Elbilar - Tråden för intresserade

Permalänk
Datavetare
Skrivet av MP-Jan:

Argumentet faller redan vid att batteriet i en mobil används väldigt olika jämfört med batteriet i en elbil, av respektive grupp av brukare, generellt.

https://alltomelbil.se/sattet-konsumenter-kor-sin-elbil-forla...

Studien man hänvisar till:
https://www.nature.com/articles/s41560-024-01675-8#Sec5

Alltså degraderas inte batteriet i en elbil till förbannelse under en 5-årsperiod. Bilen lär skrotas innan batteriet är uttjänt. Tvärtom gäller för mobilen, där man kan argumentera att batteriet kan bytas en gång innan mobilen kan skrotas.

Visst är livslängden i kalendertid olika. Men det är samma processer och det är snarlikt antal fulla cykler. Sättet man använder en mobil gör att man tuggar igenom cyklerna långt snabbare.

Och är väl bekant med den studien och 15 år för NMC utgår från att det som sägs där stämmer. Tiderna som nämns lite längre tillbaka var klart kortare.

Sen är inte batteriet "helt dött" efter den tiden, men litium-batterier tappar inte sin kapacitet linjärt och 80 % nivån är inte heller tagen ur luften. Efter den nivå tenderar kapacitetsförlusten accelerera, vilket gör det till en lämplig EOL nivå.

Men visst är "batteriet dött inom 5 år" bull. Kommer självklart finnas avvikande fall och väldigt trist om man själv råkar ut för det, men det gäller ju oavsett drivlina. Kommer finnas avvikande fall i positiv riktning också!

I det allmänna fallet lär man inte heller med EV behöva bry sig om drivlinan. När bilen börjar få ålderkrämpor kommer det för de flesta handla om andra saker, rost, hjulupphängningar. Med 15-20 år på nacken brukar man också börja se en del "spännande" problem med elektronik, om något skulle jag säga det är nog primära riskfaktor. Men egentligen inte EV-specifikt då alla moderna bilar har väldigt mycket mer elektronik idag än för något decennium sedan.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av cracko:

Verkar inte gälla version med awd, antar att de sänkte på den bakhjulsdrivna för att den sålde dåligt?

Låter rimligt en ID.7 GTX var ju billigare en ID.7 Pro med samma utrustning förut.

Visa signatur

AMD® RYZEN™ 7 9800X3D
Red Devil Ultimate RX 6900 XT 16GB
MSI B650 Gaming Plus WIFI
Crucial Pro OC 32GB DDR5 6400 MHZ
Mobil: Google Pixel 9 PRO

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nioreh83:

Finns ju rätt intressanta eftermarknadsgrejer man kan sätta in själv. Typ sådana här (finns olika)
https://www.youtube.com/watch?v=A-ZkN2K2MLE

Dessa har också lite andra roliga grejer som saknas i Tesla, typ carplay/android auto, och sånt.

Vet inte om dessa är nåt att ha, men jag tycker de verkar ganska vettiga om man verkligen vill ha ett kluster bakom ratten som S/X

Problemet med dessa är att du fortfarande inte kan stänga av förar infon från mitt skärmen känns ju ganska meningslöst att se hastighet och sådant på 2 ställen.

Det är det jag stör mig mest på med Model 3 och Y att förarinfo tar upp så mycket plats av mitt skärmen inte att den saknar ett instrumentkluster det vänjer man sig ganska fort med.

Visa signatur

AMD® RYZEN™ 7 9800X3D
Red Devil Ultimate RX 6900 XT 16GB
MSI B650 Gaming Plus WIFI
Crucial Pro OC 32GB DDR5 6400 MHZ
Mobil: Google Pixel 9 PRO

Permalänk
Medlem

BRYSSEL Tiotusentals bilar, de flesta kinesiska, står parkerade i långa rader intill hamnarna i Zeebrugge och Antwerpen. De står där i väntan på att bli sålda på den europeiska marknaden. Den kinesiska överproduktionen av elbilar och en svagare efterfrågan än förväntat i Peking har gjort att fordonen blir kvar i hamnområdet när de lastats av. Ingen kommer och hämtar dem.
https://www.svd.se/a/EyVovA/har-fastnar-kinesiska-elbilar-har...

