Köpa ny dator - eller räcker det med byte av GPU?

Permalänk
Medlem

Köpa ny dator - eller räcker det med byte av GPU?

Fick tag i ett RTX 5080 FE förra veckan och står nu i valet om jag ska fortsätta byta ut komponenter/hela datorn eller om det räcker att bara byta ut grafikkortet? Kommer det att flaskhalsa? Om jag bara byter GPU, orkar min PSU på 750W att driva allt?

Ska lira mest FPS-spel, tex CoD. Min nuvarande skärm begränsar mig till 1440p 144Hz, men 4K i framtiden hade inte varit fel.

Har nuvarande setup som köptes 2020:

ASUS ROG CROSSHAIR VIII HERO X570
ASUS GeForce RTX 2080 SUPER 8GB ROG STRIX
AMD Ryzen 9 3900X 3.8 GHz 70MB
Corsair iCUE H150i RGB PRO XT
Corsair RM750X 750W v2
Samsung 970 EVO Plus 1TB
Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance
Seagate BarraCuda Desktop 2TB 7200rpm 256MB
Lian Li O11 Dynamic XL ROG Certified
Corsair iCUE QL120 RGB 120mm x10
Corsair Commander Pro x2

Permalänk
Medlem

Du behöver absolut inte köpa ny dator skulle jag uppgraderat något mer hade jag bara uppdaterat bios och sedan köpt en 5700X3D och 16GB ram till så klarar du dig länge till, det bör inte va något problem med ditt nätagg med 5080.

Visa signatur

Asus TUF B650 plus wifi - Ryzen 7800x3d - Peerless Assassin - ASUS TUF 4070ti SUPER - 32gb Corsair vengeance 6000Mhz CL30 - Corsair Rmx 850w - Phanteks XT Pro Ultra

Permalänk
Medlem
Skrivet av pehrnow:

Du behöver absolut inte köpa ny dator skulle jag uppgraderat något mer hade jag bara uppdaterat bios och sedan köpt en 5700X3D och 16GB ram till så klarar du dig länge till, det bör inte va något problem med ditt nätagg med 5080.

Okej! Det tar emot lite att investera i AM4 men ska absolut se över det. Blir ju ändå avsevärt billigare än att köpa allting nytt.

Permalänk
Skrivet av Corfixen:

Okej! Det tar emot lite att investera i AM4 men ska absolut se över det. Blir ju ändå avsevärt billigare än att köpa allting nytt.

Jag håller med ovanstående. Spelar själv väldigt mycket cod, och framförallt warzone är väldigt cpu- krävande. En ny processor parat med snabbare ram vore ju att föredra!

Permalänk
Medlem

Ett enkelt test man kan göra för att få en fingervisning om hur mycket processorn flaskar, iaf utan raytracing aktiverat, är att sänka upplösningen.
Sänker du till 720p och plötsligt får 200 FPS istället för 90 FPS, då vet du att processorn "klarar" 200 FPS och understiger prestandan det beror det på grafikkortet.