Vad gör du först på datorn vid ominstallation/ nyinstallation?

Permalänk
Redaktion
Redaktör

Vad gör du först på datorn vid ominstallation/ nyinstallation?

Som titlen lyder undrar jag vad är det första du gör på datorn när du genomfört en ominstallation eller installerat ett nytt system? Har du en bestämd ritual du alltid följer? Testar du nya grejer? Vad för mjukvaror installerar du?

Personligen är det första jag gör alltid att göra alla Windows updates, drivrutiner, byter webbläsare och sen är det dags för Fan Control för att fixa fläktkurvor. Efter detta är det lite mer öppet i vilken ordning jag installerar spel, kalibrerar HDR, sätter upp profiler i Nvidia appen OSV.

Hur gör du?

Permalänk
Medlem

Förutom drivers, uppdateringar, och liknande:

Windows:
* SpeedCrunch
* .Net, Visual C++ runtime/sdk
* Visual Studio
* PotPlayer

Linux:
* https://flathub.org/apps/io.github.jordanl2.ModularCalculator
* https://haruna.kde.org/
* https://docs.xfce.org/apps/mousepad/start

Båda:
* https://zed.dev/
* vscode
* PeaZip
* Gittyup

Funkar eventuellt att köra vissa av dessa under WSL2 men jag har inte provat

Visa signatur

Byt namn på Nvidia till NvidAI

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Har en image färdig som jag deployar med PXE/MDT
Den innehåller basic stuff som senaste uppdateringar, .net, vc runtimes, 7zip, firefox,revo uninstaller, vlc och lite mer.

När den deployas:
Installeras drivrutiner, tillhörande mjukvara för grafikkort, tangentbord, mus.
Nya uppdateringar om såna finns
MS Office
Spellaunchers (Steam, EA, Epic, scptoolkit, duckstation, pcsx2)
Notepad++
Qbittorrent
medmera

Sen körs skript för att köra dism check/scanhealth, rensa tempfiler, köra diskrensning mm.
Det läggs till registernycklar för att exkludera vissa filändelser från att synkas mot OneDrive.
Det kopieras och skapas lite annat skit, bla nätverksmapp och chris titus utility.
Sen om jag önskar går datorn med i domänen och slutligen startas den om.

Permalänk
Medlem

Windows:
• Stänger av alla ljud (pip, pling, swoosh, etc.)
• Flyttar startmenyn till nedre vänstra hörnet
• Installerar Notepad++

Visa signatur

“It is difficult to get a man to understand something, when his salary depends upon his not understanding it!”

Permalänk
Keeper of Traditions

Brukade vara att öppna Edge och installera Chrome, men numera blir det väl tyvärr Brave istället så uBlock funkar.

Visa signatur

|| AMD Ryzen 9800X3D || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 990 PRO 4TB || Kingston Fury CL30 64GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 ||

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem

Signal, Steam, lite annat smått och gott från KDEs programcentral. Behövs inget mer brottande med Fedora.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem

Efter allt, OS, drivrutiner, antivirus/brandvägg är installerat kollar tempraturen o testkör något spel för att se skillnaden i fps/prestandaökning från gamla datorn.

Permalänk

Firefox, eller ingår det i installationen kanske?

Permalänk
Medlem

Efter drivrutiner och conf så installeras Firefox, Fusion 360, CURA, Ableton, Steam osv så man kan använda datorn för att skapa stuff eller pausa med lite spelande.

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D | ASUS TUF Gaming B650-Plus WIFI | Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 6GT/s CL30 FURY Beast | Kingston Fury Renegade M.2 NVMe SSD Gen 4 2TB | MSI RTX 4060 8GB | Fractal Design Define S | MSI MPG A850G 850W | Thermalright Phantom Spirit 120 SE | Windows 11 Pro | AOC 27" AGON AG276QZD2 OLED QHD 240 Hz

Permalänk
Medlem

Har också en färdig iso med diverse Windows inställningar förinställda, sen in med Firefox och dess backup samt Steam.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QM|Asus PG279QZ
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem

Installerar ett backupprogram och gör en extern backup. Först sedan börjar allt annat.

Permalänk
Medlem

Kör ett script med chocolatey som installerar alla program jag behöver på en gång

Permalänk
Medlem

Upptäckte nyss att det första man bör göra är att ta bort Onedrive. Kör man med det igång flyttas ens dokument till molnet och finns inte kvar lokalt om man sedan kommer på att man inte vill ha (och betala) för Onedrive.

Visa signatur

Gaming: MSI MAG X570 TOMAHAWK WIFI | AMD Ryzen 9 5900X | ASUS Prime 9070 XT 16GB | Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3200 MHz | Corsair RM850x V2 | Sabrent 2TB Rocket Nvme PCIe 4.0 | FD Define S | LG 27GP850 | LG 48C1

Permalänk
Medlem

Först går jag igenom samtliga inställningar i Windows för att stänga av alla idiotiska funktioner som finns och göra inställningar så systemet jobbar med/för mig i stället för mot mig. Det handlar om hundratals grejer, dels i nya kontrollpanelen, dels i gamla, dels i registret, dels i services, dels i policies, osv, osv. Det tar nån dag eller två.
Alla dyker inte upp direkt (notifieringar från processer/program går bara att stänga av efter att den första visats, så det tar några veckor till några månader att få alla att hålla käften) så det är en pågående process under en tid.
Eftersom den här processen är så extremt jobbig och tidskrävande installerar jag inte om systemet om det inte har brakat ihop och är bortom räddning. Senaste ominstallationen var 2021.

