Efter 21 år: Dustin slopar försäljning till konsumenter

Permalänk
Medlem

Ingen överraskning med deras rövarpriser.

Kanske mer intressant för företag som får tillbaka moms och kan handla på faktura.

Handlade en del där under 2000 talet när de hade mer relevanta priser.

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Medlem

Ville man köpa bra saker var ju Dustin de som sålde sakerna. Skulle du köpa en asusrouter så visst kan du gå till Elgiganten

Men skulle du köpa en server eller annat så var det där man köpte även som privat

Permalänk
Medlem

Minns att de sparade kundens lösenord i klartext förr i tiden. Bara att ringa kundtjänst och be dem läsa upp ditt lösenord över telefon. 😀

Permalänk
Skrivet av Fenrisulvfan:

Jag hade gärna handlat av Dustin över disk nu när dom finns i byn sedan några år, men dom har ju aldrig någonting i lager.

Byn, Nacka Strand?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

De var seriösa hur många kan du säga om det idag? Se bara konsumenträtttråden! Jag handlar hellre ett RTX 5070 för 6000 kr från en seriös aktör istället för en oseriös aktör som tar 700 kr mindre.

Allt finns på amazon ändå med tusen gånger bättre kundtjänst än valfri svensk ÅF

Visa signatur

if young metro don't trust you

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Ja, trist men väntat med tanke på trenden.

Jag vet inte om det är exakt detta du avser, men Dustin har ju alltid haft ett lite annat sortiment just i och med att de har sånt fokus på försäljning till företag. Att det finns butiker som har de här "andra kategorierna" av produkter till försäljning även till vanliga dödliga, och ofta i lager, har ju definitivt sitt värde.

Det beror förstås på just vad det är för prylar man vill åt, för egen del är det väl i princip Proshop och Amazon som täpper luckan (inga riktiga favoriter, men har "andra prylar").

De "vanliga misstänkta" med Inet, Webhallen/Komplett osv, är ju mer likriktade i vad de har för sortiment.

Just det jag menar, som entusiast händer det att man ibland behöver något utanför konsumentsortimentet.
Även om det kanske inte är hemskt stor målgrupp så finns det helt klart en del, inte minst här på Swec.

Permalänk
Medlem

Ägarna måste, om möjligt, vara ännu mer besvikna än kunderna. Aktien har tappat 96.6% av sitt värde på tre år! Dustins analys är dock korrekt, Dustin har sedan länge tappat sin relevans för privatkunder. Själv har jag inte handlat där sedan ett mycket besvärligt garantiärände för några år sedan...

Permalänk
Medlem
Skrivet av underwatch:

Allt finns på amazon ändå med tusen gånger bättre kundtjänst än valfri svensk ÅF

Hahahaha. Tack för skrattet. Kul att du haft tur dock, jag (och ett antal med mig) delar "inte riktigt" den bilden, för att uttrycka det milt. Amazon är en skitbutik på så otroligt många sätt.

Tragiskt hur många som inte värderar varken service eller svenska butiker överhuvudtaget egentligen, allt ska bara mätas i prislappen man betalar och allt ska man ha gratis. Av minst lika hög kvalitet givetvis. GLHF.

Nå, OnT:
Sällar mig till de som nämnt att det här är lite synd, Dustin har haft ett lite större/mer unikt utbud än många andra ÅF mer inriktade mot privatpersoner, och jag har också som privatperson handlat specifikt hårddiskar till konkurrenskraftiga priser där.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZaaphodBleebronx:

Byn, Nacka Strand?

Nej, det var mer en referens till att jag bor i en stad som inte har alla butiker representerade som t.ex människobyn(Stockholm).

Visa signatur

*5800X|B550M|64GB|RX7800XT|GX750W|Core V21|280AIO|2TB+2TB|1440p 240Hz

AMD Ryzen 7 @4,95GHz|Gigabyte Aorus Elite(rev1.3)|Corsair 2x32 LPX Vengeance 2666C16 @3600C20|Asus DUAL OC @990mV, 3,2/2,6GHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 4.0x4 Samsung 980 Pro 7000/5100 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Seagate 1TB i RAID 0|Acer Nitro XV272Uz 27" IPS 270Hz @240Hz.