Kom ihåg detta när det sägs att att kina inte subventionerar elbilstillverkning.
Inget normalt vinstdrivande företag producerar hundratusentals bilar som bara står och dräller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bozzeta:

BRYSSEL Tiotusentals bilar, de flesta kinesiska, står parkerade i långa rader intill hamnarna i Zeebrugge och Antwerpen. De står där i väntan på att bli sålda på den europeiska marknaden. Den kinesiska överproduktionen av elbilar och en svagare efterfrågan än förväntat i Peking har gjort att fordonen blir kvar i hamnområdet när de lastats av. Ingen kommer och hämtar dem.
https://www.svd.se/a/EyVovA/har-fastnar-kinesiska-elbilar-har...

Kom ihåg detta när det sägs att att kina inte subventionerar elbilstillverkning.
Inget normalt vinstdrivande företag producerar hundratusentals bilar som bara står och dräller.

Nu säger jag inget om att Kina subventionerar elbilar eller inte.

Men enligt artikeln du länkar så beror det på de Amerikanska tullarna på kinesiska elbilar. De bilar som var menade för den Amerikanska marknaden skeppas helt enkelt till Europa istället och de använder hamnarna som billiga "pakreringsplatser".
Vilket även Europeiska biltillverkare gör för deras överprodukion av bilar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kesse2:

Nu säger jag inget om att Kina subventionerar elbilar eller inte.

Men enligt artikeln du länkar så beror det på de Amerikanska tullarna på kinesiska elbilar. De bilar som var menade för den Amerikanska marknaden skeppas helt enkelt till Europa istället och de använder hamnarna som billiga "pakreringsplatser".
Vilket även Europeiska biltillverkare gör för deras överprodukion av bilar.

VW har typ som mest 80 dagar lagertid.
Men de kinesiska bilarna har ju inga köpare, de har ju knappt försäljning på plats.

Permalänk
Medlem

Det är väl likadant med Tesla?

Permalänk
Medlem

Alla stater borde subventionera produktion av elbilar.

Främjar framsteg och en renare planet.

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | ASUS Z170-A | i7 6700K @ 4.6 GHz med CM Hyper 212 Evo
ASUS GTX 1070 Ti Cerberus Advanced | Corsair LPX Black 3000 Mhz 16 GB CL 14
Samsung m2 970 Evo 1 TB | EVGA Supernova G2 750W | Huawei Mate 20 X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dizzö:

De borde också främja utbyggnad av laddstolpar för oavsett hur billiga och bra elbilar blir kommer ingen våga köpa en om inte det finns gott om laddstolpar som dessutom är billiga att använda. Tesla insåg detta för längesen, att det inte kan finnas en elbilsmarknad utan infrastruktursatsningar. Elbilar kan inte vara reserverade till villaägare. Den majoritet av människor som bor i lägenheter måste också kunna äga elbil utan att bli ruinerade av allmänna laddstolpar. Regeringen gjorde nyligen en patetisk satsning på elbilsköp i små orter, men där borde man istället satsat på att bygga ut laddstolpar i storstäder för det är där utsläppen behöver minskas allra mest. Tror regeringen mest ville blidka sina väljare på landsbygden utan att tänka ett extra steg var elbilen har mest nytta - stadskörning där tung trafik dominerar. Bränslebilar är inte helt dumma i landsbygden där raka sträckor i högre hastigheter dominerar. Det är inte där den primära satsningen bör ske i nuläget.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dizzö:

Om renare planet är målet finns det långt mer effektiva sätt.
Bara i 2024 byggde Kina nya kolkraftverk som kommer släppa ut mer än 500 miljoner ton CO2 årligen.
Det motsvarar i runda slängar 300 miljoner nya fossilbilar på vägarna, det är 6 gånger fler bilar än vad som säljs i hela världen varje år.

När det gäller persontransport här i västvärlden tror jag mer på att göra hållbart resande enklare och smidigare - med autonoma taxibilar, höghastighetståg etc. istället för att varje person med körkort ska ha en elbil.
Elbil är en statusmarkör i första hand och miljöräddare i andra hand.

