Glasögon som skyddar mot blåljus utan styrka, tips

Permalänk
Medlem

Glasögon som skyddar mot blåljus utan styrka, tips

Har fått problem med torra ögon och läkaren rekommenderade mig att testa glasögon som skyddar mot blåljus från skärm. Antar att jag inte är ensam om detta problem.
Sitter mycket framför skärmen både i arbetet och privat. Är det någon på Sweclockers som har erfarenhet av sådana glasögon.
Vad ska man tänka på vid köp och fungerar det verkligen?

Permalänk
Bildexpert 📺

Förmodligen relaterat till andra faktorer, särskilt stress och dålig arbetsmiljö. Därmed inte omöjligt att det hjälper just dig med glasögon. Även om det endast är själva ritualen som hjälper så är den hjälpen bättre än inget. Testa om du känner för det.

Blått ljus utomhus är beroende på väder åtminstone 10–100 ggr starkare än ljuset från även de starkaste av skärmar (plus dokumenterat skadlig ljus, likt UV som en skärm inte skickar ut). Om det vore det blå ljuset från en skärm som ger dig torra ögon torde vistelse utomhus, särskild vid solljus mitt dagen vara mycket värre för dina torra ögon. Är det så?

För att avgöra om det är det blåa ljuset från specifikt din skärm kan du testa med att minska det blåa ljuset. Dels kan du sänka ljusstyrkan vilket minskar allt ljus överlag och ofta finns svaret där, man har för hög ljusstyrka på skärmen och bländar sig men är inte medveten om detta.

På detta har de flesta skärmar filter som minskar blått ljus. Drar man detta till maxläget av mindre blått ljus brukar de faktiskt minska blått ljus (jag har mätt med spektrofotometer) och där kan också testa om det blir bättre för ögonen. Då blir bilden gul och gulgrön av fullt förklarliga skäl vilket kanske inte är så roligt. Fast det är i alla fall ett sätt att se om ifall mindre blått ljus faktiskt blir bättre för ögonen.

Vad gäller glasögon finns det två typer. Dels de de blåfilter som filtrerar nära UV och dessa har ingen större effekt på färger eftersom de filtrerar våglängder precis bortom vad vi ser som färger. Men det ska sägas att dessa blåfilter också filtrerar våglängder som skärmar sällan sänder ut. Här brukar optiker som vill sälja lite extra gärna pusha på den finessen i glasen.

Den andra typen är glasögon som verkligen filtrerar bort synlig blått ljus och som följd är just gula/orange. De ger i grunden samma effekt som att använda skärmens funktion för att minska blått ljus, i alla fall på det fysiska planet.

Permalänk
Medlem

Jag hade problem med att det stack i ögonen när jag kollade på skärmar men det berodde 100% på att jag drack för lite.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 9800X3D | Arctic Liquid Freezer II 420 | Corsair Vengeance 32GB 6000Mhz CL30 | Kingston Fury Renegade 2TB | Kingston KC3000 4TB | ASUS ROG STRIX B650E-F Gaming WIFI | ASUS RTX 5090 TUF Gaming | Corsair HX1200i | Fractal Design Torrent Solid Black | 6x Noctua NF-A14x25 G2 PWM

Permalänk
Medlem

Jag blir torr i ögonen och röd i speciellt ett öga. Undviker jag skärmar ett tag försvinner problemen.
Vet inte om det är det blåa ljuset eller något annat.

Finns gula glasögon som kanske kan hjälpa?

Visa signatur

Ryzen 9800X3D @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.
YT kanal där jag meckar bilar: https://www.youtube.com/@saab900turboT16

Permalänk
Medlem

Jag har använt Gunnars i många herrans år. Jag har nu i och för sig aldrig upplevt några större besvär innan, som torra ögon eller att det blåa ljuset skulle påverka, sömnen t.ex. bara att det känns mer bekvämt och vilsamt för ögonen när jag sitter länge framför skärmen.

Visa signatur

CPU: 9800X3D
Moderkort: MSI Gaming Plus X670E
GPU: Powercolor RX 9070 XT Hellhound

Permalänk
Medlem

Kolla över ljusstyrkan så att den är rätt ställd för din arbetsmiljö och kolla så att du inte har en skärm som flimmrar pga tex PWM styrning av ljusstyrkan.

Flimmer går att kolla om man spelar in skärmen med telefon.

Permalänk
Rekordmedlem

Jag är tveksam att det hjälper men prova gula skyddsglasögon så slipper du i vart fall betala mycket för att konstatera att det är nått annat du reagerar på.
Investera en tjuga hos Jula så får du nått som främst skyddar mot partiklar men även minskar blått.
https://www.jula.se/catalog/klader-och-skydd/skydd/ogon-ansik...

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Vad har ni för luftfuktighet i arbetslokalerna, kontor brukar vara ganska sterila och torra. Skaffa en bra termometer/hygrometer och ställ den på skrivbordet.

Permalänk
Medlem

Tack för alla svar och tips. Tror främst att det var relaterat till andra orsaker än blåljus från skärm eller eventuellt torr luft i lokalen där jag sitter. Fick en kräm med kortison av läkaren och den har hjälp mig att bli av med problemet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lauchen:

Tack för alla svar och tips. Tror främst att det var relaterat till andra orsaker än blåljus från skärm eller eventuellt torr luft i lokalen där jag sitter. Fick en kräm med kortison av läkaren och den har hjälp mig att bli av med problemet.

Skadar ju inte att testa exempelvis f.lux ändå. (Det är gratis för personligt bruk)

Visa signatur

Byt namn på Nvidia till NvidAI

Permalänk
Medlem

Veckanspryl 14år senare..

Visa signatur

42? Seven and a half million years and all you can come up with is 42?!
► FD Define R2 | Win11Pro | R7-5800X | PA 120SE | ROG STRIX B550-F GAMING | CMN32GX4M2Z4600C18 | 1080 Ti | AX750 | Asus VG27WQ | HP Z27n |► Realme GT Master |