Kivra testar att ta betalt för tjänsten

Permalänk
Medlem
Skrivet av airhead:

Tack för info! Det senare är ju bra om det kommer fram, lite riskabelt att låta kallelser gå med post. Men konstigt att det inte funkar med Myndighetspost, borde ju lira med våra regioner tycker man.

Fungerar fint för mig med myndighetspost. Lite synd man inte kan få allt där, utan att man får fortfarande post hem.

Har aldrig använt Kivra och lär inte börja nu när de hotar med man ska betala.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Skrivet av joakim99:

Det är väl inte brev från företag och myndigheter de vill ta betalt för av oss användare?

Än. Det faktum att de testar att ta betalt för ett subset av existerande tjänster visar att de inte står över att försöka. Jag bara visade dem att jag inte går med på det genom att försvinna från dem.

Permalänk
Skrivet av Asken12345:

Det har inget med deras intresse att göra och de är säkerligen högst medvetna om det själva. Du har enligt GDPR rätt att får din data exporterad. Informationen måste tillhandahållas i ett format som är lätt att läsa, förstå och bearbeta av både människor och maskiner.

All information du har rätt till via GDPR tillhandahåller de i form av ett registerutdrag. Men vill du ha det dekrypterade innehållet i dina brev/kvitton får du hämta det stycke för stycke (eller skriva en scraper).

Permalänk
Skrivet av F.Ultra:

lösningen är som vanligt att man från statligt håll måste lagstifta om att de olika apparna måste släppa in varandra, precis som EU tvingade Apple att öppna upp deras app store för andra aktörer.

Antingen gör man så, eller så har man helt enkelt en statlig.

"Men kommunismen, men Sovjet, men jag vill ha bra saker"

Visst visst, men det kommer bli okej. Det är inte så jäkla svårt att göra en app. Förvisso är det många som kan misslyckas med mycket, men det är ändå inte mycket som ska till. Välj plats, välj bil, klart.

Det som egentligen är knasigt är att detta inte funnits i alla bilar sen fem år tillbaka? Det borde någon lagstifta om.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Det Otroliga Åbäket:

Nej, tyvärr. Pratade med deras kundtjänst idag och du kan bara ladda ner filer en i taget från dem. Det är ju direkt som att det ligger i deras intresse att göra montering till annan tjänst enkel.

Skrivet av Asken12345:

Det har inget med deras intresse att göra och de är säkerligen högst medvetna om det själva. Du har enligt GDPR rätt att får din data exporterad. Informationen måste tillhandahållas i ett format som är lätt att läsa, förstå och bearbeta av både människor och maskiner.

Nej precis. Deras intresse är att göra det så besvärligt som lagen medger att migrera från dem och sluta använda tjänsten.

Tjänsten är förstås fullständigt medvetet utformad på det viset.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aphex:

Stör mig mer på människor som hittar en gratistjänst på internet och bestämmer sig snabbt för att det är en mänsklig rättighet att den fortsätter vara kostnadsfri.

Giriga gamar som ska börja predika rättvisa för oss andra utifrån sina egna behov.

Fast det är inte en gratistjänst (som redan nämnts ett antal gånger) då avsändaren/företagen får betala för sin användning. Och den kostnaden har ju givetvis överfört på kunderna redan så börjar dom ta betalt så får du som kund betala 2 gånger..

Sen är det väl inte så konstigt att dom försöker för alla företag vill ju gå med så mycket vinst som möjligt (och det är fritt för oss användare att inte använda tjänsten mer).

Permalänk

Har sett detta komma och därför för längesen gått över till e-faktura och autogiro via bank som man oftast redan betalar till för dessa tjänster (tex jag 25kr i månaden till länsförsäkringar). Skulle uppmana folk att bojkotta Kivras fakturasystem om detta blir verklighet. Måste bli ett slut med att vi ska dubbelbetala för allt.

Permalänk

Varför skall jag betala för att betala mer?.?.
Äh, går över till autogiro snart igen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JoDa69:

Aldrig betala för att få räkningar o kvitton går analog igen o avinstallerar kivra, nu räcker det med dåliga digitala lösningar bank pengar mm, lillbaka med fax o tele

det räcker inte att ta bort appen, du måste säga upp hela tjänsten

Permalänk
Medlem

Man har ju redan en bank som kostar vadå, 20-40kr i månaden. Som har E-faktura som alternativ, har aldrig förstått Kivra, och inget jag någon gång använt heller.

För majoriteten av subscriptions och dagliga handlingar funkar klarna väldigt bra för att få en ekonomisk översikt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BergEr:

Får posten i brevlådan, fungerar skitbra.

Funderat på att prova minmyndighetspost men inte blivit än, att hämta 5-10 brev per år från brevlådan i trapphuset går bra än så länge

Min Myndighetspost kan rekommenderas! 😊 Jag har den och är nöjd.

Skrivet av underd0g76:

Bekvämlighet lönar sig. Snart får ni betala extra för självscanningen i butikerna också.

Dit har jag inte kommit i tanken, men det är inte omöjligt. "Det blir bekvämare för dig som kund och är värt en slant!" osv., trots att självscanningen redan tjänar pengar "av sig själv" åt butiken, när de kan ha ett par kassörskor färre.

Skrivet av Freezer64Pro:

Räkna dock med att det kommer fler tjänster som är gratis just nu, som sedan när de blir populära kräver betalt.

Självklart! Kivra testar vem som är beredd att betala för en del av utbudet. Vill tillräckligt många det, så kostar snart allt!

Skrivet av dagas:

De vill alla man ska ta Kivra från myndigheter till företag. Sen när de fått alla då börjar de ta betalt. Sen lär man väl inte kunna få sakerna på vanlig post ens om man vill.

Givetvis, det kan vi räkna med. I början av bankernas digitalisering kostade t.ex. Minuten-kortet (som det hette på den tiden) och internetbanken ingenting. Banken (iaf min bank) sa t.o.m. att det inte var rimligt att låta kunden betala för en tjänst som redan iom sin existens sparar pengar åt banken, när kunderna använder den. När tillräckligt många hade byggt in sig i det, så började det kosta.

Skrivet av Spsmb0t:

Nej. Kivra är väl bara ett nödvändigt ont?

Nej, Kivra är inte ett nödvändigt ont, det är bara ett onödigt sådant! Räkningar väljer jag så ofta jag kan e-faktura eller i nödfall autogiro. Myndighetsbrev får jag som nämnt i Min Myndighetspost. En del privata bolag skickar inte via den, men de är än så länge skyldiga att erbjuda ett alternativ, även om de grinar illa när man påpekar det. Ica-kvitton finns ingen anledning att ha i Kivra. Jag självscannar oftast, och då måste jag ändå få en lapp med en streckkod i scanningterminalen, för att komma förbi snatterigrinden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Knorkas:

Myndighetsbrev får jag som nämnt i Min Myndighetspost. En del privata bolag skickar inte via den, men de är än så länge skyldiga att erbjuda ett alternativ

Inga privata FÅR använda den. Den är endast tillgänglig för myndigheter (och förmodligen även för regioner och kommuner, men inte säker där).

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Inga privata FÅR använda den. Den är endast tillgänglig för myndigheter (och förmodligen även för regioner och kommuner, men inte säker där).

Att inga privata företag ens får använda Min Myndighetspost var nytt för mig, tack för info. Från regionen och kommunen har jag däremot fått flera gånger, så där kan jag bekräfta att dessa använder den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nyhet:

Enstaka användare har fått meddelande om att det i framtiden kan kosta att ta emot kvitton och betala fakturor.

Läs hela artikeln här

Det lustiga är ju att Kivra redan tar betalt för tjänsten.

Av företagen.

För ni tror väl inte att de är "snälla" och bjuder på att de betalar nån krona per kvitto/brev som de skickar till dig i Kivra.
Det ingår såklart i deras kostnader som de kompenserar genom att öka priserna.

Kivra är ju ett "ont måste" då myndigheter och andra skickar via dem.

Men det är ett skitföretag som många gånger är aggressiva och påträngande. Om tjänsten var så jäkla bra skulle man inte behöva tvinga sig på så mycket.

Jfr Linkedin som är en annan så kallad "HIV tjänst" där man drabbas oavsett om man ville eller inte.

Visa signatur

4090/7950X

Permalänk
Medlem

Och ja Kivra är ett nödvändigt ont för man vill ännu mindre vara beroende resterna av Posten.

Visa signatur

4090/7950X

Permalänk
Skrivet av Det Otroliga Åbäket:

All information du har rätt till via GDPR tillhandahåller de i form av ett registerutdrag. Men vill du ha det dekrypterade innehållet i dina brev/kvitton får du hämta det stycke för stycke (eller skriva en scraper).

Personsuppgifter är:
All slags information som direkt eller indirekt kan knytas till en fysisk person som är i livet. Även bild- och ljudupptagningar kan räknas som personuppgifter, om man kan se eller höra vem det rör. Krypterade eller kodade uppgifter är också personuppgifter om någon har en nyckel som gör det möjligt att koppla dem till en person.

