Permalänk
Medlem

Billigast med bil till Tyskland?

Tjena,
Ska bege mig ut på ett litet bil-äventyr i Europa nästa vecka. Har aldrig gjort det förut, så är okunnig kring hur man bäst och mest ekonomiskt passerar Östersjön och in i Tyskland. Trelleborg? Öresundsbron, och sen färja från Danmark?

Kommer vara 1 person med 1 bil (<6 meter). Behöver köpa enkelrese-biljett, då jag inte vet exakt vilken dag jag återvänder (alltihopa är lite spontant och improviserat). Men antar att det går att ringa in inom ett spann på 5 dagar.

Tips mottages tacksamt

Visa signatur

---

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gorian:

Tjena,
Ska bege mig ut på ett litet bil-äventyr i Europa nästa vecka. Har aldrig gjort det förut, så är okunnig kring hur man bäst och mest ekonomiskt passerar Östersjön och in i Tyskland. Trelleborg? Öresundsbron, och sen färja från Danmark?

Kommer vara 1 person med 1 bil (<6 meter). Behöver köpa enkelrese-biljett, då jag inte vet exakt vilken dag jag återvänder (alltihopa är lite spontant och improviserat). Men antar att det går att ringa in inom ett spann på 5 dagar.

Tips mottages tacksamt

Vart skall du? Skall du bara till Tyskland utan ytterligare mål lär Öresundsbron + Puttgarten vara snabbast. Hamnar nära Hamburg vilket är en trevlig stad att besöka.

Trelleborg Travemunde verkar rätt dyr utan att kolla in alla detaljer: https://www.ttline.com/sv/farjor-tyskland/trelleborg-travemun...

Permalänk
Medlem

Vart ska du vidare ner på kontinenten? Om du ska österut mot östra Tyskland, Tjeckien eller Polen blir det en hel del körsträckebesparing med färja från t ex Trelleborg, medan om du ska mer mot västra eller södra Tysklad, Nederländerna eller Frankrike så är det förmodligen enklast att köra bilen hela vägen. Men färjepriser och milkostnad påverkar ju, så för bäst svar är det bra om du berättar mer.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ibymafayhas:

Vart skall du? Skall du bara till Tyskland utan ytterligare mål lär Öresundsbron + Puttgarten vara snabbast. Hamnar nära Hamburg vilket är en trevlig stad att besöka.

Trelleborg Travemunde verkar rätt dyr utan att kolla in alla detaljer: https://www.ttline.com/sv/farjor-tyskland/trelleborg-travemun...

Skrivet av cyklonen:

Vart ska du vidare ner på kontinenten? Om du ska österut mot östra Tyskland, Tjeckien eller Polen blir det en hel del körsträckebesparing med färja från t ex Trelleborg, medan om du ska mer mot västra eller södra Tysklad, Nederländerna eller Frankrike så är det förmodligen enklast att köra bilen hela vägen. Men färjepriser och milkostnad påverkar ju, så för bäst svar är det bra om du berättar mer.

Ska vidare till Österrike.

När jag klickar runt på Scandilines hemsida verkar Öresundbron + Rödby -> Puttgarden landa på närmre 1800kr.
https://booking.scandlines.com/?mandator=SAS&lang=sv&query=aX...

Visa signatur

---

Permalänk
Medlem

Beroende på varifrån du kommer kan Göteborg - Kiel (ligger rakt norr om Hamburg) vara fördelaktigt eftersom du får en flytande hotellnatt och kapar ett hyfsat antal mil körning då färjan "guppar" förbi Danmark helt. Den ekonomiska biten beror väl lite på komfortkrav, men det kostar ju något att köra också om man inte ägnar sig åt självbedrägeri.

Förutom Öresundsbron kan du ta HH-leden, Göteborg - Frederikshavn eller Halmstad - Grenå till Danmark. För Öresundsbron och HH-leden tillkommer väl antingen ytterligare färja och/eller broavgift.

En fördel med Öresundsbron är förstås att den inte har någon tidtabell alls, till skillnad från färjorna.

Permalänk
Medlem

Du sparar nog tid (slipper Danmark) om du kör Trelleborg > Travemünde, Trelleborg > Rostock eller Trelleborg > Świnoujście (Polen). Priset på färjorna beror på vilken dag och tid du åker/bokar. Allt från 800 kr och uppåt av att döma? Bara Öresundsbron kostar väl 675 kr?

Sen får du tänka på vägtullar också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gorian:

När jag klickar runt på Scandilines hemsida verkar Öresundbron + Rödby -> Puttgarden landa på närmre 1800kr.
https://booking.scandlines.com/?mandator=SAS&lang=sv&query=aX...

