Permalänk

Dator för 14k

är den här datorn ett bra val för 1440p Gaming för spel såsom Apex,valorant,Cs2 osv. låt oss säga att max budget är 14 tusen precis som datorn kostar, har Inet bättre datorer runt det priset när det kommer till deras färdigbyggda datorer?
https://www.inet.se/produkt/d100081/taurus-pro-gaming-rx-9060...

Använd en rimlig rubrik. /Vzano, Mod
Permalänk
Medlem

Vill du ha mer för pengarna eller vill du ha datorn snabbt? Behöver du den nu så har du svaret där, vill du ha en "bättre" med egna valda delar är det bara häva köpet, Inet är kungar som direkt hanterar det bara du mejlar/ringer eller använder chatten imorgon vid 10

Visa signatur

Ryzen 7 9800X3D, Asrock B850M Pro rs wifi, 64GB ddr5,
Crucial T700 2TB, Win11, RM850, Radeon 6800 XT.

Permalänk
Medlem

Hej!

Jag skulle trycka på Ångra-knappen som första åtgärd.

I steg två skulle jag ha lite is i magen och absolut undvika att köpa någonting som inte är genomtänkt! Stress-köp är kanske det sämsta du kan göra och är som gjort för att bli missnöjd! Tänk efter före!

Skriv ner vad du vill använda datorn till, t.ex vilka spel du vill spela och annat. Då kommer du få råd här. Vad är din maxbudget?

Visa signatur

Chassi: ASUS ROG Strix Hyperion GR701 RGB, svart, Moderkort: ASUS ROG Maximus Z890 Hero, CPU: Intel Core Ultra 9 285K, RAM: Corsair 96GB (2x48GB) DDR5 6600MHz CL32 Dominator Titanium RGB, CPU-kylare: ASUS Ryujin III 360 A-RGB Extreme, M.2-disk för OS & program: Corsair Force MP700 Pro SE Gen 5 2TB med värmespridare, M.2-disk för dokument mm: Samsung 990 PRO 2TB med värmespridare, M.2-disk för foto & video: Corsair MP600 Pro XT 8TB med värmespridare, GPU: ASUS GeForce RTX 5080 16GB ROG Astral OC, PSU: ASUS ROG Thor III 1200W ATX 3.1, Bildskärm: Eizo ColorEdge CG2700X.

Permalänk
Medlem

Runt 19 000 kr får du ett riktigt stabilt 1440p-bygge. 9070 XT är ca 82 % snabbare än 9060 XT i 1440p.

https://www.inet.se/lista/T4YCO/mesopotamia145

Permalänk
Skrivet av Trum-Petaren:

Hej!

Jag skulle trycka på Ångra-knappen som första åtgärd.

I steg två skulle jag ha lite is i magen och absolut undvika att köpa någonting som inte är genomtänkt! Stress-köp är kanske det sämsta du kan göra och är som gjort för att bli missnöjd! Tänk efter före!

Skriv ner vad du vill använda datorn till, t.ex vilka spel du vill spela och annat. Då kommer du få råd här. Vad är din maxbudget?

låt säga max budget 14 tusen precis som datorn jag precis la order på. 1440p gaming mestadels för CS2,Valorant,Apex legends. har kollat datorns Specs via youtube så jag har en aning om vad den klarar av, frågan är om det är värt 14 tusen just för denna färdigbyggda dator.

Skrivet av Alastor Moody:

Runt 19 000 kr får du ett riktigt stabilt 1440p-bygge. 9070 XT är ca 82 % snabbare än 9060 XT i 1440p.

https://www.inet.se/lista/T4YCO/mesopotamia145https://cdn.inet.se/img/tiny/forum-divider.pnghttps://www.inet.se/lista/bild/T4YCO/mesopotamia145

tyvärr nekar qliro mitt köp på delbetalning för den summan. men jag fattar att för 5-6 tusen extra skulle jag kunna få en mycket bättre dator.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mesopotamia145:

låt säga max budget 14 tusen precis som datorn jag precis la order på. 1440p gaming mestadels för CS2,Valorant,Apex legends. har kollat datorns Specs via youtube så jag har en aning om vad den klarar av, frågan är om det är värt 14 tusen just för denna färdigbyggda dator.

tyvärr nekar qliro mitt köp på delbetalning för den summan. men jag fattar att för 5-6 tusen extra skulle jag kunna få en mycket bättre dator.

Nekar Qlirno så finns det anledning till det, har du betalningsanmärkningar eller saknar du inkomst?... Är ingen välgörenhet dem sysslar med.

Behöver du en dator asap är den hyfsad, men finns betydligt bättre datorer om man låter Inet montera etc. Men då får du vänta ett tag

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av teanox:

Nekar Qlirno så finns det anledning till det, har du betalningsanmärkningar eller saknar du inkomst?... Är ingen välgörenhet dem sysslar med.

Behöver du en dator asap är den hyfsad, men finns betydligt bättre datorer om man låter Inet montera etc. Men då får du vänta ett tag

ja Asap, får psykoser utan spelandet när det är en hobby som jag har. och nej har inga betalningsanmärningar, men jag jobbar deltid så inkomsten varierar varje år.

Permalänk
Medlem

ja Asap, får psykoser utan spelandet när det är en hobby som jag har. och nej har inga betalningsanmärningar, men jag jobbar deltid så inkomsten varierar varje år.

Bli inte sur eller ledsen nu, men för din egen skull vore det bäst om du kan behärska dig lite även om det även hos mig finns full förstående till att du är sugen! Men återigen: du kommer nog ångra ditt köp om du har alltför bråttom. Och jag tror inte att du direkt vadar i pengar heller ifall du vill uppgradera något i efterhand.

För övrigt så visst kan 5-6 tusen göra stor skillnad om man bara prioriterar rätt saker i komponentvalet.

Visa signatur

Chassi: ASUS ROG Strix Hyperion GR701 RGB, svart, Moderkort: ASUS ROG Maximus Z890 Hero, CPU: Intel Core Ultra 9 285K, RAM: Corsair 96GB (2x48GB) DDR5 6600MHz CL32 Dominator Titanium RGB, CPU-kylare: ASUS Ryujin III 360 A-RGB Extreme, M.2-disk för OS & program: Corsair Force MP700 Pro SE Gen 5 2TB med värmespridare, M.2-disk för dokument mm: Samsung 990 PRO 2TB med värmespridare, M.2-disk för foto & video: Corsair MP600 Pro XT 8TB med värmespridare, GPU: ASUS GeForce RTX 5080 16GB ROG Astral OC, PSU: ASUS ROG Thor III 1200W ATX 3.1, Bildskärm: Eizo ColorEdge CG2700X.

Permalänk
Skrivet av Trum-Petaren:

Bli inte sur eller ledsen nu, men för din egen skull vore det bäst om du kan behärska dig lite även om det även hos mig finns full förstående till att du är sugen! Men återigen: du kommer nog ångra ditt köp om du har alltför bråttom. Och jag tror inte att du direkt vadar i pengar heller ifall du vill uppgradera något i efterhand.

För övrigt så visst kan 5-6 tusen göra stor skillnad om man bara prioriterar rätt saker i komponentvalet.

uppgradera kan jag göra framöver, inte ett måste för tillfället. pengarna är inga problem för mig heller. poängen med tråden är ifall 14 tusen just för den här datorn är värt det jämfört med andra färdigbyggda datorer runt det priset, om vi lägger undan datorbyggaren och fokuserar på färdigabyggda som finns på inet.

Permalänk
Medlem

Kan du tänka dig att montera ihop alla komponenter själv istället för att Inet gör det åt dig? Då sparar du 1000 kr enbart på det.

