Vilken serie såg du senast?

Permalänk
Skrivet av infelix:

Har börjat se om på Twin Peaks, min absoluta favorit serie någonsin. Det var några år sedan jag såg den nu men det håller precis lika bra idag, ett mästerverk helt enkelt.

10/10

Ingen serie som får mig att känna som Twin Peaks gör, lynch är legendarisk. Kollade nyss om Fire Walk With Me. Otrolig!

Permalänk
Medlem

Plöjde hela Cobra Kai i sommar, precis vad jag gillar.

80-tals-referenser, gamla skådespelare som repriserar sina roller, men med moderna karaktärsutvecklingar och lagom många twists och svängar ihop med klassisk karate-action
Mycket bra musik också.

7/10 eller nåt kanske

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX

Permalänk

Kollar på Malcolm In The Middle(Malcolm Ett Geni I Familjen) just nu och den håller fortfarande efter alla dessa år:)

Permalänk
Medlem
Skrivet av AwesomeLiam:

Ingen serie som får mig att känna som Twin Peaks gör, lynch är legendarisk. Kollade nyss om Fire Walk With Me. Otrolig!

Lynch är kung helt klart. Jag såg om Twin peaks säsong 1 och 2 när han tackade för sig här i början på året.
The owls are not what they seem!
Men helt bra har såklart serien inte åldrats. Nostalgi mest.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Scavengers Reign

Kan börja med att säga att jag inte är ett fan av stilen på animeringen, men detta är inget annat än en lång "Acid trip" eller för folk som gillar att röka på och se "weird shit". Musiken som ligger på i bakgrunden fann jag mer störande än att den faktiskt tillförde något. Finns inte så mycket annat att säga egentligen.

Se denna om: Du gillar att röka på och se weird shit eller gillar saker som är en acid-trip.

Se inte denna om: Du förväntar dig någon form av "normalitet" eller där fokus inte ligger på att allt ska vara så skumt och konstigt som möjligt.

Dock får jag ge dem "credz" för uppfinningsrikedom, även om det mest verkar som direkt hämtat från någon tripp de tagit med illegala substanser.

Visa signatur

Official Necrophor Site
http://www.facebook.com/Necrophor
Swedish Black/Death Metal

Permalänk
Skrivet av Knorkas:

Jag har just börjat se om en gammal 80-talsserie, Hemliga Armén. Tyvärr saknar den text så jag får rosta av min engelska och vässa öronen!

Glöm inte uppföljaren Kessler som tar vid där Secret Army slutar. Typ.

Visa signatur

"Dagarna och kvällarna då lever jag, röppni fälls, örr ur i knön, och gniblisåå, på kvällen..."

Permalänk
Medlem

Legion

5/10 - Passade inte mig då den var för "psykadelisk" för mig och jag orkade inte med den.

Visa signatur

Dator: MSI X570 Tomahawk, AMD 5600x, 64 GB RAM, 2xNVMe, 2xSATA SSD, 10 GBit NIC, Grafik Nvidia 3060 12 GB RAM
Skärm: Dell U4025QW 40" ultrawide Bärbar dator: MBA M1
Synology DS1821+ (10Gbit) - Dockers, VM, Surveillance Station 11 kameror
DS3612xs (10Gbit) - Backup sparas till denna från ovan
Skrev jag något vettig? "Tumme up":a så vet jag att det fanns nytta i min post.

Permalänk
Medlem

Lois & Clark: The New Adventures of Superman - Four Seasons (1993-1997)
Lane Smith bidrar mycket till serien - IMDb 6,7/10
https://www.imdb.com/title/tt0106057/?ref_=nv_sr_srsg_6_tt_3_...

Visa signatur

"The following statement is false: The previous statement is true! Welcome to our corner of the universe"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kärlekstrollet:

Kollade precis igenom serien Loudermilk och trots att vara lite långsam av en serie så har varje avsnitt ett vält utformad skämt vilket skaparna bröderna Farelly måste vara stolta över. Tyvärr slutar serien på en cliffhanger utan en fortsättning och ett par lösa trådar.

Efter att ha sett klart After Life så blev det ett tomrum som var svårt att fylla. Men upptäckte Loudermilk för någon vecka sedan och serien ger samma vibbar åtminstone
Gillade du Loudermilk så ta en titt på After Life

Visa signatur

Core i7-8700K - Noctua NH-U14S - ASUS PRIME Z370-A - Corsair Vengeance 32GB DDR4 - RTX3070 - MASSA SSD - Define R4 - Corsair RM750X V2 - Asus Swift PG278QR
Mer CO-OP åt folket!

Permalänk
Medlem

Midnight Mass (2021)

Blev rekommenderad denna i väntan på nya säsonger av From. Inte riktigt samma genre såklart men förstår ändå rekommendationen. Supernatural horror, drama, fantasy.
Hamish Linklater och Kate Siegel gör riktigt bra insatser.
Miniserie på 7 avsnitt.
Jag gillade den.
7/10

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Jag ser om "Sharp Objects" från 2018, en miniserie från HBO på 8 avsnitt som är cirka 50-60 min styck. Serien bygger på en bok av Gillian Flynn (Gone Girl) så gillar ni den så ska ni absolut se detta!

Det här är väldigt bra och en perfekt sommarserie! Amy Adams briljerar som Camille Preaker som tvingas återvända till sin lilla hemort Missouri i egenskap av journalist för att rapportera om två mord på tonårsflickor.

Serien går absolut in under kategorin "Southern Gothic".

Tempot är ganska lågt och det är inte själva "who dunnit" som är det mest intressanta här utan allt det underliggande som sker i småstaden Wind Gap. Skildringen av den totala krocken mellan Camille och matriarken och modern Adora är central, även hon fenomenalt spelad av Patricia Clarkson! Vi ser även Sydney Sweeney i en liten biroll.

Är man musikintresserad så är serien en fröjd för örat! Musiken är väldigt fint integrerad i storyn och har en central plats. Ganska spretigt med allt från Led Zeppelin, The Doors till mer moderna låtar av LCD Soundsystem.

Bifogar en länk till Spotify-spellistan om någon skulle vara intresserad av lite förhandslyssning.
https://open.spotify.com/playlist/736q5bvdACdJz3ilc7vdqv?si=2...

Är man audiofil / HiFi-nörd så har man också lite att se fram emot i serien, en kul detalj

Det här är en serie som inte väjer för mörkret, både bokstavligt och bildligt.
För mig blir detta en varm och stark rekommendation. IMDB säger 8.0/10 i skrivandets stund och jag har inga problem att instämma i detta höga betyg!

Finns att se på HBO eller HBO MAX eller om det nu bara heter HBO igen 🙃

Permalänk
Medlem

Untamed 8/10
Mystiska dödsfall utreds i Yosemites nationalpark.
(Eric Bana, Sam Neill)

Miniserie 6 avsnitt. Netflix.

https://www.imdb.com/title/tt31710822/?ref_=nv_sr_srsg_0_tt_7...

Permalänk
Medlem

The Terror

SVT Play (10 avsnitt)

Två brittiska fartyg, HMS Erebus å HMS Terror ger sig ut på farlig expedition för att hitta Nordvästpassagen.
När de fasnar i isen börjar besättningen inse att de inte bara kämpar mot naturens krafter, utan osså mot något okänt å skrämmande.

Finns lite flashbacks (som vanligt), lite tråkig miljö utomhus men spännade då å då. Man får bl.a följa olika grupper i besättningen.
Går att titta på.

7/10

Visa signatur

Marantz Cinema 50.

Permalänk
Medlem

Untamed (2025)
Kul att se Eric Bana i något igen. Han gör en bra insats, såklart.
Ett spretigt mordmysterie som jag tycker hade lite identitetskris.
Ojämt och 3st olika regisörer. Första två avsnitten hade speedad och påskyndade dialoger så jag fick spola tillbaka ett par gånger för att dom pratade för snabbt utan pauser. Bättre i senare avsnitt. Så Thomas Bezucha som director får tummen ned från mig.
Helt ok serie totalt sett. Men kändes som en speedrun med bara 6 avsnitt och så många riktningar som inte riktigt följdes upp.
6/10

Visa signatur