Nvidia värderat till 40 000 miljarder kronor

Permalänk
Melding Plague

Nvidia värderat till 40 000 miljarder kronor

Grafikjätten blir första bolaget att nå fyra biljoner dollar i börsvärde.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

P/E på över 52. Ska bli kul att se hur länge det här varar 🙃

Visa signatur

CPU AMD Ryzen 7 7800X3D + Dark Rock Pro 4 GPU Sapphire RX 7900 XT Pulse
RAM Corsair 2x16GB 6000 MT/s CL30 MB ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI
SSD Kingston KC3000 2TB SPU Creative AE-5 Plus PSU Corsair RM850x

Permalänk

Jag känner Deja Vu sedan internets ingång. Alla pratade om detta internet, hempc reform för folk skulle ha datorer för kom. Och vad hände? Jo IT-bubblan sprack mars 2000, mängder med folk som jobbade emot det där Internet blev uppsagda. Och efter detta minns folk knappt vad internet var för konstigt.

Exakt samma sak tror jag kommer hända med AI bolag, Nvidia med flera kommer den närmsta tiden göra stora vinster. Men utfallet lär bli detsamma som det blev för det där internet med en bubbla som spräcker osv.

Permalänk
Medlem

När Nvidia bubblan spricker kommer den spricka rejält, herregud vad övervärderat!

Visa signatur

R7 5800X3D / RTX 4070 / 32GB Ram / 1 + 2 TB M.2 SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem

Jag hade aktat mig för fonder med stora andelar i The Big Five. Detta är absurt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Jag känner Deja Vu sedan internets ingång. Alla pratade om detta internet, hempc reform för folk skulle ha datorer för kom. Och vad hände? Jo IT-biubblan sprack mars 2000, mängder med folk som jobbade emot det där Internet blev uppsagda. Och efter detta minns folk knappt vad internet var för konstigt.

Exakt samma sak tror jag kommer hända med AI bolag, Nvidia med flera kommer den närmsta tiden göra stora vinster. Men utfallet lär bli detsamma som det blev för det där internet med en bubbla som spräcker osv.

Nu tog ju inte internet slut med dot-com bubblan, och idag görs det givetvis mer pengar på internet än för 25 år sedan. Hur och var AI i slutändan kommer landa är svårt att se idag, men att det skulle bli en krash som får hela branschen att försvinna, det låter otroligt.

Visa signatur

- 5090

Permalänk
Medlem

X antal gånger varje år de senaste åren har artiklar som denna skrivits här på Sweclockers. Varje gång kommenterar folk "bubbla", "övervärderat", "hade aldrig ägt aktier i Nvidia" och likväl så står både aktiekursen och bolagets intäkter högre nästa gång en liknande artikel skrivs.

Att jämföra med t.ex. Apple vars intäkter har stagnerat

De väntas ha intäkter på ~200 bUSD i år vilket förväntas öka till ~300 bUSD om bara 2 år.

Men kan hålla med om att det är prisat till perfektion, minsta lilla tecken på att tillväxten stagnerar så lär vi se aktiekursen dyka rejält.

Permalänk
Medlem

Där ser man

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Jag känner Deja Vu sedan internets ingång. Alla pratade om detta internet, hempc reform för folk skulle ha datorer för kom. Och vad hände? Jo IT-bubblan sprack mars 2000, mängder med folk som jobbade emot det där Internet blev uppsagda. Och efter detta minns folk knappt vad internet var för konstigt.

Du tänker på .com bubblan och det var alltid spekulativa bluffbolag/skalbolag folk investerade i. Idag säljer nvidia till företag som genererar pengar då dom också vill ha betalt för sina varor.

Permalänk
Medlem

Hade 200 aktier som jag sålde 2017. Gjorde en 100% vinst så var rätt glad.
Så blev väl runt 9k i vinst. Hade varit 300k idag!

Glömmer dock aldrig min kompis som var så fast besluten på att NVidia var sjuuuukt övervärderat vid den tidpunkten.

Som de kan gå!

Visa signatur

I7 7700k 4,8GHZ | Asus Strix 1080TI 2000Mhz | Corsair Vengeance RGB DDR4 3100mhz| Gigabyte GA-Z270X-Ultra Gaming | Corsair RM850i 850W. AOC AG271QG.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oliver91:

När Nvidia bubblan spricker kommer den spricka rejält, herregud vad övervärderat!

