Microsoft säger upp 9100 anställda

Permalänk
Medlem
Skrivet av EdvinR:

Gamepass påverkar spelförsäljningen. De som har Gamepass köper inte spel. Det i kombination med att Gamepass finns på pc, och spelen där day one,
tror jag har sänkt Xbox som konsol.

Vi kan diskutera orsakerna. Men det är faktum att det går dåligt för Xbox. Har du någon annan teori?

Sony sa väl upp nästan 10% från playstation förra året och de har ju inte gamepass. Dessutom är deras konsol mycket mer framgångsrik (antar jag med tanke på försäljningen).

Edit https://www.fz.se/nyhet/296718-900-far-ga-nar-sony-skar-ner 8% var det och det blev 900 personer.
Är väl dyrt att driva spelföretag gissar jag.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av CrispVanDahl:

När man börjar göra uppköp på sisådär 70 miljarder USD kommer det med förväntningar på inte bara lönsamhet utan också tillväxt.

"We must make choices now for continued success in future years and a key part of that strategy is the discipline to prioritize the strongest opportunities."

Det är väl svart på vitt här att det är stort fokus på säkra kort nu. Stora etablerade varumärken som ger säker och stabil inkomst.

Ett företag som inte kontinuerligt växer är ett misslyckat företag. Ett företag som växer men går med förlust är (ofta) ett lyckat företag. Försöker förstå mig på aktiemarknaden men logiken fallerar för min del.

Permalänk
Medlem
Skrivet av appel1:

Det är väl flera av de uppköpta utvecklarna som mer eller mindre gått ut och sagt att det är så MS gjort. Men det bygger väl på att det faktiskt blir någon inkomst också.

Tycker MS haft väldigt bra bredd på sitt spelutbud både förr och nu vilket jag gillar.

Tar man tex Mojang & Minecraft tror jag det hade varit bäst utan Microsoft. Tycker allt blir trögare utveckling när Micrososft styr.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X 3,4GHz
ASUS GeForce RTX 5060 Ti 16GB Prime OC
ASUS ROG Strix B550-F Gaming (Wi-Fi) II
G.Skill Trident Z Neo DDR4 3600MHz 32GB
Kingston Fury Renegade PCIe 4.0 NVMe M.2 SSD 2TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Sony sa väl upp nästan 10% från playstation förra året och de har ju inte gamepass. Dessutom är deras konsol mycket mer framgångsrik (antar jag med tanke på försäljningen).

Edit https://www.fz.se/nyhet/296718-900-far-ga-nar-sony-skar-ner 8% var det och det blev 900 personer.
Är väl dyrt att driva spelföretag gissar jag.

Måste vara Game Pass fel 🤣

Permalänk
Medlem
Skrivet av underd0g76:

Ett företag som inte kontinuerligt växer är ett misslyckat företag. Ett företag som växer men går med förlust är (ofta) ett lyckat företag. Försöker förstå mig på aktiemarknaden men logiken fallerar för min del.

1. Tillväxt = POTENIELLT högt framtida värde, ju större tillväxt desto större "värde", CHANS till extremt hög avkastning.
2. Enbart gå med vinst, men låg tillväxt = jämn och låg avkastning = lågt värde (uppenbarligen).

Det är så riskkapitalister ofta gör, man "blåser upp" luftslott och sedan säljer de av och går vidare och företaget i sig fallerar eller måste göra kraftiga nedskärningar i ett försök att bli nummer 2. Eller styckar upp delar och säljer vidare på det sättet, allt handlar som "snabba cash" och helst så stora avkastningar som möjligt. Vad som händer med människor eller företagen skiter man högaktningsfullt i. De högst upp behöver sin 3:e Yacht och är beredda att gå över lik för det

Visa signatur

Official Necrophor Site
http://www.facebook.com/Necrophor
Swedish Black/Death Metal

Permalänk
Skrivet av Dinkefing:

Varför blev det så här? Varför köpte de en massa stor spelutvecklare och spelutgivare för att sedan bara lägga ner det? Första Xbox ju tänkt att hindra Sony från att få en stor del av marknaden med Playstation och de lyckades.

Så nu ger Microsoft bara upp?

Det är en sakta transformering att bli det nya SEGA som händer. De kommer inte syssla med hårdvara längre fram.

Visa signatur

Stationär Speldator: AMD Ryzen 7 2700 I AMD Radeon 6750 XT
Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av CrispVanDahl:

Här blev jag lite nyfiken, utveckla gärna hur Gamepass har blivit en superflopp? Jag försöker inte sätta dit dig eller göra en poäng utan blev nyfiken hur du menar.

Gamepass skulle få folk att välja MS. nu är dem sist i racet. och än så länge har det bara kostad dem pengar. tror inte dem har gjord särskild mycket vinst.