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem
Skrivet av glemmy:

Bara i 2024 byggde Kina nya kolkraftverk som kommer släppa ut mer än 500 miljoner ton CO2 årligen.
Det motsvarar i runda slängar 300 miljoner nya fossilbilar på vägarna, det är 6 gånger fler bilar än vad som säljs i hela världen varje år.

När det gäller persontransport här i västvärlden tror jag mer på att göra hållbart resande enklare och smidigare - med autonoma taxibilar, höghastighetståg etc. istället för att varje person med körkort ska ha en elbil.

Vems behov av (el)bil skulle påverkas av höghastighetståg mellan ett par av storstäderna, men en kapacitet begränsad till ett par tusen passagerare om dagen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ajn:

Vems behov av (el)bil skulle påverkas av höghastighetståg mellan ett par av storstäderna, men en kapacitet begränsad till ett par tusen passagerare om dagen?

Antagligen få? Men det var inte poängen eftersom jag också skrev autonoma taxibilar. Höghastighetståg kan ersätta flyg i första hand.

Visa signatur

Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av glemmy:

Antagligen få? Men det var inte poängen eftersom jag också skrev autonoma taxibilar. Höghastighetståg kan ersätta flyg i första hand.

Lite onödigt att ta med det då.. Efterssom det verkar finnas folk som tror att det av någon anledning skulle lösa något, så känns onödigt att spä på de missförstånden om du själv vet bättre

Autonoma fordon är däremot intressant, och även en stor anledning till att jag är väldigt skeptisk till decennier långa infrastruktur projekt för persontrafik. Det är inte så många som har Stockholm/Göteborg/ Malmö C som destination, och att då istället kunna åka punkt till punkt i sitt autonoma fordon medans man jobbar/sover i baksätet lär göra höghastighetståg omoderna innan de ens börjat köra.

Vill man göra något positivt för miljön och minska biltrafiken är det de lokala tågnäten och pendlingstågen man ska investera i.

Permalänk
Medlem
Skrivet av blitzsnake:

De borde också främja utbyggnad av laddstolpar för oavsett hur billiga och bra elbilar blir kommer ingen våga köpa en om inte det finns gott om laddstolpar som dessutom är billiga att använda. Tesla insåg detta för längesen, att det inte kan finnas en elbilsmarknad utan infrastruktursatsningar. Elbilar kan inte vara reserverade till villaägare. Den majoritet av människor som bor i lägenheter måste också kunna äga elbil utan att bli ruinerade av allmänna laddstolpar. Regeringen gjorde nyligen en patetisk satsning på elbilsköp i små orter, men där borde man istället satsat på att bygga ut laddstolpar i storstäder för det är där utsläppen behöver minskas allra mest. Tror regeringen mest ville blidka sina väljare på landsbygden utan att tänka ett extra steg var elbilen har mest nytta - stadskörning där tung trafik dominerar. Bränslebilar är inte helt dumma i landsbygden där raka sträckor i högre hastigheter dominerar. Det är inte där den primära satsningen bör ske i nuläget.

Håller med om att våran regering är ett skämt när det gäller satsningen på elbilar och laddinfrastruktur. Får hoppas att nästa regering rör om i grytan där.

Skrivet av glemmy:

Stämmer inte att elbil är en statusmarkör. Tvärtom finns det många bra köp att göra av begagnade elbilar.

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | ASUS Z170-A | i7 6700K @ 4.6 GHz med CM Hyper 212 Evo
ASUS GTX 1070 Ti Cerberus Advanced | Corsair LPX Black 3000 Mhz 16 GB CL 14
Samsung m2 970 Evo 1 TB | EVGA Supernova G2 750W | Huawei Mate 20 X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dizzö:

Stämmer inte att elbil är en statusmarkör. Tvärtom finns det många bra köp att göra av begagnade elbilar.

Det bekräftar snarare att det är statusmarkörer, då det är vanligt att statusbilar faller i värde snabbare och att det då uppstår bra köp på begagnatmarknaden. Det är inte unikt för elbilar, fossildrivna statusbilar har historiskt alltid fallit snabbare. Självklart finns det enkla, billigare elbilar som inte är statusmarkörer, men jag pratar generellt hur det ser ut i Sverige, vilka bilar som säljs och vem som köper dem.

Infostat har undersökt detta nyligen:

Citat:

Resultat ur Infostats nationella enkätundersökning om bilmarknaden Mobilitetsundersökningen (2024) visar att sju av tio svenskar är inte beredda att betala mer än 400 000 kronor för en ny bil. Undersökningen visar också att pris är den enskilt viktigaste faktorn när man köper bil (24 procent) och att över hälften (51 procent) köper sin bil kontant, med sparade pengar.

Om sju av tio svenskar inte är villiga att betala mer än 400 000 kr för sin nya bil, vad betyder det för elektrifieringen av fordonsflottan?

Inom gruppen elbilar finns det både dyrare och billigare modeller. Data över bilpriser (SCB) visar att under 2024 var medianpriset för en ny elbil 632 500 kronor. Totalt inkluderades 947 elbilsmodeller i beräkningen från alla kända märken
[...]
Elektrifieringen som budget- och klassfråga
Givet de stora prisskillnaderna mellan bensin- och elbilar är det också en marknad som är på väg att delas i två grupper: de som kan och de som inte kan köpa elbil. Infostats Mobilitetsundersökning innehåller en omfattande kartläggning om vilka som köper vad för typ av bil — inklusive märke, prisklass och drivmedel — och vad som är viktigast vid köp av ny bil.

Resultaten visar att den typiske elbilskunden är en tjänsteman i storstadsområde, sammanboende med barn i villa i ett hushåll med god till mycket god ekonomi. För bara några år sedan var det samma kundgrupp som ofta köpte en extrautrustad bensin- eller dieselbil.

https://infostat.se/nyheter/analysen-bakom-minskad-elbilsfors...

edit: Det ska tilläggas att det förändras med tiden, i takt med att utbud av elbilar breddas med fler enkla modeller och att elbilars andel på marknaden växer, så avtar den här effekten misstänker jag.

Visa signatur

Det var High noon.

Permalänk
Medlem

Chinese electric vehicle brands Neta and Zeekr inflated sales in recent years to hit aggressive targets, with Neta doing so for more than 60,000 cars, according to documents reviewed by Reuters and interviews with dealers and buyers.
https://www.reuters.com/business/autos-transportation/china-e...

Kineserna fuskar med försäljningssiffrorna. Ett luftslott...

Permalänk

Tog just en elbils resa ner till Frankrike (St. Tropez) med Tesla ett månads med min törstiga Volvo C40 69kWh batteri max räckvidd 27mil i 90km/h.(95-10%)(WLTP 43 mil) Längsta kö tid till Tesla laddare 15 minuter. Antal Tesla stationer som inte fungerade överhuvudtaget (enbart Tesla)1st för andra fast den enligt chargerfinder skulle det. Var ca 20st andra än Tesla bilar där som provade så det var inte bara jag (jag testade 3 stolpar) hade jag haft 10% eller mindre så hade det varit att ringa en bärgare här! Blev att åka bakåt 5 mil och lada för 0.87€ /kW

Visa signatur

I've somehow been WASDing my whole life

www.swecloker.com klick bait och betalda annosner. Om du vill veta något om överklockning dröm vidare till 90-talet

Permalänk

Summa summarum = Mycket bekvämare att ligga i vänster filen och blinka i 230kh med sportbilen än att glida runt i EU med EV
PS, när kom du senast fram till en bensinstation med 14 pumpar och ingen fungerade för du inte hade rätt märke på din bil?

Visa signatur

www.swecloker.com klick bait och betalda annosner. Om du vill veta något om överklockning dröm vidare till 90-talet

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snabbt_o_Hårt:

Tog just en elbils resa ner till Frankrike (St. Tropez) med Tesla ett månads med min törstiga Volvo C40 69kWh batteri max räckvidd 27mil i 90km/h.(95-10%)(WLTP 43 mil) Längsta kö tid till Tesla laddare 15 minuter. Antal Tesla stationer som inte fungerade överhuvudtaget (enbart Tesla)1st för andra fast den enligt chargerfinder skulle det. Var ca 20st andra än Tesla bilar där som provade så det var inte bara jag (jag testade 3 stolpar) hade jag haft 10% eller mindre så hade det varit att ringa en bärgare här! Blev att åka bakåt 5 mil och lada för 0.87€ /kW

