Netflix jämförelse mellan 27" datorskärm och 75" TV

Permalänk
Avstängd

Netflix jämförelse mellan 27" datorskärm och 75" TV

Jag har fått lite problem med att välja film på Netflix på TVn. Det funkade bra till för en månad sen och nu har Netflix ett för mig nytt knasigt GUI som gör att fyra bilder fyller upp hela 75" skärmen, inget annat får plats på skärmen.

På min 27" datorskärm ser det fortfarande bra ut där man ser sex filmer och upp till fyra rader på en skärm.

Är det någon annan som har samma "problem" och vet någon lösning? Netflix support kunde inte hjälpa. En snabb Google-sökning ger att andra också har samma problem i kombo med en Sony TV.

Så nu måste jag först kolla runt på filmer på datorskärmen och sen söka fram filmen jag vill se på TVn. Jag kan inte längre "slö-browsa" efter något på Netflix. Ett lyxproblem är det men ändå irriterande. Ingen av de andra streamingtjänsterna visar så knasigt som Netflix gör så det verkar vara något med Netflix app i kombo med min Sony TV.

Netflix på en 75" skärm (en stor bild och tre mindre men det är endast en rad som får plats på skärmen)

Netflix på en 27" skärm (3-4 rader med sex filmer per rad)

Permalänk
Medlem

Du får nog leva med det eller använda nån annan tjänst. Netflix kommer inte bry sig om vad enskilda användare tycker, de kommer fortsatt förlita sig på sina fokusgrupper och A/B-testning.

Permalänk
Medlem

Det har väl inte med skärmens storlek att göra. Du jämför Netflix TV app på Sony tv med Netflix via dator (oklart om du kör app eller i webbläsare).

Det är väl helt enkelt så Netflix har valt att ha GUI:t i deras tv-app (iaf den version som du kör på just din tv).

Lösningen är väl att spela upp Netflix från en annan källa till TV:n, t.ex. från dator, mediaspelare osv.

Visa signatur

Fractal Define 7 | Seasonic Prime Titanium 850W | ROG STRIX B550-E GAMING | AMD Ryzen 7 5800X3D | Thermalright TRUE copper w. 2x Noctua NF-A12x25 | 32GB TridentZ RGB 3600C16 | Asus GeForce RTX 4090 TUF Gaming OC | Samsung 980 Pro 1Tb | Samsung 970 EVO 1Tb | 2x Samsung 850 EVO 1Tb @ RAID1 | Samsung 870QVO 4Tb | Acer Predator X34

Permalänk
Medlem

Det är ju bara hur Netflix TV-appen är utvecklad, inget konstigt i sig mer än värdelös UI-design

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB
LG C2 42" 4K@120Hz AOC Q27G2U 1440P@144Hz

Permalänk
Medlem

Testa kolla i inställningar på en datorn.
De hade en funktion gömd tidigare i någon meny där man kunde stänga av deras testfunktioner.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GinTonic:

Jag har fått lite problem med att välja film på Netflix på TVn. Det funkade bra till för en månad sen och nu har Netflix ett för mig nytt knasigt GUI som gör att fyra bilder fyller upp hela 75" skärmen, inget annat får plats på skärmen.

På min 27" datorskärm ser det fortfarande bra ut där man ser sex filmer och upp till fyra rader på en skärm.

Är det någon annan som har samma "problem" och vet någon lösning? Netflix support kunde inte hjälpa. En snabb Google-sökning ger att andra också har samma problem i kombo med en Sony TV.

Så nu måste jag först kolla runt på filmer på datorskärmen och sen söka fram filmen jag vill se på TVn. Jag kan inte längre "slö-browsa" efter något på Netflix. Ett lyxproblem är det men ändå irriterande. Ingen av de andra streamingtjänsterna visar så knasigt som Netflix gör så det verkar vara något med Netflix app i kombo med min Sony TV.

Netflix på en 75" skärm (en stor bild och tre mindre men det är endast en rad som får plats på skärmen)
<Uppladdad bildlänk>

Netflix på en 27" skärm (3-4 rader med sex filmer per rad)
<Uppladdad bildlänk>

Då min 4K Google TV Streamer (kör Netflix Premium) ser Netflix likadant ut (bild 1) på min Panasonic OLED TX - 55LZ1000E.
Som sagt Netflix app Android skit.

Kör även Netflix appen (tvOS) på min 4K Apple TV ser Netflix likadant ut som på bild 2 på samma TV.

Går ju inte att jämföra då det är olika system på apparna.
Sony har väl Android Google TV på sina TV:ar.

Visa signatur

Marantz Cinema 50.

Permalänk
Avstängd

På datorskärmen kör jag via browser, via TVn har jag slutat köra Netflix appen. Det stör mig något otroligt att få en 50" bild körd upp i nyllet och sen ska jag tycka det är ok med tre val vid sidan om. Fckit...då skiter jag i att "slö-browsa" mitt tittande hos Netflix. Jag söker bara ut det jag hittar via datorbrowsern...jag bläddrar numera aldrig runt med fjärren på TVn på Netflix. Only a fool do it now...

