Hur frigöra utrymme på riktigt?

Permalänk
Medlem

Hur frigöra utrymme på riktigt?

Har en hårddisk på 475gb, 13.3gb ledigt. Har 3 st Battlefield installerade, Age of Empires HD och Command & Conquer och inget annat. Kan dessa spel verkligen ta upp så mycket utrymme? Har kört en diskrensning och kastat massa men tycker ändå att det frigjorde lite utrymme. Kan man köra någon smart "cleanse" så den tar bort saker som ligger och skräpar som man inte ser?

Permalänk
Medlem

475 GB är inte jättemycket plats, speciellt för "3st Battlefield". Spel är väldigt stora idag, inte ovanligt att jag behöver avinstallera ett spel för att få plats med ett annat, och då har jag 2 TB, där ena 1 TB ssdn är dedikerad för spel.

Om du vill se exakt vad som tar plats så kan jag rekommendera wiztree https://diskanalyzer.com/

Men om du kört en diskrensning så finns det nog inte mycket mer att göra, kanske max 10 GB om man inte rensat windows update på väldigt länge. Men det görs i alla diskrensningar.

Permalänk
Moderator
Forumledare

@997GTS: Vilka battlefield är det? De senaste ligger ju på ca 130Gb med alla patcher och dlc:s så där går ju runt 390 redan där.

Pratat vi om age of empires II hd definitive edition så tar den runt 30Gb
Command & conquer remastered tar runt 30Gb

Då är vi uppe i 450Gb

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Medlem

Jag gillar detta verktyg för att se vad som tar mycket utrymme.

https://apps.microsoft.com/detail/xp9m26rsclnt88?hl=sv-se&gl=...

Permalänk
Medlem

I denna storleksordning finns det inget annat som ligger och "skräpar". Du kanske har gamla grejer som tar 1 GB, men det hjälper dig inte att trycka in ytterligare ett 50+ GB-spel.

Permalänk
Medlem

Tack ska ni ha!

Finns det något program man kan ladda ner som rensar bra eller är det som finns i Windows tillräckligt bra?

Permalänk
Medlem
Skrivet av 997GTS:

Har en hårddisk på 475gb, 13.3gb ledigt. Har 3 st Battlefield installerade, Age of Empires HD och Command & Conquer och inget annat. Kan dessa spel verkligen ta upp så mycket utrymme? Har kört en diskrensning och kastat massa men tycker ändå att det frigjorde lite utrymme. Kan man köra någon smart "cleanse" så den tar bort saker som ligger och skräpar som man inte ser?

Har du en stationär dator?
Isåfall borde du kunna spara några gig på att stänga av hibernation... Se guide här:
https://learn.microsoft.com/en-us/troubleshoot/windows-client...

(och se sen till att Hiberfil.sys är borta från C: )

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av 997GTS:

Tack ska ni ha!

Finns det något program man kan ladda ner som rensar bra eller är det som finns i Windows tillräckligt bra?

Köp en större hårddisk istället.

Permalänk
Medlem

500 GB är alldeles för lite idag. Även 1 TB tycker jag börjar bli på gränsen om man ska installera spel.

Med det sagt så har Windows ett inbyggt verktyg (cleanmgr.msc) som kan rensa bort lite onödiga filer. Tredjepartsverktyget nedan kan också vara effektivt, även om jag bara personligen testat det på virtuella maskiner, där det så funkat bra.

https://www.homedev.com.au/free/patchcleaner

Visa signatur

Antec P280 | FSP Hydro Ti Pro 1000W | MSI X670E Carbon | Ryzen 7 9800X3D | Kingston Fury Beast 6000MT/s CL30 2x32GB | Nvidia RTX 4090 FE | 2x Samsung 990 Pro 4TB | Kingston KC3000 4TB | Samsung 970 Pro 1TB | 2x Samsung PM863a 3.84TB | 2x ASUS PG279Q

Permalänk

äger några spel på steam som tar upp typ 400GB var men de är mer undantag men runt 50-100GB för ett normalstort spel är inget ovanligt.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Ta hem space sniffer och ta en titt.

Visa signatur

Platinum PS5 / 100% Steam achievements:
Demon's Souls Remake // Bloodborne // Elden Ring // Elden Ring Nightreign // Dark Souls 3

Permalänk
Medlem

"Treesize" funkar fint för att få en överblick över vad som tar plats.
Sen "Bleachbit" för att rensa onödigt dret.