Efter 21 år: Dustin slopar försäljning till konsumenter

Permalänk
Medlem

Dustin var fantastiskt bra men som sagt längesen man köpt något där utan avtal.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Jag har alltid haft bra erfarenheter med dom, även vid problem var de väldigt snabba på att skicka retursedlar utan att fråga och skickat nytt direkt. Men måste erkänna att det inte blivit många köp där på senare år. Var nog säkert 5 år sedan jag köpte något från dom.
Verkar som du haft en del dåliga erfarenheter med dom.

Jag ser alla företag som behandlar privatpersonskunder som andra klassens medborgare, eller inte alls befattar sig med såna, som skitföretag. Har nog aldrig handlat från dem, just för att man blir så hånad när man går in på sidan och förväntas välja priser med eller utan moms. Som sagt, ett skitföretag.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem

Även om det bara är 2% så är det ändå viktigt att synas och vara tillänglig för privatpersoner. Det är ju ändå privatpersoner som tar beslut inom företag om vart ifrån produkter ska köpas in. En person som köper sina produkter hos Dustin kommer troligtvis även köpa sina produkter där ifrån om dom har ett företag, eller föreslå det om dom är inköpare för ett större företag.

Visa signatur

Amd 2500+ AQXEA 0330 @ 2200mhz 220x10 | 2x256mb-1x512mb PC3200 | Powercolor x800Pro ViVo @ XT PE
Celeron 800 @ 920mhz 115x8 | 512mb PC 133 | Geforce 2 200MX

Permalänk
Medlem

Har inte direkt handlat på dustin sedan jag hade studentkonto där.

Visa signatur

Nada.

Permalänk
Medlem

Konstigt!? När priserna är högre för konsumenterna.

Visa signatur

Fractal Design Pop XL Air RGB | ASRock Z690 Taichi | i5-12600k | Corsair 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL30 | Gigabyte RTX 5070 12GB Gaming OC

Nintendo Switch | PlayStation 5 +PS4 Pro | Xbox Series X + One X
Min FZ Profil

Permalänk
Medlem

Aj. Väldigt tråkigt.

Dustin har ett otroligt bra sortiment på konstiga grejer.
Det kommer innebära för min egna del att Amazon tyvärr kommer få mina pengar när jag inte hittar andra som säljer varorna jag söker.

Visa signatur

Har jag uppgivit felaktig information? Rätta mig gärna, jag vet inte allt och kan ha fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zeedarn:

Aj. Väldigt tråkigt.

Det kommer innebära för min egna del att Amazon tyvärr kommer få mina pengar när jag inte hittar andra som säljer varorna jag söker.

Jag håller med. De har bra valmöjligheter av vissa modeller inga andra butiker har. Gasarm har jag köpt där, då hade de bäst utbud. de har väl sällan varit billigast men de har alltid varit dit jag tittat om jag letar efter något mer it riktat och inte vill beställa något noname

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800X3D | In Win 301 | Asus 5070Ti Prime OC Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Övrigt: Simrace fantast.

Permalänk
Snusfri

Väldigt tråkigt faktiskt.
Även fast jag inte handlat så mycket hos Dustin (köpte dock min förra dator där med 8700K) så har de alltid varit stabila och seriösa och faktiskt haft mycket bra priser under kampanjer.

Typ bara Inet kvar att handla på nudå.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Thinkpad E14 G5 - 16GB RAM - 512GB SSD
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 9 Pro XL

Permalänk
Skrivet av Det Otroliga Åbäket:

Senaste grejerna jag köpt hem (hårddiskar till hemmaservern) var faktiskt Dustin bäst prismässigt. Tror att även min CPU köptes där just för prisets skull när det begav sig (men det var några år sen nu).

Tror snarare att hemanvändare antingen inte hittade dit eller mindes dem från när de definitivt inte var konkurrenskraftiga i pris för konsumentprodukter.

Dustin var alltid ett säkert kort för hårddiskar. Nu finns det bara oseriösa aktörer kvar i princip som säljer hårddiskar. Det kommer bli som i matvarubranschen mindre aktörer och högre priser framöver. Det finns snart ingen konkurrerande marknad.

Hur gör Dustin med garantin om man köpt något därifrån som privatperson nyligen? Är det någon som kan svara på det?

Permalänk
Medlem

Har inte handlat där sen 2020, köpte då en enkel kontorsdator till mormor för att surfa på för typ 3 tusen.

Visa signatur

R7 5800X3D / RTX 4070 / 32GB Ram / 1 + 2 TB M.2 SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem

Dustin handlade man sällan på p.g.a. priserna, däremot hade det väldigt mycket i lager och en hel del prylar som övriga aldrig tog in, vilket var trevligt. Känns som Amazon tagit över den rollen nu, så tror det är helt rätt av dom att satsa på företagen istället där de fortfarande fyller en funktion när man behöver något snabbt och de har det i lager.

Visa signatur

Amd o Apple

Permalänk
Medlem

Köpte Nintendo Switch där till releasen då Webbhallen inte kunde leverera på releasedagen. Sen dess har det varit tomt med order.

Visa signatur

Intel Core i5 6300HQ 3.2 GHz - Nvidia GeForce GTX 960M 2GB - Generic DDR4 1x8GB 2133MHz

YOMAHA, YOMASO!

Permalänk
Medlem

Ingen större förlust, hade inga konkurrenskraftiga priser öht

Visa signatur

if young metro don't trust you

Permalänk
Medlem
Skrivet av norrby89:

Många goda minnen av Dustin!

Kommer ihåg deras julkalender på tiden då dom va dagens inet! gjorde en hel del med fynd där

Var det enda bra med Dustin, man väntade på julafton för att kunna få en julklapp fick en hel del bra saker tex en router

Verkligen good old times

Visa signatur

if young metro don't trust you

Permalänk
Skrivet av underwatch:

Ingen större förlust, hade inga konkurrenskraftiga priser öht

De var seriösa hur många kan du säga om det idag? Se bara konsumenträtttråden! Jag handlar hellre ett RTX 5070 för 6000 kr från en seriös aktör istället för en oseriös aktör som tar 700 kr mindre.

Permalänk
Skrivet av sparkar_boll:

Jag har alltid haft bra erfarenheter av Dustin. Professionella och duktiga, både i arbetslivet och för privatpersoner. De var en av de få som sålde företagsutrustning till konsumenter också, och faktiskt kunde svara på frågor om produkten utan att vara helt clueless.

Jag har jobbat med Dustin och haft mycket kontakt med deras säljavdelning för något år sen. Då var det så att om du inte uppnår en vissa inköpssumma per kvartal (tror jag) så får du inte några rabatter, mer än de som finns öppet på deras hemsida.

Säljaren ifråga hade inte heller någon marginal för att kunna ge gratis frakt på småbeställningar, utan tillochmed uppmuntrade oss vid vissa tillfällen att åka till typ Webhallen och kvittoredovisa inköpet om det var småsaker pga att frakten ibland står för mer än 50% av den totala kostnaden av produkt och frakt.

Mjo haft lite samma upplevelse, att de oftast inte kan rekommendera sig själva.
Och de har avtal liknande vad finns på Ahlsell etc för byggvaror, att du kan få viss rabatt i vissa kategorier

Visa signatur

[MSI SpeedSter-FA4][Pentium M 770@160*16][X800GTO2 LE][A-Data PC4300 2GB][Maxtor 300GB S-ATA 16MB][NEC ND-3520A IDE][Thermaltake Xaser Tsunami Svart Aluminium][Hiper Type R 480W] //Betty (Kung Pow) [Outdated]

Permalänk
Medlem

Redan innan dustinhome kunde man beställa från vanliga dustin.se antar att det inte förändras.

Permalänk
Medlem

Har inte följt Dustin AB direkt, men frågan är hur mycket av nedgången som beror på expansionen till Belgien och Nederländerna?

Sen när mer och mer flyttat ut till molnet, så kanske även behovet av kraftfullare arbetsmaskiner samt servers har minskat kraftigt?

On-Prem känns ganska dött nu?

Tror faktiskt att Dustin hade kunnat vinna mer på att marknadsföra sig bättre mot PC-entusiaster och studenter igen.

Permalänk
Hjälpsam

Förra seklet handlade jag en hel del där.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/51gntq | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/gwcxfs
HTPC | https://valid.x86.fr/gqtxws |

Permalänk
Skrivet av walkir:

Har inte följt Dustin AB direkt, men frågan är hur mycket av nedgången som beror på expansionen till Belgien och Nederländerna?

Sen när mer och mer flyttat ut till molnet, så kanske även behovet av kraftfullare arbetsmaskiner samt servers har minskat kraftigt?

On-Prem känns ganska dött nu?

Tror faktiskt att Dustin hade kunnat vinna mer på att marknadsföra sig bättre mot PC-entusiaster och studenter igen.

Tycker alla pratar om hybriden av både cloud on onprem. Dyrt att ha allt i molnet.

Permalänk
Medlem

Inte så att dom brydde sig särskilt om privatkunder, arrogans och hybris för deras marknadsandel på företagssidan är ett faktum genom alla år.
Högsta cheferna skyller säkert på ”inbjuden konkurrens” från utländska aktörer, inte att dom helt enkelt var värdelösa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Jag ser alla företag som behandlar privatpersonskunder som andra klassens medborgare, eller inte alls befattar sig med såna, som skitföretag. Har nog aldrig handlat från dem, just för att man blir så hånad när man går in på sidan och förväntas välja priser med eller utan moms. Som sagt, ett skitföretag.

Handlar för flera miljoner om året där, fast som företagskund då. Där är dom riktigt vassa. Undrar varför dom ens gjorde satsningen på privatpersoner. Man ska göra det man är bra på.

Att man kan välja priser med eller utan moms på hemsidan är ett hån enligt dig, är du allvarlig eller skämtar du nu?

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090 - Fractal North
LEVA: OnePlus 12 - MacBook Pro M4 Pro 14"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jumpcut:

Att man kan välja priser med eller utan moms på hemsidan är ett hån enligt dig, är du allvarlig eller skämtar du nu?

Jag skämtar inte. Företag som särbehandlar privatpersonskunder förtjänar allt hat och hån och spe de kan få. Skitföretag till 100 %.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Jag skämtar inte. Företag som särbehandlar privatpersonskunder förtjänar allt hat och hån och spe de kan få. Skitföretag till 100 %.

Det har du gjort tydligt. Men jag fattar inte momsgrejen?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

????

Det åsido så är Dustin sjukt snabba när det kommer till leveranserna samt bra katalog. Handlade för ca 2mkr av dem senaste året. Smart val att lägga ner konsumentsidan. Inet/Komplett/Webhallen ev. Elgiganten/Power lär ha så pass stor del av den marknaden redan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HEXB1T:

????

Det åsido så är Dustin sjukt snabba när det kommer till leveranserna samt bra katalog. Handlade för ca 2mkr av dem senaste året. Smart val att lägga ner konsumentsidan. Inet/Komplett/Webhallen ev. Elgiganten/Power lär ha så pass stor del av den marknaden redan.

Och det kan nog vara så att dom inte blir den sista ÅF:en som ger upp området.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jumpcut:

Det har du gjort tydligt. Men jag fattar inte momsgrejen?

Det är ett sätt att tala om "ja, du är en privatperson, vi tolererar dig, men vi vill egentligen inte ha dig som kund, för det är företagen som är våra riktiga kunder, du futtiga skitkund får därför välja detta för att du ska fatta att du är här på nåder".

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Det är ett sätt att tala om "ja, du är en privatperson, vi tolererar dig, men vi vill egentligen inte ha dig som kund, för det är företagen som är våra riktiga kunder, du futtiga skitkund får därför välja detta för att du ska fatta att du är här på nåder".

Om du verkligen tycker att det är så och tror att det är en del av deras kommunikationsstrategi. Ja, då lärde jag mig något nytt idag.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Dustin har varit bra och seriösa.
De har även ett större utbud av mer företagsinriktade saker än de andra, pysslar man med sånt som ligger lite utanför det typiskt konsument-/gamerinriktade så var det där man kunde hitta saker. Köpt mycket där genom åren, fram till att de började ta frakt även med studentkonto och erbjudandena inte längre var lika bra. Var ju ett till alternativ till Komplett Group.
Så en mindre att kolla hos om man behöver något mer ovanligt, mer Amazon alltså tyvärr.

Det har ju varit tydligt att de inte alls varit särskilt inriktade på privatpersoner de senaste åren, med så liten andel mot det kan de nog räkna hem det mot företag istället.
Oklart varför det går så dåligt ändå, men kanske vinner de inte leveransavtal mot konkurrenterna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av D.:

Dustin har varit bra och seriösa.
De har även ett större utbud av mer företagsinriktade saker än de andra, pysslar man med sånt som ligger lite utanför det typiskt konsument-/gamerinriktade så var det där man kunde hitta saker. Köpt mycket där genom åren, fram till att de började ta frakt även med studentkonto och erbjudandena inte längre var lika bra. Var ju ett till alternativ till Komplett Group.
Så en mindre att kolla hos om man behöver något mer ovanligt, mer Amazon alltså tyvärr.

Det har ju varit tydligt att de inte alls varit särskilt inriktade på privatpersoner de senaste åren, med så liten andel mot det kan de nog räkna hem det mot företag istället.
Oklart varför det går så dåligt ändå, men kanske vinner de inte leveransavtal mot konkurrenterna.

Skrivet av Zeedarn:

Aj. Väldigt tråkigt.

Ja, trist men väntat med tanke på trenden.

Jag vet inte om det är exakt detta du avser, men Dustin har ju alltid haft ett lite annat sortiment just i och med att de har sånt fokus på försäljning till företag. Att det finns butiker som har de här "andra kategorierna" av produkter till försäljning även till vanliga dödliga, och ofta i lager, har ju definitivt sitt värde.

Det beror förstås på just vad det är för prylar man vill åt, för egen del är det väl i princip Proshop och Amazon som täpper luckan (inga riktiga favoriter, men har "andra prylar").

De "vanliga misstänkta" med Inet, Webhallen/Komplett osv, är ju mer likriktade i vad de har för sortiment.

Visa signatur

Desktop spel m.m.: Ryzen 9800X3D || MSI X870 Tomahawk Wifi || MSI Ventus 3x 5080 || Gskill FlareX 6000 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Arbetsstation: Ryzen 7945HX || Minisforum BD790i || Asus Proart 4070 Ti Super || Kingston Fury Impact 5600 65 GB || WD SN850 2TB || Samsung 990 Pro 2TB || Fractal Ridge
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304