Vet ej vad volvo erbjuder men kör med BMW charging nånting, i praktiken ionity plus samt en drös andra kedjor du kan ladda på lite dyrare. Största fördelen är hur välintegrerat det är i bilen. Är nu på väg hem från Kroatien och har hittills klarat mig ifrån det du beskriver. Alltid fått laddstopp längs vägen utan ensiffriga procent-siffror. Ska sägas att Kroatien upplever jag som laddmässigt ett mer ”utmanande” land, resten av vägen ned var helt tankefritt. Vi laddade, fikade/käkade och tuffade på.

Iofs är vår bil, BMW i4, rätt ok vid motorvägsfart ~130 förbrukningsmässigt. Kommer dryga 40 mil, och laddhastigheten är acceptabel. Men jag har svårt att tro att någon fixar 230 genom Tyskland annat än kl 0400 på natten givet mängden trafik, inte minst lastbilar som älskar att köra om varandra…

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snabbt_o_Hårt:

Nyfiken kring vad kostnaden blir för en roadtrip ner i europa elbil vs fossilbil, är det stor skillnad tro?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Urven:

Nyfiken kring vad kostnaden blir för en roadtrip ner i europa elbil vs fossilbil, är det stor skillnad tro?

Avslutade nyss en långresa i Sverige, 390 mil med fullastad bil och takbox. Total laddkostnad blev 2051kr. Laddade i huvudsak på Ionity då jag körde med deras abonnemang vilket gör att man betalar 3,5kr/kWh. Sparade ca 1000kr på att ladda där

Permalänk
Medlem
Skrivet av Urven:

Vi är åkt från Gdansk söderut. Här kostar det ofta över 8 kr/kWh. Finns ju billigare, men det är ganska glest mellan laddställena. Vi prioriterar att stanna vid något som är kul att titta på eller när det passar att äta.

Har en e-niro som laddar med max 72 kW. Hade kanske tänkt annorlunda med en bil som laddar snabbare.

E-niron drar 13 kWh/100 km i stockholmstrafiken där hemma, men i 120-140 km/h drar den 18,5. Har inte orkat/vågat räkna på milkostnaden.

Visa signatur

Min dator: Intel i7 2600K@4.5GHz // 8GB RAM // GTX 780 | Frugans: Intel i7-6700K // 16GB RAM // GTX 1080

Permalänk
Skrivet av Urven:

Blev ca 9kr milen på min resa

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Earthchill:

Vi är åkt från Gdansk söderut. Här kostar det ofta över 8 kr/kWh. Finns ju billigare, men det är ganska glest mellan laddställena. Vi prioriterar att stanna vid något som är kul att titta på eller när det passar att äta.

Har en e-niro som laddar med max 72 kW. Hade kanske tänkt annorlunda med en bil som laddar snabbare.

E-niron drar 13 kWh/100 km i stockholmstrafiken där hemma, men i 120-140 km/h drar den 18,5. Har inte orkat/vågat räkna på milkostnaden.

Fan e niron är ruskigt effektiv ändå. Min ev6 drog ner i 140 kmh nere i Tyskland. Men laddar å andra sidan snabbt så var ändå inga problem.

Permalänk
Medlem

Stämde som det spekulerades om, att det blir 1800kr dragvikt på GTX-modellerna (och andra fyrhjulsdrivna inom koncernen) från modellår 2026.

https://youtu.be/d7__IKoAYvg

Våran kommer bli modellår 2025, och vi valde inte dragkrok öht men det hindrar mig inte från att bli lite ledsen i ögat

Visa signatur

Main: Strix B550-F | R9 5950X | 32GB@3600MHz | ASUS 3080 TUF | KC3000 | RM850 | LG 48CX
Server: Strix B450-I | R7 2700X | 64GB | SF450

Permalänk
Medlem
Skrivet av macmann1:

Stämde som det spekulerades om, att det blir 1800kr dragvikt på GTX-modellerna (och andra inom koncernen) från modellår 2026.

https://youtu.be/d7__IKoAYvg

Våran kommer bli modellår 2025, och vi valde inte dragkrok öht men det hindrar mig inte från att bli lite ledsen i ögat

Min ID.7 (ej GTX) kommer i oktober. Kommer min bil också få mer dragvikt?

