Snabbkoll: Laddar du telefonen varje dag?

Permalänk
Medlem

Snart 5 år gammal Pixel 4a, så ja det blir varje dag nuförtiden.

Visa signatur

Deschutes -> Spitfire -> Winchester -> Toledo -> Deneb -> Sandy Bridge -> Summit Ridge -> Vermeer

Permalänk
Medlem

Jag blev själv överraskad, men min iphone 15 pro max räcker att ladda vartannan dag, trots att jag satt max laddning till 80%.

Relevant är också att snitt i skärmtid är 5h/dagen

Visa signatur

ASUS GTX 1080, i7 4790k, 16GB DDR3 @ 2133mhz

Permalänk

Varje dag till 100%. Körde iPhone X i 8 år på det viset. Bytte aldrig batteri och hade inga problem med batteritiden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Jag laddar alltid till 100 %, och jag har aldrig märkt av batteriförsämring ens efter flera år. Möjligen finns den där, men den är då så liten, kanske 5-10 %, att det är försumbart.

Att du tappar kapacitet är tveklöst, men bra att du inte märker det.
Jag byter mobil varje eller som senast vartannat år. Och på 2 år brukar det vara 85% kapacitet kvar i batteriet.
Skulle jag behöva ha mobilen längre än så så skulle jag byta batter i den. Har för mig det kostar runt 1400kr på en iPhone av nyare modell.

Vid 85% kapacitet så räcker inte batteriet en hel dag för mig. Så att avsiktligt ha det så varje dag som många väljer att göra känns som hål i huvet.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av ZyntaX:

Det där med att bara ladda till 80% för att inte nöta på batteriet har jag inte riktigt förståelse för.
Laddar man fullt varje dag så tappar batteriet kapacitet och landar efter ett par år på 85% eller något liknande.
Men man väljer istället att ha lägre kapacitet varje dag för att inte få lägre kapacitet om 2-3 år?

Kan vara placebo men jag försöker att inte ladda till 100 % och har 95 % batterihälsa på min telefon efter 5,5 år. Jag kan ladda till 100 % emellanåt men låter den inte vara inkopplad i laddaren längre perioder. Vanligtvis brukar jag ladda till 90-95 % istället för då klarar jag ofta det jag behöver göra. Däremot har min smartklocka en batterihälsa på 76 % efter 4,5 år för om man inte laddar fullt så klarar man sig inte i ett dygn.

Jag är öppen för att jag mycket möjligt håller på med pajasfasoner men eftersom det har fungerat så har det blivit så att jag fortsatt.

Permalänk
Medlem

En gång i veckan klarar jag mig på.

Visa signatur

MSI B850 Gaming Plus WIFI | AMD Ryzen 7 9800X3D | Be Quiet Dark Rock Pro 5 | PNY GeForce RTX 5070 Ti OC | Corsair Vengeance 32GB DDR5 6000MHz CL30 | Samsung 980 PRO 2TB | Corsair RM750x Shift 750W | Fractal Design Define 7

Permalänk
Medlem
Skrivet av SCORPIUS:

Förstår fortfarande inte varför folk laddar på natten istället för innan läggdags eller när en går upp.

För att dom allra flesta använder sin telefon på morgonen när de vaknar. Att då välja att ladda telefonen när man använder den är kanske inte logiskt för majoriteten. Men you do you.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

iPhone 15PM - Varannan dag, ibland kan nästa laddning ske ytterligare en dag senare om telefonen använts mer sparsamt. Värt att nämna är att jag begränsat laddning till 80%, och stängt av all bakgrundsaktivitet för appar som inte behöver ha det.

Det sistnämnda är en varm rekommendation, kan spara extremt mycket batteri ärligt talat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alexraptor:

Med tanke på vilken sketen batteritid smartphones har? Ja.

Saknar fanimig dummobiler som man bara behövde ladda någon gång i veckan.

mm. men vi använder mobilerna mycket mer idag. då är det självklart att batteriet används upp snabbare.
liksom vad kunde man göra med en nokia 3310. ringa och smsa. spela snake. that's it.

det är standby tider man ska kolla på. och där är mobiler idag lika bra som för 20 år sen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZyntaX:

Det där med att bara ladda till 80% för att inte nöta på batteriet har jag inte riktigt förståelse för.
Laddar man fullt varje dag så tappar batteriet kapacitet och landar efter ett par år på 85% eller något liknande.
Men man väljer istället att ha lägre kapacitet varje dag för att inte få lägre kapacitet om 2-3 år?

