Testpilot: Philips Evnia 32M2N8900 – QD-OLED för gaming med premium

Permalänk
Medlem

Tack för ditt svar! Efter att ha sett lite youtube videos så verkar det finnas fläkt man kan sätta i auto eller helt av.! (Kanske vissa modeller av evnia saknar?) Ang ljud så tänkte jag på coilwine ljud inte fläktljud, läste att vissa kunde uppleva tjutande ljud. ( Får det på min tv när jag slår över i 120hz !

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Ivalun:

Tack för ditt svar! Efter att ha sett lite youtube videos så verkar det finnas fläkt man kan sätta i auto eller helt av.! (Kanske vissa modeller av evnia saknar?) Ang ljud så tänkte jag på coilwine ljud inte fläktljud, läste att vissa kunde uppleva tjutande ljud. ( Får det på min tv när jag slår över i 120hz !

Ingen aning, vännen. Det är helt knäpptyst på min skärm..

Permalänk
Medlem

Står och velar mellan den här och MSI 321URX.
Dom kostar i princip samma peng just nu runt 12000kr, MSI verkar ha varit bra på att släppa ny firmware osv när något strulat.
Men den skärmen är också 1 år gammal nu, medans Philipsen är halvåret typ.

Har ni några tips hur man bör tänka?
Är framförallt för spel/media jag ska använda den, och bra HDR är viktigt för mig.
Där har MSI åtminstone försökt lösa problemen som finns med 1000nits läget på QD-OLED skärmarna, och verkar "på bollen".

Hur har det varit med VRR flicker för er som har skärmen?

När man läser speccsen så står det på Philipsen att den har "2H Hard Coating" är det samma coating som är på alla Samsungs QD-OLED's? Eller har Philips någon egen? För det verkar som många har haft problem med microrepor vid rengöring av sina skärmar, så undrar om Philips ev har en bättre coating?
Eller om dom bara valt att inte kalla den "anti reflective"

Är den passivt kyld eller inte? Många säger ofta "jag hör inte fläkten" på vissa produkter, men jag har en tendens att höra sådana frekvenser mer än andra, och har väldigt tyst rum och dator.

Kan du ev svara på något om det här @Nissling eller någon annan för den delen.

Visa signatur

Citera för svar!
9800X3D, ASUS ROG STRIX B650E-F, 32gb @6000 CL30, RTX 4080s FE

Permalänk
Bildexpert
Skrivet av zOlid:

Kan du ev svara på något om det här @Nissling eller någon annan för den delen.

Vad jag har sett eller hört på både denna och samtliga andra skärmar från Philips som jag har testat så har den inga som helst fläktar.

Visa signatur
Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av zOlid:

Står och velar mellan den här och MSI 321URX.
Dom kostar i princip samma peng just nu, MSI verkar ha varit bra på att släppa ny firmware osv när något strulat.
Men den skärmen är också 1 år gammal nu, medans Philipsen är halvåret typ.

Har ni några tips hur man bör tänka?

Hur har det varit med VRR flicker för er som har skärmen?

När man läser speccsen så står det på Philipsen att den har "2H Hard Coating" är det samma coating som är på alla Samsungs QD-OLED's? Eller har Philips någon egen? För det verkar som många har haft problem med microrepor vid rengöring av sina skärmar, så undrar om Philips ev har en bättre coating?
Eller om dom bara valt att inte kalla den "anti reflective"

Jag har testat båda och har idag philips.
Båda har blank yta, men reflexfiltreringen på philips är lite starkare. Det betyder att den har

Mindre lila effekt i starkt ljus
Mindre märkbar fringing runt text
Mindre starka färger överlag

Är man ett stort fan av bilden man får från en blank skärm kanske man gillar MSI bättre, men jag tyckte nackdelarna övervägde.

Vrr flicker märkte jag inte av på någon av dem

Möjligt att HDR var bättre hanterat på MSI, men ingen av dem kunde mäta sig med 8 år gamla LG:n i vardagsrummet.

Visa signatur

I am a prototype for a much larger s󠅄󠅘󠅕󠄐󠅞󠅕󠅕󠅔󠄐󠅤󠅟󠄐󠅒󠅕󠄐󠅟󠅒󠅣󠅕󠅢󠅦󠅕󠅔󠄐󠅑󠅞󠅔󠄐󠅥󠅞󠅔󠅕󠅢󠅣󠅤󠅟󠅟󠅔󠄐󠅧󠅑󠅣󠄐󠅟󠅞󠅓󠅕󠄐󠅣󠅑󠅤󠅙󠅣󠅖󠅙󠅕󠅔󠄐󠅒󠅩󠄐󠄷󠅟󠅔󠄞󠄐󠄾󠅟󠅧󠄐󠅧󠅕󠄐󠅓󠅑󠅞󠄐󠅙󠅝󠅠󠅜󠅕󠅝󠅕󠅞󠅤󠄐󠅤󠅘󠅕󠄐󠅣󠅑󠅝󠅕󠄐󠅖󠅥󠅞󠅓󠅤󠅙󠅟󠅞󠅑󠅜󠅙󠅤󠅩󠄐󠅧󠅙󠅤󠅘󠄐󠅔󠅑󠅤󠅑󠄝󠅝󠅙󠅞󠅙󠅞󠅗󠄐󠅑󠅜󠅗󠅟󠅢󠅙󠅤󠅘󠅝󠅣󠄞ystem

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nissling:

Vad jag har sett eller hört på både denna och samtliga andra skärmar från Philips som jag har testat så har den inga som helst fläktar.

Ok nice, har du några tips alls hur jag ska tänka med 321URX vs Philips skärmen?
Hade Philipsen kostat 2000kr mindre, så hade ju valet varit lätt, men nu ligger dom på samma pris liksom.

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aphex:

Jag har testat båda och har idag philips.
Båda har blank yta, men reflexfiltreringen på philips är lite starkare. Det betyder att den har

Mindre lila effekt i starkt ljus
Mindre märkbar fringing runt text
Mindre starka färger överlag

Är man ett stort fan av bilden man får från en blank skärm kanske man gillar MSI bättre, men jag tyckte nackdelarna övervägde.

Vrr flicker märkte jag inte av på någon av dem

Möjligt att HDR var bättre hanterat på MSI, men ingen av dem kunde mäta sig med 8 år gamla LG:n i vardagsrummet.

Okej intressant, så då skiljer det sig alltså på ytan på Philipsen mot dom andra med samma panel, för som jag förstått det så har alla andra samma ytbehandling. Men Philips skriver ju specifikt i sin spec något dom kallar "2H bla bla" så dom kan ju ha annorlunda.
Frågan är ju om den är mer motståndskraftig mot repor än MSI skärmen, för det verkar som ett problem många haft när man hittar trådar på typ Reddit.

Reflexerna är jag inte jätte orolig för, för jag sitter i ett mörkt rum med ljus bakom skärmarna, vill mest ha starka färger.

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av zOlid:

Ok nice, har du några tips alls hur jag ska tänka med 321URX vs Philips skärmen?
Hade Philipsen kostat 2000kr mindre, så hade ju valet varit lätt, men nu ligger dom på samma pris liksom.

Fr o m idag har jag haft skärmen exakt tre veckor sedan, supernöjd och bästa köpet hittills. Ångrar inte en sekund att jag lämnade tillbaks 1440p Q-OLED för 4K.
Köpte den för 9 990 riksdaler från Webhallen, du kan alltid kolla med dem.?

Permalänk
Medlem
Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Ivalun:

Min lilla vän, du måste vara extra uppmärksam!
Den skärmen du länkade på videon är inte detsamma som 4K skärmen, den som visas på videon är en 34 tum. 😑😂
4K skärmen har inga fläkt!

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon361937:

Min lilla vän, du måste vara extra uppmärksam!
Den skärmen du länkade på videon är inte detsamma som 4K skärmen, den som visas på videon är en 34 tum. 😑😂
4K skärmen har inga fläkt!

Miss av mej! Skulle citera ett äldre inlägg längre upp där det nämndes att ingen av Philips skärmarna hade fläkt!
Att skriva "min lilla vän" kan ju låta lite nedlåtande , de får du hålla på med på andra forum !😅

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Ivalun:

Miss av mej! Skulle citera ett äldre inlägg längre upp där det nämndes att ingen av Philips skärmarna hade fläkt!
Att skriva "min lilla vän" kan ju låta lite nedlåtande , de får du hålla på med på andra forum !😅

Ta inte allting seriöst/åt dig på nätet, ta det med ett nypa salt.
Det är i ord efterallt vi skriver och kan tolkas på olika sätt.

Både jag och andra har redan gett dig svar första gången angående fläkten på skärmen, men du verkar inte tror/lita på det vi säger..
Kolla historiken så vet du..

Permalänk
Medlem

Djupare skrivbord och lite bakåttilt

Har äntligen justerat arbetsplatsen så det "blir riktigt bra" med denna finfina skärm 😊

Då foten är såpass djup behöver man minst 70 cm djupt skrivbord. Nu skarvat på 10 cm på standardbordets 60-skiva.

Då foten lutar lite framåt "stjäl" den extra djup så 3D-printade 2 halvcirkelformade stöd som tiltar bak skärmen. Flärpen upptill borttagen och den vertikala delen ligger nu dikt an mot väggen. Printade i PLA Marble som påminner om fotens aningen ljusare men också "prickiga" färg. Även 3D-printad kabelgenomföring i den påskarvade biten.

Klart nöjd med resultatet - samtidigt som foten från början kunde varit smidigare konstruerad.

Visa signatur

MSI Prestige 16 Ryzen 9 AI 4K OLED (tidigare Dell XPS 17, MSI GS73VR)
Byggen: White Dream (2025) - Simply Red (2015) - Liten Lian Li (2011)

Permalänk
Medlem
Skrivet av ErikLtz:

Har äntligen justerat arbetsplatsen så det "blir riktigt bra" med denna finfina skärm 😊

Då foten är såpass djup behöver man minst 70 cm djupt skrivbord. Nu skarvat på 10 cm på standardbordets 60-skiva.

Då foten lutar lite framåt "stjäl" den extra djup så 3D-printade 2 halvcirkelformade stöd som tiltar bak skärmen. Flärpen upptill borttagen och den vertikala delen ligger nu dikt an mot väggen. Printade i PLA Marble som påminner om fotens aningen ljusare men också "prickiga" färg. Även 3D-printad kabelgenomföring i den påskarvade biten.

Klart nöjd med resultatet - samtidigt som foten från början kunde varit smidigare konstruerad.

<Uppladdad bildlänk>
<Uppladdad bildlänk>

https://www.maxgaming.se/sv/skarmstativ/arctic-x1-3d

Eller om du har 2 skärmar, använder denna själv:

https://www.maxgaming.se/sv/skarmstativ/skarmstativ-slim-med-...

Visa signatur

Dator: 10900KF, RTX 3080, Torrent Compact
Skärm: 32" QD-OLED Samsung G80SD + Dell S2721DGF
Tillbehör: iQunix F97 med vita pudding, Taurus GM1-W, PS5 gamepad
Ljud: EPOS H3Pro, GSP 670, Corsair Virtuoso, Fidelio X2HR, DT770 pro, Eris E5, Airpods Pro 2022, Fiio E10
Övrigt: iQunix ZX75, Varmilo va109m, Keychron K8(Glorious Panda)

Permalänk
Medlem

Jag har haft skärmen i 3mån nu och är otroligt nöjd. Kör den med min MBA M2 via USBC och med min PC via DP. KVMn funkar klockrent. Det enda jag stör mig på är några få saker.

Standby-LED blinkar så den lyser upp hela rummet (åtgärdat med svart tejp).
Mjukvaran Evnia Precision Center finns inte till Mac så när jag vill köra PiP eller PbP med något annat än PC måste jag använda det milt sagt usla OSDt.

Permalänk
Medlem

Hur sänker man den? Höjden
Antagligen är det så att man skall bryta i "spaken" (piggen högst upp) uppåt eller nedåt. Min sitter fast, så jag tyckte det var bäst att få bekräftelse före jag börjar ta i.

Permalänk

Vill bara slänga in en sjukt sen kommentar om att Amazon.se säljer skärmen för 8700:- nu(!). Vilket får ses vara helt sjukt billigt för en sån här skärm! Tydligen sålde de den för 8300:- alldeles nyligen, men det missade jag T_T.

Jag beställde först Samsung G80SD för 10.990:- med studentrabatt, men aldrig att jag lägger 2200:- mer för i princip samma (men sämre på vissa sätt) skärm! Avbokat och beställt denna från Amazon (har 100% positiva erfarenheter av Amazon och speciellt kundtjänsten!).

Permalänk
Medlem

Jättefin skärm! Lite för stark kontrast out of the box men med lite pill så blev bilden riktigt fin.
Var lite för lat för att städa undan alla ikoner på skrivbordet så jag gjorde ett litet script i AHK som automatiskt fadar in/ut ikonerna beroende på aktivitet/afk, lite fint att kunna se en ren bakgrund emellanåt

https://codefile.io/f/JPvSVCnANJ Bara att spara som .ahk och köra som autohotkey script, eller kompilera till exe

KVM fungerade klockrent med jobbdatorn!

Permalänk
Medlem

Beställde en I helgen, priset hos amazon är ju oemotståndligt. 😁

Permalänk
Medlem

Funderar på att beställa denna till ett mörkt rum och ha statisk ambiglow igång vid användning. Bilden blir väl inte lila / grå av detta utan istället om ljus träffar panelen? Har jag förstått det rätt?

Tacksam för svar 🙏

Permalänk
Medlem

Och vad är domen om semi glossy behandlingen på denna skärm?