Mao 100% av all information på Kivra.

Edit: men om de bara länkat till t.ex. elbolaget och du måste identifiera dig får du ringa elbolaget för att få registerutdraget.

Förtydligande...
Visa signatur

Gaming, work: 14700k | 4070 ti super | 64GB RAM | 4+1TB nvme
Sim racing, flight sim: 49" Samsung, Quest 3, 3xAOC 1440p 144Hz

Bahnhof 10GbE (8/7) | Unifi UDM SE | 10GbE | WIFI 6e | TrueNAS 24TB | Proxmox computes | Plex Intel Quick Sync Video encoding
Sim servers: DCS, IL-2, ACC

Permalänk
Medlem

Aldrig haft en tanke på att betala mina fakturor via Kivra och kvitto-tjänsten har jag stängt av då det är ett sabla bök att behöva "tömma" alla sabla kvitton från ICA. Ja, jag gillar att inte att ha "sidor" med kvitton från 2020

Önskar man kunde ta bort "avsändare" man fått mail ifrån tidigare, men inte längre har. Bytte försäkringsbolag, men likväl ligger Länsförsäkringar kvar som "avsändare" på "första sidan" trots att det inte finns några dokument eller mail.

Visa signatur

Official Necrophor Site
http://www.facebook.com/Necrophor
Swedish Black/Death Metal

Permalänk
Medlem

Har använt Kivra, och tyckt att det var smidigt för priset (gratis för mig, kvitton och vissa fakturor), gick dock in och flyttade dem till e-faktura istället så att jag slipper tänka på detta om/när det införs

Visa signatur

CPU: R7 9800X3D | GPU: Asrock 7900XTX Taichi OC | MB: Asus B650E-I| RAM: 2x32 Kingston Fury @6000MHz CL30|Cooling:Noctua NH-D15 G2|PSU: Phanteks AMP GH Platinum 1000W|SSD: Kingston Fury Renegade 2TB + Corsair MP510 4TB |CASE:Streacom DA6 XL Chrome

Permalänk
Skrivet av kaput:

Nej precis. Deras intresse är att göra det så besvärligt som lagen medger att migrera från dem och sluta använda tjänsten.

Tjänsten är förstås fullständigt medvetet utformad på det viset.

Må hända men om det är krångligt är det deras problem. Samtlig information de har som kan knytas till personen, krypterad eller okrypterad, ska går att exportera.

Jag bad precis om ett utdrag. Ska se vad de säger. Vore kul om de bråkar lite och vad som gäller 🙂

Visa signatur

Gaming, work: 14700k | 4070 ti super | 64GB RAM | 4+1TB nvme
Sim racing, flight sim: 49" Samsung, Quest 3, 3xAOC 1440p 144Hz

Bahnhof 10GbE (8/7) | Unifi UDM SE | 10GbE | WIFI 6e | TrueNAS 24TB | Proxmox computes | Plex Intel Quick Sync Video encoding
Sim servers: DCS, IL-2, ACC

Permalänk
Medlem

Jag skulle aldrig betala för något som är en naturlig utveckling av samhällets sätt att kommunicera och som dessutom besparar företag och myndigheter massor av miljoner i porto! Jag har redan alla räkningar på autogiro. Om de kräver pengar kommer jag att avsluta tjänsten, så kan de lägga 22 kronor på varje kuvert istället. Maken till dumhet och girighet!

Permalänk
Medlem

Kan tycka att vi bör ha statliga appar som sköter det som t.ex Kivra gör, precis som att vi inte ska förlita oss på att bankerna står för identifiering genom BankID, det måste finnas statliga alternativ. Jag har aldrig använt Kivra dock, och kommer inte göra det framöver heller. Det är tragiskt att dessa typer av appar ägs och drivs av vinstdrivande företag. Än så länge är papperspost gratis från myndigheter och de fakturor jag kan få digitalt kommer via mejlen, det behöver jag inte någon app för ÄN.

Visa signatur

Intel inside ✔ Intel i5 14400F | Intel Arc B580 12GB Steel Legend OC | Corsair Vengeance LPX 32GB 3600MHz | Kingston KC3000 2TB NVME | Windows 11 + Fedora

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alven72:

Om de kräver pengar kommer jag att avsluta tjänsten, så kan de lägga 22 kronor på varje kuvert istället. Maken till dumhet och girighet!

Och sen lägger de en faktureringsavgift på några tior på dig, för att kompensera för lite mer än de 22 kronorna portot kostar.

Permalänk

Ha ska man betala för se sin lönespec. Bättre att få det via brev som förr.