Ja, med tanke på hur ofta "vanligt folk" byter telefon numera så spelar det nog nästan ingen roll ändå.
Många byter varje år, när den nya modellen kommer. Fler byter nog vart annat. Jag tror att jag har hållit mig till var 3:e år.
Det handlar ju om att den där första och den där sista 5-15% sliter mest på cellerna. Batteriet håller antagligen några år längre om man håller sig inom 15%-85% istället för att ladda ur helt och ladda upp fullt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZyntaX:

Ja, det kallas att tänka långsiktigt och var ganska populärt förr i tiden.

Permalänk
Medlem

Jag laddar varje natt till 100%.
Screentime på snitt runt 2.5h, men lyssnar rätt mycket på saker via bluetooth.
Stänger aldrig av Wifi/BT, samt har inga strömspar funktioner igång mer än relativt låg ljusstyrka.
Får ibland stödladda framåt kvällen, vid mer användande, men väldigt sällan.

Låter den väldigt sällan nå under 10% batteri.

Kör iPhone 13 mini, köpt December 2021, fortfarande originalbatteri osv. Batterihälsa är nere på 82% (efter ha stått på 83% i säkert 2år). Laddar oftast med snabbladdare, men har att "optimised battery charging" igång.

Körde samma sak med min iPhone 8 som jag hade innan, men tyckte det var bäst att byta efter man behövde stödladda varje eftermiddag

Visa signatur

WS: 4770K, 16GB, 2x 960GB SSD, 1x 2TB SSD, RTX3070(deshrouded), CachyOS.
Behringer UM2, Sennheiser HD598, Antlion Modmic + XLR adapter.
SRV: 2600, 32GB, 500GB SSD, 2x 16TB HDD, Intel QUAD NIC, TrueNAS Scale.
SRV2: Raspberry Pi 4 4GB, 128GB SD, RPi-OS.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alexraptor:

Nja, det kan ju diskuteras. När jag växte upp så var kidsen runtom mig helt SMS-tokiga och lade ner minst lika mycket tid på att skicka meddelanden till varandra.

Fair point.

Skrivet av Alexraptor:

Det man måste komma ihåg är att smartphones är kompletta datorsystem i fickformat som ska kunna klara av i princip allt som en dator kan göra och det kräver rejält mer energi än en ändamålsenlig enhet som enbart är till för kommunikation över telenätet och inget annat.

Ja, därav min slutsats att de ser mer skärmtid än en nokia 3310. Men det motsade du i mening ett så "mycket sämre standby"läge kanske? Och kanske menar du att "även om de sover så är de strängt upptagna"? (För att avancerade datorsystem är projekthjärnor som hellre går upp 0400 än ligger och stirrar i taket?)

Visa signatur

| 212965 00 ] == :^D * ==)

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Jag laddar alltid till 100 %, och jag har aldrig märkt av batteriförsämring ens efter flera år. Möjligen finns den där, men den är då så liten, kanske 5-10 %, att det är försumbart.

På min föregående telefon, en Xiaomi Redmi Note 5, så märkte jag verkligen av en försämring av batteritiden efter 3-4 år. Den hade ca 70% av vad batteriet var när det var nytt när jag började närma mig 5 år. Den stendog dock nästan på dagen när jag använt den i 5 år.

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: Sapphire Radeon RX 9060 XT Pulse 16GB VRAM. RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem

Samsung A54, laddas varje natt.

Visa signatur

Redbox: Asrock B650 Lightning ATX, 7800x3D -20CCO, XFX 6950XT, 2x32GB Corsair Vengence 6400 CL32, WD SN770 2TB, Corsair RMe 1000, Lian Li Lancool 216, Peerless Assassin 120 SE
Purpbox: Z87-Pro, I5 4670K@4.2, Sapphire 290 TRI-X, 2x8GB Crucial Tactical@stock, Deep Silence 1
Samsung Evo 250+500GB + QVO 1TB, 2x1TB 7200RPM backup/lagring
Det var bättre förr: E5300 2600MHz -> 3640MHz, Celeron 300A -> 450MHz

Permalänk
Medlem

13 Pro (utbytt batteri förra året) laddas varje dag. Dock med väldigt lite skärmtid klarar den nog precis 2 dagar. Brukar snitta på 4h.