Kostar ligga på topp... Men tanke på tiden det tar och bensin ska du nog kolla på Trelleborg - Rostock/Travemunde

Har du otur nu i sommar/turist sesong så kan man hamna i ganska stor kö i Rödby och få stå över nästa båt.

Visa signatur

Macifierad militant mactivist....
"Why join the navy if you can be a pirate?" - Steve Jobs

Permalänk
Medlem

Åker från Stockholm-trakten.

Måste säga att Göteborg - Kiel ser rätt bra ut. Färjan avgår 18:45, anländer 09:15. Enkelresa inkl. hytt att sova i = ~4800kr. Räknar man in soppa och någonstans att övernatta borde det inte vara markant mycket dyrare än att åka över bron och via Danmark. Eller?

Visa signatur

---

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gorian:

Åker från Stockholm-trakten.

Måste säga att Göteborg - Kiel ser rätt bra ut. Färjan avgår 18:45, anländer 09:15. Enkelresa inkl. hytt att sova i = ~4800kr. Räknar man in soppa och någonstans att övernatta borde det inte vara markant mycket dyrare än att åka över bron och via Danmark. Eller?

Du måste värdesätta mer än pengar. Tid, då det är en nöjjes/semester-resa. Helt klart ska du ta gbg - kiel. Rödby-putgarden är en totalt 110mil resa med samma utgifter om du räknar mat, bensin, däckslitage, osv.

*EDIT* Du får ursäkta min färgade syn. Har rest över 100ggr till Europa (från Malmö) då jag har släkt i öst. Men den resan till Kiel du pratar om lockar mest för att slippa "aber".

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av AkUs:

Du måste värdesätta mer än pengar. Tid, då det är en nöjjes/semester-resa.

Klok input. Tack, absolut ska jag göra det 👍

Visa signatur

---

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gorian:

Klok input. Tack, absolut ska jag göra det 👍

92 mil från Sthlm till Kiel. Kör du en ny personbil nyare än 3 år, så ligger milpriset på ca 80-90kr mil i totalkostnad.
Kör du en äldre bil, som inte har värdetapp, ligger endå service + bränsle + däck osv på 30-50kr milen.

Redan där innan vi pratar komfort/tid börjar kalkylen blöda....

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av AkUs:

Du måste värdesätta mer än pengar. Tid, då det är en nöjjes/semester-resa. Helt klart ska du ta gbg - kiel. Rödby-putgarden är en totalt 110mil resa med samma utgifter om du räknar mat, bensin, däckslitage, osv.

Jag knappade in Gbg-Kiel i karttjänsten och fick 58 mil. För att färjan (4800 kr enkel väg) ska bli billigare behöver milkostnaden vara över 70 kr (när jag räknat bort ca 700 kr för bropassage), och det har jag svårt att se att man ska komma upp i om man inte har nån väldigt udda och dyr bil. Jag gjorde en snabb koll för en medelbil i Motormännens kalkylator och fick 40 kr/mil, men där ingår ju också ägandekostnader som inte påverkas av körd sträcka, så direkta milkostnaden är kanske snarare 30-35 kr. Mat måste man ju köpa oavsett om man är på färjan eller kör bil.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Jag knappade in Gbg-Kiel i karttjänsten och fick 58 mil. För att färjan (4800 kr enkel väg) ska bli billigare behöver milkostnaden vara över 70 kr (när jag räknat bort ca 700 kr för bropassage), och det har jag svårt att se att man ska komma upp i om man inte har nån väldigt udda och dyr bil. Jag gjorde en snabb koll för en medelbil i Motormännens kalkylator och fick 40 kr/mil, men där ingår ju också ägandekostnader som inte påverkas av körd sträcka, så direkta milkostnaden är kanske snarare 30-35 kr. Mat måste man ju köpa oavsett om man är på färjan eller kör bil.

Som sagt. Kommer du ner till rödby och har otur kan det bli lång väntetid. Färgan hade precis gått, nästa färja tar inte hela kön, det blir alltså väntetid på 2,5 färjor. Dessutom då kostnaden och komforten för dig själv. Du kommer må bäst av att ta gbg - kiel.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Har kört hela vägen in i Danmark sen vidare genom till Tyskland när jag åkt, ta med pass. Båt funkar också men bil är helt ok

Visa signatur

Ryzen 7 9800X3D, Asrock B850M Pro rs wifi, 64GB ddr5,
Crucial T700 2TB, Win11, RM850, Radeon 6800 XT.

Permalänk

Ett ytterligare alternativ för att komma till Danmark är färjan Helsingborg - Helsingör, om jag minns rätt kostar det ca: 300 kr, sedan måste man fortfarande vidare över till Tyskland på något sätt.

Skrivet av Ibymafayhas:

Öresundsbromn kostar skjortan att åka över, biljetterna Trelleborg travemünde är inte så dyra som det känns. 750 kr för enkelbiljett på Öresundsbron, 748 eller mer för färjan Rödby - Puttgarden och sedan får vi lägga till lite soppa och annat.

Visa signatur

Corsair Vengeance LPX 4x8GB DDR4 2666MHz CL16 | Intel Core i7 6700 3,4 GHz 8MB | MSI Z170A KRAIT GAMING | Corsair Force Series 3 120 GB | Seagate SSHD Desktop 2 TB 7200 RPM 3,5" | Creative Sound Blaster Z PCIe | Western Digital 500 GB | Samsung Writemaster | Corsair TX750 V2 750 W | EVGA GeForce GTX 970 4GB SSC ACX 2.0+| Fractal Design Define R5 (Svart)

Permalänk
Medlem
Skrivet av AkUs:

Som sagt. Kommer du ner till rödby och har otur kan det bli lång väntetid. Färgan hade precis gått, nästa färja tar inte hela kön, det blir alltså väntetid på 2,5 färjor. Dessutom då kostnaden och komforten för dig själv. Du kommer må bäst av att ta gbg - kiel.

Inte jag som ställde frågan, utan kommenterade bara.
Glömde dock bort andra färjan i min beräkning. Blir fortfarande billigare med bil, vilket var frågan i rubriken, men skillnaden minskade.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Det blir kanske inte lika mycket äventyr (om nu bilresan är det man är ute efter) men det går att flyga till Österrike för < 1000 kr och hyra en bil i 7 dagar för 1500 spänn.

Har flera gånger funderat på att åka ner till södra Europa men när man slår ihop bensin + slitage + garanterade bucklor i bilen efter parkering i Italien etc. så har jag landat i att flygbiljett och hyrbil en vecka är mycket, mycket klokare. Men funkar såklart inte om man har stopp tilltänkta på vägen, eller om man åker i campervan/husbil..

Permalänk
Medlem

Rent ekonomiskt så misstänker jag att flyg är bättre. Men upplevelsen av att bila ner i Europa ät lätt värt det, ävem om det kostar mer! Du får så mycket minnen och upplevelser med dig som du inte får av att flyga.
Men det beror på vad som är det viktiga. Vill man bara komma fram snabbt och smidigt, ta flyg. Är man på semester och vill uppleva saker, ta bilen.
Vi i vår familj älskar att ta bilen genom Europa!

Ett tips är att köpa ett "bropass", eller Öresumd Go. Bara på två enkelresor så har man tjänat in kostnaden på öresumdsbron. Men det är förutsatt att man väljer att köra vägen via öresundsbron.

Trevlig resa!

Permalänk
Medlem

Lite alternativ
Trelleborg - Świnoujście
Trelleborg - Travemünde
Karlskrona - Gdynia

Tänker att det kan var ganska skönt att dra på färjan på kvällen om man kört på Stockholm, käka, sova, sen fortsätta köra dagen efter. Utan att veta mer är det svårt att komma med tips men vi leker med att detta är rent nöje Hade det varit jag hade jag åkt från Karlskrona, kört Polen, Tjeckien eller Slovakien och in i Österrike. På vägen hem hade det blivit Tyskland och valfri eventuellt färja från Świnoujście eller lämplig färja på Jylland. Har du inte kört Danmark tidigare kan det även vara intressant att åka färja från Helsingör.
Det är ju trist att bara köra. Brukar försöka hålla körning till 4-5 timmar om dagen och hitta något intressant att titta på under dagen. Europa har fullt med gamla borgar och andra intressanta platser.
Ut och res med dig, när du blir sängliggandes kommer några tusen extra på kontot spela någon roll men minnena kanske gör.

Glöm inte kolla av vad du behöver ha i bilen för diverse land. Motormännen brukar kunna ge tips: https://msverige.se/resa-med-bil/glom-inte-ta-med-checklista/

Permalänk
Medlem

Vet inte hur kostnaden och tillgängligheten är men ta en titt på Polferries linje Nynäshamn - Gdansk. Det är 18 timmar till sjöss och i princip byter du väl bensinkostnaden genom Sverige till en hytt och god mat. Du kanske kan ta det som en rundresa, en avslappnande hemresa?