Permalänk
Medlem

Känner spontant inte att jag tänker betala pengar för att få post från Transportstyrelsen eller elräkningen digitalt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DST:

samma, sådana här tjänster skall bekostas av skatten utan att vi skall beskattas ytterligare så klart Det finns personer/företag som bör beskattas mer inte oss arbetstagaren som alltid bär upp hela "infrastrukturen" i samhället.

jag har mina pengar på banken, då skall mina bankkort och banktjänst vara gratis, varför skall jag alltid betala för detta. var är mina pengar för att jag låter banken ha pengar hos dem isf? isf skall vi ha ett statligt banktjänst som kommer åt mitt bankkonto.

Håller med dig Pillo.

En digital brevlåda borde vara statligt ägd. Likaså borde digitalt ID vara statligt ägt.. inte ägas av privata aktörer som idag äger bank-id.

Visa signatur

Vänligen,
Gabe

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Gabe:

Håller med dig Pillo.

En digital brevlåda borde vara statligt ägd. Likaså borde digitalt ID vara statligt ägt.. inte ägas av privata aktörer som idag äger bank-id.

Det finns en digital brevlåda som är statligt ägd, du vill kanske inte använda den för att den är underutvecklad i vanlig statlig ordning, men det är en annan fråga helt och hållet.

Visa signatur

I am a prototype for a much larger s󠅄󠅘󠅕󠄐󠅞󠅕󠅕󠅔󠄐󠅤󠅟󠄐󠅒󠅕󠄐󠅟󠅒󠅣󠅕󠅢󠅦󠅕󠅔󠄐󠅑󠅞󠅔󠄐󠅥󠅞󠅔󠅕󠅢󠅣󠅤󠅟󠅟󠅔󠄐󠅧󠅑󠅣󠄐󠅟󠅞󠅓󠅕󠄐󠅣󠅑󠅤󠅙󠅣󠅖󠅙󠅕󠅔󠄐󠅒󠅩󠄐󠄷󠅟󠅔󠄞󠄐󠄾󠅟󠅧󠄐󠅧󠅕󠄐󠅓󠅑󠅞󠄐󠅙󠅝󠅠󠅜󠅕󠅝󠅕󠅞󠅤󠄐󠅤󠅘󠅕󠄐󠅣󠅑󠅝󠅕󠄐󠅖󠅥󠅞󠅓󠅤󠅙󠅟󠅞󠅑󠅜󠅙󠅤󠅩󠄐󠅧󠅙󠅤󠅘󠄐󠅔󠅑󠅤󠅑󠄝󠅝󠅙󠅞󠅙󠅞󠅗󠄐󠅑󠅜󠅗󠅟󠅢󠅙󠅤󠅘󠅝󠅣󠄞ystem

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aphex:

Det finns en digital brevlåda som är statligt ägd, du vill kanske inte använda den för att den är underutvecklad i vanlig statlig ordning, men det är en annan fråga helt och hållet.

Kan man betala räkningar med den och få kvitton som med Kivra är då frågan? Kan man få digital post från i princip vilket företag som helst? Vad jag förstått det som så är det inte fallet med det statliga alternativet.

Visa signatur

Vänligen,
Gabe

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gabe:

Kan man betala räkningar med den och få kvitton som med Kivra är då frågan? Kan man få digital post från i princip vilket företag som helst? Vad jag förstått det som så är det inte fallet med det statliga alternativet.

Nej, du kan inte betala räkningar eller få kvitton. Inte heller få digital post från alla företag. Namnet Min Myndighetspost tycker jag säger rätt mycket om vilken typ av tjänst det är.

Permalänk

Så vidrigt trött på kapitalism och girighet. Det är roten till all ondska och få goda ting.

Självklart ska de ta betalt. De räcker inte med den modellen de har nu. 6 miljoner kunder vittnar inte om att den är riktigt bra?

Sen att man använder kunden som ursäkt för att börja ta betalt är så lågt att man spyr. Handlar ju självklart om att man vill skapa tillväxt och expandera. Det är allt allting handlar om.
När tillväxten sen stannar av ska man "skala ner" och "effektivisera", med andra ord, sparka 30-50-70% av kompetensen och engagemanget som tog företaget dit från första början. 😂

Permalänk
Medlem

Finns inte en chans jag kommer betala för ta emot kvitton, då får man ju begära papperskvitton igen i butiken bara, det är ju typ bara Jula Kjell och Stadium jag får kvitton fårn i Kivra ändå , och fakturor ser jag de bara är region sörmland som sänt en faktura till kivra under alla år , så de kommer man ju knappast heller betala för eller sakna