Dator för videoredigering och grafiskt arbete - fungerar den här?

Permalänk

Dator för videoredigering och grafiskt arbete - fungerar den här?

Hej

Jag arbetar som proffesionell redigerare inom Tv-produktion.
Funderar på att köpa en färdigbyggd PC då jag ev ska bygga upp en redigeringsstation.

Det programm som jag ska använda är Davinci Resolve och det kräver mycket GPU.

Jag ska använda det för att redigera 4k material samt göra grafik animationer och använda Davincis hjälpmedel som magic mask som tar mycket GPU.

Kan tyvärr så mycket om PC bygg men har en tekniskt grund i hur det fungerar.

Hittade en dator som kanske skulle funka. Skickar länk men skriver också här:

https://www.gigantti.fi/product/outlet/hp-omen-25l-i5-14f1610...

Specs
HP Omen 25L i5-14F/16/1000/4060Ti

Intel® Core™ i5-14400F prosessor
NVIDIA GeForce RTX 4060 Ti
16 GB DDR5 RAM, 1000 GB SSD

§ 3.1 Trådrubriker ska tydligt visa vad tråden handlar om. - MOD
Permalänk
Medlem

Njae, den där är inge vidare för videoredigering, speciellt 4K professionellt. Nog för att Davinci är GPU accelererat, men hade ändå satsat på många fler CPU kärnor, typ något i stil med en Ryzen 9900X eller 9950X, och mer RAM, minst 64 GB tror jag.

Grafikkortet tror jag spelar mindre roll, bara det är Nvidia och 4000+ serien tror jag den borde klara alla video accelererings grejer, men inte helt 100 på det.

Visa signatur

Desktop: 9800X3D, RTX 5090 FE, Asrock A620I, 32 GB RAM, FD Ridge, SF1000, PG32UCDP
Laptop: MacBook Pro 16", M3 Max (16C CPU, 40C GPU), 48 GB RAM

Permalänk
Medlem

Om dina program kräver "mycket GPU" så är ett 4060 Ti inte vad du söker.

Mycket GPU i min värld är 4090 eller ännu bättre 5090.

Men som sagt, har ingen aning om vad just de programmen du använder kräver?

Visa signatur

▂▃▄▅▆▇█▓▒░PCMR░▒▓█▇▆▅▄▃▂

Permalänk
Medlem

Cpu 10-16 trådar
GPU Nvidia 5080ish för pris/perf

Men allt beror på budget och hur snabbt allt skall gå

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk
Medlem

Puget systems påstår att 12 GB VRAM är minimum för 4K, 4060 Ti ska alltså inte vara optimalt. Det finns också en del att läsa om CPU, mitt intryck är att "ny" (dvs single-core-prestanda) är viktigare än många kärnor.

Permalänk
Medlem

Den här videon går igenom en hel del om videoredigering CPU/GPU och RAM mm
Hursom om man arbetar som pro med det så är TS föreslagna dator ett big NO NO

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Skrivet av lambdan:

Njae, den där är inge vidare för videoredigering, speciellt 4K professionellt. Nog för att Davinci är GPU accelererat, men hade ändå satsat på många fler CPU kärnor, typ något i stil med en Ryzen 9900X eller 9950X, och mer RAM, minst 64 GB tror jag.

Grafikkortet tror jag spelar mindre roll, bara det är Nvidia och 4000+ serien tror jag den borde klara alla video accelererings grejer, men inte helt 100 på det.

Hej
Såg ditt svar.
Dum fråga men skulle de inte fungera om man har 16DDR ram som i beskrivningen som jag angav.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jesper_91:

Hej
Såg ditt svar.
Dum fråga men skulle de inte fungera om man har 16DDR ram som i beskrivningen som jag angav.

Fungera? Ja
Fungera bra? Nja

Visa signatur

Desktop: 9800X3D, RTX 5090 FE, Asrock A620I, 32 GB RAM, FD Ridge, SF1000, PG32UCDP
Laptop: MacBook Pro 16", M3 Max (16C CPU, 40C GPU), 48 GB RAM

Permalänk
Medlem

Något i den här stilen kanske?

Permalänk
Medlem

Hej!

All sorts videoredigering kräver en kraftfull processor, mycket RAM-minne och ett bra grafikkort. Bra kylning är också mycket viktigt av flera skäl. Om du dessutom ska redigera 4-K filmer så krävs det ännu mer av datorn.

CPU:
Välj en kraftfull processor som har inbyggd NPU. Detta för att videoredigeringsprogram använder sig av en hel del AI-funktioner idag, och det kommer snabbt att bli ännu mer av den tekniken. NPU är till för att accellerera just AI-funktionerna. Exempel på en bra CPU för videoredigering är Intel Core Ultra 9 285K.

RAM-minne:
16 GB kommer inte alls räcka i ditt fall, inte ens för enklare videoredigering! Du kommer behöva åtminstone 64 GB (2 x 32 GB) och exempelvis Corsair 64GB (2 x 32 GB) DDR5 6600MHz CL32 Dominator Titanium. RAM-minnen kan man aldrig ha för mycket av, bara för lite.

GPU:
Du bör helst välja ett grafikkort ur 5000-serien eftersom dessa hanterar AI bättre än tidigare serier. Du kommer nog klara dig gott med exempelvis ASUS GeForce RTX 5080 16GB TUF Gaming OC. 5090 är ännu effektivare, men är betydligt dyrare och vissa har problem med dess värmehantering med smällta kablar som följd.

PSU:
Strömaggregatet är viktigare än många tror! Det handlar inte enbart om att effekten ska räcka till (t.ex. 1000W), utan den ska även kunna leverera en jämn ström samt innehålla en mängd olika skydssfunktioner som skyddar dina övriga datorkomponenter. Ett minimikrav är enligt mig, att den har japanska kondensationer. De flesta har detta idag, men inte alla. Seasonic och Asus gör troligen de allra bästa PSU:n idag.

Miderkort:
Välj helst ett något dyrare moderkort som ger en bra kylning för samtliga komponenter och inte enbart för vissa. Videroredigering gör att komponenter går extra varma. Bra kylning skyddar dina datorkomponenter. Ett moderkort hjälper dessutom nätaggregatet att leverera strömmen på ett jämnt och fint sätt. Ju mer avancerat moderkort, desto effektivare och jämnare strömförsörjning får man vilket ökar driftsäkerheten. Man får även bättre ljudkvalitet med lite dyrare modekort för den som tycker att det är viktigt.

Lagrings-diskar:
Lägg gärna en eller ett par 100-lappar extra på m.2-diskar med inbyggd värmespidare. Det gör disken svalare vilket dessutom ökar livslängden på dom. Självklart bör du helst välja m.2-diskar av typen PCie Gen 5 idag, i varje fall på OS/program-disken.

Chassi:
Många ser chassit bara som en plåtlåda att montera lite pryttlar i och som ett nödvändigt ont. Men ett chassi är mycker mer än så....ett kvalitets-chassi har ofta lika många inbyggda fläktar som billiga chassin, men av mycket högre kvalitet och oftast med längre hållbarhet. Ett dyrare chassi har också oftast bättre luftflöde som ger effektivare komponentkylning, osv. Ett stort ATX-chassi av högre kvalitet har bättre möjlighet till svag volym och bättre luftflöde och kylning. Dyrare chassin har ofta inbyggd fläktstyrning vilket är en fördel. Dom har också oftast mycket bättre byggkvalitet överlag, t.ex på elektroniken och knappar mm. Undvik de riktigt billiga chassin är mitt råd!

Jag förstår att datorn kommer att kosta en hyfsat bra slant, men ett tips är att inte snåla in alltför mycket på de enskilda komponenterna. För det är så med datorkomponenter, precis som nästan alltid, att man får den kvalitet som man betalar för. Och det kan ofta bli onödigt dyrt att vara för snål.

Visa signatur

Chassi: ASUS ROG Strix Hyperion GR701 RGB, svart, Moderkort: ASUS ROG Maximus Z890 Hero, CPU: Intel Core Ultra 9 285K, RAM: Corsair 96GB (2x48GB) DDR5 6600MHz CL32 Dominator Titanium RGB, CPU-kylare: ASUS Ryujin III 360 A-RGB Extreme, M.2-disk för OS & program: Corsair Force MP700 Pro SE Gen 5 2TB med värmespridare, M.2-disk för dokument mm: Samsung 990 PRO 2TB med värmespridare, M.2-disk för foto & video: Corsair MP600 Pro XT 8TB med värmespridare, GPU: ASUS GeForce RTX 5080 16GB ROG Astral OC, PSU: ASUS ROG Thor III 1200W ATX 3.1, Bildskärm: Eizo ColorEdge CG2700X.

Permalänk
Skrivet av Trum-Petaren:

Hej!

