Kivra testar att ta betalt för tjänsten

Permalänk
Medlem

Vi får våra lönebesked på kivra så nog inte ett alternativ att vara utan ens?

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Vi får våra lönebesked på kivra så nog inte ett alternativ att vara utan ens?

Såvida det inte är särskilt reglerat i ditt anställningsavtal (vilket det inte är) så kan inte din arbetsgivare kräva att du nyttjar en viss tjänst för att mottaga digital post.
Vill/kan du inte ta emot ditt lönebesked i Kivra så är det din arbetsgivares sak att finna en alternativ lösning.
Förmodligen är det fullt möjligt att t.ex skriva ut den och posta den i fysisk form?

Min arbetsgivare envisas med att enbart skicka ut lönespecarna digitalt till nån App som tillhör programmet de använder för att behandla lönerna, tror "Hoogia nånting". Jag som av princip tvärvägrar ha en speciell app i telefon för att hantera en så banal sak får min lönespec i min fysiska brevlåda.

Visa signatur

1f u c4n r34d th1s u r34lly n33d t0 g37 l41d

Permalänk
Medlem
Skrivet av Asken12345:

Må hända men om det är krångligt är det deras problem. Samtlig information de har som kan knytas till personen, krypterad eller okrypterad, ska går att exportera.

Jag bad precis om ett utdrag. Ska se vad de säger. Vore kul om de bråkar lite och vad som gäller 🙂

För dem är det såklart inte det minsta besvärligt att exportera datan i närapå valfritt format.

Menade snarare att de medvetet gör det så besvärligt som möjligt för användarna att migrera till någon konkurrent via normala procedurer som inte inbegriper att man åberopar lagstifning osv. De hade kort sagt kunnat ha en exportera data-knapp nånstans i menyerna, men har medvetet valt att inte ha det

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av DaCapo_X:

Fast det är inte en gratistjänst (som redan nämnts ett antal gånger) då avsändaren/företagen får betala för sin användning. Och den kostnaden har ju givetvis överfört på kunderna redan så börjar dom ta betalt så får du som kund betala 2 gånger..

Sen är det väl inte så konstigt att dom försöker för alla företag vill ju gå med så mycket vinst som möjligt (och det är fritt för oss användare att inte använda tjänsten mer).

Nu är det ju inte brevförmedlingen, utan funktionerna att lagra kvitton och betala räkningar man vill börja ta betalt för.

Hur de tjänsterna går runt ekonomiskt har jag ingen aning om, men oavsett tycker jag inte det är rimligt att förvänta sig att få de gratis och börja gorma om kapitalism för att man inte är nöjd med just det här erbjudandet.

Många banker tar betalt för liknande tjänster, exakt ingen är tvungen att betala sina räkningar genom kivra.

Visa signatur

I am a prototype for a much larger s󠅄󠅘󠅕󠄐󠅞󠅕󠅕󠅔󠄐󠅤󠅟󠄐󠅒󠅕󠄐󠅟󠅒󠅣󠅕󠅢󠅦󠅕󠅔󠄐󠅑󠅞󠅔󠄐󠅥󠅞󠅔󠅕󠅢󠅣󠅤󠅟󠅟󠅔󠄐󠅧󠅑󠅣󠄐󠅟󠅞󠅓󠅕󠄐󠅣󠅑󠅤󠅙󠅣󠅖󠅙󠅕󠅔󠄐󠅒󠅩󠄐󠄷󠅟󠅔󠄞󠄐󠄾󠅟󠅧󠄐󠅧󠅕󠄐󠅓󠅑󠅞󠄐󠅙󠅝󠅠󠅜󠅕󠅝󠅕󠅞󠅤󠄐󠅤󠅘󠅕󠄐󠅣󠅑󠅝󠅕󠄐󠅖󠅥󠅞󠅓󠅤󠅙󠅟󠅞󠅑󠅜󠅙󠅤󠅩󠄐󠅧󠅙󠅤󠅘󠄐󠅔󠅑󠅤󠅑󠄝󠅝󠅙󠅞󠅙󠅞󠅗󠄐󠅑󠅜󠅗󠅟󠅢󠅙󠅤󠅘󠅝󠅣󠄞ystem

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aphex:

Nu är det ju inte brevförmedlingen, utan funktionerna att lagra kvitton och betala räkningar man vill börja ta betalt för.

