27" vs 32" 1440p vs 4k, platt vs välvd? tillverkare?

Permalänk

27" vs 32" 1440p vs 4k, platt vs välvd? tillverkare?

Ska köpa en oled skärm men vette fan vilken, sitter med 27" 1440p IPS idag, sitter med 9070xt och 9800x3d som duger rätt bra till 1440p.

1. Monitorn sitter på en arm så att jag kan trycka "in" skärmen när jag sitter upp i sängen och dra ut skärmen och vrida den 80 grader när jag lägger mig ned, med nuvarande arm är 27" mer eller mindre max så ska jag ha en större skärm så måste armen bytas, ligger rätt nära skärmen finns det nån tumregel att gå efter vilken skärmstorlek som kan vara lagom med ett visst avstånd?

2. minns när jag gick från 1080 tn till 1440 ips så fick jag svårare att läsa text för texten blev mindre så är lite tveksam till att gå upp till 4k, ögonen har inte blivit bättre direkt snarare sämre så 4k är kanske nåt att sky som pesten?

3. alltid haft platta skärmar, vad är skillnaden att byta till välvd?

4. finns det några tillverkare som är ett mer säkert kort att satsa på? och som bör undvikas?

5. oled vs qd-oled? är qd-oled det bättre alternativet?
Mvh Raven

Permalänk
Keeper of the Bamse

Det här med textstorlek är ett icke-problem idag, det är bara att låta windows skala upp. Jag skulle välja 4k 27" över 1440p 27" varje dag i veckan.

Det kommmer liksom inte bli "litet" bara för att skärmen är högupplöst, snarare kommer du få tydligare text

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook M3 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk
Jubileumsmästare
Skrivet av Printscreen:

Det här med textstorlek är ett icke-problem idag, det är bara att låta windows skala upp. Jag skulle välja 4k 27" över 1440p 27" varje dag i veckan.

Det kommmer liksom inte bli "litet" bara för att skärmen är högupplöst, snarare kommer du få tydligare text

Skriver under på det. Gick från 27" 1440p till 32" 4K och det blev bara bättre. Tror mitt skrivbord är 80 cm djupt, och det avståndet funkar perfekt för mig

Permalänk
Bildexpert 📺

Storleken på skärmen är som storleken på kalsongerna. Det finns ingen tumregel om hur stora kalsonger man ska ha, utan det är upp till dig och din utrustning om vad som passar din tumme och dina regler. Varje gång någon kategoriskt uttalar sig om att en viss storlek är optimal så utgår de från de egna förhållandena. Du ska göra samma sak: hur känns skärmen du har idag och hur vill du förändra detta i fråga om storlek?

Som skrivet är 4K en stor förbättring mot vad du haft eftersom du kan skala efter vad som passar dig och textkvaliteten vid skalning är så mycket bättre tack vare den högre upplösningen. 4K-skärmar är som regel det överlägsna valet över 1440p-skärmar förutom när det kommer till priset och utbudet. Men det är också mer komplext med 4K-skärm och med skalning, vilket inte alla är beredda att ta.

Platt eller krökt är en smaksak. Krökt kan anses ha fördelar vid möjligheten till omslutande känsla samt marginella tekniska fördelar för exempelvis betraktningsvinklar vid främst breda skärmar. Annars finns det inget rätt eller fel där utan utbudet är vad det är.

I fråga om teknik är det så att en viss teknik ger vissa fördelar eller nackdelar. När det kommer till QD-OLED eller WOLED är det i praktiken mer upp till den individuella produktens egenskaper snarare än att man ska köpa en viss teknik.

Alla har åsikter som vilket tillverkare som är bäst eller sämst baserat på sina direkta eller inlästa erfarenheter. Därför är det samma som ovan, det varierar med produkterna. Enda sättet att reda ut vilka produkter som är bättre än andra är att läsa igenom tester om de produkter man ser som intressanta och passar ens önskemål. Produkterna man inte kan finna information om väljer man bort. Eller så köper man dem på hoppet.