Permalänk
Skrivet av gulejan:

Upplevde här om dagen att när jag hade en lampa på vid sängen ca 3m bakom skärmen så speglade de sig lite. Tyckte de va störande, föredrar att sitta i ett mörkt rum, alternativt annan placering av lampa

Visa signatur

Asus tuf 9070xt deshrouded, 7800x3d, 32gb Kingston fury, 650b asus tuf gaming wifi+, peerless assasin, phanteks xt black, noctua x6, arctic x2

Permalänk
Medlem

Jag tycker antireflexbeläggningen var helt ok, när jag väl insåg att skyddsplasten över skulle tas bort xP tål inte direkt ljus / fönster men i mörkt rum och till vardags helt ok

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av gulejan:

Har skrivit om den här #20785937
Och här #20682949

Visa signatur

I am a prototype for a much larger s󠅄󠅘󠅕󠄐󠅞󠅕󠅕󠅔󠄐󠅤󠅟󠄐󠅒󠅕󠄐󠅟󠅒󠅣󠅕󠅢󠅦󠅕󠅔󠄐󠅑󠅞󠅔󠄐󠅥󠅞󠅔󠅕󠅢󠅣󠅤󠅟󠅟󠅔󠄐󠅧󠅑󠅣󠄐󠅟󠅞󠅓󠅕󠄐󠅣󠅑󠅤󠅙󠅣󠅖󠅙󠅕󠅔󠄐󠅒󠅩󠄐󠄷󠅟󠅔󠄞󠄐󠄾󠅟󠅧󠄐󠅧󠅕󠄐󠅓󠅑󠅞󠄐󠅙󠅝󠅠󠅜󠅕󠅝󠅕󠅞󠅤󠄐󠅤󠅘󠅕󠄐󠅣󠅑󠅝󠅕󠄐󠅖󠅥󠅞󠅓󠅤󠅙󠅟󠅞󠅑󠅜󠅙󠅤󠅩󠄐󠅧󠅙󠅤󠅘󠄐󠅔󠅑󠅤󠅑󠄝󠅝󠅙󠅞󠅙󠅞󠅗󠄐󠅑󠅜󠅗󠅟󠅢󠅙󠅤󠅘󠅝󠅣󠄞ystem

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mangemcfly:

Upplevde här om dagen att när jag hade en lampa på vid sängen ca 3m bakom skärmen så speglade de sig lite. Tyckte de va störande, föredrar att sitta i ett mörkt rum, alternativt annan placering av lampa

Skrivet av windblownsnow:

Jag tycker antireflexbeläggningen var helt ok, när jag väl insåg att skyddsplasten över skulle tas bort xP tål inte direkt ljus / fönster men i mörkt rum och till vardags helt ok

Skrivet av Aphex:

Har skrivit om den här #20785937
Och här #20682949

Tusen tack för era svar.

Intressant jämförelse med Msi monitorn. Kollat lite på UPX som varit nere på 9,5, ”bara” 165 hz men panelen bör vara ganska jämlik med urx.

Har en B9 oled som jag fortfarande imponeras av efter alla år. Målet är att hitta någon 32 qd- oled som är minst lika bra, även i hdr. Det är så bra pris just nu på denna philipsen så frågan är om man ska beställa hem en och testa.

Permalänk

Denna finns till ett riktigt fint pris på amazon..

Visa signatur

RTX 3080, I5 13600KF

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gunziee95:

Denna finns till ett riktigt fint pris på amazon..

Typ samma 8,4 tkr på Komplett och Amazon just nu - sugen på att köpa en till då den jag köpt står "i andra hemmakontoret" och kostade drygt 2 lax mer trots nån rabatt.

Visa signatur

MSI Prestige 16 Ryzen 9 AI 4K OLED (tidigare Dell XPS 17, MSI GS73VR)
Byggen: White Dream (2025) - Simply Red (2015) - Liten Lian Li (2011)

Permalänk
Medlem

Enda jag retar mig på är att jag inte kan konfigurera ett eget "sikte", verkar bara finnas ett standard i vitt som inte är så hett.
Annars väldigt nöjd med min skärm, men är på gränsen att 32 tum nästan behöver en krökning.

Permalänk
Medlem

Klickade hem en för 6990:- på inets megaklick rea. Riktig nöjd över uppgraderingen från en Samsung Odyssey G7 1440p. Helt fantastiskt bild!

Visa signatur

🖥️ • Ryzen7 5800X + NH-D15 • STRIX B550-F • 32GB 3200MHz • 970 Evo+ M2 1TB • Corsair RM1000X • Define 7 Compact • MSI 5080 Vanguard SOC • Philips Evnia 32" 4k OLED 240hz
⌨️ • Logitech MX Mechanical Mini 🖱️ • Logitech G Pro X Superlight
🔈 • RØDE AI-1 • Edifier R1600 TIII 🎧 • Sony MDR7506

Permalänk
Medlem

@thewrulph
Tjusig! Här tyckte man att man gjorde en fantastisk deal i vintras när dessa såldes för 8990kr men 6990kr är ju helt otroligt bra!