All sorts videoredigering kräver en kraftfull processor, mycket RAM-minne och ett bra grafikkort. Bra kylning är också mycket viktigt av flera skäl. Om du dessutom ska redigera 4-K filmer så krävs det ännu mer av datorn.

CPU:
Välj en kraftfull processor som har inbyggd NPU. Detta för att videoredigeringsprogram använder sig av en hel del AI-funktioner idag, och det kommer snabbt att bli ännu mer av den tekniken. NPU är till för att accellerera just AI-funktionerna. Exempel på en bra CPU för videoredigering är Intel Core Ultra 9 285K.

RAM-minne:
16 GB kommer inte alls räcka i ditt fall, inte ens för enklare videoredigering! Du kommer behöva åtminstone 64 GB (2 x 32 GB) och exempelvis Corsair 64GB (2 x 32 GB) DDR5 6600MHz CL32 Dominator Titanium. RAM-minnen kan man aldrig ha för mycket av, bara för lite.

GPU:
Du bör helst välja ett grafikkort ur 5000-serien eftersom dessa hanterar AI bättre än tidigare serier. Du kommer nog klara dig gott med exempelvis ASUS GeForce RTX 5080 16GB TUF Gaming OC. 5090 är ännu effektivare, men är betydligt dyrare och vissa har problem med dess värmehantering med smällta kablar som följd.

PSU:
Strömaggregatet är viktigare än många tror! Det handlar inte enbart om att effekten ska räcka till (t.ex. 1000W), utan den ska även kunna leverera en jämn ström samt innehålla en mängd olika skydssfunktioner som skyddar dina övriga datorkomponenter. Ett minimikrav är enligt mig, att den har japanska kondensationer. De flesta har detta idag, men inte alla. Seasonic och Asus gör troligen de allra bästa PSU:n idag.

Miderkort:
Välj helst ett något dyrare moderkort som ger en bra kylning för samtliga komponenter och inte enbart för vissa. Videroredigering gör att komponenter går extra varma. Bra kylning skyddar dina datorkomponenter. Ett moderkort hjälper dessutom nätaggregatet att leverera strömmen på ett jämnt och fint sätt. Ju mer avancerat moderkort, desto effektivare och jämnare strömförsörjning får man vilket ökar driftsäkerheten. Man får även bättre ljudkvalitet med lite dyrare modekort för den som tycker att det är viktigt.

Lagrings-diskar:
Lägg gärna en eller ett par 100-lappar extra på m.2-diskar med inbyggd värmespidare. Det gör disken svalare vilket dessutom ökar livslängden på dom. Självklart bör du helst välja m.2-diskar av typen PCie Gen 5 idag, i varje fall på OS/program-disken.

Chassi:
Många ser chassit bara som en plåtlåda att montera lite pryttlar i och som ett nödvändigt ont. Men ett chassi är mycker mer än så....ett kvalitets-chassi har ofta lika många inbyggda fläktar som billiga chassin, men av mycket högre kvalitet och oftast med längre hållbarhet. Ett dyrare chassi har också oftast bättre luftflöde som ger effektivare komponentkylning, osv. Ett stort ATX-chassi av högre kvalitet har bättre möjlighet till svag volym och bättre luftflöde och kylning. Dyrare chassin har ofta inbyggd fläktstyrning vilket är en fördel. Dom har också oftast mycket bättre byggkvalitet överlag, t.ex på elektroniken och knappar mm. Undvik de riktigt billiga chassin är mitt råd!

Jag förstår att datorn kommer att kosta en hyfsat bra slant, men ett tips är att inte snåla in alltför mycket på de enskilda komponenterna. För det är så med datorkomponenter, precis som nästan alltid, att man får den kvalitet som man betalar för. Och det kan ofta bli onödigt dyrt att vara för snål.

Hej
Tack för en tydlig beskriving.
En fråga, skulle inte 32 gb ram räcka. När det gäller animation så är jag inte en professionel grafiker utan är fortfarande i stadiet lära mig hur man skapar. Men du tycker att 64 gb ram skulle behövas ändå?

Permalänk
Medlem

Redigerare/filmare här.

Du vill absolut ha Nidias RTX 5000-serie i datorn eftersom de korten kan dekomprimera 10-bitars 4K 422-format, både H.264/AVC och H.265/HEVC, det kan inte äldre kort.