Hur de tjänsterna går runt ekonomiskt har jag ingen aning om, men oavsett tycker jag inte det är rimligt att förvänta sig att få de gratis och börja gorma om kapitalism för att man inte är nöjd med just det här erbjudandet.

Många banker tar betalt för liknande tjänster, exakt ingen är tvungen att betala sina räkningar genom kivra.

Företag som skickar in kvitton till Kivra får betala X öre per inskickat kvitto, så Kivra tjänar redan pengar på alla digitala kvitton.

Kill-gissning? Nej. Jag har utvecklat en integration mot Kivra för att våra företagskunder ska kunna skicka in kvitton åt sina privatkunder, och vet att våra kunder betalar X öre per inskickat kvitto.

Så att Kivra fiskar efter nya inkomstkällor handlar bara om girighet - mycket vill ha mer.

Visa signatur

MSI PRO Z790-P WIFI | Intel i9 13900K | 128 GB DDR5
GTX 4070 12 GB
Samsung 990 Pro 4 TB | WD Black SN850X 2 TB Gen 4 | 2 x 1 TB Samsung 970 EVO Plus
3 x ASUS 27" | 1 x Philips 49"

Permalänk
Skrivet av Superfrog:

Företag som skickar in kvitton till Kivra får betala X öre per inskickat kvitto, så Kivra tjänar redan pengar på alla digitala kvitton.

Kill-gissning? Nej. Jag har utvecklat en integration mot Kivra för att våra företagskunder ska kunna skicka in kvitton åt sina privatkunder, och vet att våra kunder betalar X öre per inskickat kvitto.

Så att Kivra fiskar efter nya inkomstkällor handlar bara om girighet - mycket vill ha mer.

Tror dig absolut och håller med 🙂

Det kunde lika gärna skicka till email med samma integration och inte betala. Det är mottagaren som vill ha det lagrat. Eller vill vi det om det kostar? De andra flesta kvitto vill jag inte ha alls. T.ex. ICA eller Kjell. Betalningar sköter banken med autogiro så jag vet inte riktigt syftet förutom då med Kivra förutom ev myndighetsmail.

Det känns inte som en nödvändig tjänst tbh. Vill man spara något viktigt kvitto kan man skapa med telefonen och lagra online som sökbara pdf:er automatiskt redan.

Visa signatur

Gaming, work: 14700k | 4070 ti super | 64GB RAM | 4+1TB nvme
Sim racing, flight sim: 49" Samsung, Quest 3, 3xAOC 1440p 144Hz

Bahnhof 10GbE (8/7) | Unifi UDM SE | 10GbE | WIFI 6e | TrueNAS 24TB | Proxmox computes | Plex Intel Quick Sync Video encoding
Sim servers: DCS, IL-2, ACC

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Superfrog:

Vad du killgissar om är hur mycket vinst Kivra gör på sin verksamhet totalt sett (de går med förlust), om de sen tar betalt i ett eller flera led är ointressant, är tjänsten för billig i förhållande till vad den kostar att driva måste någon betala mer för att det ska gå runt.

Visa signatur

I am a prototype for a much larger s󠅄󠅘󠅕󠄐󠅞󠅕󠅕󠅔󠄐󠅤󠅟󠄐󠅒󠅕󠄐󠅟󠅒󠅣󠅕󠅢󠅦󠅕󠅔󠄐󠅑󠅞󠅔󠄐󠅥󠅞󠅔󠅕󠅢󠅣󠅤󠅟󠅟󠅔󠄐󠅧󠅑󠅣󠄐󠅟󠅞󠅓󠅕󠄐󠅣󠅑󠅤󠅙󠅣󠅖󠅙󠅕󠅔󠄐󠅒󠅩󠄐󠄷󠅟󠅔󠄞󠄐󠄾󠅟󠅧󠄐󠅧󠅕󠄐󠅓󠅑󠅞󠄐󠅙󠅝󠅠󠅜󠅕󠅝󠅕󠅞󠅤󠄐󠅤󠅘󠅕󠄐󠅣󠅑󠅝󠅕󠄐󠅖󠅥󠅞󠅓󠅤󠅙󠅟󠅞󠅑󠅜󠅙󠅤󠅩󠄐󠅧󠅙󠅤󠅘󠄐󠅔󠅑󠅤󠅑󠄝󠅝󠅙󠅞󠅙󠅞󠅗󠄐󠅑󠅜󠅗󠅟󠅢󠅙󠅤󠅘󠅝󠅣󠄞ystem

Permalänk
Skrivet av kaput:

För dem är det såklart inte det minsta besvärligt att exportera datan i närapå valfritt format.

Menade snarare att de medvetet gör det så besvärligt som möjligt för användarna att migrera till någon konkurrent via normala procedurer som inte inbegriper att man åberopar lagstifning osv. De hade kort sagt kunnat ha en exportera data-knapp nånstans i menyerna, men har medvetet valt att inte ha det

För att vara lite generös mot dem:
Detta hade behövt utvecklas och testas, och självklart är något som minskar lock-in lågt prioriterat.

Permalänk

Intressant att de går med förlust och gör en utdelning på 158M kr...

De själva säger att de förlorar en massa pengar på att de inte får betalt för myndighetspost. Om det stämmer är det lite lustigt mtp hur mycket en myndighet lär spara i avgifter för att skicka brev.

Visa signatur

Bahnhof 10GbE (8/7) | Unifi UDM SE | 10GbE | WIFI 6e | TrueNAS 24TB | Proxmox computes | Plex Intel Quick Sync Video encoding

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aphex:

Fast jag har väl inte ”gormat” om kapitalism? Sa bara att det är ett företag som alla andra och dom vill gå med så mycket vinst som möjligt.

Ang vad dom ska ta betalt för så betalar väl avsändaren (tex ica) redan för att skicka kvitton till Kivra? Eller är den funktionen gratis?
Är betalfunktionen gratis för avsändaren?
Är dessa saker gratis idag så förstår jag om Kivra vill ha betalt, betalar däremot redan avsändaren så ska ju knappast mottagaren behöva betala igen.

Men som jag skrev innan, det är ju fritt för oss att inte använda tjänsten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kasken:

Min arbetsgivare envisas med att enbart skicka ut lönespecarna digitalt till nån App som tillhör programmet de använder för att behandla lönerna, tror "Hoogia nånting". Jag som av princip tvärvägrar ha en speciell app i telefon för att hantera en så banal sak får min lönespec i min fysiska brevlåda.

Vi har Hogia MyPayslip på jobbet. Tror jag läst att de ska lägga ner appen.
Så vi loggar bara in med Mobilt BankID i webbläsare:

https://mypayslip.hogia.se/

Får även ett mail när det finns en ny lönespec och funkar både i mobil och dator.

Visa signatur

Keep on boppin´

Permalänk
Medlem
Skrivet av Asken12345:

Intressant att de går med förlust och gör en utdelning på 158M kr...

De själva säger att de förlorar en massa pengar på att de inte får betalt för myndighetspost. Om det stämmer är det lite lustigt mtp hur mycket en myndighet lär spara i avgifter för att skicka brev.

Du får kolla alla 3-4 Kivra bolagen Sverige delen gick plus

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk
Skrivet av Swedishchef_90:

Du får kolla alla 3-4 Kivra bolagen Sverige delen gick plus

Egentligen är det ingen fara för så länge de är kapitalstarka och riskkapitalisterna pumpar in pengar. Fast förr eller senare ska de också "betala tillbaka".

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Asken12345:

Egentligen är det ingen fara för så länge de är kapitalstarka och riskkapitalisterna pumpar in pengar. Fast förr eller senare ska de också "betala tillbaka".

Om de betalade 158m utdelning och gick - 2.8m så går de väl okej. Problemet med alla bolag som kör bolag och komplicerande ägarstrukturer och eventuellt lån mellan bolag eller hyr via ägarnas bolag gör att vinsten blir svårare att granska.

Så ett bolag som går "dåligt" kanske det 50% avkastning åt ägarna

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bopper:

Får även ett mail när det finns en ny lönespec och funkar både i mobil och dator.

Tror inte Hogia blitt Visma-it:er än, vilket skulle kunna förklara appnedläggningen.

Är väl hur-som ett välfungerade lönesystem, så ingen tokig tomte på nån tomt eller skäl till oro pga 'appnedläggning', imo.

Integrationsfråga, bankid-inlogg låter bra.

Tidigare i livet hr-it-maintenance här, hej.

Visa signatur

Gapar ofta efter galen fågel i fel tunna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bopper:

Där ser man, då går det ju att lösa även den vägen.

Backar man bandet en sisådär 3-4år så skickade de ut lönespecen till den mail jag angivit, som en enkel PDF....

Med den lösning du beskriver ovan så kan jag få ett mail, som berättar att jag kan använda mitt bank-id för att logga in någon annan stans för att få min lönespec.... Ursäkta, men varför har världen sån magknip över att bara bifoga lönespecen direkt i mailet som skickas ut?
Är det något jag verkligen avskyr så är det när något krånglas till, helt utan vettig anledning. Då tjurar gubben ihop och det får bli ett fysiskt papper i brevlådan.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kasken:

Backar man bandet en sisådär 3-4år så skickade de ut lönespecen till den mail jag angivit, som en enkel PDF....

Med den lösning du beskriver ovan så kan jag få ett mail, som berättar att jag kan använda mitt bank-id för att logga in någon annan stans för att få min lönespec.... Ursäkta, men varför har världen sån magknip över att bara bifoga lönespecen direkt i mailet som skickas ut?
Är det något jag verkligen avskyr så är det när något krånglas till, helt utan vettig anledning. Då tjurar gubben ihop och det får bli ett fysiskt papper i brevlådan.

GDPR...

Visa signatur

Keep on boppin´

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Kasken:

En gång i månaden får jag kontoutdrag mailat till mig från en bank i Colombia, tillhörande någon José som tror att han har min mailadress. Brukar även få fakturor från hunddagis och frisörbokningar som ska till någon i Perth, australien.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kasken:

Vill du tänka på hur vidriga pdf:er kan bli så kan de ju behöva verifieras för sin äkthet via en crc-checkliknande funktion.

Dvs Typ
Är det här samma pdf som genererats, som skickats ut!?

Ber om ursäkt för den infon, tror jag.
Samtidigt som jag hoppas att de flesta esigneringsfunktioner redan byggt in sådant.
Därefter blir det isf en arbetsgivarfråga att verifiera det åt sina anställda.

Edit: tillägg, överflödig info eller jag som leker missuppfattare, kanske.

Visa signatur

Gapar ofta efter galen fågel i fel tunna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bopper:

Självklart vet jag att denna ändring kom till pga GDPR.

Det jag ifrågasätter är vad det gör för praktisk skillnad i verkligheten om min arbetsgivare skickar ett vanligt mail till mig med en PDF, istället för att skicka samma PDF till Kivra.

Skrivet av Aphex:

En gång i månaden får jag kontoutdrag mailat till mig från en bank i Colombia, tillhörande någon José som tror att han har min mailadress. Brukar även få fakturor från hunddagis och frisörbokningar som ska till någon i Perth, australien.

Denna problematik kan ju enkelt hanteras genom att arbetsgivaren först verifierar att den anställde angivit korrekt mail?

Visa signatur