Permalänk
Medlem
Skrivet av Halldin:

Går att köra med lite högre bitrate, passthrough är i färg och kontrollerna saknar ringar. Annars är det ju samma displayer och linser så skillnaden lär vara ganska marginell.

Hmm, det är ett svårt val. Jag tror nog att det egentligen hade räckt med Quest 2 iom att det är samma skärm och linser, men det kanske är värt drygt en 1000-1300kr extra för ett Quest 3S för att få garanti och nytt batteri.

Dessutom vet man aldrig riktigt hur sanningsenliga säljarna är när det kommer till eventuella repor på linserna.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem
Skrivet av nu1mlock:

Om man enbart kommer spela PCVR trådlöst, är det någon märkbar skillnad mellan Quest 2 och Quest 3S?

Jag funderar på att köpa Quest 2 begagnat men dom flesta som inte verkar ha repiga linser ligger runt 2000-2500kr medans man får ett helt nytt Quest 3S för 3590kr med garanti och ett nytt batteri.

Steget upp till Quest 3 känns inte värt det eftersom det är nästan dubbla priset mot Quest 3S.

Quest 3S helt klart.
Vet många som sagt "ska bara köra PCVR" men en Quest kan man göra så mycket med och innehållet är dubbelt upp mot PCVR. Så det har börjat köras även Quest native saker.
Och då är Quest 3S bättre valet av dom 2

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem

Jag har haft Quest och Quest 2 och där var ju sweetspot väldigt begränsad och allt utanför blir snabbt suddigt. Det gjorde ju att man lärde sig att titta rakt fram och röra hela huvudet istället för ögonen.

Slipper man det med Quest 3?

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem
Skrivet av nu1mlock:

Jag har haft Quest och Quest 2 och där var ju sweetspot väldigt begränsad och allt utanför blir snabbt suddigt. Det gjorde ju att man lärde sig att titta rakt fram och röra hela huvudet istället för ögonen.

Jag kör Quest 3 tillsammans med glasögon med progressiv styrka (läsglas i nedkant, köra bil i ovankant) och jag är förvånad över hur väl ens det funkar. Jag har inte märkt att det skulle vara en markant sweetspot men det kan ju spela in vad man spelar och hur aktiv man är med ögonen som individ.

Visa signatur

Vill bli datornörd igen

Permalänk
Medlem
Skrivet av nu1mlock:

Tycker steget från Q2 till Q3 var väldigt stort. Finns fortfarande en sweetspot som du märker av när du t.ex. ska läsa. Tänk dig att du går från att ha druckit 6 till 3 starköl haha.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nu1mlock:

Har inte provat själv, men sägs att pannkakslinserna på Quest 3 har riktigt bra edge to edge clarity jämfört med konkurrenterna.
3S är ju dock mer eller mindre som tvåan.

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nu1mlock:

Har Quest 1, 2 och 3.
Ja det är natt och dag i skillnad.
Aldrig mera fresnellinser säger jag.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Har Ni några rekommendationer för billiga, nödvändiga tillbehör till en 3s, halo "strap" är det något att ha (slipper så mycket tryck mot ansiktet)?

Visa signatur

| Ryzen 5500 | RTX3060 | HTC Vive | Steam deck/Gabe gear |

Permalänk
VR-fantast
Skrivet av nu1mlock:

Vad jag minns så ja, det är skarpt över i princip hela linsen och IPD-inställningen är betydligt mer förlåtande. Det som förstörde Quest 3 lite för mig är istället lågt binocular overlap (förmodar jag), jag kände obehag i ögonen och fick inte samma 3D-känsla som med Quest 2 men det är säkert individuellt (har IPD åt det lägre hållet, runt 58).

Permalänk
Medlem

Jag beställde ett Quest 3 till slut. Det blev dyrt att fråga om råd.

Det som fick mig att bestämma mig för att skippa 3S var just att i princip hela synfältet är klart i Quest 3 istället för bara en mindre yta i mitten som i 3S (och 2 som jag har haft).

Den högre upplösningen verkar också tillföra en hel del.

Hoppas jag inte har för höga förhoppningar nu bara! 😅

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
VR-fantast

Kiwi släpper strap med hörlurar som funkar även till 3S (som annars saknar hörlursuttag): https://www.kiwidesign.com/en-eu/products/k4-duo-aio-audio-he...

Permalänk
Medlem

Jag beställde Quest 3 i söndags från Webhallen men eftersom dom inte hade skickat det idag vid 12 så avbeställde jag det och köpte ett begagnat Quest 3 istället. Det fick bli 128GB versionen med ett Elite strap med batteripack för 4500kr. Inga repor och inte synliga skavanker någonstans på varken headset eller kontroller, så det kändes som en bra deal för mig.

Jag hade ändå tänkt köpa ett nytt headstrap men hade egentligen siktat på BoboVR S3 Pro för den inbyggda fläkten.

Enorm skillnad jämfört med Quest 2-displayen och linserna. Äntligen kan man titta sig omkring med ögonen istället för att vrida på hela huvudet!

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem

Jag vill gärna ha så bra och optimerad upplevelse som möjligt när jag kör trådlös PCVR med Virtual Desktop och jag är lite fundersam på vad jag ska förbättra och vad som krävs. Spelet jag använde för att testa var The Light Brigade.

