Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr.Mabuse:

Har ju valt ett B850-kort; MSI MAG B850 Tomahawk Max WIFI
Eller menar du att jag specifikt ska välja ett B850 mATX-kort?

Jag kompletterar nog med chassifläktar efter att jag sett chassit IRL när jag vet vilken typ av fläkt(ar) jag kan behöva, så den biten avvaktar jag med. Springer ändå förbi Inet emellanåt så jag kan enkelt slinka in när jag vet hur jag vill ha det.
Några bajsbruna fläktat kommer däremot inte i närheten av mina byggen

Tack vare allas synpunkter så börjar jag bli trygg i mitt (ert?) val och hoppas det inte kommer fler invändningar så att jag äntligen kan slå till (medans sakerna fortfarande är relevanta och finns i lager)

Haha ja om du ska ha midsize chassi så kan du inte ta ett ATX kort, det får inte plats. Kör du däremot ett ATX chassi så kör ATX kort med, varför köra ett mindre moderkort om du inte ska sätta det i den storleken av chassi?

Visa signatur

Ryzen 7 9800X3D, Asrock B850M Pro rs wifi, 64GB ddr5,
Crucial T700 2TB, Win11, RM850, Radeon 6800 XT.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr.Mabuse:

Intressanta förslag.
Behåller moderkortet... eller uppgraderar till ATX varianten för bättre placering och kylning av SSD samt att jag vill ha Wi-Fi.
Nej, någon videoredigering sysslar jag inte med men har ännu inte ens fyllt min 1TB på nästan 8 år så jag går på WDs 2TB.
Japp, har valt PULSE nu... måste ha missat den tidigare?
Behåller dock kylaren för den har fått bra resultat och är lite billigare än Noctuas motsvarighet. Å så är den lite snyggare imho

Tack alla! Här är den slutgiltiga lösningen (?)

https://cdn.inet.se/img/tiny/forum-divider.pnghttps://www.inet.se/datorbygge/bild/b1672551/rigg-2025-rev-4

Blev ju lite billigare så jag kanske kan klämma in en beställning på en ny kardanaxel i kolfiber denna månad också...?

om nu utsenede tas in som en faktor på kylaren så finns juuh denna för samma pris
https://www.inet.se/produkt/5324482/deepcool-assassin-iv-svar...
Sen är den jag rekomenderade, den du valt och denna alla totalt overkill för en sval 9800x3d.

Sen angående moderkortet, bara av ren nyfikenhet, varför inte ta ett billigare om det inte finns några direkta märkbara fördelar med dom dyrare varianterna? (åter igen, utöver estik och portar)
Alltid bra att få veta hur folk tänker för att kunna ge bättre förslag i framtiden

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem

Haha! Ja nu har du fått väldigt mycket kloka svar och ideer.
Jag ska ju inte vars sämre och rekommender att gå tillbaka till dit ursprungliga GPU 😊 Red Devil är lite extra i allt.
TIPS: Tänk även på nått att hålla uppe grafikkortet.
Jag själv rockar ett 9070xt och de blir rätt tungt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xzorn:

Jag ska ju inte vars sämre och rekommender att gå tillbaka till dit ursprungliga GPU 😊 Red Devil är lite extra i allt.

Som ^ Säger, ska du köpa radeon är det antigen Sapphire med deras mega eller Red devil. Och RDev är så maxade det bara går, powercolor kör lite mentaliteten av "Hold my beer."

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xzorn:

Skrivet av teanox:

Som ^ Säger, ska du köpa radeon är det antigen Sapphire med deras mega eller Red devil. Och RDev är så maxade det bara går, powercolor kör lite mentaliteten av "Hold my beer."

Jag instämmer generellt i det ni båda skriver, när det gäller grafikkort får man generellt vad man betalar för när det kommer till själva kylarlösningen.

