Begagnade Switch-spel kan ge onlineförbud

Permalänk
Medlem
Skrivet av filbunke:

Beror ju på hur folk köper begagnade spel, om man köper begnade spel utan att ta/behålla kvitton eller någon annan form av bevis så kan man ju hamna i problem här. Men det har ju alltid gällt andra köp också.

Utan möjlighet till upplåsning? Har du ens tagit tid att läsa artikeln? Här räckte det ju med information från Facebook Marketplace om att personen hade köpt spelen.

Finns massor trådar på t.ex. reddit med folk med bannade konsoler som inte får sina konsoler upplåsta.
Även om du har kvitto så är det svårt, har du köpt spelet legit och sen lämnar tillbaka det så har även kopieraren konto.

Nintendo lär inte ringa runt mellan återförsäljare för att se vem som köpte det först.

Som jag sa, systemet är brutet. Dom borde binda det med någon form konto+spelid sen att säljer du spelet så får man göra en transfer mellan konto på ägarskap.

Visa signatur

CPU: 5800x3d
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Medlem
Skrivet av filbunke:

Ett intressant scenario här är ju att ett flertal bibliotek låter en låna switch-spel. Så om någon då lånar ett spel, dumpar det, lämnar tillbaka det, och sen sprider den dumpade kopian, så kommer det ju innebära att de som sen lånar spelet från biblioteket riskerar att få sin switch låst.

Troe snarare att Nintendo själva laddar ner ISO filerna som finns på nätet och stämmer av vilken ID-nyckel just den illegala kopian har.

Svar på raderat § 1-inlägg - MOD
Visa signatur

Intel Core i5 6300HQ 3.2 GHz - Nvidia GeForce GTX 960M 2GB - Generic DDR4 1x8GB 2133MHz

YOMAHA, YOMASO!

Permalänk
Medlem

Bra gjort Nintendo! Pirater behöver bekämpas

Visa signatur

(Dator) :: Chassi : Phanteks P300 :: Cpu: Intel I5 13600kf :: Memory: 16GB ddr4 :: gfx: rtx 2080ti :: PSU : Corsair rm750x :: (/Dator)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mirialia:

Troe snarare att Nintendo själva laddar ner ISO filerna som finns på nätet och stämmer av vilken ID-nyckel just den illegala kopian har.

Hamnar id-nyckeln från ett bibliotekslånat switchspel på nätet så är det ju det som nintendo bannar.

Citat:

Verkar ju mest pirater som har problem med Nintendo. Kollade dina inlägg. Du köper Sw2 först när emulering/pirat fungerar och hatar det som Nintendo gör för att motarbeta pirater.

Personen som fick problem fick det även löst efter att den kunnat visa sig ha originalkasseten. Trist för de tusentals pirater som kört med samma ISO hehe.

Utan tvekan så är det så.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nithlon:

Bra gjort Nintendo! Pirater behöver bekämpas

Man är väl inte pirat om man köper beg spel?

Permalänk
Skrivet av Patrik356b:

gör microsoft hela din dator obrukbar för att din nyckel är fel/falsk/spärrad ?

Switch 2:an blev inte helt obrukbar väl? Den blev bara bannad från alla Nintendos online-tjänster inklusive patchar tills personen bevisat att han köpt spelen som flaggades. Eller?

Visa signatur

"Dagarna och kvällarna då lever jag, röppni fälls, örr ur i knön, och gniblisåå, på kvällen..."

Permalänk
Medlem
Skrivet av HazZarD:

Man är väl inte pirat om man köper beg spel?

Har du läst artikeln? Han som köpte spelet korrekt fick ju hjälp!

Visa signatur

(Dator) :: Chassi : Phanteks P300 :: Cpu: Intel I5 13600kf :: Memory: 16GB ddr4 :: gfx: rtx 2080ti :: PSU : Corsair rm750x :: (/Dator)

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakd:

Finns massor trådar på t.ex. reddit med folk med bannade konsoler som inte får sina konsoler upplåsta.
Även om du har kvitto så är det svårt, har du köpt spelet legit och sen lämnar tillbaka det så har även kopieraren konto.