Kan du tänka dig att installera Windows 11 själv? I sådana kan du spara en bra slant där också.....

Vad har du för komponenter idag? Kanske du kan återanvända något?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

uppgradera kan jag göra framöver, inte ett måste för tillfället. pengarna är inga problem för mig heller. poängen med tråden är ifall 14 tusen just för den här datorn är värt det jämfört med andra färdigbyggda datorer runt det priset, om vi lägger undan datorbyggaren och fokuserar på färdigabyggda som finns på inet.

Man får i regel en bättre dator om man väljer komponenter själv än om man köper en färdig burk för samma pengar. Allra mest får man om man både köper lösa delar och att man dessutom bygger ihop den själv.

Det är alltså betydligt bättre att undvika färdiga paket, inte minst om man har en tajt budget. När man bygger själv så får man ju exakt den datorn man vill ha enligt den budget man har till förfogande.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Du får riktigt bra spelprestanda för runt 14 000 kr om du bygger själv.

Permalänk
Skrivet av Alastor Moody:

Du får riktigt bra spelprestanda för runt 14 000 kr om du bygger själv.

https://komponentkoll.se/bild/AbNYM.png

tyvärr vet jag inte hur man bygger en dator.. är inte så sugen på att försöka ännu

Permalänk
Medlem

läkare behövs inte, en kopp kaffe räcker. har råd att betala men jag vill heller inte betala hela summan på en gång.

Så... Vad behöver du ens Qlirno för då?. I dont get it. Vill du ha hjälp fråga respektfullt, så hjälper vi dig. Berätta hur mycket pengar du vill lägga och om du vill ha den så fort som möjligt eller inte.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av teanox:

Så... Vad behöver du ens Qlirno för då?. I dont get it. Vill du ha hjälp fråga respektfullt, så hjälper vi dig. Berätta hur mycket pengar du vill lägga och om du vill ha den så fort som möjligt eller inte.

redigerade min tråd, gick lite överstyr låt oss börja om. låt säga max budget 15 tusen. specifikt till 1440p gaming för spel så som CS2,Apex osv. vill att datorn inte ska vara för högljud heller under full load. inkludera windows 11 om datorbyggare används. jag har inte möjlighet att bygga datorn själv. och ja helst vill jag ha datorn så fort som möjligt

Permalänk
Skrivet av Trum-Petaren:

Man får i regel en bättre dator om man väljer komponenter själv än om man köper en färdig burk för samma pengar. Allra mest får man om man både köper lösa delar och att man dessutom bygger ihop den själv.

Det är alltså betydligt bättre att undvika färdiga paket, inte minst om man har en tajt budget. När man bygger själv så får man ju exakt den datorn man vill ha enligt den budget man har till förfogande.

mhm det förstår jag, men aldrig byggt en dator förr och jag är inte så intresserad av att "experimentera" för tillfället. helst söker jag en färdigbyggd eller nått som inet kan montera runt 14-15 tusen. men vad säger du angående den datorn jag länkade? duger den nåt år?

Permalänk
Medlem

tyvärr vet jag inte hur man bygger en dator.. är inte så sugen på att försöka ännu

Har du ingen kompis som kan hjälpa dig med monteringen? Du kan som sagt spara 1000 kr på det.
Det finns massor av guider, visningar på YouTube och hjälp att få via telefon om det mot förmodan skulle behövas. Det är faktiskt inte alls så svårt som många tror.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

mhm det förstår jag, men aldrig byggt en dator förr och jag är inte så intresserad av att "experimentera" för tillfället. helst söker jag en färdigbyggd eller nått som inet kan montera runt 14-15 tusen. men vad säger du angående den datorn jag länkade? duger den nåt år?

Frågan du ska ställa dig är inte om den duger: Frågan du ska ställa dig OP är om du känner det värt för dina pengar Det är det som räknas. Det är du som jobbat och sparat, du ska vara nöjd.

