Google home tar ej emot röstkommandon för mina enheter

Permalänk
Medlem
Skrivet av durrav:

Jag köpte en HomePod Mini för att testa lite och det funkar rätt bra med Spotify, via AirPlay. Säger man till den att spela musik så måste man specificera att det är Spotify man vill använda, annars spelar den från Apple Music. Jag har en annan högtalare också med stöd för AirPlay och jag kan be den spela upp på vilken högtalare jag vill, eller spela upp till zonen där båda ingår: "Hej Siri, spela Metallica på Spotify på ovanvåningen". Då svarar hon att hon kommer spela upp musik från min iPhone och då får jag även musiknotisen på telefonen direkt. Jag är nöjd med den lösningen och kommer nog byta ut alla mina Google-högtalare. Homepodden jag köpte ersatte en Nest Hub så jag satte även en tablet med en HA dashboard där och då blev skärmen genast mer flexibel också Homepodden dyker upp som en mediaspelare i HA via Apple TV-integrationen och då kan jag styra den med valfritt music card i HA.

Jag har en Nest hub i köket som används till tre saker;
1. Starta timer vid matlagning, enkelt att se kvarvarande tid
2. Lägga till saker på inköpslistan (som har buggat i ett år för mig)
3. Kolla klockan

Det tråkiga är att en Homepod inte kan ersätta den synliga timern eller att kolla klockan, men det känns som att det är värt det ändå + att jag ofta har en iPad på stativ i köket för att styra Spotify via gränssnittet. Dessutom fungerar Siri när internetuppkopplingen är nere (händer allt för ofta hos mig), vilket inte Google klarar av.

Så det låter som att det blir till att byta ut 3st Nest Mini och 3st Nest Hub mot Homepod Minis istället eftersom du skriver att Spotify faktiskt fungerar bra. Dottern har en portabel högtalare från JBL med både Google Assitenten och AirPlay, så den kan man ändå behålla. Kanske blir till att köpa Apples "hemenhet" med skärm när den väl släpps, men risken är väl att den blir begränsat mer användbar än en Nest Hub men till 10x priset.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem
Skrivet av nu1mlock:

Jag har en Nest hub i köket som används till tre saker;
1. Starta timer vid matlagning, enkelt att se kvarvarande tid
2. Lägga till saker på inköpslistan (som har buggat i ett år för mig)
3. Kolla klockan

Det tråkiga är att en Homepod inte kan ersätta den synliga timern eller att kolla klockan, men det känns som att det är värt det ändå + att jag ofta har en iPad på stativ i köket för att styra Spotify via gränssnittet. Dessutom fungerar Siri när internetuppkopplingen är nere (händer allt för ofta hos mig), vilket inte Google klarar av.

Så det låter som att det blir till att byta ut 3st Nest Mini och 3st Nest Hub mot Homepod Minis istället eftersom du skriver att Spotify faktiskt fungerar bra. Dottern har en portabel högtalare från JBL med både Google Assitenten och AirPlay, så den kan man ändå behålla. Kanske blir till att köpa Apples "hemenhet" med skärm när den väl släpps, men risken är väl att den blir begränsat mer användbar än en Nest Hub men till 10x priset.

Inköpslistan funkar väldigt bra med HomePod också. Att se klockan löstes med en HA dashboard, men timern ser man tyvärr inte.

Visa signatur

Smarthemsystem: Home Assistant OS (Supervised) | Körs på: Intel NUC med Proxmox VE
Zigbee: Sonoff ZBDongle-P + Zigbee2MQTT
Fast belysning: Plejd
Övrig belysning: Philips Hue, IKEA Trådfri
Nätverk: UniFi (UCG Ultra, 24-port PoE switch, Flex Mini switch, 2x AP AC-LR, 1x Swiss Army Knife AP)

Permalänk
Medlem

Google kanske förbättrar saker och ting framöver https://www.m3.se/article/2857760/google-ber-om-ursakt-for-go...

Visa signatur

Fractal Define 7 | Seasonic Prime Titanium 850W | ROG STRIX B550-E GAMING | AMD Ryzen 7 5800X3D | Thermalright TRUE copper w. 2x Noctua NF-A12x25 | 32GB TridentZ RGB 3600C16 | Asus GeForce RTX 4090 TUF Gaming OC | Samsung 980 Pro 1Tb | Samsung 970 EVO 1Tb | 2x Samsung 850 EVO 1Tb @ RAID1 | Samsung 870QVO 4Tb | Acer Predator X34

Permalänk
Medlem

Hoppas vi i Sverige får ta del av denna uppdatering. Förbannat jobbigt när man råkar säga "tänd" och Nvidia Shield sparkar igång.

Visa signatur

9800X3D - TUF Gaming OC 7900XTX - G.Skill Flare X5 64GB 6000MHz - Sennheiser HD560s - Sound Blaster AE-5 Plus