Nintendo lär inte ringa runt mellan återförsäljare för att se vem som köpte det först.

Som jag sa, systemet är brutet. Dom borde binda det med någon form konto+spelid sen att säljer du spelet så får man göra en transfer mellan konto på ägarskap.

Var är alla dessa bannade av begagnade spel? Sökte "banned" på Switch reddit och det finns ett antal om att Nintendo skulle banna dig om du kör ett dumpat spel och sedan om killen i artikeln.

Hur skulle du lösa att folk inte gör transfer när de sålt ett spel? För glöm inte att flashkortet kan identifiera sig exakt som ett originalspel (vilket lett till hela problemet). Ska folk stå där med en värdelös kassett?

Permalänk
Medlem
Skrivet av hammarbynisse:

Switch 2:an blev inte helt obrukbar väl? Den blev bara bannad från alla Nintendos online-tjänster inklusive patchar tills personen bevisat att han köpt spelen som flaggades. Eller?

Många påstår att den blir en "paperweight" - make of that what you will

Visa signatur

Byt namn på Nvidia till NvidAI

Permalänk
Medlem

Skrivet av Patrik356b:

Många påstår att den blir en "paperweight" - make of that what you will

En snabb koll på nätet så verkar det som att i USA (och säkert vissa andra delar av världen) men inte i EU så kan Nintendo enligt deras EULA göra din switch helt obrukbar. så i EU kan dem "bara" banna ditt konto och/eller konsolen från att använda online tjänsterna.

Visa signatur

Desktop Fractal Design Define 7 Compact | Asus ROG Strix X870-F Gaming | AMD Ryzen 9800X3D | Kingston Beast 64GB 6000Mhz | Sapphire AMD Radeon 9070xt Nitro+ | Kingston KC3000 2TB| Corsair RM750E Skärm Asus ROG XG43UQ NAS X-Case Extra Value 424 | Supermicro X10DRL-i | 2xIntel Xeon E5-2640 v3 | Samsung 4x16GB ECC | EVGA Supernova G2 1300W | WD Red 8x3TB 8x6TB | Seagate Ironwolf 8x8TB | Samsung 840 Evo 2x256GB | Freenas 11.1 | UPS Eaton Powerware 3S 700 DIN

Permalänk
Medlem
Skrivet av Necrophor:

Konsoler nej, det är hårdvara man köper, vad jag gör med MIN egendom har de inte ett skvatt med att göra.

Onlinetjänster ja, det är deras tjänst och inget jag äger.

Om du läser Nintendos licensavtal förstår du att konsolen INTE är din egendom.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Megacrash:

Jag själv tycker inte kopiering av spel, ”privat kopiering ” är något att hålla på med även om det må vara lagligt i Sverige. Tycker Nintendo borde ha något DRM på kassetterna som visar att spelet man har är original oavsett om tidigare ägare/användare gjort kopior eller ej så man slipper kontakta support.

Skrivet av wargreymon:

Spelen är krypterade, men det hindrar ju inte folk från att kringgå krypteringen vilket var många år sedan det lyckats med. Tidigare gjordes detta med modifierade konsoler, men idag kan man köpa en enkel lite enhet och koppla till datorn. Flashkorten får ju allt att se korrekt ut på enheten etc. Men när du kopplar upp online så används din unika nyckel också, finns det flera spelare online med samma unika nyckel så kommer bannhammaren så klart. Hade det inte funnits verifiering i Nintendos tjänster så hade det varit helt fritt fram för pirater att spela hejvilt online.

Sedan går det ju från privat till pirat om du tar kopia och sedan säljer

Skrivet av Djhg2000:

Privatkopiering är något vi ska hålla hårt i, om den försvinner kommer vi sannolikt aldrig att få tillbaka den.

Personligen tycker jag att de som aldrig har privatkopierat har missat en viktig del av svensk datorkultur.