5080 har dubbla dekoders, 5070 Ti och nedåt har en. Mitt 5070 Ti klarar av att spela upp tre samtidiga 10-bit 4K XAVC från min Sony FX3 utan att hacka i Premiere Pro 25.3 (Resolve 20 har samma stöd). Med Premiere 25.2 klarar min Amd 5900X inte ens av att spela upp en sådan utan att gå in taket och hacka. Skulle du redigera mycket 4K multicam är således 5080 att rekommendera, annars gör det ingen jätteskillnad.

32GB räcker i många fall, men vill du ha igång både AE och Photoshop rekommenderar jag ändå 64GB, i synnerhet son AE kan använda allt RAM till att cacha uppspelningen nu.

Visa signatur

Citera -> större chans till svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jesper_91:

Hej
Tack för en tydlig beskriving.
En fråga, skulle inte 32 gb ram räcka. När det gäller animation så är jag inte en professionel grafiker utan är fortfarande i stadiet lära mig hur man skapar. Men du tycker att 64 gb ram skulle behövas ändå?

32 GB brukar i regel räcka utmärkt gott för t.ex. spel.
32 GB för videoredigering kommer att räcka för enkel videoredigering, i varje fall som oftast.
Med "Enkel videoredigering" menar jag då filer/filmer som inte är så långa och som är lägre än 4K upplösning.

Kontentan är att du troligen och förhoppningsvis kommer klara dig med 32 GB, men du får då räkna med att det kanske kommer vara ett gränsfall ganska många gånger. Om du vill vara helt på din säkra sida, så köp 64 GB även om det då blir lite dyrare. Flaskhalsar är ju inte så jätteroliga om de uppstår och RAM-minnen är ju bara en engångskostnad om man köper rätt sort från allra första början. Om du går för 32 GB nu och behöver komplettera med ytterligare 32 GB senare, så blir det dyrare. Jag tror att du gör klokt i att gå för 64 GB från början. Och för att krama ut maximal prestanda ur RAM minnen, så bör du köra med endast 2 RAM-stickor och inte 4 st. T.ex 2 X 32 GB alltså.

Visa signatur

Chassi: ASUS ROG Strix Hyperion GR701 RGB, svart, Moderkort: ASUS ROG Maximus Z890 Hero, CPU: Intel Core Ultra 9 285K, RAM: Corsair 96GB (2x48GB) DDR5 6600MHz CL32 Dominator Titanium RGB, CPU-kylare: ASUS Ryujin III 360 A-RGB Extreme, M.2-disk för OS & program: Corsair Force MP700 Pro SE Gen 5 2TB med värmespridare, M.2-disk för dokument mm: Samsung 990 PRO 2TB med värmespridare, M.2-disk för foto & video: Corsair MP600 Pro XT 8TB med värmespridare, GPU: ASUS GeForce RTX 5080 16GB ROG Astral OC, PSU: ASUS ROG Thor III 1200W ATX 3.1, Bildskärm: Eizo ColorEdge CG2700X.

Permalänk
Medlem

@Jesper_91:
Vad har du för någon budget?

Måste du redigera i 4k? Är inte slutresultatet (renderingen) viktigast?

Why I NEVER edit in 4k:

Har själv använt en gammal laptop med 8GB RAM och renderat ut 4k-video! Med rätt proxy-inställningar, så flöt allt på fint i arbetsflödet.

Numera kör jag däremot enbart DaVinci Resolve på min MacBook med 16GB RAM.

Aldrig fel att ha en biffig maskin med en massa RAM om pengarna finns, men själv lägger jag hellre pengar på kameror.

Permalänk
Medlem

När det gäller cpu och DaVinci Resolve skulle jag vilja säga att Intel Core Ultra 7 265K är en dark horse. Går att få tag på för runt 3400kr och presterar likvärdigt (i Resolve) som en AMD Ryzen 9 9900X som kostar från 4800kr. Bifogar länk till Pugetsystems test, scrolla ner till DaVinci Resolve testet:

https://www.pugetsystems.com/labs/articles/amd-ryzen-9-9950x3...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trum-Petaren:

32 GB brukar i regel räcka utmärkt gott för t.ex. spel.
32 GB för videoredigering kommer att räcka för enkel videoredigering, i varje fall som oftast.
Med "Enkel videoredigering" menar jag då filer/filmer som inte är så långa och som är lägre än 4K upplösning.

Proffs som redigerar gör det oftast med proxies iaf. Sen renderar man ut slutresultatet i 4K.

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090 - Fractal North
LEVA: OnePlus 12 - MacBook Pro M4 Pro 14"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata

Permalänk
Medlem
Skrivet av [SmR]BMF:

När det gäller cpu och DaVinci Resolve skulle jag vilja säga att Intel Core Ultra 7 265K är en dark horse. Går att få tag på för runt 3400kr och presterar likvärdigt (i Resolve) som en AMD Ryzen 9 9900X som kostar från 4800kr. Bifogar länk till Pugetsystems test, scrolla ner till DaVinci Resolve testet:

https://www.pugetsystems.com/labs/articles/amd-ryzen-9-9950x3...

Core Ultra 7 265K har dessutom inbyggd NPU som ju är en mycket stor fördel för all slags AI-hantering. Alla videoredigeringsprogram använder sig mycket av AI idag och det blir bara mer och mer AI på flera olika sätt inom datorhantering, så det är alltså inte enbart videoredigerare som har nytta av detta.

Det som NPU gör, är att accellerera AI-hanteringen i diverse program vilket i sin tur gör att redigeringsflödet (och annat) snabbas på och ger ett bättre flyt.

Med tanke på hur pass snabbt (och hur mycket) AI involveras i dagens datorer och program, så tycker jag personligen att det är väldigt klokt att välja en CPU med inbyggd NPU om man ska köpa nytt idag. Den som inte gör detta val kommer nog ganska snart att ångra sig tror jag!

Både Intel och AMD har CPU idag med inbyggd NPU, men långt ifrån alla modeller. Man får helt enkelt läsa på om den CPU-modell man kan vara intresserad av.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av walkir:

@Jesper_91:
Vad har du för någon budget?

Måste du redigera i 4k? Är inte slutresultatet (renderingen) viktigast?

Why I NEVER edit in 4k:
https://www.youtube.com/watch?v=4H4hQ1V8E7k

Har själv använt en gammal laptop med 8GB RAM och renderat ut 4k-video! Med rätt proxy-inställningar, så flöt allt på fint i arbetsflödet.

Numera kör jag däremot enbart DaVinci Resolve på min MacBook med 16GB RAM.

Aldrig fel att ha en biffig maskin med en massa RAM om pengarna finns, men själv lägger jag hellre pengar på kameror.

Hej
När det gäller budget så finns det ingen utan jag kollar vilka alternativ som finns. Men det kommer bli en rätt hög prislapp.

Angående 4k. Jag var otydlig.
Absolut kommer jag klippa projekteb i proxy filer men när jag ska levera och färgkorrigera. Så behöver jag 4k för att jobba i så bra upplösning som möjligt.

Om jag får fråga, gör du animationer och färgkorregeing på din mac?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jesper_91:

Om jag får fråga, gör du animationer och färgkorregeing på din mac?

Främst färgkorrigeringar här.

Denna jämförelsen kanske är värd att kolla in?
https://larryjordan.com/articles/performance-test-davinci-res...

Min gamla Windows-laptop är jämförbar med den Intel-baserade Mini:n i testet. Dvs valfri modern Mac är i många fall 30ggr snabbare!

Själv skulle jag aldrig valt något annat än Mac för smidighetens skull idag, men samtidigt går det alltid att bygga kraftfullare Windows-lösningar (dock aldrig helt kompromisslöst).

Min Mac är en gammal MacBook Pro 14 M1 Pro 16GB, 512GB SSD. För videoredigering har jag allitd kört mot externa SSD:er.

Är själv i bästa fall en glad amatör gällande videoredigering. Satt och konverterade videos till RealVideo slutet av 90-talet och har alltid varit intresserad av olika codecs.

Försöker optimera arbetsflöden efter mina egna behov sett till just olika codecs. Just nu presterar Apple bäst för mig och GNU/Linux faller bort helt.

Windows förblir en Jack-of-all-trades på gott och ont.

Permalänk
Medlem

Vill inte låta som en besserwisser nu men... Om OP hade behov av en threadripper eller en 9950X3D hade han läst på innan/lärt sig genom att jobba med det.

Är du nybörjare OP eller har du en budget? Kom med det så ska vi hjälpa dig. Du ska inte köpa en halvdan produkt, du ska vara nöjd och få ut så mycket som möjligt från dina pengar. Man vill inte bli rippad.

Visa signatur

Ryzen 7 9800X3D, Asrock B850M Pro rs wifi, 64GB ddr5,
Crucial T700 2TB, Win11, RM850, Radeon 6800 XT.