Visa signatur

GamingRig: Cooler Master NR200P/ASUS ROG STRIX B550-I GAMING/AMD Ryzen 5 5700G/Noctual NH-D12L/ASUS PRIME Radeon RX 9070 OC 16GB/Corsair SF750 Platinum/Kingston Fury Beast 2x16GB 3600MHz CL18/

Permalänk
Medlem

jepp, inga konsolexklusiva spel>inga exklusiva fördelar med egen konsol>sparkar spelutvecklare för mindre exklusivitet>höjer priser på de enda de har, gamepass>profit

Med det sagt så gör ju även sony och nintendo en del negativt för konsumenter den här generationen med, gött iaf valve gör en del förbättringar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bernd_P1:

Gamepass skulle få folk att välja MS. nu är dem sist i racet. och än så länge har det bara kostad dem pengar. tror inte dem har gjord särskild mycket vinst.

Har du källa på det för vad jag läst är det tvärtom. Att de har bra vinstmarginal på just Game Pass.

Tex https://www.tweaktown.com/news/102875/xbox-is-becoming-more-p...

Permalänk
Medlem

Vad säger alla kommentatorer som tidigare sade att det var bra att Microsoft köpte andra studios?

Visa signatur

“The dollar is our currency, but it's your problem.” -John Connally, President Nixon's Treasury Secretary to a group of European finance minsters
"Keep the Russians out, the Americans in, and the Germans down" -NATO Secretary General, Lord Ismay

Permalänk
Medlem
Skrivet av Goedendag:

Vad säger alla kommentatorer som tidigare sade att det var bra att Microsoft köpte andra studios?

För de är de enda som avskedat folk och stängt studios menar du?

Jag tror nog fortfarande att det var bra för MS att göra köpen. Hade tex Sony köpt CoD som helt exklusivt tex som det var tal om så hade det nog varit sämre. Men omöjligt att säga vad som hade hänt.

Permalänk
Medlem

Varför inte bara lägga ner hela spel-avdelningen, MS måste vara ett av de mest inkompetenta företag någonsin..
Tänk om MS hade bränt tusentals miljarder på saker som inte var rent skräp, borde sparka alla chefer i hela företaget och börja om från början..

Permalänk
Medlem
Skrivet av ramlösa:

Varför inte bara lägga ner hela spel-avdelningen, MS måste vara ett av de mest inkompetenta företag någonsin..
Tänk om MS hade bränt tusentals miljarder på saker som inte var rent skräp, borde sparka alla chefer i hela företaget och börja om från början..

På vilket sätt hade det varit bättre att avskeda ännu fler menar du?

Permalänk
Medlem
Skrivet av appel1:

På vilket sätt hade det varit bättre att avskeda ännu fler menar du?

Kan iallafall inte bli sämre...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Smasher89:

jepp, inga konsolexklusiva spel>inga exklusiva fördelar med egen konsol>sparkar spelutvecklare för mindre exklusivitet>höjer priser på de enda de har, gamepass>profit

Med det sagt så gör ju även sony och nintendo en del negativt för konsumenter den här generationen med, gött iaf valve gör en del förbättringar!

Gamepass känns som en glädjekalkyl. När något nästan känns för bra är det ibland just det. Att varje månad få helt nya spel (som kostar 700 sek på steam/epic/psn) kanske inte är hållbart i längden.

Jag läste någonstans att Spider Man 2 var tvungen att sälja 7 miljoner ex till fullpris för att gå jämnt. Jag överlåter matematiken till andra i anslutning till Gamepass.

När vi ändå talar om det. Phil har fått kicken: https://insider-gaming.com/phil-spencer-retiring-xbox-next-ge...

Det blir ohållbart av MS att göra sig av med så mycket folk och låta den som är högst ansvarig vara kvar. Han mer än någon annan ska anklagas för Xbox:s position.

Nej, jag läste inte hela artikeln. Det är otroligt att han trots allt får vara kvar ett tag till:

According to Hope, “Phil Spencer is working closely with Sarah Bond and her team to ensure a smooth transition for her takeover as CEO of Microsoft Gaming once he retires.”

Trot ni Sarah Bond på allvar har spelat ett enda spel genuint i hela sitt liv? Det tror inte jag.

https://www.youtube.com/watch?v=kmFL1_YXWeI

Permalänk
Keeper of Traditions

Att Perfect Dark nu blivit nedlagt är väl det tråkigaste i allt detta

Visa signatur

|| AMD Ryzen 9800X3D || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 990 PRO 4TB || Kingston Fury CL30 64GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 ||

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem
Skrivet av EdvinR:

Gamepass känns som en glädjekalkyl. När något nästan känns för bra är det ibland just det. Att varje månad få helt nya spel (som kostar 700 sek på steam/epic/psn) kanske inte är hållbart i längden.