Skrivet av Megacrash:

Känns som privatkopieringavgiften är förlegat på samma sätt tv licensen va. Är väl från tider man kopierade av kompisars cd skivor till kassetter, sånt gör vi väl inte längre…
Kom knappast till för att kopiera Nintendo-spel

Rätten till privatkopiering omfattar inte mjukvara, som spel.

Visa signatur

DAN Cases A4-SFX | AMD Ryzen 7 9800X3D | Thermalright AXP90-X47 Full Copper |
INNO3D GeForce RTX 4070 Ti SUPER 16GB Twin X2 | Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL30 | ASUS ROG Strix B650E-I Gaming WIFI | Samsung 960 EVO 1TB | Corsair SF-600

Permalänk
Medlem
Skrivet av katerina:

Kan du citera det ur EULA? Hittar inte sett något sådant.

Permalänk
Medlem
Skrivet av wargreymon:

Kan du citera det ur EULA? Hittar inte sett något sådant.

Han kan inte för det finns inte med. Troligtvis hört någon youtuber yttra det. Däremot kan dom stänga av en från deras tjänster.

Visa signatur

Intel Core i5 6300HQ 3.2 GHz - Nvidia GeForce GTX 960M 2GB - Generic DDR4 1x8GB 2133MHz

YOMAHA, YOMASO!

Permalänk
Medlem

Va Nintendoo och online, trodde inte ens det var en grej för Nintendo 😉

Skämt åt sido, har alltid bara haft Nintendo konsoler ända sedan NES bortsett från någon handhållen variant. Nu har dock Sony entrar vardagsrummet. Men Nintendo som varumärke sjunker bara längre ner i skiten. Har en day-1-Switch och just nu inga som helst planer på uppföljaren. Familjevänliga spel har jag gott om på dom äldre konsolerna, och backloggen bara växer, så kan lätt välja bort Nintendo kommande titlar. Tråkigt att ett företag som Nintendo har så svårt att anpassa sig till den moderna eran och ska vara så kund-fientligt.

Visa signatur

Workstation: Intel DX79SI | Intel Core i7-3930K | Cooler Master Hyper 212 EVO | ASUS GeForce GTX 1070 Dual | 6x4GB Kingston HyperX | Samsung 850 PRO 256GB
Server: HP Microserver Gen8 | Intel Xeon E3-1265Lv2 | HP Smart Array P222/512 FBWC | 2x8 ECC Kingston KTH-PL316E/8G | Samsung 850 PRO 256GB | 3x4TB WD Red WD40EFRX
Wii U | Switch 7754-7201-0621 | PS5 Segge81

Permalänk
Medlem
Skrivet av katerina:

…vilket i så fall visar på att företagen tillåtits att gå för långt utan att någon sätter emot. I fallet med digitala spel kanske jag kan gå med på dumheterna kring att man äger en ”licens”, även om det är jäkligt knappt. En fysisk produkt är något helt annat.
Ändå killgissar jag att användaravtalet snarare säger att du inte får göra vad du vill med konsolen så länge du har för avsikt att gå online med den.
Vill jag se hur länge min Switch kan hålla andan under vattnet så är det nog fortfarande helt upp till mig.

Visa signatur

MB: Asus ROG Strix Z370-E Gaming // CPU: Intel Core i7-8700K
GPU: Asus RTX 3080 TUF OC // Acer Predator XB271HU
RAM: Corsair 16GB DDR4 3000Mhz // PSU: Corsair 750W HX
SSD: Samsung 840 Pro 128GB + 850 EVO 250GB + 850 EVO 500GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av INCSlayer:

En snabb koll på nätet så verkar det som att i USA (och säkert vissa andra delar av världen) men inte i EU så kan Nintendo enligt deras EULA göra din switch helt obrukbar. så i EU kan dem "bara" banna ditt konto och/eller konsolen från att använda online tjänsterna.

Problemet må vara större utanför EU, men det är fortfarande ett problem.

Jag vet inte hur mycket bannade konsoler det säljs online eller offline, men det ställer ju bara till det för köparen. (som antagligen köper i god tro)

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Bojkottar Nintendon't

Men Nintendo går bra då eller?

Permalänk
Medlem
Skrivet av SueCia:

Men Nintendo går bra då eller?

Tyvärr går Neintendo bra, ja.
Det faller lite utanför "Stockholm syndrome" men de har en form av "abusive/toxic relationship" med sina kunder/fans

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av katerina:

Jo den fysiska produkten är väl min att göra vad jag vill med. Men jag har bara en licens att nyttja programvaran. Det betyder att jag inte får modifiera exempelvis operativsystemet eller firmware utan tillstånd. Att cracka spelen eller piratkopiera strider mot upphovsrättslagen. Såvitt jag vet! 🤓

Visa signatur

"Dagarna och kvällarna då lever jag, röppni fälls, örr ur i knön, och gniblisåå, på kvällen..."

Permalänk
Medlem

Jo den fysiska produkten är väl min att göra vad jag vill med. Men jag har bara en licens att nyttja programvaran. Det betyder att jag inte får modifiera exempelvis operativsystemet eller firmware utan tillstånd. Att cracka spelen eller piratkopiera strider mot upphovsrättslagen. Såvitt jag vet! 🤓

Inget olagligt att modifiera konsolen eller så. Däremot om du går online mot Nintendos tjänster så kan den bli bannad. Nintendo friskriver sig också att sagda modifikationer är inte deras ansvar om konsolen blir obrukbar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nithlon:

Har du läst artikeln? Han som köpte spelet korrekt fick ju hjälp!

Jo han fick ju hjälp men dock strul först.. inte sådär kul ifall du frågar mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nioreh83:

Rätten till privatkopiering omfattar inte mjukvara, som spel.

Tekniskt korrekt, för datorprogram heter det inte privatkopiering. Det är dock lagligt att göra säkerhetskopior av datorprogram för privat bruk om det är nödvändigt för användning av programmet.

Som jag tolkar det är det alltså fullt lagligt att kopiera ett spel från en repig skiva i en bättre läsare och bränna till en ny skiva, för att sedan spela det på en konsol som inte verifierar kopieringsskyddet. På samma sätt är det även tillåtet att kopiera ett lagligt köpt spel till en hårddisk, om det är i syfte att spela det ("nödvändiga för att han skall kunna använda programmet för dess avsedda ändamål", alltså spela spelet) i en emulator.

Datorprogram har även andra undantag i upphovsrätten som tillåter dig att rätta fel och du får även undersöka hur det fungerar.

https://lawline.se/answers/ar-det-tillatet-att-kopiera-datorp...
https://lagen.nu/1960:729#P26gS1

Visa signatur

Mjölnir: Ryzen 9 3900X | X570-I | Ballistix Sport 32GB | Powercolor RX 5500XT 4GB ITX | Kolink Sattelite
Server: Ryzen 5 1400 | X470-F | Ballistix Sport 24GB | ASUS HD 7790 2GB | Sapphire RX 470 8GB ME | NZXT Switch 810

Permalänk
Medlem
Skrivet av tonii:

Sådana här händelser gör att jag inte är intresserad av att köpa Nintendos konsoller.
Man ska inte behöva kontakta kundtjänst för att man köpt ett begagnat spel! Måste väl ändå räcka att kontot som begådde brott mot ToS blir bannat?

Problemet är bara att det som triggar flaggan för piratkopia utförs av den som då inte var den som kopierade det. För den som gjorde det har oftast vare sig intresse av sitt konto eller att vara online egentligen.

Så eftersom detta är mönstret går det inte att effektivt komma åt de som bryter TOS. Varför Nintendo då istället försöker stävja piratande med att sätta skräck i marknaden i stort. Och, bidrar det dessutom till att även göra folk mest paranoida runt begagnat så är det såklart bara en bonus för dem.

Annars hade de bara kunnat spärra de flaggade spelen istället.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem
Skrivet av AndreaX:

Problemet är bara att det som triggar flaggan för piratkopia utförs av den som då inte var den som kopierade det. För den som gjorde det har oftast vare sig intresse av sitt konto eller att vara online egentligen.

Så eftersom detta är mönstret går det inte att effektivt komma åt de som bryter TOS. Varför Nintendo då istället försöker stävja piratande med att sätta skräck i marknaden i stort. Och, bidrar det dessutom till att även göra folk mest paranoida runt begagnat så är det såklart bara en bonus för dem.

Annars hade de bara kunnat spärra de flaggade spelen istället.

Sannolikheten att man som köpare av ett begagnat switch-spel köper ett som dumpats är väldigt liten, det är inte så att mängder håller på med att dumpa och sedan sälja orginalet.

Och det handlar ju inte bara att komma åt den som piratkopierade spelet utan även de som använder sig av piratkopior.

Permalänk
Medlem
Skrivet av filbunke:

Sannolikheten att man som köpare av ett begagnat switch-spel köper ett som dumpats är väldigt liten, det är inte så att mängder håller på med att dumpa och sedan sälja orginalet.

Och det handlar ju inte bara att komma åt den som piratkopierade spelet utan även de som använder sig av piratkopior.

Naturligtvis. Men som jag sa så drabbar det definitivt inte de flesta som kopierar heller då de oftast är de mest medvetna om vad som gäller och hur det funkar. (även om simpla P&päP-grejer som MIG såklart medför både demokratisering och dumokratisering av processen) Antingen håller man sig offline eller så sprids risken först när det är någon annan som får ta den. Detta medför dock också faktiskt till skillnad mot vanligt piratande en betydligt högre risk att köpa ett original av en kopia. För med traditionell spridning så behövs bara just ett original. Men för användning av den här typen så kan det istället teoretiskt finnas lika många som det sålts original. Tusentals, miljoner.

Det blir lite som det som det var med TV-licensen. Sannolikheten att du får en snigel på ögat är inte stor. Men ändå, en snigel på ögat är inget roligt liksom.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem
Skrivet av INCSlayer:

Finns väl ingen Switch2 som blivit brickad av Nintendo? Som jag förstår det är det online funktionerna som dom stänger av oavsett vilket land du befinner dig i.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Megacrash:

Jag själv tycker inte kopiering av spel, ”privat kopiering ” är något att hålla på med även om det må vara lagligt i Sverige. Tycker Nintendo borde ha något DRM på kassetterna som visar att spelet man har är original oavsett om tidigare ägare/användare gjort kopior eller ej så man slipper kontakta support.

Jag brukar privatkopiera musik för egen lyssning.
Förr använde man kasettband och bandade av radion, idag är det simpelt att starta inspelning på datorn när youtube eller spotify rullat och spara som wav eller mp3.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lonian:

Finns väl ingen Switch2 som blivit brickad av Nintendo? Som jag förstår det är det online funktionerna som dom stänger av oavsett vilket land du befinner dig i.

jag tror inte att dem har brickat någons switch 2 bara att enligt deras användaravtal utanför eu FÅR dem göra det men inom EU får dem inte göra det.

Visa signatur

Desktop Fractal Design Define 7 Compact | Asus ROG Strix X870-F Gaming | AMD Ryzen 9800X3D | Kingston Beast 64GB 6000Mhz | Sapphire AMD Radeon 9070xt Nitro+ | Kingston KC3000 2TB| Corsair RM750E Skärm Asus ROG XG43UQ NAS X-Case Extra Value 424 | Supermicro X10DRL-i | 2xIntel Xeon E5-2640 v3 | Samsung 4x16GB ECC | EVGA Supernova G2 1300W | WD Red 8x3TB 8x6TB | Seagate Ironwolf 8x8TB | Samsung 840 Evo 2x256GB | Freenas 11.1 | UPS Eaton Powerware 3S 700 DIN

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lonian:

Jag brukar privatkopiera musik för egen lyssning.
Förr använde man kasettband och bandade av radion, idag är det simpelt att starta inspelning på datorn när youtube eller spotify rullat och spara som wav eller mp3.

Ja för musik ja, det gör jag själv, köper musikCD och rippar till mp3 och lägger in på mobilen...