Dock är priset på Pulse varianten oslagbart i nuläget, samt att det faktiskt är ovanligt bra i form av temperaturer och ljudnivå. Enligt TPU så matchar det Nitro+ varianten som kostar 1100 kr mer: https://www.techpowerup.com/review/sapphire-radeon-rx-9070-xt...

Mvh

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 64GB DDR5 - ASUS RTX 5090 ROG Astral OC - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - WD Black HDD - Noctua NH-D15 G2 - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr.Mabuse:

Jag kompletterar nog med chassifläktar efter att jag sett chassit IRL när jag vet vilken typ av fläkt(ar) jag kan behöva, så den biten avvaktar jag med. Springer ändå förbi Inet emellanåt så jag kan enkelt slinka in när jag vet hur jag vill ha det.
Några bajsbruna fläktat kommer däremot inte i närheten av mina byggen

Bruna fläktar kräver nästan ett brunt 5080!
https://www.techpowerup.com/gpu-specs/asus-rtx-5080-noctua-oc...
Svart, brunt och North med träfront är klart godkänt

Innan jag blev med Laptop hade jag med dem här i min tilltänkta Fractal North bygge;
https://www.inet.se/produkt/5324831/lian-li-uni-fan-sl140-rev...
Finns en som lagt in bilder på sitt North bygge hos Inet ovan länk.. Två i fronten är snyggt.

Visa signatur

ASUS Strix laptop | R9 5900HX | RTX3070 | 32GB RAM | 17,3" 300 Hz IPS

Permalänk
Medlem
Skrivet av teanox:

Haha ja om du ska ha midsize chassi så kan du inte ta ett ATX kort, det får inte plats. Kör du däremot ett ATX chassi så kör ATX kort med, varför köra ett mindre moderkort om du inte ska sätta det i den storleken av chassi?

Enligt specifikationerna skall North acceptera ATX-kort. North XL klarar E-ATX.

Skrivet av norrby89:

om nu utsenede tas in som en faktor på kylaren så finns juuh denna för samma pris
https://www.inet.se/produkt/5324482/deepcool-assassin-iv-svar...
Sen är den jag rekomenderade, den du valt och denna alla totalt overkill för en sval 9800x3d.

Sen angående moderkortet, bara av ren nyfikenhet, varför inte ta ett billigare om det inte finns några direkta märkbara fördelar med dom dyrare varianterna? (åter igen, utöver estik och portar)
Alltid bra att få veta hur folk tänker för att kunna ge bättre förslag i framtiden

Ja, den kylaren såg tuff ut men enligt flera recensioner är den relativt högljudd. En överdimensionerad kylare borde rimligen kunna arbeta på mindre varvtal och därigenom vara ännu tystare, eller tänker jag fel?

Val av moderkort är dels baserat på era rekommendationer, mina krav, estetik (till viss del men inget skallkrav om ett "fulare" kan motiveras) samt hur många recensioner jag orkar plöja igenom
Men visst, jag tar ett varv till för säkerhets skull. Men ser jag inga klara fördelar så låser jag nog in nuvarande konfig.

Skrivet av Xzorn:

Ärligt talat tror jag inte jag kommer märka de extra FPS som 1000kr innebär som jag kanske kan lägga på annat.

Skrivet av teanox:

Se ovan svar. Kan tillägga att kortet dessutom kräver 3 x 8-pin + 900W. Jag undviker snöbollseffekten på detta sätt

Skrivet av Vapo:

Bruna fläktar kräver nästan ett brunt 5080!
https://www.techpowerup.com/gpu-specs/asus-rtx-5080-noctua-oc...
Svart, brunt och North med träfront är klart godkänt

Innan jag blev med Laptop hade jag med dem här i min tilltänkta Fractal North bygge;
https://www.inet.se/produkt/5324831/lian-li-uni-fan-sl140-rev...
Finns en som lagt in bilder på sitt North bygge hos Inet ovan länk.. Två i fronten är snyggt.

I detta bygge håller jag mig till Radeon och en LED free environment

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr.Mabuse:

Ja, den kylaren såg tuff ut men enligt flera recensioner är den relativt högljudd. En överdimensionerad kylare borde rimligen kunna arbeta på mindre varvtal och därigenom vara ännu tystare, eller tänker jag fel?

Val av moderkort är dels baserat på era rekommendationer, mina krav, estetik (till viss del men inget skallkrav om ett "fulare" kan motiveras) samt hur många recensioner jag orkar plöja igenom
Men visst, jag tar ett varv till för säkerhets skull. Men ser jag inga klara fördelar så låser jag nog in nuvarande konfig.

Ja oavsätt så är 9800x3d så val av kylare om den ska gå tyst spelar nog inte allt för stor roll, även första versionen pearless assasin skulle nog klara det galant.

Okej så estik =p

Det jag försökte framföra är bara att köpa ett dyrare moderkort tillför inget mer än portar och estik så länge det är vettig vrm på dom olika valen. Så länge man håller sig över 10 faser så är resten inget som direkt kan märkas i form av att cpun inte borstar lika högt eller liknande. Finns juuh bara en ända sak som kan påvärka prestanda utöver antal och typ av portar och det är just vrm.

Så recensioner och jämförelser av moderkort skulle jag ta med en otrolig nya sallt om det inte är ett test likt hur hardware unboxed gör, allt annat blir nog väldigt mycket tyckande istället för fakta

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem
Skrivet av norrby89:

Ja oavsätt så är 9800x3d så val av kylare om den ska gå tyst spelar nog inte allt för stor roll, även första versionen pearless assasin skulle nog klara det galant.

Okej så estik =p

Det jag försökte framföra är bara att köpa ett dyrare moderkort tillför inget mer än portar och estik så länge det är vettig vrm på dom olika valen. Så länge man håller sig över 10 faser så är resten inget som direkt kan märkas i form av att cpun inte borstar lika högt eller liknande. Finns juuh bara en ända sak som kan påvärka prestanda utöver antal och typ av portar och det är just vrm.

Så recensioner och jämförelser av moderkort skulle jag ta med en otrolig nya sallt om det inte är ett test likt hur hardware unboxed gör, allt annat blir nog väldigt mycket tyckande istället för fakta

Initialt siktade jag på ett mATX just av anledningen att jag inte såg behov av fler portar eller I/O anslutningar. Men som det påpekades så får man bättre placering och kylning av M.2-platsen på visa ATX-kort vilket jag använde som ett kriterium när jag gick igenom recensioner av andra kort som finns i Inets utbud. I nuläget förefaller MSI MAG B850 Tomahawk Max WIFI vara just det bästa alternativet.

Men jag tar en sväng till om CPU-kylare. Här var jag inte lika påläst.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.

Permalänk
Medlem

Då har jag lagt beställningen på mitt nya bygge och vill passa på och tacka alla för ert engagemang, synpunkter och förslag som varit ovärderliga. Nu hoppas jag bara att delarna passar ihop och att jag kan montera dem utan att det slår alltför mycket gnistor om det!

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr.Mabuse:

Då har jag lagt beställningen på mitt nya bygge och vill passa på och tacka alla för ert engagemang, synpunkter och förslag som varit ovärderliga. Nu hoppas jag bara att delarna passar ihop och att jag kan montera dem utan att det slår alltför mycket gnistor om det!

https://cdn.inet.se/img/tiny/forum-divider.pnghttps://www.inet.se/datorbygge/bild/b1672757/rigg-2025-rev-4-final

Sweet bygge blev det, lycka till med skruvandet och kopplandet. Sist jag byggde höll jag mig typ under tre-siffrigt svärande och bara ett par mindre blodutgjutelser..men det är värt det i slutändan

Vad blir det för skärm, snabb 1440 OLED?

Visa signatur

ASUS Strix laptop | R9 5900HX | RTX3070 | 32GB RAM | 17,3" 300 Hz IPS

Permalänk
Medlem

Grattis OP! sjukt snyggt bygge. Byggt 6x AM5 system atm och här är ett stort tips. Följ instruktionerna punkt till pricka med att sätta i CPU Utöver det är det inget mer en ett vanligt bygge.