Permalänk
Medlem

Måste ha varit ett dumt val att sluta med katalogen!

Permalänk
Medlem

Kommer ihåg när jag köpte ett Chieftec Dragon Fulltower chassi från Dustin, måste varit i början av milleniet.

Fick det levererat till gården dagen efter (bor 5mil söder om Götet).. fick en smärre chock över hur snabba dom var, vissa saker var bättre förr

Över lag så har Dustin varit överlägsna när det gäller kundservice och kompetens och priserna har varit helt ok, visst.. ibland har tex komplett varit billigare men med Dustin så visste man att det var smärtfritt om det skulle vara något fel.. det är iaf min upplevelse.

Sen papperskatalogerna var ju underbara, jösses vad man bläddrade och fantiserade om hela serverparker osv 😁

Visa signatur

Core I913900K, GeFore RTX 4090 TUF OC, 32GB Corsair, 7500GB Kingston Fury SSD, Gigabyte Z790 Aorus Elite AX, Samsung OLED G8 32"

Permalänk
Medlem

Dustin har varit skräp i så många år att jag inte ens minns, och det gäller även företagsdelen (dyrt, långsamt och dålig service). De enda som handlar från Dustin frivilligt på jobbet är några struthår som inte förstår bättre (de har alltid köpt därifrån, gammal ovana).

Slutade handla där för en halv evighet sedan. Ingen förlust.

Visa signatur

9950X3D | 5080

Permalänk
Medlem

Lite tråkigt ändå. De har haft en del udda grejer som kan vara svåra att få tag på men ändå vettiga priser. Tex en gps-modul till min dashcam som kostade typ 500-600 på någon udda butik men de hade den för ca 350. Kalas att ha svart på vitt att man inte kört för fort om man skulle bli stoppad av farbror blå (vilket iofs aldrig skett då jag alltid kör lugnt och fint).

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Jag ser alla företag som behandlar privatpersonskunder som andra klassens medborgare, eller inte alls befattar sig med såna, som skitföretag. Har nog aldrig handlat från dem, just för att man blir så hånad när man går in på sidan och förväntas välja priser med eller utan moms. Som sagt, ett skitföretag.

Har du aldrig en handlat där så kan jag inte ta dig seriöst. Du är uppenbarligen inte så bevandrad i företags världen. Företag som fokuserar på företag men ändå säljer till privat personer ska hyllas. Då kan man få tag på saker som enbart är ämnat för företag.
Ahlsell säljer BARA till företags kunder. Det gör att mycket av deras sortiment är jag utelåst från.
Lyckligtvis har vi Swedol som är snarlika Ahlsell med den stora skillnaden att jag som privat person får tillgång till riktiga saker ämnat för företag och dessutom ett ofta gigantiskt sortimen där man kan detalj köpa saker man bara kan drömma om på en vanlig affär.

Att jag får klicka i med moms på vissa sidor är inget jag ens reflekterar över men alla har vi olika problem i våra liv.

Visa signatur

Ryzen 9800X3D @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.
YT kanal där jag meckar bilar: https://www.youtube.com/@saab900turboT16

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Har du aldrig en handlat där så kan jag inte ta dig seriöst. Du är uppenbarligen inte så bevandrad i företags världen. Företag som fokuserar på företag men ändå säljer till privat personer ska hyllas. Då kan man få tag på saker som enbart är ämnat för företag.
Ahlsell säljer BARA till företags kunder. Det gör att mycket av deras sortiment är jag utelåst från.
Lyckligtvis har vi Swedol som är snarlika Ahlsell med den stora skillnaden att jag som privat person får tillgång till riktiga saker ämnat för företag och dessutom ett ofta gigantiskt sortimen där man kan detalj köpa saker man bara kan drömma om på en vanlig affär.

Att jag får klicka i med moms på vissa sidor är inget jag ens reflekterar över men alla har vi olika problem i våra liv.

Jo, men de tillhör ju den skaran företag som ser privatpersonskunder som skit. Att de på nåder släpper in oss ska de inte hyllas för, utan de ska hånas och bespottas för den vidriga attityden de har. Normala, vettiga, företag behandlar alla kunder lika. Företagare kan kvitta moms, men de betalar den alltid, så det finns ingen anledning att visa priser utan moms.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem

Inte konstigt alls, det har inte känts som att dom varit speciellt intresserade av att sälja till privatpersoner ganska länge nu. Dåliga priser, dåligt utbud bl.a. Jag kommer inte att sakna dom iallafall, för jag har nog inte ens haft dom som tänkbart alternativ under flera år nu.

Permalänk
Medlem

Jag bara undrar om jag fattat rätt. Dustin slutar sälja till privatpersoner och DustinHome fortsätter?

Sen blir jag alltid illa berörd av alla som ska slänga skit på olika företag. Min erfarenhet är att man blir bra behandlad om man är lagom artig. Ni får väl dra igång ett bättre företag själva om ni vet så precis hur det ska vara.

Permalänk
Medlem

Inget emot att de tar bort dustinhome.se, bara privatpersoner får fortsätta handla från dustin.se.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Jo, men de tillhör ju den skaran företag som ser privatpersonskunder som skit. Att de på nåder släpper in oss ska de inte hyllas för, utan de ska hånas och bespottas för den vidriga attityden de har. Normala, vettiga, företag behandlar alla kunder lika. Företagare kan kvitta moms, men de betalar den alltid, så det finns ingen anledning att visa priser utan moms.

Det är praxis att företag som säljer till andra företag gör detta exkl moms och därför finns alternativet att välja att visa priser exkl moms.. det är ju inte så att Dustin inte har sålt produkter till privatpersoner, det har dom alltid gjort men sedan lanserade dom Dustinhome som visar priser inkl moms, för att förenkla för privatpersoner.

Ahsell, Dahls mfl är dock sjuka att handla av både som privatperson samt som företagare (om man inte handlar regelbundet).. skulle ha vattenrör på Dahls.. hade inte handlat där på ca 1.5 år.. då var vårat konto 'pausat'.. tog 3 dagar att få grejerna.. snacka om stenålder xD

Visa signatur

Core I913900K, GeFore RTX 4090 TUF OC, 32GB Corsair, 7500GB Kingston Fury SSD, Gigabyte Z790 Aorus Elite AX, Samsung OLED G8 32"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Vill Ahlsell sälja någon produkt till konsument så kan de göra det via Proffsmagasinet, som de köpte upp ett antal år sedan. Dock inget butiksnät på det sätt som Swedol.

Permalänk
Medlem

Väldigt tråkigt. Då de inte är just rent konsumentinriktade så är det ju dit man kunnat vända sig om man velat ha non-gamer-teknik. Men ja, deras relativt höga prissättning har ju inte direkt fått konsumenter att flockas dit kan jag tänka mig.
Lär väl tyvärr bli att vända sig mer till Proshop framöver - "tyvärr" då deras hemsida suger getskrotum - eller i värsta fall Amazon.

Visa signatur

Desktop: AMD 3950X, 64 GB RAM, Nvidia 4070 ... (Ubuntu 24.04)
Serverdesktop: AMD 5600G, 96 GB RAM (Proxmox)
Labbmiljö: Supermicro SC825 X9DRi-F 2xE5-2667v2 64GB RAM
Kamera: Canon R5, Canon RF 100-500, Laowa 100mm f/2.8, Canon RF 24-70 f/2,8

Permalänk
Medlem
Skrivet av Crazy Ferret:

Väldigt tråkigt. Då de inte är just rent konsumentinriktade så är det ju dit man kunnat vända sig om man velat ha non-gamer-teknik. Men ja, deras relativt höga prissättning har ju inte direkt fått konsumenter att flockas dit kan jag tänka mig.
Lär väl tyvärr bli att vända sig mer till Proshop framöver - "tyvärr" då deras hemsida suger getskrotum - eller i värsta fall Amazon.

Amazon går fetbort, det är som att handla hos CDON, det gör man bara inte. 😅

Permalänk

Tråkigt dom har haft bra monitor armar där, köpt lite på rea, och även sim racing saker.

Men som många varit inne på, är inte mycket dom är billigast på.

Visa signatur

Live for fun, Loyal to none

Permalänk
Medlem
Skrivet av ztenlund:

Vill Ahlsell sälja någon produkt till konsument så kan de göra det via Proffsmagasinet, som de köpte upp ett antal år sedan. Dock inget butiksnät på det sätt som Swedol.

Om de vill ja men långt ifrån allt fonns där. Utöver det känns proffsmagasinet som en online affär utan lager eller där man kan strosa runt och klämma känna pch jämföra.

Brställt från dem vid 2 tillfällen, leveranstiderna är ett skämt. Båda gånger till 2 olika av deras "butiker"(uthämtningsplsts). Ena gången tog det veckor så arbrtet jag skulle göra fick jag låna maskin till. 2020 var detta.
Är väldigt långt ifrån vad ahlsell och swedol är. Dit kan jag åka och nästa alltid få det jag behöver samma dag.

Visa signatur

Ryzen 9800X3D @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.
YT kanal där jag meckar bilar: https://www.youtube.com/@saab900turboT16

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dem8n:

Amazon går fetbort, det är som att handla hos CDON, det gör man bara inte. 😅

Skulle säga att Amazon är steget över CDON ... men det är ett väldigt väldigt litet steg, i gyttja, bakom en hög tröskel och stängd och försåtsminerad dörr.

Visa signatur

Desktop: AMD 3950X, 64 GB RAM, Nvidia 4070 ... (Ubuntu 24.04)
Serverdesktop: AMD 5600G, 96 GB RAM (Proxmox)
Labbmiljö: Supermicro SC825 X9DRi-F 2xE5-2667v2 64GB RAM
Kamera: Canon R5, Canon RF 100-500, Laowa 100mm f/2.8, Canon RF 24-70 f/2,8

Permalänk
Medlem
Skrivet av stefaneriksson123:

Då förstår jag varför de bara skänkte mig en router när jag ville returnera den som privatperson. Äh behåll den sa de.

Tråkig nyhet, dustin är en trygg och svensk säljare även om man inte handlar där så mycket då priset alltid går först vid nätshopping.

Mja, priset går då inte först för mig (om de inte har faktura). Vill inte ligga ute med pengar till ett sketchy, orecenserat företag...

Permalänk
Medlem

Handlade rätt mycket på dustinhome 2010-2020.
Kommer nog inte sakna dom ett dugg, RIP!

Permalänk
Medlem

Det är flera år sedan jag handlade där. Har bara jämfört priser hos dem .

Visa signatur

FD pop air xl svartt// ASUS ROG Strix B550-F Gaming (Wi-Fi) II + Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz CL16 Vengeance RGB RT Svart// Ryzen 7 5700X 3.4 GHz + Corsair iCUE H100i RGB PRO XT// Acer Nitro+ RX 9070XT OC// AOC 27G2UG4 IPS 144Hz// Win11 på wd_black sn850x 1tb// Corsair RM1000e (2025) ATX 3.1 // Corsair Gaming MM700 RGB Extended Mouse Pad// Corsair Gaming ST100 Hörlursstativ med RGB// Corsair Dark Core RGB PRO Wireless // Google pixel 8 Pro// Corsair Virtuoso RGB XT// Laptop Asus TUF A15 2024

Permalänk
Medlem

Jag minns deras mässor i Globen, Stockholm. Var ganska coolt och fritt inträde för alla.

Permalänk

Minns när Red Dead 2 släpptes och jag beställde spelet från Dustin. De råkade skicka spelet två gånger, och på grund av det blev det nåt knas med fakturan. Till slut fick jag behålla det ena gratis och skicka tillbaka det andra. De bara sa typ: 'Det blev nåt fel, vi kommer inte fakturera om dig se det som en tidig julklapp från oss.' Jag blev så glad, ropade bara till brorsan: 'VI FICK DET GRATIS!'