Personligen skulle jag, nu när jag är lite äldre, flyga eller ta tåget till Tyskland och hyra en bil på destinationen. Men jag vet att äventyret är en del av charmen på långresorna. Jag har gjort två EU-resor Italien runt och England runt (Wales var toppen!). Hoppas allt går bra!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gorian:

Glöm inte att du måste betala avgift i förväg för att få köra på österrikiska motorvägar, en sk vignette. Vinjetten köps antingen i en mobilapp eller som ett fysiskt klistermärke på första bästa bensinstation, det kostar runt en hundring.

https://www.bmeia.gv.at/sv/oesterrikes-ambassad-i-stockholm/r...

Själv hade jag lätt tagit färjan (eller flyget) för att slippa den första, tråkiga biten genom Sverige.

Visa signatur

Det finns bara två sorters hårddiskar: de som har gått sönder och de som skall gå sönder.

Permalänk

Och glöm inte skaffa en sådan där miljödekal om du ska igenom Tyskland 🙃

Permalänk
Medlem

Inte funderat på att ta färjan Nynäshamn - Gdansk och sedan köra genom Polen och Tjeckien för att nå Österrike? Färjan borde väl gå på runt 3k med hytt + bil.

E75 torde ju gå hela vägen genom Polen och halva Tjecken, sen är det ju rätt kort väg kvar till Wien.

Visa signatur

Official Necrophor Site
http://www.facebook.com/Necrophor
Swedish Black/Death Metal

Permalänk
Medlem
Skrivet av Brannigan:

Och glöm inte skaffa en sådan där miljödekal om du ska igenom Tyskland 🙃

Körde till Hamburg utan den, valde på GPS att inte köra på motorvägar

Permalänk
Medlem

Var ett tag sedan jag åkte färja, men Göteborg - Kiel funkade mycket bra. Slipper tråkig resa via Skåne-Danmark och kan äta och sova under resan. Inga vågor att tala om heller, fast det är ju lite väderberoende...

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Sonoma, Win 10+11, Linux Mint
***gamla grejor duger***
Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 10; Macbook Pro 2015 16GB RAM 512GB SSD Radeon Mojave

Permalänk
Medlem

Jag skulle också rekommendera färja.

Kolla om du kan bli medlem någonstans där de ger rabatt på färjor. Brukar vara hos Motormännen och liknande, medlemsavgift kan fort betala sig.
2022 tog vi Göteborg-> Kiel, familjehytt utan havsutsikt för två vuxna och två barn. Priset innan rabatt 5162 kr, nu har vi en släkting som jobbar på ett av Stenas bolag, så vi betalade 2825 kr efter rabatt.

Ett annat alternativ som kan bli billigt är kombibiljett för färjorna Helsingborg - Helsingør och Rødby - Puttgarden.
Man sparade en hel del förr jämfört med att köpa separata biljetter förr i alla fall.

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem
Skrivet av zarkov:

Glöm inte att du måste betala avgift i förväg för att få köra på österrikiska motorvägar, en sk vignette. Vinjetten köps antingen i en mobilapp eller som ett fysiskt klistermärke på första bästa bensinstation, det kostar runt en hundring.

https://www.bmeia.gv.at/sv/oesterrikes-ambassad-i-stockholm/r...

Själv hade jag lätt tagit färjan (eller flyget) för att slippa den första, tråkiga biten genom Sverige.

Tråkiga?!? Tar han flyget missar han juh chansen att luncha på Gyllene Uttern. ”Hugos Isterband med Visningsösenap” ! Den du !

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av downup:

Körde till Hamburg utan den, valde på GPS att inte köra på motorvägar

Fast det är väl ändå just för stad man behöver en dekal, inte motorväg?

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem
Skrivet av AkUs:

92 mil från Sthlm till Kiel. Kör du en ny personbil nyare än 3 år, så ligger milpriset på ca 80-90kr mil i totalkostnad.
Kör du en äldre bil, som inte har värdetapp, ligger endå service + bränsle + däck osv på 30-50kr milen.

Redan där innan vi pratar komfort/tid börjar kalkylen blöda....

Kör en Toyota Corolla från 2020.

Mitt mål är att se världen lite, framförallt Alperna. Hugga hotell vartefter jag åker och göra spontana grejer. Men nu när ni säger det, flyg + hyrbil ser ut att vara oerhört mycket billigare. 😅 Åh, svårt...

Visa signatur

---

Permalänk
Medlem
Skrivet av NodCommander:

Fast det är väl ändå just för stad man behöver en dekal, inte motorväg?

exakt - och oftast bara om man ska in i stadskärna, sällan på ringlederna runt.

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?