Lägg upp en bild när du fått en post-bios/är färdig monterat ^^ Blir kul att se.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vapo:

Sweet bygge blev det, lycka till med skruvandet och kopplandet. Sist jag byggde höll jag mig typ under tre-siffrigt svärande och bara ett par mindre blodutgjutelser..men det är värt det i slutändan

Vad blir det för skärm, snabb 1440 OLED?

Jag tror jag kommer bli nöjd. Jag var beredd på att det skulle strula. Hade läst på lite olika forum om problem med BIOS så jag hetsade inte upp mig när datorn inte startade utan ringde Inets hjälpsamma support istället. Tydligen kan man uppgradera BIOS utan att starta datorn numera!

Behåller min nuvarande skärm tillsvidare, en Alienware 34". Förvisso en G-sync skärm så jag får se hur jag löser det

Skrivet av teanox:

Grattis OP! sjukt snyggt bygge. Byggt 6x AM5 system atm och här är ett stort tips. Följ instruktionerna punkt till pricka med att sätta i CPU Utöver det är det inget mer en ett vanligt bygge.

Lägg upp en bild när du fått en post-bios/är färdig monterat ^^ Blir kul att se.

Följde instruktionerna så gott det gick MEN de förefaller inte heltäckande i alla avseende. Inget om hur man uppdaterar BIOS på avstängd dator och på hemsidan beskrivs uppgradering via Windows. Inet tipsade dock mig och jag kunde leta upp YT video som gick igenom processen.

Här håller jag på att montera ihop datorn efter lyckad POST utanför chassiet. Sobert!
Just nu är det för mörkt för en bild på hela bygget. Fixar en i morgon (idag?).

Windows är installerat och uppdaterat. Nu ska jag installera GPUn. Det blir spännande!

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr.Mabuse:

Jag tror jag kommer bli nöjd. Jag var beredd på att det skulle strula. Hade läst på lite olika forum om problem med BIOS så jag hetsade inte upp mig när datorn inte startade utan ringde Inets hjälpsamma support istället. Tydligen kan man uppgradera BIOS utan att starta datorn numera!

Behåller min nuvarande skärm tillsvidare, en Alienware 34". Förvisso en G-sync skärm så jag får se hur jag löser det

Följde instruktionerna så gott det gick MEN de förefaller inte heltäckande i alla avseende. Inget om hur man uppdaterar BIOS på avstängd dator och på hemsidan beskrivs uppgradering via Windows. Inet tipsade dock mig och jag kunde leta upp YT video som gick igenom processen.

Här håller jag på att montera ihop datorn efter lyckad POST utanför chassiet. Sobert!
Just nu är det för mörkt för en bild på hela bygget. Fixar en i morgon (idag?).
<Uppladdad bildlänk>

Windows är installerat och uppdaterat. Nu ska jag installera GPUn. Det blir spännande!

Får du post? Aka du får bild, med 9800X3D har du en liten grafikdel så du kan köra test direkt och se om CPU funkar ^^ Nice byggt!.

Min nya här nere

Visa signatur

Permalänk
Medlem

First Impression

Datorn är byggd, min första på många år och första intrycken har börjat sätta sig. Jag tänkte dela med mig av hur jag upplevt vissa av komponenterna under bygget – både styrkor och svagheter.

Fractal Design North Svart
Chassit är rymligt och konstruerat med vattenkylning i åtanke och erbjuder många möjligheter till kylning, dold kabeldragning och aktuella I/O-portar som USB-C. Överlag är jag mycket positivt till detta chassi.