Har du en budget på 15k så är den helt ok, kan kolla på komplett, Netonnet etc med. Undvik Webhallen som pesten då dem inte... Är så bra med återbetalning/eller serviceärenden etc, finns en megatråd här på Swec angående detta.

Ska du välja delar så skit INTE i montering... Det är 1000kr MEN, du får garantier från Inet. Har för mig det är 3år, det är värt. Om du har en butik i närheten kan du lämna in datorn i en Inet butik för service etc.

Förtydligande.
Visa signatur

Permalänk
Medlem

Dessvärre så är jag ingen AMD-användare och vet för lite om bl.a. den processorn i din länkade dator. Om det är just AMD som du vill ha, så finns det andra som kan mer än mig. Men jag kan mycket annat....
Jag förstår din inställning till att inte bygga själv även om det är synd. Men helt okej!

Visa signatur

Permalänk
Moderator
Moderator

Jag har raderat några inägg som både urartade i personangrepp och inte hade med TS frågeställning att göra.

Även om det är söndagskväll och (på många ställen) varit sånt därnt varmt, mulet och kvavt sommarväder som gör alla lättirriterade blir diskussionen inte bättre av att man fäller ut taggarna

- MOD

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Kommer hålla ett tag längre en så, allt beror på vilka krav man ställer själv.

7600x är en modell från Raphael AM5 lineup: 6C/12T med Multithreading, max boost är på 5.1ghz och dem funkar utmärkt att underclocka med etc etc.

32MB L3/6MB L2 och 384KB L1 cache, kylningen på denna är 65TDP/Watt.

Tillverkad process på CPU kärnorna är TSMC 5nm FinFET, DIE är TSMC 6nm FinFET.

Den har också tillgång till Expo/Curve optimizer och PBO: Precision Boost Overclock som är AMDs autoclock som du slår på i bios, köper du montering av Inet kommer Inet fixa allt detta åt dig, då är det bara starta datorn och köra

Hoppas det löser sig och du får en bra dator OP, köper du en som monteras så kommer du alltid få lite mer för pengarna, däremot så får du då vänta på att den levereras.

Bygger du en egen med montering ^ Då kan du köra på 9600X som är... 20% bättre ish, men den där prebuilden är helt okej. Sålänge du inte förväntar dig 120+ fps på 4K i max settings tex.

Förtydligande, ska inte svara när man är för trött.
Visa signatur

Permalänk
Medlem

är den här datorn ett bra val för 1440p Gaming för spel såsom Apex,valorant,Cs2 osv. låt oss säga att max budget är 14 tusen precis som datorn kostar, har Inet bättre datorer runt det priset när det kommer till deras färdigbyggda datorer?
https://www.inet.se/produkt/d100081/taurus-pro-gaming-rx-9060...

Hejsan!

Kanske ett sent inlägg men här är ett förslag, färdigbyggd från Proshop, knappa 15000kr, Ryzen 5 9600X och ett Asus RTX 5070 Prime. Windows är förinstallerat, däremot får man betala extra om man vill ha en licens. Som med de flesta pre-builds finns det några komprmisser som t.ex A620 chipset på moderkortet, minnen har en latens på cl36 men hastigheten är 6000MT/s, chassit är kanske inte det bästa men duger säkert utmärkt. Det är ENKELT att själv köpa en windows licens för 100/150kr eller att helt enkelt bara köra utan licens. Det känns som att det är ganska bra prestanda för pengarna i en pre-build för 1440p spelande. Prestandamässigt bör den vara betydligt bättre än Inet bygget du hänvisar till då både cpu och gpu är vassare, RTX 5070 är ju tänkt som ett 1440p kort, dock 12Gb vram vilket kan vara lite i vissa spel men bör räcka utmärkt i de spel du nämner.

https://www.proshop.se/DUTZO-gaming-dator/DUTZO-Gaming-Wildfi...: