Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Jag tänker mest på risken för inflation som detta lär medföra då usa måste printa penger för att få täckning för värdet? Eller obligationer....
För om det skall motverka inflation så måste köparna handla krypto i usd men det gör ju inte alla 🙂

Jag förstår inte varför USA behöver printa pengar för att något företag startar en stablecoin?
Om du startar en stablecoin och det finns 1000 stycken så har du 1000 usd på banken. Var i processen har du skapat inflation?

Och för att besvara din fråga om jag har läst lagtexten. Inte riktigt, men jag har skummat igenom den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pine-orange:

Jag förstår inte varför USA behöver printa pengar för att något företag startar en stablecoin?
Om du startar en stablecoin och det finns 1000 stycken så har du 1000 usd på banken. Var i processen har du skapat inflation?

Och för att besvara din fråga om jag har läst lagtexten. Inte riktigt, men jag har skummat igenom den.

De pratar ju om upptill 10B / coin som varje coin skall ha som reserv i dollar eller likvida medel?

Valutan skall ju användas i större skala än "1000 usd" och klara av att föra över miljarder på sekunder

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av iller:

@Gainsgoblin du kan ju handla på inet för kryptovaluta via quickbit.

Tänker du vara kvar i mer än 10 eller 20 år så fortsätt bara handla.

Quickbit omvandlar till kronor. Inet hanterar inga bitcoin

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gainsgoblin:

Quickbit omvandlar till kronor. Inet hanterar inga bitcoin

Stämmer, jag nämnde ju quickbit. Vad är det som inte gör det möjligt att handla för bitcoin när det är via ombud?

Samma jämförelse kan du ju göra när du handlar via klarna på övriga ställe.

Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 5950x, Radeon 7900 XTX, 32GB RAM ECC, monitor: OLED42C24LA
3st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller

Permalänk
Medlem

Du förstår inte att det inte är bitcoin som är betalmedlet då utan du faktiskt betalar i kronor?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gainsgoblin:

Du förstår inte att det inte är bitcoin som är betalmedlet då utan du faktiskt betalar i kronor?

På vilket sätt spelar detta någon roll egentligen? Den som betalar kan välja att betala i den form den önskar och den som tar emot kan välja att ta emot i den form den önskar.

Varje gång man köper något från utlandet görs det ju också en valutakonversion. Du säger att Bitcoin inte kan betalas med i 99,99% av alla transaktioner i världen. Hur stor andel kan inte svenska kronan användas för med samma regler? 99,5%?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gainsgoblin:

Det är väl absolut bitcoin som är betalmedlet? Att sedan det finns en mellanhand som växlar till kronor är en annan sak tycker jag. Priset på Inet är angivet i SEK men du kan välja att betala i bitcoin.

@iller kommer att bli av med bitcoin från sitt konto och då ligget det nära till hands att anta att han har betalat med bitcoin.

Permalänk
Medlem

Nej det är inte bitcoin som är betalmedlet för varan. Det är det man ger mellanhanden som betalar varan åt dig.

Det är som att du är på en butik i utlandet och har fel valuta, du växlar med en annan kund som just av någon anledning vill ha din valuta och betalar butiken i rätt valuta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gainsgoblin:

Nej det är inte bitcoin som är betalmedlet för varan. Det är det man ger mellanhanden som betalar varan åt dig.

Det är som att du är på en butik i utlandet och har fel valuta, du växlar med en annan kund som just av någon anledning vill ha din valuta och betalar butiken i rätt valuta.

Det är inte en korrekt liknelse tycker jag. Snarare att butiken i utlandet säger att du gärna får betala i din egna valuta men då får du betala i en annan kassa.

Permalänk
Moderator
Moderator

Vill ni prata om Bitcoin (eller andra kryptovalutor) som betalningsmedel eller annat som inte berör denna tråds ämne ("Hur investerar ni?") har vi en hel forumsektion för sådant

- MOD

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

De pratar ju om upptill 10B / coin som varje coin skall ha som reserv i dollar eller likvida medel?

Valutan skall ju användas i större skala än "1000 usd" och klara av att föra över miljarder på sekunder

Genius act möjliggör inte att stablecoin utfärdade har en fractional reserve, så inflationen sker fortsättningsvis i det traditionella finansiella systemet.

Visa signatur

7800X3D | RTX 5080 | 32GB DDR5 | LG 48 C1 OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av Teval:

Genius act möjliggör inte att stablecoin utfärdade har en fractional reserve, så inflationen sker fortsättningsvis i det traditionella finansiella systemet.

Nej men nästa gör det, clarity Act? Som skall röstas om snart

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop