Behöver ny fläkt till en Lenovo Legion 7

Permalänk
Medlem
Skrivet av Myhybris:

Du skall inte prova och rycka klisterlappen bak på fläkten och se om du kan flytta fläkthuvet och motorn till den gamla ramen?

Bra ide 🙂

Vad tror ni skulle det gå?

Orginal

Ny

Tyvärr så ser jag inga skruvar. De ser ut som om de är intryck i plast med värme.
Och den andra etiketten gömmer inget häller.

Har kollat i hålen och snurrat, ser inga skruvar. 🤔🫤😕

Visa signatur

Dator: HP Pavilion och Lenovo Legion. Konsol: Playstation
Tv: LG Oled. Ljud: Marantz surroundförstärkare, Klipsch Reference högtalare och basskickers.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LANberg:

Det var tråkigt, men jag hade inte krånglat för så lite pengar. Om du har beställt från Asien gäller inte heller de europeiska konsumentköplagarna om produktfel.
Men du kan ju kontakta återförsäljaren och fråga om du kan få pengarna tillbaka genom att hota med en dålig recension …
Om det inte är dyrare än så kan det kanske vara värt att testa ytterligare någon annan fläkt?

Ja nä det är det väll knappt. Den kom från China.
Nja de många andra som jag hittade på Aliexpress och Amazon (ej Sverige) så ligger de mer på 150 st eller 250 för två (höger vänster). Men priserna både går upp och ner lite.

Jag har inget emot att betala lite mer. Men då vill jag gärna veta att jag får exakt rätt med. Och jag vet inte vilka som är trovärdiga säljare på dessa två marknadsplatser.
Köper liksom aldrig från Amazon eller Aliexpress om jag absolut inte måste, av just den här andledningen.

Men kan någon här tillexempel gå i god för någon av återförsäljarna som har rätt fläkt, så kan jag lätt testa igen.

Visa signatur

Tv: LG Oled. Ljud: Marantz surroundförstärkare, Klipsch Reference högtalare och basskickers.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mega-Dark:

Ja nä det är det väll knappt. Den kom från China.
Nja de många andra som jag hittade på Aliexpress och Amazon (ej Sverige) så ligger de mer på 150 st eller 250 för två (höger vänster). Men priserna både går upp och ner lite.

Jag har inget emot att betala lite mer. Men då vill jag gärna veta att jag får exakt rätt med. Och jag vet inte vilka som är trovärdiga säljare på dessa två marknadsplatser.
Köper liksom aldrig från Amazon eller Aliexpress om jag absolut inte måste, av just den här andledningen.

Men kan någon här tillexempel gå i god för någon av återförsäljarna som har rätt fläkt, så kan jag lätt testa igen.

Om du köper från någon av de europeiska Amazon-butikerna gäller EU:s konsumentköplagar om de skickar fel saker.
Amazon brukar dessutom vara smidiga att ha att göra med om något blir fel.

Visa signatur

Tar en paus från Swec och har gått in i ett passivt lyssningsläge med enstaka, oregelbundna besök här.
Ha det gôtt allihop!

Permalänk
Medlem
Skrivet av LANberg:

Om du köper från någon av de europeiska Amazon-butikerna gäller EU:s konsumentköplagar om de skickar fel saker.
Amazon brukar dessutom vara smidiga att ha att göra med om något blir fel.

Okej 👍🙂
Då får jag rota lite mer på Amazon och se vad jag kan hitta.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Hittade dessa på Amazon Men de ser ut att vara fel vad jag kan se på bild.

Men jag hittade även denna från Bärbar-Dator-fläktar.se Den ser enligt bild ut att vara helt identisk med var de lilla skruvhålet på "pinnen" sitter och var plasten på väggarna går ner.
Jag har skickat ett mail till de för att se va de svarar.
Vist denna är ju nästan 500kr mer, men kan vara lätt värt det med både garanti, "svensk" support och våra köpskydd då denna sidan utger ju sig att vara svensk/nordisk. I alla fall om de kan svara på min fråga.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Mega-Dark:

Bra ide 🙂

Vad tror ni skulle det gå?
<Uppladdad bildlänk>

Orginal
<Uppladdad bildlänk>

Ny
<Uppladdad bildlänk>

Tyvärr så ser jag inga skruvar. De ser ut som om de är intryck i plast med värme.
Och den andra etiketten gömmer inget häller.
<Uppladdad bildlänk>
Har kollat i hålen och snurrat, ser inga skruvar. 🤔🫤😕

som du skriver den sitter monterad med 5 "plastnitar" du kan ju dock borra/slipa bort toppen på dem och sen montera den på orginalhuset med en liten klick superlim på resterna av "nitarna" så de hålls på plats.

dock ser ju huset på det nya fläkthuset ut att passa om du gör hålet för styrpinnen som är på fel ställe lite ovalt.

att den sitter "för högt" tror jag bara är fråga om att den är lite nedböjd på orginalet och borde inte va ett problem att tvinga ner med skruven.

potentiellt värm den lite snabbt med en tändare så den blir lite halvmjuk och böj ner den lite.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mega-Dark:

Hittade dessa på Amazon Men de ser ut att vara fel vad jag kan se på bild.

Men jag hittade även denna från Bärbar-Dator-fläktar.se Den ser enligt bild ut att vara helt identisk med var de lilla skruvhålet på "pinnen" sitter och var plasten på väggarna går ner.
Jag har skickat ett mail till de för att se va de svarar.
Vist denna är ju nästan 500kr mer, men kan vara lätt värt det med både garanti, "svensk" support och våra köpskydd då denna sidan utger ju sig att vara svensk/nordisk. I alla fall om de kan svara på min fråga.

www.barbar-dator-flaktar.se är bara en svensk butiksfront för ett kinesiskt företag. Om du tittar under Kundservice > Kontakta på webbsidan ser du att både deras telefonnummer och adress är kinesiska. Företaget har dessutom liknande butiksfronter för andra länder.
Du borde kunna hitta liknande fläktar till lägre priser på andra håll. Men du måste kanske chansa en ett eller par gånger till innan du hittar rätt …
Tänk även på att bilderna på säljsidor kan vara generiska – säljaren har kanske inte alltid tillgång till en exakt, aktuell bild. Det skadar kanske därför inte att skicka en fråga om detta för att vara på säkra sidan.
Om du har pengarna men inte tiden är det kanske värt att satsa på en dyrare lösning. Om du har tiden men inte pengarna är det kanske värt att jaga lite till. Det är ett beslut du själv måste ta.

Visa signatur

Tar en paus från Swec och har gått in i ett passivt lyssningsläge med enstaka, oregelbundna besök här.
Ha det gôtt allihop!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

som du skriver den sitter monterad med 5 "plastnitar" du kan ju dock borra/slipa bort toppen på dem och sen montera den på orginalhuset med en liten klick superlim på resterna av "nitarna" så de hålls på plats.

Det kan kanske funka om du har tiden och orken. Om det bara är plast går det kanske till och med att trycka loss ”nitarna”. Men håll i så fall inte emot på eller dra i någon av fläktens rörliga delar eftersom den antagligen är lätt att trycka sönder. Håll emot på eller dra i någon av ytorna runt om fläktens rörliga delar.
Tänk också på att vissa plaster är ”feta” och därför kan vara svåra att limma. Gör alltid rent ytorna som ska limmas ordentligt med isopropanol eller liknande innan du limmar. Ibland krävs dessutom särskilda plastlimmer.

Visa signatur

Ha det gôtt allihop!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

dock ser ju huset på det nya fläkthuset ut att passa om du gör hålet för styrpinnen som är på fel ställe lite ovalt.

att den sitter "för högt" tror jag bara är fråga om att den är lite nedböjd på orginalet och borde inte va ett problem att tvinga ner med skruven.

potentiellt värm den lite snabbt med en tändare så den blir lite halvmjuk och böj ner den lite.

Skrivet av LANberg:

Det kan kanske funka om du har tiden och orken. Om det bara är plast går det kanske till och med att trycka loss ”nitarna”. Men håll i så fall inte emot på eller dra i någon av fläktens rörliga delar eftersom den antagligen är lätt att trycka sönder. Håll emot på eller dra i någon av ytorna runt om fläktens rörliga delar.
Tänk också på att vissa plaster är ”feta” och därför kan vara svåra att limma. Gör alltid rent ytorna som ska limmas ordentligt med isopropanol eller liknande innan du limmar. Ibland krävs dessutom särskilda plastlimmer.

Att flytta fläkten är nog lite över vad jag känner mig kapabelt till att göra och har grejer för. Hade det varit enkla skruvar så hade jag säkert fixsat det. Men värme svetsad plast och att borra känner jag inte för i nuläget direkt.
Men tack för tipset i alla fall.

Att modifiera den nya fläkte skulle jag nog kunna klara av. vad jag kan se så är det som du säger att göra ett hål lite mer ovalt och borra upp ett litet litet skruvhål. Sedan också kapa lite på en plast pigg som sticker upp. Det är nog bara den som gör att fläkten inte går ner.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av LANberg:

www.barbar-dator-flaktar.se är bara en svensk butiksfront för ett kinesiskt företag. Om du tittar under Kundservice > Kontakta på webbsidan ser du att både deras telefonnummer och adress är kinesiska. Företaget har dessutom liknande butiksfronter för andra länder.
Du borde kunna hitta liknande fläktar till lägre priser på andra håll. Men du måste kanske chansa en ett eller par gånger till innan du hittar rätt …
Tänk även på att bilderna på säljsidor kan vara generiska – säljaren har kanske inte alltid tillgång till en exakt, aktuell bild. Det skadar kanske därför inte att skicka en fråga om detta för att vara på säkra sidan.
Om du har pengarna men inte tiden är det kanske värt att satsa på en dyrare lösning. Om du har tiden men inte pengarna är det kanske värt att jaga lite till. Det är ett beslut du själv måste ta.

Ja jo jag såg det också att de är ett china företag. Men det känns ändå mer säkert typ då de faktiskt har ansträngt sig lite.
Jag vet att man inte bara kan gå på bilderna, men det finns inte mycket annan information att gå på häller tyvärr. Modellnamet stämmer och både V och A stämmer med det dom har skrivit. Det ända jag är osäker på är vad "82n6" är? Men får se vad de svarar.
Fast allt stämde ju även på den från Aliexpres enligt va de skrev och bild med så.
Fast skulle det bli fel från barbar-dator-flaktar.se så käns det som om jag i alla fall har lite bättre skydd än hos Aliexpres i alla fall. De jag hittade på Amazon var/är inte mycket billigare häller än detta.

Den fläkten jag fick innan tror jag egentligen kan vara till en Lenovo 5 Pro kanske efter nu en del sökande och kollandes på bilder. Men det är ändå typ omöjligt att säga.
Det är just det pengarna har jag (hade bara hoppats på lite billigare, men framför allt billigare än 2500 som Lenovo vill ha, men jag kan absolut tänka mig att betala det med även om det svider... ) och tiden har jag väll inte riktigt längre och lusten/orken att krångla börjar att sina något, för av n. Detta är min huvud dator och just nu använder jag min mycket äldre win7 HP laptop som backup. Men den är inte den roligaste, säkraste eller snabbaste datorn längre direkt.

Så jag vet inte. Jag väntar in deras svarsmail och ser och så kan det nog bli en beställning där ifrån ändå. Och funkar inte det så får det nog bli Lenovo.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Har nu lagt en beställning hos barbar-dator-flaktar.se , så får se när den dyker upp.
Kände ändå att supporten jag fick var bra och så.
Nackdelen var att de ändast körde PayPal... men det gick att betala som gäst med.

En grej jag nu upptäckte precis efter köpet (och som jag har okså påpekat till supporten nu efter) är att även de har den felaktiga fläkten. Så jag hoppas att de tar rätt för de heter samma nämligen när man söker på numret som står på fläkten...

https://www.barbar-dator-flaktar.se/search.php?query=DFSAL12E...

Så det är nog därför de första gjorde fel. Men har faktiskt fått tillbaka pengarna från Aliexpress för den fläkten.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Den andra fläkten kom idag och den passar! Den är identisk på alla punkter, till och med klisterlappen med Lenovo loggan på. 😊

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Den andra fläkten kom idag och den passar! Den är identisk på alla punkter, till och med klisterlappen med Lenovo loggan på. 😊

I skrivande stund så har jag inte haft tid att montera ihop det så kan inte svara på om den funkar, men skulle inte kunna se varför den inte skulle det.
Blir kanske på tisdag som jag får tid och ro att sätta ihop det igen

Som ett litet plus, så fick jag faktiskt med lite verktyg och kylpasta också med fläkten. 😅😄

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Har nu börjat med att montera ihop datorn nu igen
Har börjat med att ta bort kylpastan.

Jag har inte köpt nya "kylkuddar" hört att man borde byta de med, men också att det inte behövs. Har kollat nuvarande och de är rena och fortfarande mjuka och fina.

Utom en! Den mörkrosa på denna bilden

Den är hård och känns torr, så funderar på om det är en "kylkudde" eller om det är någon form att kylpasta 🤔. Och om det skulle gå att ersätta med kylpasta om det behövs? För jag har inga "kuddar" (och inga butiker i närheten som säljer det) och skulle gärna vilja få ihop datorn idag.

Den sitter över dessa. De som matar CPU:n med ström troligen.

Edit:
Kan ju beställa och byta de en annan dag.
Men hur vet man då vliken tjocklek man ska ha? 🤔

Edit 2:
Detta fick jag med fläkten om det intresserar någon

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag satte ihop den

Tyvärr så glömde jag ta en bild på efter jag la på ny kylpasta och innan jag skruva fast kylaren 🫤 så nu fick ni inte se den perfekta mängden pasta som jag la på 🫣 😊 men men.

Fläkten fungerar 👍😊 och det var inga större problem att sätta ihop allt igen häller.

Lenovo har varit duktiga och skrivit siffror på de skruvarna som håller kylaren. Så jag bara skruvade ner skruvarna i den årdningen.

Nu tänker jag nog sätta datorn på laddning och låta den köra någon längre youtube och se, innan jag börjar med något spel.

Angående den mörkrosa grejen i förra inlägget. Så vet jag fortfarande inte exakt vad det är. Men tror inte att det är en kylkudde 🤔. När jag kollar på kylaren på Lenovos hemsida så ser det inte ut som det. Och detta sitter och ser ut nästan likt cement typ 🤔.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Datorn kör just nu uppdatering.

Och CPU ligger runt 70 till 76°C . Och det värkar rätt normalt när man kollar på nätet för temperatur under spel på den här CPU:n.
70 till 90 arbetas temp, 90 till 100 bör kollas upp, och 105 är max.

Jag har inte haft möjlighet att kolla när den inte gör något än, då uppdateringarna kom direkt.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mega-Dark:

Angående den mörkrosa grejen i förra inlägget. Så vet jag fortfarande inte exakt vad det är. Men tror inte att det är en kylkudde 🤔. När jag kollar på kylaren på Lenovos hemsida så ser det inte ut som det. Och detta sitter och ser ut nästan likt cement typ 🤔.

Har du kollat i den servicehandbok jag vill minnas att jag länkade till tidigare i tråden?

Visa signatur

Ha det gôtt allihop!

Permalänk
Medlem
Skrivet av LANberg:

Har du kollat i den servicehandbok jag vill minnas att jag länkade till tidigare i tråden?

Ja jag har gjort det (och den har värkligen varit till stor hjälp så tack så mycket) men där står det tyvärr inget om det vad jag hittar.
Troligen för att det och allt annat kommer redan färdigt applicerat på kylaren från fabrik. Så serviceteknikern behöver ju bara montera på den, och då inte tänka på vad som är på.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Vid inget arbete så liger temperaturen mellan 43 och 47°C värkar det som.

Så skulle nog nästan kunna säga att det blev en lyckad operation

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mega-Dark:

Troligen för att det och allt annat kommer redan färdigt applicerat på kylaren från fabrik. Så serviceteknikern behöver ju bara montera på den, och då inte tänka på vad som är på.

Skrivet av Mega-Dark:

Vid inget arbete så liger temperaturen mellan 43 och 47°C värkar det som.

Så skulle nog nästan kunna säga att det blev en lyckad operation

Det finns en gammal grundregel som är värd att ha i bakhuvudet: ”Do not fix what is not broken”.
Om allt funkar som det ska och du har sjysta temperaturer i datorn så låt bara bli att göra något mer.
Du får då både tid över till roligare saker och sparar pengar för onödiga utgifter!

Roligt att allt verkar funka och bra jobbat!

Visa signatur

Ha det gôtt allihop!

Permalänk
Medlem
Skrivet av LANberg:

Det finns en gammal grundregel som är värd att ha i bakhuvudet: ”Do not fix what is not broken”.
Om allt funkar som det ska och du har sjysta temperaturer i datorn så låt bara bli att göra något mer.
Du får då både tid över till roligare saker och sparar pengar för onödiga utgifter!

Roligt att allt verkar funka och bra jobbat!

Ja 🙂
Tack så mycket 😄👍

Visa signatur