Påverkas BIOS utav en ominstallation?

Permalänk

Påverkas BIOS utav en ominstallation?

Jag hade tänkt att formatera SSDn, portionera den så att Windows får en separat del och sen installera Windows 11 PRO.
Påverkar detta BIOS på nått sätt, alltså måste jag uppdatera BIOS igen(gjorde det för typ 1 månad sedan).

Sen en fråga ang själva Windows, jag har haft problem med det då jag råkade skaffa Microsoft konto, jag vill ha lokalt konto, när allt är installerat hur går jag då tillväga för att få lokalt konto och att det håller sig som det?

Sen en till fråga ang Windows 10 och 11,
Behöver jag verkligen win11? Jag har ingen som helst nytta utav allt som Microsoft har installerat, gadgets, widget, copilot och Gud vet vad, det enda jag gör med datorn är att spela, se på filmer/serier och surfa runt, thats it, räcker det inte med win10, han som ska fixa allt åt mig berättade att han fortfarande sitter med win10 och det funkar utan några som helst problem.
Vad tycker ni?

Visa signatur

keep your friends close but your enemies even closer

Permalänk
Medlem
Skrivet av mangemani:

Jag hade tänkt att formatera SSDn, portionera den så att Windows får en separat del och sen installera Windows 11 PRO.
Påverkar detta BIOS på nått sätt, alltså måste jag uppdatera BIOS igen(gjorde det för typ 1 månad sedan).

Sen en fråga ang själva Windows, jag har haft problem med det då jag råkade skaffa Microsoft konto, jag vill ha lokalt konto, när allt är installerat hur går jag då tillväga för att få lokalt konto och att det håller sig som det?

Behöver jag verkligen win11? Jag har ingen som helst nytta utav allt som Microsoft har installerat, gadgets, widget, copilot och Gud vet vad, det enda jag gör med datorn är att spela, se på filmer/serier och surfa runt, thats it, räcker det inte med win10, han som ska fixa allt åt mig berättade att han fortfarande sitter med win10 och det funkar utan några som helst problem.
Vad tycker ni?

1. BIOS påverkas inte av ominstallation.

2. Du kan antingen använda t.ex. Rufus och skapa ett lokalt konto direkt under första uppstarten, annars är det bara att logga in med ett MS konto under första uppstarten och sedan gå in i inställningarna och välja att byta till lokalt konto.

3. Angående Windows 10 vs 11. Jag skulle alla dagar välja 11:an om du ändå ska ominstallera, för oavsett om det sker i år eller nästa år så kommer 10:an sluta att få uppdateringar så lika bra att dra in 11:an nu när du ändå ska ominstallera

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: Sapphire Radeon RX 9060 XT Pulse 16GB VRAM. RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem

Om lokalt konto så finns en guide på swec här:
https://www.sweclockers.com/artikel/38346-sa-installerar-du-w...

Metod 1 funkar inte längre såvitt jag vet, men metod 2 funkar om man gör det på rätt ställe.
Enligt guiden så står det man ska göra det när man blir ombedd att ansluta till nätet, men andra guider säger man ska vänta till man når sign in skärmen ("unlock your microsoft experience" eller till och med skärmen efter det) och det funkade för mig nyligen.

Alternativ guide här:
https://www.tomshardware.com/how-to/install-windows-11-withou...
Metod 2 från Swec är samma som "How to install Windows 11 with a local account (Builds 26120 and beyond)"

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

Hej!

Precis som ovan talare, så rekommenderar jag varmt Windows 11 före Windows 10.

Windows 10 kommer snart att sluta få säkerhetsuppdateringar. Det innebär att datorn kommer att utsättas för större och större risk för varje dag som går om datorn är uppkopplad till internet. Detta eftersom det kommer nya virus och attacker mm. dagligen och utan dessa säkerhetsuppdateringarna, så blir alltså datorn mer och mer sårbar för varje dag som går. Vad du använder datorn till har mindre betydelse. Den stora risken är om man är uppkopplad mot internet eller inte.

Windows 11 har i sin grund mycket högre säkerhet än Windows 10. Dessutom kommer Windows 11 fortfarande vara fullt aktuell ganska länge till än.

Personligen tycker jag att det är väldigt dumt att stanna kvar på Windows 10 om moderkortet tillåter en uppgradering till Windows 11. Om man ändå väljer att stanna kvar så ska man vara fullt medveten om riskerna!Om ditt moderkort tillåter Windows 11, dvs. har TPM 2.0, så är uppgraderingen helt kostnadsfri.

Visa signatur

Chassi: ASUS ROG Strix Hyperion GR701 RGB, svart, Moderkort: ASUS ROG Maximus Z890 Hero, CPU: Intel Core Ultra 9 285K, RAM: Corsair 96GB (2x48GB) DDR5 6600MHz CL32 Dominator Titanium RGB, CPU-kylare: ASUS Ryujin III 360 A-RGB Extreme, M.2-disk för OS & program: Corsair Force MP700 Pro SE Gen 5 2TB med värmespridare, M.2-disk för dokument mm: Samsung 990 PRO 2TB med värmespridare, M.2-disk för foto & video: Corsair MP600 Pro XT 8TB med värmespridare, GPU: ASUS GeForce RTX 5080 16GB ROG Astral OC, PSU: ASUS ROG Thor III 1200W ATX 3.1, Bildskärm: Eizo ColorEdge CG2700X.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av mangemani:

Vad tycker ni?

Windows 10 kommer sluta få uppdateringar, vilket innebär en risk för dig, och ju längre du håller kvar vid Windows 10, ju värre kommer det bli för dig. Främsta problemet är att säkerhetsproblem inte kommer att fixas, men det är även så att eventuella buggar inte kommer fixas. På sikt kommer inte heller 3e parts drivrutiner att uppdateras till Windows 10, vilket också leder till att buggar och sårbarheter inte blir fixade. För att summera så är det sällan en bra idé att hålla kvar vid något som inte är supporterat.

Så jag tycker att du istället ska vända på frågan. Vad är negativt för dig med att uppdatera? För sakerna du räknar upp behöver du ju inte använda. Jag väntade ca 1 år med att uppdatera till Windows 11 på grund av diverse olika skäl. Idag funkar det lika bra som Windows 10, och bättre på vissa håll.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Skrivet av jnsson:

1. BIOS påverkas inte av ominstallation.

2. Du kan antingen använda t.ex. Rufus och skapa ett lokalt konto direkt under första uppstarten, annars är det bara att logga in med ett MS konto under första uppstarten och sedan gå in i inställningarna och välja att byta till lokalt konto.

3. Angående Windows 10 vs 11. Jag skulle alla dagar välja 11:an om du ändå ska ominstallera, för oavsett om det sker i år eller nästa år så kommer 10:an sluta att få uppdateringar så lika bra att dra in 11:an nu när du ändå ska ominstallera

Vad är egentligen MS konto? Är det min hotmail(outlook)? Annars har jag ingen aning om vad det är. Min nuvarande hotmail är det som nu är bundit till Microsoft kontot, är det alltså hotmail adressen och mitt hotmail lösenord?
När Microsoft bad mig att binda en hotmail så fick jag inte välja lösenord

Isf så kan jag ju göra så, att jag loggar in med ms kontot(vad det nu är) och sen ändrar jag

Btw, glömde skriva, jag har win11 PRO och har haft det sen denna datorn byggdes, tanken med bytet var att jag skulle slippa allt sånt här påtvingat ma konto skit

Visa signatur

keep your friends close but your enemies even closer

Permalänk
Medlem
Skrivet av mangemani:

Vad är egentligen MS konto? Är det min hotmail(outlook)? Annars har jag ingen aning om vad det är. Min nuvarande hotmail är det som nu är bundit till Microsoft kontot, är det alltså hotmail adressen och mitt hotmail lösenord?

Isf så kan jag ju göra så, att jag loggar in med ms kontot(vad det nu är) och sen ändrar jag

Btw, glömde skriva, jag har win11 PRO och har haft det sen denna datorn byggdes, tanken med bytet var att jag skulle slippa allt sånt här påtvingat ma konto skit

Det står vilket konto du har under Inställningar -> Konton och högst upp där. Det kan vara ditt hotmail konto, men man kan också skapa ett MS konto med en annan mailadress. Jag t.ex. har ett MS konto där adressen är en gmail adress

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: Sapphire Radeon RX 9060 XT Pulse 16GB VRAM. RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av mangemani:

Om du surfar till sweclockers.com kan du logga in här som mangemani och t.ex. skriva inlägg.

Ett MS-konto är i grunden exakt samma sak, men du loggar in på microsoft.com.
Men Microsoft vill att du använder ditt MS-konto för att logga in i alla Microsoft-produkter, inklusive Windows, så att Microsoft kan se och spara vad du gör, för att sedan sälja dina användaruppgifter.

Om man inte vill ha ett Microsoft-konto på datorn är detta något man måste fixa i samband med windows-installationen. Som andra redan sagt är Rufus en enkel lösning.

För varje år som går gör Microsoft det svårare och svårare att installera utan MS-konto och jag killgissar att förr eller seanre kommer Microsoft ta bort möjligheten helt.

I grunden är ett Microsoft-konto bara en mailadress och ett lösenord, ungefär som mangemani och lösenordet du använder här på forumet.
Mitt tips: skapa en ny mailadraess på någon gratistjänst, som du bara använder som Microsoft-konto för att logga in i Windows.
Microsoft loggar redan allt man gör i Windows oavsett om man har ett Microsoft-konto eller ej.
Skillnaden är att om man använder samma Microsoft-konto på flera sajter/datorer kan Microsoft koppla ihop dem och vet att det är samma person som loggar in.
Om man använder olika mailadresser är det svårare ( men antagligen inte omöjligt) för Microsoft att koppla ihop dem.

Permalänk
Medlem

Eftersom du installerar Windows 11 Pro och inte Home så finns redan valet att ha lokalt konto i installationsprocessen. Detta eftersom att man i Pro kan välja att joina en lokal domän.

Rufus behövs ej. Ingen kommandopromt osv.

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D | ASUS TUF Gaming B650-Plus WIFI | Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 6GT/s CL30 FURY Beast | Kingston Fury Renegade M.2 NVMe SSD Gen 4 2TB | MSI RTX 4060 8GB | Fractal Design Define S | MSI MPG A850G 850W | Thermalright Phantom Spirit 120 SE | Windows 11 Pro | AOC 27" AGON AG276QZD2 OLED QHD 240 Hz