Om jag använder H.264 (200Mbit) så ligger latens på ca 38ms och om jag använder AV1 så ligger latens på ca 47ms (200Mbit). Nätverkslatens är ca 4ms oavsett.

Spontant så känns det inte som att det kan göra jättestor skillnad genom att jag byter från mitt nuvarande WiFi 5 till WiFi 6E ens med 6GHz-kanal, eller är jag ute och cyklar?

AV1:

H.264:

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem
Skrivet av nu1mlock:

Jag vill gärna ha så bra och optimerad upplevelse som möjligt när jag kör trådlös PCVR med Virtual Desktop och jag är lite fundersam på vad jag ska förbättra och vad som krävs. Spelet jag använde för att testa var The Light Brigade.

Om jag använder H.264 (200Mbit) så ligger latens på ca 38ms och om jag använder AV1 så ligger latens på ca 47ms (200Mbit). Nätverkslatens är ca 4ms oavsett.

Spontant så känns det inte som att det kan göra jättestor skillnad genom att jag byter från mitt nuvarande WiFi 5 till WiFi 6E ens med 6GHz-kanal, eller är jag ute och cyklar?

H.264:
<Uppladdad bildlänk>

AV1:
<Uppladdad bildlänk>

Nej det är marginellt.
Siffrorna ser ut som det brukar och inget som kommer blinett bekymmer för dig om du nu ibte satsar på att bli världsmästare i nptt rythm spel eller nptt som kräver kvicka reflexer.
Så fall välj Quest version av det spelet 😄

Beroende på spel men jag väljer helst H.264+ och 500Mbps.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Molotov:

Nej det är marginellt.
Siffrorna ser ut som det brukar och inget som kommer blinett bekymmer för dig om du nu ibte satsar på att bli världsmästare i nptt rythm spel eller nptt som kräver kvicka reflexer.
Så fall välj Quest version av det spelet 😄

Beroende på spel men jag väljer helst H.264+ och 500Mbps.

Nej, jag kommer inte försöka bli proffs i något sådant spel. 😊 Jag kunde inte ha högre än 200Mbit/s med H.264 men får prova H.264+ och se hur det blir.

Med webbläsaren så fick jag drygt 400Mbit/s med Speedtest så jag kanske inte når så högt som 500Mbit och då kan ju WiFi 6E göra att det är möjligt. Jag ska prova mig fram lite mer, men då vet jag att det ser helt normalt ut i alla fall!

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem
Skrivet av nu1mlock:

Nej, jag kommer inte försöka bli proffs i något sådant spel. 😊 Jag kunde inte ha högre än 200Mbit/s med H.264 men får prova H.264+ och se hur det blir.

Med webbläsaren så fick jag drygt 400Mbit/s med Speedtest så jag kanske inte når så högt som 500Mbit och då kan ju WiFi 6E göra att det är möjligt. Jag ska prova mig fram lite mer, men då vet jag att det ser helt normalt ut i alla fall!

Man kan skala bort en del latens genom att stänga av "video buffering" och "automatic bitrate". Dock kräver det att man har stabilt wifi som inte dippar annars kan man få stutter. Helst dedikerat Wifi 6e till Questen. Köra inställt på H264+ 500mbit ger bäst kvalle.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Daemon:

Absolut, jag tyckte dock att VR Covers interface till Q2 var hur grymt som helst, nästan lika stor game changer som bytet till BOBOVRs M2 headstrap, så det kanske blir svårt att dra några slutsatser från.

Har testat BOBOVRs F3 ett tag nu och måste tyvärr säga att det inte var lika bra som jag hoppades på.
Det kan givetvis bero mycket på ens ansiktsform osv. men för mig var som sagt VR Covers till Q2 hur grymt som helst.

Dynorna är på tok för mjuka vilket gör att de sjunker ihop snarare än ger stöd och fördelar trycket väl, blir en del tryckpunkter och tar i princip emot i kanten på själva interfacet en del snarare än dynan.
Då använder jag även ett uppgraderat halo M2-headstrap, och även om jag försöker fördela trycket någorlunda jämt mellan halo och ansiktet där andra kanske lägger allt tryck på halon, så har jag betydligt mindre tryck på ansiktet än om man kör elite-style eller standard-strap.
Med det sagt vet jag inte heller hur väl den fungerar parat med en S3 Pro gällande fläkten, gissar vilt att det inte är en fördel att dynan sjunker ihop, dock känns det som att den inte tenderar att sjunka ihop lika mycket i överdelen.

Har ingen vetenskaplig jämförelse där jämfört med andra men gällande FOV känns det bra, har min nedskruvad till lägsta läget utan att ta i något, avståndsjusteringen där har jag inte pillat på sedan jag körde den i botten, men verkade fungera bra.
Sitter fast bra i questen, har inte haft några problem med "näs-tyget" men kan tänka mig att det är värre för vissa och kanske framförallt om man kör väldigt aktiva spel etc. Hela biten är löstagbar så de kanske kommer på någon upgrade här då det verkar ha varit en del klagomål.

I brist på annat är jag inte missnöjd på det hela, är fortfarande mycket bättre än stock och det interface jag hade sedan tidigare, men är glad att jag fick den till nedsatta intropriset.

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.