Visa signatur

Dator: Mac Mini M4 500gb Display: Dell 34" Alienware AW3423DW
Spelkonsol: Nintendo Switch 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cooling23:

Du måste kolla med återförsäljaren.
Har köpt VW många gånger och de brukar påbörja nytt produktionsår under sommaren, men det är olika datum beroende på modell/fabrik.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cooling23:

Skrivet av Bozzeta:

Du måste kolla med återförsäljaren.
Har köpt VW många gånger och de brukar påbörja nytt produktionsår under sommaren, men det är olika datum beroende på modell/fabrik.

Det är bara GTX som får utökad hos VW, så i det här fallet spelar det ingen roll

Visa signatur

Main: Strix B550-F | R9 5950X | 32GB@3600MHz | ASUS 3080 TUF | KC3000 | RM850 | LG 48CX
Server: Strix B450-I | R7 2700X | 64GB | SF450

Permalänk
Medlem
Skrivet av Urven:

Jag har nu kört till Stockholm fram och tillbaka från Lund. Jag har en ID7. Den drog ca 1,6 kw per mil i snitt på den resan, så jag kommer ca 55 mil på en full laddning. Den laddades hemma för ca 1,25 kr per kw inkl. alla skatter/moms/avgifter till eon. Det är ca 130 mil till Stockholm t/r, så jag behöver ladda totalt två gånger på resan. Det gör jag hos Ionity för 3,5 kr / kwh.

Liten kalkyl, slarvigt uträknat:

Körning ca 45 mil till första laddning.

Då har förbrukat ca 70 kw med el som jag har köpt hemma= 70 * 1,25 = 88 kr

Först el-tankning är ca 55 kw för 190 kr

Andra el-tankning räcker jag tankar 45 kw för att ta mig hela vägen hem = 158 kr

Elbil: 88 + 190 + 158 = 436 kr

Bensinbil som drar 0,7 liter per mil: 15,5 kr litern = 10,85 kr mer mil + 130 mil = 1410 kr

Om jag skulle tanka allt på Ionity hamnar det istället på ca 640 kr i el-kostnad, så kalkylen är helt avhängt på elpris/bensinpris/förbrukning.

Har du otur och kör i motvind och regn i kallt väder, kommer en elbil dra lätt över 2 kw per mil i motorvägsfart. Givetvis blir det extremt stor skillnad om du tankar el för 3,5 kr eller 9 kr per KW

Permalänk
Medlem
Skrivet av pege75:

Jag har nu kört till Stockholm fram och tillbaka från Lund. Jag har en ID7. Den drog ca 1,6 kw per mil i snitt på den resan, så jag kommer ca 55 mil på en full laddning. Den laddades hemma för ca 1,25 kr per kw inkl. alla skatter/moms/avgifter till eon. Det är ca 130 mil till Stockholm t/r, så jag behöver ladda totalt två gånger på resan. Det gör jag hos Ionity för 3,5 kr / kwh.

Liten kalkyl, slarvigt uträknat:

Körning ca 45 mil till första laddning.

Då har förbrukat ca 70 kw med el som jag har köpt hemma= 70 * 1,25 = 88 kr

Först el-tankning är ca 55 kw för 190 kr

Andra el-tankning räcker jag tankar 45 kw för att ta mig hela vägen hem = 158 kr

Elbil: 88 + 190 + 158 = 436 kr

Bensinbil som drar 0,7 liter per mil: 15,5 kr litern = 10,85 kr mer mil + 130 mil = 1410 kr

Om jag skulle tanka allt på Ionity hamnar det istället på ca 640 kr i el-kostnad, så kalkylen är helt avhängt på elpris/bensinpris/förbrukning.

Har du otur och kör i motvind och regn i kallt väder, kommer en elbil dra lätt över 2 kw per mil i motorvägsfart. Givetvis blir det extremt stor skillnad om du tankar el för 3,5 kr eller 9 kr per KW

tack, intressant!
Verkar som det lönar sig i Sverige men blir snabbt dyrt med el utomlands eller kan man ladda för 3,50 i hela europa med Ionity?