad du betalar för.

Visa signatur

-----------------------------------------------------

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bean:

Jag har bara noctua och min låda står underbordet. Varför ta plats liksom. sen är det knäpptyst om jag inte ställer grafikkortet på 100%RPM. Noctua har alltid varit vinnaren när det kommer till fläktar dyrt men du får vad du betalar för.

Tar plats under bordet också,så beror på vad man har för Setup 🙂
Men valde du noctua för du behövde ljudbilden eller för att du läst att den är bra?

Jag har iaf testat;
Arctic p12
Phantek t30
Noctua A12 o 14
Noctua F12 (?)
Noctua redux
Ek loop
Noctua chromax A12
Noctua A20

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eismannen:

Aha, läste dåligt. Ok, då år det därför du inte märkt det. Har man den på bordet hörs minsta lilla och bordet kan ibland förstärka vissa av oljuden. Kan låta rätt illa.

Har min längst i hörnet under ett stort hörnskrivbord och hör dem ändå. 😭

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Pruttdyrt (och pruttfärgat), men jag har likförbannat beställt 3st (1750 rpm + 1800 rpm + 1850 rpm) att ersätta Arctic P12:orna på min LF III 360-radiator. Ser mycket fram emot en extremt låg och trevlig ljudbild utan irriterande resonanser.

Eftersom jag nuförtiden kör fönsterfritt chassi med ljudisolerade plåtsidor så går pruttfärgen an eftersom jag slipper se skiten. Orkar inte vänta till 2026 (eller 2027; Noctua - Segast i världen) på svarta varianten.

Visa signatur

9950X3D | 5080

Permalänk

Kommer garanterat köpa dessa ha i hela min dator då jag ska bygga nytt i höst/vinter. Kör redan med Noctua fläktar i hela mitt chassi samt min luftkylare. Oöverträffad kylning samt väldigt tysta det värdesätter jag mest från en dator utan tvekan då lägger jag gärna lite extra pengar för att få det bästa med

Permalänk
Medlem
Skrivet av roxkz:

Har min längst i hörnet under ett stort hörnskrivbord och hör dem ändå. 😭

Det finns en lösning och den är brun/beige, fulsnygg och dyr men ack så bra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eismannen:

Det finns en lösning och den är brun/beige, fulsnygg och dyr men ack så bra.

Jo, hade Noctua's chromax innan.. Men tyckte det skulle blir för dyrt med 6 till fläktar.. Dumt I efterhand.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av roxkz:

Jo, hade Noctua's chromax innan.. Men tyckte det skulle blir för dyrt med 6 till fläktar.. Dumt I efterhand.

Köp begagnade ca 100-150kr/st 🙂

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Köp begagnade ca 100-150kr/st 🙂

Vettekatten om det är värt att behöva jaga efter 6st likadana Noctuas av rätt modell begagnat.. Köpte mina förra två A14 nya för 190kr/st.

Visa signatur

Permalänk

Börjar frångå mina egna principer om pris/prestanda och överväga att köpa de nya vid chassibytet som närmar sig… försöker motivera med ”buy it cheap buy it twice..”

Ni som kör version 1 idag, har ni testat att köra med spacers för att minska luftljudet från gallrena på chassit? Tänker på NA-IS1-12. Jävligt dyrt för en bit plast, men ska man ändå gå all in på fläktarna och köpa Noctua kanske det är värt att lägga den pengen med? Erfarenheter?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dawelio:

Det är pga det är svårare att få till svarta färgen med LCP materialet som används. Brun och beige är ju deras originella färger från början, så inte konstigt att de släpper dem först.

Svarta modellen är lite som refreshes för CPUs och GPUs

Känner till deras argument. Om man kan fullt ut tro på det eller inte, är en annan sak. Dom gör ju uppenbarligen ett val att inte arbeta parallellt på den svarta varianten, och tycker att det är affärsmässigt bra. Kan vara rena budgetrestriktioner, etc, men jag har alltid tyckt att det sett konstigt ut.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mack4285:

Känner till deras argument. Om man kan fullt ut tro på det eller inte, är en annan sak. Dom gör ju uppenbarligen ett val att inte arbeta parallellt på den svarta varianten, och tycker att det är affärsmässigt bra. Kan vara rena budgetrestriktioner, etc, men jag har alltid tyckt att det sett konstigt ut.

Nej det är sant, att blanda färger i plaster ändrar karaktären på materialet och kan då andra resonans/hållbarhet etc

Visa signatur