Sen installerar jag relevanta drivrutiner som antingen saknas helt eller är av fel version i Windows från grunden.

Installerar Firefox.

Installerar fläktstyrningsprogram för att få fläktarna att hålla käft om datorn inte är hårt belastad.

Efter det installerar jag alla egentliga program och spel, men där finns det ingen särskild ordning utan det blir som det blir. Och inte allt på kort tid, utan snarare en process över flera månader till år, utifrån vad jag behöver.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem

kör %sudo apt-get update
samt %sudo apt-get upgrade

och sätter sen burken i "sleep"

Visa signatur

|[●▪▪●]| #Monster Battle Station(tm)#: Ryzen 3700X >-< GB-X570-AE >-< 32GB RAM >-< RTX 4070S >-< Crucial 2TB SSD |[●▪▪●]|

Permalänk
Medlem

Installerar drivrutiner, installerar iCUE för fläktkontroll, installerar CPU-Z, GPU-Z och HWMonitor, installerar och kör ett par rundor med 3DMark.

Sedan när man försäkrat sig om att allt funkar som det ska så kan man börja lägga tid på att "tweaka" och installera nödvändig mjukvara.

Visa signatur

| Corsair Obsidian 500D | Intel Core i7-3770K 3.9GHz med Corsair iCUE H115i Elite Capellix XT | Asus Z77 Sabertooth | Corsair Vengeance Pro Black 4x8GB 1866MHz CL9 | 2x EVGA GeForce GTX TITAN X 12GB, SLI | X-Fi Titanium Fatal1ty Pro | Samsung 870 EVO 2TB, Samsung 870 EVO 1TB, 2x Seagate Barracuda 2TB | Corsair AX860i | DELL P991 Trinitron | Windows XP/10 Dual-Boot |

Permalänk
Medlem

Drar ner post-install scriptet från github och kör det så jag får alla inställningar och program jag behöver. Det är bara det jag behöver göra på Linux.

Permalänk
Medlem

Om det inte redan finns installerat från början så installerar jag Geany, Pinta, mpv, Firefox med adblockertillägg, Steam, och Transmission. Sen hittar jag något mörkt tema att använda.
Efter det uppdaterar jag systemet under tiden som jag ställer in mail och VPN-klient.

Visa signatur

...

var fri

...

Permalänk
Medlem

Installerar drivrutiner och kör Windows Update. Sen installerar bara de spel/program jag vill köra allteftersom. Dock var det väldigt länge sedan jag installera en dator från grunden. Har kört samma Windows-installation sedan 2017 tror jag, uppgraderad från Win10 till Win11.

Fläktkurvor och andra hårdvaruinställningar sköts via BIOS så installerar inga separata program för det.

Visa signatur

Phanteks XT Pro Silent | Phanteks PH-TC14PE | Seasonic Core GX V2 850W | Asus Prime X370 Pro | Ryzen 9 5950X | Corsair 32GB 3600 MT/s | ASRock RX 9070 XT Steel Legend 16GB | WD Blue SN550 NVMe SSD 1TB
https://soundcloud.com/advancedfollower

Permalänk
Medlem

sudo * install emacs

Permalänk
Medlem

windows debloat

Visa signatur

The game is done when the game is done!

Permalänk
Medlem

Stänger av ALLT som har med hyper-v och virtualisering att göra.

Permalänk
Medlem

Om vi pratar Windows nu så: det absolut första jag gör efter första uppstarten är att ställa in OS't i dark mode. Sedan kör jag HWinfo64 från min USB-sticka för att kontrollera att alla temperaturer osv är rimliga, och efter detta kommer alla drivers, updates osv.

När det väl är dags att installera program brukar det första bli Total Commander, följt av Process Lasso, 7-zip, Notepad++ och Everything. Sedan beror det på vad maskinen ifråga skall användas till, så det varierar mycket.

I Linux är det första jag gör en full update, följt av lite tweaks i KDE som är den enda desktoppen jag använder.

Visa signatur

Lian-Li LanCool 216, ASRock B650E Taichi Lite, Ryzen 9950X, Arctic Liquid Freezer III 360, 64GB Kingston CL30/6000 RAM, PowerColor Red Devil 9070XT, 8TB NVMe SSD + 16TB SATA SSD, Seasonic Focus GX 1000W, Asus Swift PG32UCDM OLED + LG 32GP850 IPS

Permalänk
Medlem

Under installation av Windows får jag frågan om jag vill återställa systemet från senaste OneDrive-backup.

Har familjelicens på 365.

Alla applikationer som är installerade via store installeras automatiskt.

Har gjort ett powershell-skript som installerar övriga applikationer som inte finns i store.

Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 5950x, Radeon 7900 XTX, 32GB RAM ECC, monitor: OLED42C24LA
3st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller

Permalänk
Medlem

Installerar saker i denna ordning:
drivrutiner nätverk
chipset drivrutiner
grafikdrivrutiner
windows update

Sedan ta bort alla Windows bloat program och ändra inställningar så att Windows suger mindre.

Permalänk
Medlem

Installerar Ka*aa
Oldschool stuff 😁

Permalänk
Medlem

Ta bort allt bloat 😅

Permalänk
Medlem

Installerar antivirus och SCUMMVM.

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Utan spaning, ingen aning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Darc:

Installerar saker i denna ordning:
drivrutiner nätverk
chipset drivrutiner
grafikdrivrutiner
windows update

Sedan ta bort alla Windows bloat program och ändra inställningar så att Windows suger mindre.

Precis i den ordningen fast jag lägger till Total Commander https://www.ghisler.com/
Efter det kommer allt annat efterhand det behövs.