Visa signatur

f0rest stan | Citera mera | Ryzen 9600X - ASUS Prime 9070 XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZyntaX:

Att du tappar kapacitet är tveklöst, men bra att du inte märker det.
Jag byter mobil varje eller som senast vartannat år. Och på 2 år brukar det vara 85% kapacitet kvar i batteriet.
Skulle jag behöva ha mobilen längre än så så skulle jag byta batter i den. Har för mig det kostar runt 1400kr på en iPhone av nyare modell.

Vid 85% kapacitet så räcker inte batteriet en hel dag för mig. Så att avsiktligt ha det så varje dag som många väljer att göra känns som hål i huvet.

Jag vet från andra batterityper att fler djupa urladdningar sliter mer. Jag är under 30 % kanske tio gånger på ett år. Under 50 % kanske en gång i veckan, om ens det. 70+ % är det normala när jag kommer hem efter en arbetsdag. Kanske är det därför mina mobiler inte tappar så mycket batterikapacitet.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem

Brukar ladda upp till 80% nära nog dagligen, men i snitt så håller batteriet i 2-3 dagar.

iPhone 15 Pro:

Edit:
Kan tillägga att jag snittar på över 5h/dag i skärmtid.

Permalänk
Medlem

Ja tyvärr.

Visa signatur

^^^
@¿@
o

Permalänk
Medlem

Hade kanske ibland kunnat ladda varannan dag men laddar varje dag ändå pga sonens diabetes så måste alltid ha batteri och ha telefonen nära mig utifall att

Permalänk
Medlem

Snabbladdande trådlös docka så jag ställer den där en stund innan jag lägger mej , laddbegränsning på max 80% och det räcker nörmalt sett till kvällen efter.

Visa signatur

Fractal Define 7 | ASUS ROG Strix X670E-F Gaming WIFI | AMD Ryzen 7 9800X3D | Noctua NH-D15 G2 | Kingston 2x32GB DDR5 6000MHz CL36 FURY Beast | Asus RTX 5090 ROG Astral OC | Corsair RM1000X ATX 3.1 1000W | Kingston Fury Renegade M. 2 Gen 4 1+4TB + Samsung 860 EVO 1TB + 870 EVO 4TB | Samsung Odyssey G8 G80SD | APC
Back-UPS Pro Gaming UPS 2200VA 1320W | Synology DS 411j

Permalänk
Medlem

Motor-Ola G8 Power, 5Ah, 18W USB-C, 2-4 gånger i veckan.
Försöker hålla batteriet mellan 20-80%, tar ungefär en timme att gå från 20% till 80%.

Visa signatur

*5800X|B550M|64GB|RX7800XT|GX750W|Core V21|280AIO|2TB+2TB|1440p 240Hz

AMD Ryzen 7 @4,95GHz|Gigabyte Aorus Elite(rev1.3)|Corsair 2x32 LPX Vengeance 2666C16 @3600C20|Asus DUAL OC @990mV, 3,2/2,6GHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 4.0x4 Samsung 980 Pro 7000/5100 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Seagate 1TB i RAID 0|Acer Nitro XV272Uz 27" IPS 270Hz @240Hz.

Permalänk
Medlem

Har haft de mindre storlekarna av Samsung flaggskepp telefonerna, S7, S10e, S23 med lite mindre batteri men min användning av mobilen är såpass sparsamt att det räcker oftast typ 4-5 dagar t.o.m. Skulle anse det relativt jobbigt att ladda varje dag, även liknande batteritid får jag av smartklockan Oneplus Watch 3 så det är ju trevligt. Laddar nog till 100% (oftast eller om jag råkar sitta i närheten kanske avbryter om jag kikar och det ligger på typ 90% nånting). Har ej märkt av någon märkbar batteriförsämring på de ca 4 åren jag brukar använda samma telefon.

Visa signatur

Intel® Core i7-13700K @ 5.7/5.6GHz | ASRock Z690 Extreme | G.Skill Trident Z 32GB @ DDR4-3400 CL14 | Samsung EVO series M.2 + Sata SSDs 2TB | Intel Arc B580 | SuperFlower Titanium 1000W | Gigabyte M32Q 32"/1440p 165Hz | Arctic Freezer II 360 AIO | Phanteks P500A D-RGB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shiftypants:

Kan vara placebo men jag försöker att inte ladda till 100 % och har 95 % batterihälsa på min telefon efter 5,5 år. Jag kan ladda till 100 % emellanåt men låter den inte vara inkopplad i laddaren längre perioder. Vanligtvis brukar jag ladda till 90-95 % istället för då klarar jag ofta det jag behöver göra. Däremot har min smartklocka en batterihälsa på 76 % efter 4,5 år för om man inte laddar fullt så klarar man sig inte i ett dygn.