Har under många år gillat Netflix upplägg men jag börjar väl bli för gammal för att digga att Netflix vill promota en film/serie som fyller ut 75" av skärmen på 1,5 m avstånd.

Det enda man kan göra är att gå vidare att titta på andra tjänster. Tyvärr måste fler familjemedlemmar övertygas innan jag kan säga upp Ntflix som vi har har haft i drygt 10 år men det kommer...shit floats

Vi har ju kvar alla andra streamingtjänster så det är bara Feed Phil jag kommer sakna...det är ju inte direkt några nya filmer som Netflix visar utöver deras egna produktioner.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GinTonic:

På datorskärmen kör jag via browser, via TVn har jag slutat köra Netflix appen. Det stör mig något otroligt att få en 50" bild körd upp i nyllet och sen ska jag tycka det är ok med tre val vid sidan om. Fckit...då skiter jag i att "slö-browsa" mitt tittande hos Netflix. Jag söker bara ut det jag hittar via datorbrowsern...jag bläddrar numera aldrig runt med fjärren på TVn på Netflix. Only a fool do it now...

Har under många år gillat Netflix upplägg men jag börjar väl bli för gammal för att digga att Netflix vill promota en film/serie som fyller ut 75" av skärmen på 1,5 m avstånd.

Det enda man kan göra är att gå vidare att titta på andra tjänster. Tyvärr måste fler familjemedlemmar övertygas innan jag kan säga upp Ntflix som vi har har haft i drygt 10 år men det kommer...shit floats

Vi har ju kvar alla andra streamingtjänster så det är bara Feed Phil jag kommer sakna...det är ju inte direkt några nya filmer som Netflix visar utöver deras egna produktioner.

Annars kan du byta till annan TV med annat OS (och version av Netflix app), men då rekommenderar jag fortsatt hellre att man skaffar en dedikerad mediaspelare som man kopplar in i TV:n istället.

Som sagt så kan det vara just Android versionen av Netflix app som har det utseendet, och det finns inget som säger att det förblir så på det ena eller det andra OS:et.

Men för att illustrera att det skiljer sig från olika OS på olika TV:

Såhär ser Netflix ut på en LG OLED C9 i skrivande stund;

Visa signatur

Fractal Define 7 | Seasonic Prime Titanium 850W | ROG STRIX B550-E GAMING | AMD Ryzen 7 5800X3D | Thermalright TRUE copper w. 2x Noctua NF-A12x25 | 32GB TridentZ RGB 3600C16 | Asus GeForce RTX 4090 TUF Gaming OC | Samsung 980 Pro 1Tb | Samsung 970 EVO 1Tb | 2x Samsung 850 EVO 1Tb @ RAID1 | Samsung 870QVO 4Tb | Acer Predator X34

Permalänk
Avstängd
Skrivet av seville57:

Då min 4K Google TV Streamer (kör Netflix Premium) ser Netflix likadant ut (bild 1) på min Panasonic OLED TX - 55LZ1000E.
Som sagt Netflix app Android skit.

Kör även Netflix appen (tvOS) på min 4K Apple TV ser Netflix likadant ut som på bild 2 på samma TV.

Går ju inte att jämföra då det är olika system på apparna.
Sony har väl Android Google TV på sina TV:ar.

Tack, precis så är det. Vi har en 4K Apple TV i sovrummet och där ser det ut som på 27" skärmen så jag gissar på att det är samarbetet mellan Netflix och android som havererat. Sony kör med Google android så där verkar problemet ligga.

Inget att göra tydligen än att undvika som pesten via TVns interface. Lite fånigt att söka fram filmer/serier via mobilen för att titta på för att appen på TVn suger.

Vi har samma problem med Telia appen på Sony TVn. Enda appen som "låser" sig varje morgon så man måste välja huvudmenyn och sen klicka tillbaka på kanalerna för att kunna välja en kanal att titta på. Perfekt morgonmotion för fingrarna på fjärren. Gör man ingenting så står det bara och snurrar i timmar. Lite buggig programmering av Telia? Ingen annan kanal buggar ur på samma sätt.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av shugge:

Annars kan du byta till annan TV med annat OS (och version av Netflix app), men då rekommenderar jag fortsatt hellre att man skaffar en dedikerad mediaspelare som man kopplar in i TV:n istället.

Som sagt så kan det vara just Android versionen av Netflix app som har det utseendet, och det finns inget som säger att det förblir så på det ena eller det andra OS:et.

Men för att illustrera att det skiljer sig från olika OS på olika TV:

Såhär ser Netflix ut på en LG OLED C9 i skrivande stund;<Uppladdad bildlänk>

Skulle helt klart acceptera om Netflix såg likadant ut på min TV som på din. Helt klart ok.