+ Utseende
+ Utrymme
+ kylningsmöjligheter

- medföljande DC fläktar är högljudda. Dessa skall bytas!
- Lackade tumskruvar som kärvar (dumsnålt att inte kosta på anodiserade).
- Klen monteringsplåt för PSU

Sapphire Radeon RX 9070 XT 16GB Pulse
Jag har inte så mycket att jämföra med. Gamla riggen hade ett 1080Ti så allt idag är nog bättre. Men det jag vill lyfta att det medföljer en stödarm som hjälper till att hålla uppe det tunga kortet.

+ Utseende, inget märkvärdigt men utan bling-bling.
+ Tyst (för mina användningsområden, än så länge).
+ Stödarm ingår.

MSI MAG B850 Tomahawk Max WIFI
Ett moderkort som förefaller klara av det mesta men en myriad av anslutningar och inbyggd LED-hantering om man gillar sån't.

+ BIOS-uppdatering utan att datorn är igång.
+ Utseende, svart och sober design som inte skämmer ut sig.

- Dåligt dokumenterat på MSIs hemsida (tack till Inet support som kunde peka mig i rätt riktning)
- Dåligt att man inte får ett moderkort som fungerar out-of-the-box?

Hittills har datorn visat sig vara mycket stabil och laddtiderna för att starta applikationer är decimerade mot tidigare, så jag ska verkligen inte klaga - även om den tar lika lång tid på sig att starta Här kommer lite resultat som är ungefärliga och dessa fluktuerar naturligtvis (gamla riggen inom parantes).

Destiny 2
Load: 35 s (+120 s) avser Steam/Batteleye + Destiny 2
CPU: 45.5°C (75.5°C)
GPU: 48.0°C (70.0°C
FPS: ~350 (~110)
Rumstemperatur 25°C

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aeig:

Moderkortet är billigare men har fått utmärkta recensioner, Asrocks RS Pro linje har ett gott rykte sedan AM5s lansering.

Mja, förutom att det förekommit flera fall där just X3D CPU:er gått sönder som suttit i Asrock moderkort.
Innan det är helt löst skulle jag nog hålla mig från dem.

Skrivet av teanox:

Kör ett B850M istället. Körde ett 650 innan men bios updates kan strula otroligt med att få igång 9800X3D om du inte har en 7000 serie att slänga in i first boot. Skulle minimera risken av problem, sen så har du ju bättre wifi etc etc i en B850 och Pcie gen 5 osv.

Som Mabuse upptäckte så är inte 800 serien av moderkort någon garanti att senaste CPU:erna funkar direkt ur lådan!
800 serien klarar de första 9000-processorerna som släpptes (9600X mfl) , men då X3D varianterna släpptes senare, så är det inte säkert att den BIOS version som är på moderkortet är tillräckligt färsk för att klara dem.

Skrivet av Dr.Mabuse:

Följde instruktionerna så gott det gick MEN de förefaller inte heltäckande i alla avseende. Inget om hur man uppdaterar BIOS på avstängd dator och på hemsidan beskrivs uppgradering via Windows.

Nja, manualen till moderkortet har en kort beskrivning om hur man uppdaterar BIOS med knappen på moderkortet.
("Updating BIOS with Flash BIOS Button" på sid 60)
Funkade för mig när jag uppgraderade mitt BIOS (har samma moderkort)

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Mja, förutom att det förekommit flera fall där just X3D CPU:er gått sönder som suttit i Asrock moderkort.
Innan det är helt löst skulle jag nog hålla mig från dem.

Som Mabuse upptäckte så är inte 800 serien av moderkort någon garanti att senaste CPU:erna funkar direkt ur lådan!
800 serien klarar de första 9000-processorerna som släpptes (9600X mfl) , men då X3D varianterna släpptes senare, så är det inte säkert att den BIOS version som är på moderkortet är tillräckligt färsk för att klara dem.

Nja, manualen till moderkortet har en kort beskrivning om hur man uppdaterar BIOS med knappen på moderkortet.

Det är AMD vi snackar om. Aka du uppdaterar ändå bios till senast rev för att det ska bli så stabilt/säkert som möjligt och bättre inställningar för Xpo/PBO.

Har ett Asrock B850M RS Wifi själv, sitter på 3.30 bios nu och om det mot förmodan skulle dö så täcker garantin på det, dock hade det sugit att vänta på att få det confirmerat.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag kan inte förstå varför folk fortfarande ska försöka spara in på just nätagget.

Så har det varit sen jag hade datorfirma ( Pyttemjuk AB ) slutet på 90-talet.

SNÅLA INTE PÅ NÄTAGGET!111

Ps

GamerStorm, va fan är det för namn på nätagg.
Skulle inte ta i det med tång ens.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Masen666:

Jag kan inte förstå varför folk fortfarande ska försöka spara in på just nätagget.

SNÅLA INTE PÄ NÄTAGGET!111

Ps

Hahaha kan tyvärr inget annat en skratta och hålla med dig. PSU är den viktigaste delen i datorn förutom CPU, aldrig hört talas om gamerstorm innan själv men köper enbart Seasonic alt andra kvalité agg.

Man vill ju inte lyckas bränna allt som sitter till moderkortet om det skulle bli vaj :/

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Masen666:

Ps

Det har lyfts i tråden: Gamerstorm = Deepcool och HWbusters har gjort ett djupgående test på det agget här.
Det är en beprövad plattform från en känd OEM tillverkare (CWT) med bara lite småsnålande på komponenter (lite billigare kondningar på sekundärsidan bland annat men de ska vara "ok")...
Det är inget superagg men det gör i det stora hela vad det ska och är inte någon Fyndiq-specialare
(och TS köpte ju Corsair RMe agget i slutändan... som också är på ungefär samma nivå med lite snålande på kondningar på sekundärsidan om jag minns rätt)

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Jag syftade på papperspamfletten som låg i kartonen. Visste inte heller vad jag skulle söka efter i PDF-dokumentet så jag valde att ringa en vän. Jag var lite het på gröten bara men misstänkte att den kommentaren skulle bita mig i rövenv

Skrivet av Masen666:

Ps

Jag kan inte förstå varför folk måste vara så dryga?
Det vore trevligare om man kunde diskutera teknik, som är just tanken med ett teknikforum, utan att någon indirekt ska bli kallad korkad.

Läste på om GamerStorm, Be Quiet!, Seasonic och Corsair och samtliga presterade i princip lika bra och alla hade sina problem med OCP. Så hur ska jag eller någon annan kunna veta vad man ska gå på då prislappen inte verkar vara direkt avgörande?
Dryga kommentarer hjälper lite. Saklighet hjälper mycket.

Skrivet av Roger W:

Det har lyfts i tråden: Gamerstorm = Deepcool och HWbusters har gjort ett djupgående test på det agget här.
Det är en beprövad plattform från en känd OEM tillverkare (CWT) med bara lite småsnålande på komponenter (lite billigare kondningar på sekundärsidan bland annat men de ska vara "ok")...
Det är inget superagg men det gör i det stora hela vad det ska och är inte någon Fyndiq-specialare
(och TS köpte ju Corsair RMe agget i slutändan... som också är på ungefär samma nivå med lite snålande på kondningar på sekundärsidan om jag minns rätt)

Det var följande stycke som fick mig att välja bort GamerStorm/DeepCool:
OCP triggering points are sky-high on the minor rails, and as a result, the unit broke during the 5V rail’s evaluation. CWT should lower them to more realistic levels. There is no need for above 30A on the minor rails!

Antagligen kommer jag aldrig stressa aggregatet så hårt att det skulle ha blivit ett problem men det vore synd om det hände...

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr.Mabuse:

First Impression

Datorn är byggd, min första på många år och första intrycken har börjat sätta sig. Jag tänkte dela med mig av hur jag upplevt vissa av komponenterna under bygget – både styrkor och svagheter.

Fractal Design North Svart
Chassit är rymligt och konstruerat med vattenkylning i åtanke och erbjuder många möjligheter till kylning, dold kabeldragning och aktuella I/O-portar som USB-C. Överlag är jag mycket positivt till detta chassi.