Jag är öppen för att jag mycket möjligt håller på med pajasfasoner men eftersom det har fungerat så har det blivit så att jag fortsatt.

95% batterihälsa efter 5,5år med dagligt användning, det tror jag när jag ser det. Hur många laddcykler har telefonen?
Bytte batteri i min Apple Watch 5 också. När batterikapiciteten var nere på runt 80%.

Skrivet av m4gnify:

Ja, med tanke på hur ofta "vanligt folk" byter telefon numera så spelar det nog nästan ingen roll ändå.
Många byter varje år, när den nya modellen kommer. Fler byter nog vart annat. Jag tror att jag har hållit mig till var 3:e år.
Det handlar ju om att den där första och den där sista 5-15% sliter mest på cellerna. Batteriet håller antagligen några år längre om man håller sig inom 15%-85% istället för att ladda ur helt och ladda upp fullt.

Var 3:e år så skulle jag behöva byta batteri. Vilket är helt ok. Jag betalar gärna för att ha en telefon som klarar en hel dags användning.

Skrivet av viller2:

Ja, det kallas att tänka långsiktigt och var ganska populärt förr i tiden.

Långsiktighet och smartphone går inte riktigt ihop.

Skrivet av cyklonen:

Jag vet från andra batterityper att fler djupa urladdningar sliter mer. Jag är under 30 % kanske tio gånger på ett år. Under 50 % kanske en gång i veckan, om ens det. 70+ % är det normala när jag kommer hem efter en arbetsdag. Kanske är det därför mina mobiler inte tappar så mycket batterikapacitet.

Ja de flesta vet det. Det jag argumenterar emot är folk som väljer att ladda till 80% och inte klarar en dags användning. Med orsaken att om de inte gör så så kommer de bara att ha 80% kapacitet om 2-3år
Med ditt användningsmönster låter det rimligt att ladda som du gör.
Om man klarar sig med marginal på 80% laddning så är det såklart smart.

Visa signatur
Permalänk
Bussovi_ by XHI

Hade säkert räckt varannan dag men kör varje dag ändå.

Laddar den strax innan läggdags till 90% och sen samma visa varje arbetsdag. Brukar vara nere på strax under 50% oftast.

Helgerna brukar den klara sig bra på så sällan jag laddar fredag och lördag om jag inte ska iväg någonstans.

Visa signatur

Halo kompis!

Permalänk
Medlem

Inte varje dag, men fortfarande alldeles för ofta.

Rimligt laddningsintervall för en telefon: 2 veckor. Vissa saker var faktiskt bättre förr.

Visa signatur

9950X3D | 5080

Permalänk
Medlem

Har min Pixel 7 i en magnethållare med trådlös laddning på dagarna, den kör homeassistant-appen och laddaren är inkopplad på ett smart uttag, så laddning startar när batteriet går ner till 60% och slutar när den är på 80%. Har således i regel alltid lagomt mycket batteri i telefonen när jag ska iväg nånstans.

Permalänk
Medlem

Laddar ungefär en gång i veckan. Jag använder sällan mobilen till annat än att prata i den och eftersom jag inte gillar att prata i telefon blir det oftast inga längre stunder.

Visa signatur

AMD Ryzen 9 5900X // Corsair iCue H150i RGB PRO XT // G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB (2x16GB) 3600Mhz CL16 // ASUS GeForce RTX 3080 12GB TUF GAMING OC // Asus Tuf Gaming x570 Plus // PSU: Corsair RM750W v2 // Chassi: Lian Li PC-O11 Dynamic // Keyboard: Weikav Stars75 // Mouse: Redragon M686 // Display 1: Philips 34M2C6500 // // Display 2: Dell S3422DWG // Cam: Nikon D7500 //

Permalänk
Medlem

Har en dum telefon så veckovis vanligtvis. Batteriet brukar hålla bättre första året/åren för att sedan gradvis bli lite sämre. Var väl 2 veckors tid i början vill jag minnas. Har precis bytt mobil och ej behövt ladda den nya än efter 5 dagar.

Visa signatur

Efter att ni har läst det här har ni insett att det inte gav något.

Permalänk
Medlem

Laddar väl när jag kommer ner kring 20-30% och har laddgränsen på 85%, så blir väl runt varannan dag.