Nvidia har dock inte så högt P/E värde jämfört med många andra stora. Dessutom har de princip monopol på marknaden.

Visa signatur

I7 7700k 4,8GHZ | Asus Strix 1080TI 2000Mhz | Corsair Vengeance RGB DDR4 3100mhz| Gigabyte GA-Z270X-Ultra Gaming | Corsair RM850i 850W. AOC AG271QG.

Permalänk
Skrivet av Ryssfemma:

Du tänker på .com bubblan och det var alltid spekulativa bluffbolag/skalbolag folk investerade i. Idag säljer nvidia till företag som genererar pengar då dom också vill ha betalt för sina varor.

AI-företagen genererar inga pengar. Det påminner ganska mycket om en bubbla
Driftkostnaderna för AI är helt galna, och fortfarande har ingen kommit på hur man kan generera något värde långsiktigt.

De lever på löftet om någon kommande "super-AI". Dock verkar det inte hända så mycket på den fronten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cameltotem:

Hade 200 aktier som jag sålde 2017. Gjorde en 100% vinst så var rätt glad.
Så blev väl runt 9k i vinst. Hade varit 300k idag!

Glömmer dock aldrig min kompis som var så fast besluten på att NVidia var sjuuuukt övervärderat vid den tidpunkten.

Som de kan gå!

Haha du hade haft 2000 aktier idag då dem splittra dem så du hade varit miljonär idag om man skulle tänkt så

Permalänk
Medlem

The harder they come the harder they fall.

Visa signatur

Klient: AMD 7 5800X | ASUS X570-F | 32GB 3200MHz | Corsair RM850 | Gigabyte 3070 | Phanteks P500A | Samsung 980 PRO
HTPC: Intel I7 4770T | 16 GB 1600 | FC8 EVO | Gigabyte GA-H87N-WIFI | Samsung 840 250GB
Server: Intel XEON E5620 x 2| ASUS Z8PE-D18 | 96GB 1333MHz | Corsair AX 1200W | HAF 932 | WD Black 2TB
Nätverk: Telia F@st| Unifi AC Lite/Pro/LR/Nano/Mesh/U6-LR/U6+/U6-Lite | Nighthawk M1 | pfSense | TP-Link TL-WPA8630KIT | Ubiquiti NanoStation M5 | UniFi Switch 8-150W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Danieleet:

X antal gånger varje år de senaste åren har artiklar som denna skrivits här på Sweclockers. Varje gång kommenterar folk "bubbla", "övervärderat", "hade aldrig ägt aktier i Nvidia" och likväl så står både aktiekursen och bolagets intäkter högre nästa gång en liknande artikel skrivs.

Att jämföra med t.ex. Apple vars intäkter har stagnerat

De väntas ha intäkter på ~200 bUSD i år vilket förväntas öka till ~300 bUSD om bara 2 år.

Men kan hålla med om att det är prisat till perfektion, minsta lilla tecken på att tillväxten stagnerar så lär vi se aktiekursen dyka rejält.

Vi ska ju minnas att det tog 5 år för dot com bubblan att spricka... Nvidia har ju en konkurrent som i princip levererar samma sak till lägre pris, endast spekulativt värde i Nvidia i allt över 400-1200 miljarder USD. De behöver öka vinsten med minst 3-5 ggr för att deras värdering ska vara berättigad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cameltotem:

Nvidia har dock inte så högt P/E värde jämfört med många andra stora. Dessutom har de princip monopol på marknaden.

Problemet är de genererar mycket pengar från just AI och Militärt just nu, att de har monopol på konsumentmarknaden är ingen jättevinst för dem även om det hjälper till.

Jag hejar för fullt på Intel att de kan lyckas med något då det känns som AMD inte lägger sina Ryzen pengar på GPU'er.

Visa signatur

R7 5800X3D / RTX 4070 / 32GB Ram / 1 + 2 TB M.2 SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hoppitoss:

Vi ska ju minnas att det tog 5 år för dot com bubblan att spricka... Nvidia har ju en konkurrent som i princip levererar samma sak till lägre pris, endast spekulativt värde i Nvidia i allt över 400-1200 miljarder USD. De behöver öka vinsten med minst 3-5 ggr för att deras värdering ska vara berättigad.

Vem levererar samma sak på riktigt dock?
Det lär väl i princip vara CUDA-ramverkets dominans i datacentermiljö som utgör Nvidias värdering idag?

Skrivet av Oliver91:

Problemet är de genererar mycket pengar från just AI och Militärt just nu, att de har monopol på konsumentmarknaden är ingen jättevinst för dem även om det hjälper till.

Jag hejar för fullt på Intel att de kan lyckas med något då det känns som AMD inte lägger sina Ryzen pengar på GPU'er.

Jag förutsätter att de i princip har monopol i datacentermiljö som var poängen.

Visa signatur

Desktop spel m.m.: Ryzen 9800X3D || MSI X870 Tomahawk Wifi || MSI Ventus 3x 5080 || Gskill FlareX 6000 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Arbetsstation: Ryzen 7945HX || Minisforum BD790i || Asus Proart 4070 Ti Super || Kingston Fury Impact 5600 65 GB || WD SN850 2TB || Samsung 990 Pro 2TB || Fractal Ridge
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av AlfonsTuborg:

AI-företagen genererar inga pengar. Det påminner ganska mycket om en bubbla
Driftkostnaderna för AI är helt galna, och fortfarande har ingen kommit på hur man kan generera något värde långsiktigt.

Var väl Nadella som sa att Microsoft numer generar 30% av koden med AI, så han håller nog inte med utan han sparkar istället 9.100 anställda för att kunna satsa ännu mer på AI.

Microsoft är inte ensamma, så jag tror nog att en och annan har kommit på sätt att tjäna pengar redan och AI är bara i sin linda just nu.

Visa signatur

Amd o Apple

Permalänk
Medlem

Tydligen har Elon en AI som heter Grok.

Citat:

Grok is a generative artificial intelligence chatbot developed by xAI. Based on the large language model (LLM) of the same name, it was launched in November 2023 as an initiative by Elon Musk.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

Var väl Nadella som sa att Microsoft numer generar 30% av koden med AI, så han håller nog inte med utan han sparkar istället 9.100 anställda för att kunna satsa ännu mer på AI.

Microsoft är inte ensamma, så jag tror nog att en och annan har kommit på sätt att tjäna pengar redan och AI är bara i sin linda just nu.

Han duckade väl den frågan på bästa politikervis, så det blev upp till lyssnaren att gissa om svaret faktiskt handlade om AI (eller i vilken utsträckning).
Jag gissar iaf mer att svaret var en summa av all kodgenerering, inklusive konventionell sådan; annars hade han ju inte haft någon uppenbar anledning att försvaga ett smått fantastiskt svar genom att först omformulera frågan till något mer vagt än en direkt fråga om AI.

Sedan hur stark kopplingen för 9100 sparkade är till just detta är väl oklart, viss koppling förmodligen, men även deras tidigare jätteförvärv lär ju driva på.

Visa signatur

Desktop spel m.m.: Ryzen 9800X3D || MSI X870 Tomahawk Wifi || MSI Ventus 3x 5080 || Gskill FlareX 6000 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Arbetsstation: Ryzen 7945HX || Minisforum BD790i || Asus Proart 4070 Ti Super || Kingston Fury Impact 5600 65 GB || WD SN850 2TB || Samsung 990 Pro 2TB || Fractal Ridge
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuessWho:

Tydligen har Elon en AI som heter Grok.

<Uppladdad bildlänk>

Ja haha såg det där. Konstigt att det inte snappats upp i nyheter (eller kanske jag som missat) detta var ocksp dagarna före npn ny versio skulle släppas.
Men allt kan vara bluff också så det är framprovocerat.
En icke cencurerad bot kan man väll styra in på vad som helst typ. Om det är en sån

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Skrivet av Arzei:

P/E på över 52. Ska bli kul att se hur länge det här varar 🙃

Bara för att det har högt P/E betyder inte att det är övervärderat.

Skrivet av Prelatur:

The harder they come the harder they fall.

Du tar detta lite väl personligt!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oliver91:

Jag tror det här är missförstått, Nvidia har väldigt mycket att vinna på att ha konsumentmarknaden. Om en av 1,000 som köper en GPU blir intresserad av att utveckla för den så vinner Nvidia. Det är nästa generations entrepenörer som sitter i pojkrummen och pular CUDA och AI idag. Jag har svårt att tro att Nvidia inte fattar detta. Vill göra jämförelsen med Unix och dess hård/mjukvara som bara fanns på univeritet och arbetsplatser. Hemma satt folk med Linux och BSD. Det hade kunnat gå annorlunda för SGI/SUN/HP med flera om dom fattat detta i tid med utrustning som var gjorda mer för hemmamarknaden, men dom var inte intresserade förrän det var för sent. Solaris gick open source till slut, men då var det redan kört.

X86 har lite samma tänk, Intel och AMD skulle bara kunna köra server där dom får in stålarna. Men då skulle konsumentmarknaden gå ARM på ett halvår och X86 skulle till slut dö ut. Inte riktigt samma sak då instruktionsset är hyggligt abstrakt idag, men jag tror ändå det är viktigt för dom här företagen att få ut sina produkter tidigt i en människas livscykel.

Visa signatur

- 5090

Permalänk
Medlem

42 000 000 000 000 kronor

Permalänk
Skrivet av Mindfighter:

Det har gjorts många sådana utspel. Det är bra reklam.

Nadella säger: “I’d say maybe 20%, 30% of the code that is inside of our repos today and some of our projects are probably all written by software,”

Skulle dock vilja påpeka att detta uttalandet hade varit lika sannolikt för 10 eller 20 år sedan. Man har använt no-code/low-code-lösningar länge, och dessa ger ju rätt mycket kod som är "written by software". Även den gamla vanliga sortens code completion innebär ju att datorn "skriver kod".

Jag har svårt att se hur det är AI som ligger bakom uppsägningarna. Hela tech-branschen är i lite av en kris eftersom det saknas ny mark att bryta. Jag tror att problemet ligger i att tech-jättarna förväntas fortsätta växa i samma takt som de senaste 20 åren samtidigt som internet i stort sett är ett löst problem. Klondike-dagarna är över, och det är en svår nöt att knäcka för silicon valley. Detta har inte så mycket med AI att göra.

Permalänk
Medlem

Säger inte att det inte kommer hända med Nvidia för vindarna kan vända av olika anledningar.
Dot.com raset var ju mer en produkt av att investerare investerade i företag som inte egentligen hade någon produkt att tjäna pengar på.
Nnvidia tjänar trots allt gräsligt med pengar även om det kanske inte är i relation till sitt aktievärde idag.
Kan vara bra att han i åtanke.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Triton242:

Dot.com raset var ju mer en produkt av att investerare investerade i företag som inte egentligen hade någon produkt att tjäna pengar på.
Nnvidia tjänar trots allt gräsligt med pengar även om det kanske inte är i relation till sitt aktievärde idag.

Finns vissa likheter med .com, absolut en hel del som bara lurade investerare då, men en hel del som helt enkelt var för tidigat ute, t.ex. boo.com, idag handlar alla kläder på internet, boo.com hade fel timing, kunderna var inte redo att handla på internet. AI skulle kunna vara samma sak, en jättegrej, men folk kastar pengar på det lite för tidigt. Personligen tror jag inte det, jag tror de som är tidigt på det kommer ha ett försprång men det återstår att se.

Visa signatur

Amd o Apple

Permalänk
Medlem
Skrivet av Triton242:

Säger inte att det inte kommer hända med Nvidia för vindarna kan vända av olika anledningar.

Inte så olikt dotcom bubblan ändå. Många som investerade i webben bara för att inte hamna efter pga hype, vilket de flesta företag gör nu med ai utan att ha en vettig plan för det. Vad händer när de inser att de inte tjänar vad de förväntat sig på sina investering?
Större företag som Meta, Microsoft, osv kommer göra som Google, utveckla sina egna chip, varför skulle de fortsätta betala premium till Nvidia?

Köpte Nvidia under $15 och sålde när Trump blev president, så var redan 1000% upp. Troligtvis kommer de fortsätta gå upp men kan ändras snabbt.

https://www.wheresyoured.at/anthropic-and-openai-have-begun-t...

Visa signatur

CCNP

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hoppitoss:

Om AMD levererade samma sak till ett billigare pris hade alla köpt deras produkter istället?

De förväntas som sagt att gå från 200 till 300 bUSD i intäkter under de kommande 2 åren, helt galet att då påstå att allt över 400 miljarder är spekulativt värde. Men visst, du har väl rätt att tycka så antar jag.

Permalänk
Medlem

Frågan at ställa sig är: hur skadligt är detta för GPU-marknaden och vår tekniska utveckling?