+ Utseende
+ Utrymme
+ kylningsmöjligheter

- medföljande DC fläktar är högljudda. Dessa skall bytas!
- Lackade tumskruvar som kärvar (dumsnålt att inte kosta på anodiserade).
- Klen monteringsplåt för PSU

Sapphire Radeon RX 9070 XT 16GB Pulse
Jag har inte så mycket att jämföra med. Gamla riggen hade ett 1080Ti så allt idag är nog bättre. Men det jag vill lyfta att det medföljer en stödarm som hjälper till att hålla uppe det tunga kortet.

+ Utseende, inget märkvärdigt men utan bling-bling.
+ Tyst (för mina användningsområden, än så länge).
+ Stödarm ingår.

MSI MAG B850 Tomahawk Max WIFI
Ett moderkort som förefaller klara av det mesta men en myriad av anslutningar och inbyggd LED-hantering om man gillar sån't.

+ BIOS-uppdatering utan att datorn är igång.
+ Utseende, svart och sober design som inte skämmer ut sig.

- Dåligt dokumenterat på MSIs hemsida (tack till Inet support som kunde peka mig i rätt riktning)
- Dåligt att man inte får ett moderkort som fungerar out-of-the-box?

Hittills har datorn visat sig vara mycket stabil och laddtiderna för att starta applikationer är decimerade mot tidigare, så jag ska verkligen inte klaga - även om den tar lika lång tid på sig att starta Här kommer lite resultat som är ungefärliga och dessa fluktuerar naturligtvis (gamla riggen inom parantes).

Destiny 2
Load: 35 s (+120 s) avser Steam/Batteleye + Destiny 2
CPU: 45.5°C (75.5°C)
GPU: 48.0°C (70.0°C
FPS: ~350 (~110)
Rumstemperatur 25°C

<Uppladdad bildlänk>
<Uppladdad bildlänk>
<Uppladdad bildlänk>

Väldigt vackert bygge Det blev riktigt bra!

Mvh

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 64GB DDR5 - ASUS RTX 5090 ROG Astral OC - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - WD Black HDD - Noctua NH-D15 G2 - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr.Mabuse:

Det var följande stycke som fick mig att välja bort GamerStorm/DeepCool:
OCP triggering points are sky-high on the minor rails, and as a result, the unit broke during the 5V rail’s evaluation. CWT should lower them to more realistic levels. There is no need for above 30A on the minor rails!

Antagligen kommer jag aldrig stressa aggregatet så hårt att det skulle ha blivit ett problem men det vore synd om det hände...

Rimligt! Tror risken är väldigt låg man får den belastningen på 5V linan men helt förståeligt om man inte vill köpa ett agg med lite skakiga kontroller på maxnivåer.

Skrivet av teanox:

Det är AMD vi snackar om. Aka du uppdaterar ändå bios till senast rev för att det ska bli så stabilt/säkert som möjligt och bättre inställningar för Xpo/PBO.

Har ett Asrock B850M RS Wifi själv, sitter på 3.30 bios nu och om det mot förmodan skulle dö så täcker garantin på det, dock hade det sugit att vänta på att få det confirmerat.

Grejen är ju att det sliter på processorn, och det är nog svårare att övertyga Asrock att ersätta din CPU på garantin än själva moderkortet.
Och man vill ju inte köra med inställningar som sliter på CPU i onödan utan att veta om problemet verkligen är fixat eller inte.
(kanske blir i en BIOS version om två år, kanske aldrig, eller det kanske är fixat redan? vem vet säkert?)
För mig är det iallafall en osäkerhetsfaktor jag klarar mig utan - andra får förstås prioritera annorlunda

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Rimligt! Tror risken är väldigt låg man får den belastningen på 5V linan men helt förståeligt om man inte vill köpa ett agg med lite skakiga kontroller på maxnivåer.

