Byta från Telia-fiber till 5G – portar, routerinställningar och begränsningar?

Permalänk
Medlem

Byta från Telia-fiber till 5G – portar, routerinställningar och begränsningar?

Hej!

Jag bor i en hyresrätt och kan bara få fiber via Telia, vilket jag har haft i ett år eftersom jag hade ett erbjudande.
Jag har 300/300 Mbit/s och betalar 449 kr/mån, men nu är bindningstiden slut och priset höjs till 650 kr, vilket är väldigt dyrt för mig.
Jag ringde dem och fick ett erbjudande med en ny bindningstid för samma hastighet för 539 kr.
Problemet är att jag ska flytta inom mindre än ett år och inte tänker skaffa Telia då, så jag vill inte binda upp mig igen.
Jag kollade 5G-täckningen i mitt område (Forserum) och den verkar mycket bra.

Trots att jag är nybörjare har jag börjat experimentera med egna servrar hemma och har pillat lite i routerinställningarna.
Hur stor skillnad kommer det att vara i routerinställningarna om jag byter till 5G? Finns det saker man inte kan göra med 5G? Kan jag öppna portar?

Permalänk
Medlem

Du kommer förmodligen hamna bakom CGNAT vilket gör att du inte kan öppna några portar. Det är ofta lättare att få publik IP via fast förbindelse.

Visa signatur

CCNP
FCSS

Permalänk
Medlem
Skrivet av vipers:

Du kommer förmodligen hamna bakom CGNAT vilket gör att du inte kan öppna några portar. Det är ofta lättare att få publik IP via fast förbindelse.

CGNAT är lite överkurs för mig Men det verkar som att jag inte har ett annat val än att bli scammad av Telia.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sw0rdd:

CGNAT är lite överkurs för mig Men det verkar som att jag inte har ett annat val än att bli scammad av Telia.

Det betyder bara att du delar samma IP utåt nätet som andra Teliakunder och förhindrar dig att hosta egen server hemma om du inte vill blanda in VPN tunnlar. 5G låter som det skulle passa dig tills du flyttar.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk

Kolla med Halebop. Jag har dom och du behöver inte binda dig samt att dom är troligtvis billigare än telia. Telia äger Halebop.
Jag är nöjd med Halebop faktiskt.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 5 5500 | CPU COOLER: Noctua NH-D15 | MB: MSI B-550 Gaming Plus | GPU: Gigabyte GV-RX580AORUS-8GB (Radeon RX580 8G) | RAM: 16 GB TridentZ 3200MHz DDR4 | SSD: OS/PROG/SPEL: 2x Kingston A400 480GB (Raid 0) | HDD (Lagring): 500 GB | Chassi: Cooler Master Storm Trooper (Windowed) | PSU: Coolermaster V1200 | Skärmar: 3x24" ACER - G246HLBbid 60hz + 1x24" ACER - GN246HLB 144hz

Permalänk
Medlem

Du lär inte kunna öppna portar på något mobilnät alls. Så det går automatiskt bort om du behöver göra det. Även om det inte är CGNAT så brukar det alltid vara blockat för inkommande anslutningar ändå.