Jag läste någonstans att Spider Man 2 var tvungen att sälja 7 miljoner ex till fullpris för att gå jämnt. Jag överlåter matematiken till andra i anslutning till Gamepass.

När vi ändå talar om det. Phil har fått kicken: https://insider-gaming.com/phil-spencer-retiring-xbox-next-ge...

Det blir ohållbart av MS att göra sig av med så mycket folk och låta den som är högst ansvarig vara kvar. Han mer än någon annan ska anklagas för Xbox:s position.

Nej, jag läste inte hela artikeln. Det är otroligt att han trots allt får vara kvar ett tag till:

According to Hope, “Phil Spencer is working closely with Sarah Bond and her team to ensure a smooth transition for her takeover as CEO of Microsoft Gaming once he retires.”

Trot ni Sarah Bond på allvar har spelat ett enda spel genuint i hela sitt liv? Det tror inte jag.

https://www.youtube.com/watch?v=kmFL1_YXWeI

https://x.com/JezCorden/status/1940491433166901347?t=oyAzWWgq...

Permalänk
Medlem

Inte för att vara sån, men det här är precis anledningen till att folk var emot att Microsoft köpte upp Activision och Zenimax/Bethesda. Men alla svagsinta nollor (bland annat på detta forum) som bestämt är emot all form av reglering hyllade detta som spelvärldens räddning. Det har blivit ett fatalt misslyckande.

Så inte för att vara sån, men vad var det vi sa?

Permalänk
Medlem
Skrivet av EdvinR:

Många sägs upp. Först i kön borde vara Phil Spencer.

Gamepass och day one på pc har blivit en gigantisk superflopp. Sonys framgångar med PS5 visar att en flopp inte var naturlagsenoig.

Ja väldigt dåligt för konsumenten att spelare får tillgång till titlar på 2 plattformar, hur tänker man?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ryssfemma:

Ja väldigt dåligt för konsumenten att spelare får tillgång till titlar på 2 plattformar, hur tänker man?

Uppenbart funkar det ju inte. Så man tänkte ju fel.

Permalänk
Medlem

Spelbranschen är verkligen tuff sista åren. Jag har för mig att det varje månad under 2024 försvann runt 1000-1500 jobb globalt. Det låter kanske inte så farligt men tänk då att detta är enbart en bransch.

Jag jobbar själv inom denna industri och vi har tyvärr tappat många också. Vi har exempelvis stängt kontor i både Madrid och Berlin samt flera här hemma i Sverige. Min LinkedIn är full av deppiga spelutvecklare som letar med lykta efter nya jobb. Många har räkningar som måste betalas och har tvingats ta andra jobb som de egentligen inte var intresserade av.

Vi får hoppas det vänder snart. Jag hoppas också på lite flera framgångsrika indiestudios som inte säljer ut till big corp framöver så marknaden blir lite mer spridd.

Visa signatur

🎮 MSI GeForce RTX 5090 32GB Suprim Liquid SOC • AMD Ryzen 7 9800X3D • Define 7 • ASUS ROG Strix B650E-F ⌨ 64GB DDR5 6000MHZ 💿 8TB NVMe
🖥️ Acer Predator 43" CG437KP 120hz 🖥️ 2 x LG 43" 43UN700

📹 Mitt skrivbord 🎬 Mitt biorum

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunder:

Att Perfect Dark nu blivit nedlagt är väl det tråkigaste i allt detta

Med tanke på hur det som kom 2005 var och att de väntade 20 år med en uppföljare som de dessutom la ner, så tror jag inte att du gick miste om något bra spel.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

Finns säkert många Utvecklare som pustar ut, de fick ha kvar sitt jobb och slipper nu gå på tå för mellancheferna som tappade sitt.

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av jOnÄTÄn:

Med tanke på hur det som kom 2005 var och att de väntade 20 år med en uppföljare som de dessutom la ner, så tror jag inte att du gick miste om något bra spel.

Nåja, det de visade såg bra ut i alla fall
Det tog BG2 25 år för en uppföljare, men den uppföljaren visade sig bli ganska bra.

Visa signatur

|| AMD Ryzen 9800X3D || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 990 PRO 4TB || Kingston Fury CL30 64GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 ||

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem

Är väl fettet från covid-eran som skärs bort känns det som? Inom denna bransch verkar det som det förekom en hel del sån anställning. Nu har man sett vad som är värt att behålla och vad som inte är värt och konsoliderar/omstrukturerar organisationerna.

Eller så har man bara börjat jobba annorlunda, verktyg osv för ledning som gör vissa mellanchefer överflödiga helt enkelt.

Visa signatur

| AMD Ryzen 7 5800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte X570 Aorus Pro | Powercolor Radeon RX 9070 XT Red Devil | 16GB G.Skill Trident Z@3600 CL15 | Gigabyte Aorus 2TB M.2 NVMe SSD | Fractal Design Ion+ Platinum 860W | Fractal Design Meshify S2 Blackout | Corsair K70 | Logitech G502 | Alienware AW3423DWF |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Varför blev det så här? Varför köpte de en massa stor spelutvecklare och spelutgivare för att sedan bara lägga ner det?

Rekommenderar denna videon som går igenom på djupet varför stora tech aktiebolag systematiskt gör stora uppsägningar. Kortfattat, det är bra för aktievärdet.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Medlem

Lite orolig för Microsoft Flight Simulator som ju är ett starkt nischat spel. Visserligen sålde de massor 2020 när alla screenshots kom ut på hur verklighetstroget allt såg ut. Men när första wow-faktorn lagt sig så är det bara de sanna flyg/sim-entusiasterna kvar och de spelar inte detta som ett spel utan som en simulering. Jag spelar det för att det är coolt att lära sig hur man hanterar en cockpits alla instrument, bygga flightplans, alla detaljer runt DME och VOR (navigationsfyrar), etc etc. Eller lära sig flyga en Airbus A320 "på riktigt". Det är en wow-faktor på en helt annan nivå, men jag gissar att den skaran som vill köpa ett sånt spel inte är fullt lika stor som för andra typer av spel. Samtidigt så är det ett spel som är under ständig utveckling med nya världsuppdateringar, bearbetade städer, flyplatser, flygplan och intresseplatser att kolla in. Måste kosta massor i pågående kostnader. De har ju heller ingen prenumerationsmodell så allt baseras på att nya spelare kommer in.
Även om detta flaggskepp i simvärlden kanske inte är det första att ryka så är man ju ändå lite orolig. Men, Asobo kan förmodligen stå på egna ben den dagen det händer. Bara de inte bara lägger ner utan att ge möjlighet till andra lösningar...

Permalänk
Medlem

Nu har jag absolut inte järnkoll, men som jag läser artikeln så handlar det mest om att skära bort lite av det "administrativa fläsket" ??

Det är väl ganska självklart att en drös "mellanchefer" och diverse andra flummiga tjänster som ingen riktigt vet vad de egentligen gör om dagarna blir överflödiga när bolag köps upp och slås ihop?
De bidrar ju 9 gånger av 10 inte alls till bolagets funktion redan från start enligt mina erfarenheter.

Hur stor del av personalstyrkan sparkade Elon på "X" nu igen? var det inte typ 70%? o bolaget bara tuffade på o fungerade.....

Visa signatur

1f u c4n r34d th1s u r34lly n33d t0 g37 l41d

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kasken:

Hur stor del av personalstyrkan sparkade Elon på "X" nu igen? var det inte typ 70%? o bolaget bara tuffade på o fungerade.....

80%, det var en smärre katastrof och värdet på bolaget har sedan dess komiskt nog också sjunkit med cirka 80%. X har blivit totalt värdelöst för marknadsföring pga avsaknad av personal på deras sida, vilket har skärt enormt i intäkterna.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Barsk66:

Lite orolig för Microsoft Flight Simulator som ju är ett starkt nischat spel. Visserligen sålde de massor 2020 när alla screenshots kom ut på hur verklighetstroget allt såg ut. Men när första wow-faktorn lagt sig så är det bara de sanna flyg/sim-entusiasterna kvar och de spelar inte detta som ett spel utan som en simulering. Jag spelar det för att det är coolt att lära sig hur man hanterar en cockpits alla instrument, bygga flightplans, alla detaljer runt DME och VOR (navigationsfyrar), etc etc. Eller lära sig flyga en Airbus A320 "på riktigt". Det är en wow-faktor på en helt annan nivå, men jag gissar att den skaran som vill köpa ett sånt spel inte är fullt lika stor som för andra typer av spel. Samtidigt så är det ett spel som är under ständig utveckling med nya världsuppdateringar, bearbetade städer, flyplatser, flygplan och intresseplatser att kolla in. Måste kosta massor i pågående kostnader. De har ju heller ingen prenumerationsmodell så allt baseras på att nya spelare kommer in.
Även om detta flaggskepp i simvärlden kanske inte är det första att ryka så är man ju ändå lite orolig. Men, Asobo kan förmodligen stå på egna ben den dagen det händer. Bara de inte bara lägger ner utan att ge möjlighet till andra lösningar...

Jag tror definitivt att det är i farozonen.