Grejen är ju att det sliter på processorn, och det är nog svårare att övertyga Asrock att ersätta din CPU på garantin än själva moderkortet.
Och man vill ju inte köra med inställningar som sliter på CPU i onödan utan att veta om problemet verkligen är fixat eller inte.
(kanske blir i en BIOS version om två år, kanske aldrig, eller det kanske är fixat redan? vem vet säkert?)
För mig är det iallafall en osäkerhetsfaktor jag klarar mig utan - andra får förstås prioritera annorlunda

Asrock har inte ett jäkla val alls. Hört talas om den lilla grejen kallad internet? ^^ Idag kommer du inte undan som företag etc om du håller på med bullshit. AMD funkar så att man uppdaterar bios när det behövs, för saker förbättras där igenom.

Asrock hade ett otroligt bra rykte förut, därför jag själv köpte ett. Här i Svergie räknas detta som ett tillverkningsfel och det kan påvisas genom reddits mega tråd med flera tusen ex av olika sorts kort som dött av Asrock.

Skulle mitt dö och det tar med sig lite grejer har jag garanti på allt förutom min GPU, och där har du hemförsäkring

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av teanox:

Asrock har inte ett jäkla val alls. Hört talas om den lilla grejen kallad internet? ^^ Idag kommer du inte undan som företag etc om du håller på med bullshit. AMD funkar så att man uppdaterar bios när det behövs, för saker förbättras där igenom.

Asrock hade ett otroligt bra rykte förut, därför jag själv köpte ett. Här i Svergie räknas detta som ett tillverkningsfel och det kan påvisas genom reddits mega tråd med flera tusen ex av olika sorts kort som dött av Asrock.

Skulle mitt dö och det tar med sig lite grejer har jag garanti på allt förutom min GPU, och där har du hemförsäkring

Förstår varför du köpte Asrock från början och kan förstå att du kör vidare med det, men om du skulle köpt ett nytt moderkort NU, skulle du då verkligen välja det igen när du vet förutsättningarna? Varför ta risken och krånglet med RMA och potentiellt stå utan dator i okänt lång tid, plus tex risken att allt pajar efter garantitiden?
Verkar väldigt onödigt då det finns alternativ utan det här kända felet.
(tror jag sagt det jag vill ha sagt i Asrockfrågan för X3D processorer i dagsläget nu - ska försöka släppa den )

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Förstår varför du köpte Asrock från början och kan förstå att du kör vidare med det, men om du skulle köpt ett nytt moderkort NU, skulle du då verkligen välja det igen när du vet förutsättningarna? Varför ta risken och krånglet med RMA och potentiellt stå utan dator i okänt lång tid, plus tex risken att allt pajar efter garantitiden?
Verkar väldigt onödigt då det finns alternativ utan det här kända felet.
(tror jag sagt det jag vill ha sagt i Asrockfrågan för X3D processorer i dagsläget nu - ska försöka släppa den )

Nej. Kör på senaste bion. Hade aldrig tagit risken att kortet "kan" dö, har redan kollat med Inet och dem kommer lösa det på garanti OM det dör. Men, Asrock har varit tysta istället för att säga rakt ut "Vi jobbar på det." Dör kortet är Asrock inte längre... Ett varumärke jag kommer hålla lika högt.

Bara vänta på att Gamernexus, Jay2, Dancop/Der8auer etc tar upp detta i media och lyser igenom Asrock med spotlights istället för att försöka dodge sitt ansvar. Asus, MSI och Gigabyte har fått sig rejäla kängor genom åren. Dags för Asrock att få vetskap om att vi konsumenter båda KAN och KOMMER hålla er ansvariga, annars röstar vi med plånboken.

Hejdå med vidaresälj då, behandlar man en individ med respektlöst och är allmänt arrogant så står det en dyrt. Är inte alla som är principfasta och står upp för sig själva, däremot finns det dem som inte tolererar respektlöshet. Men med internet och traditionella medier inte längre kan ta mutor längre blir de som de blir

Visa signatur