Vad gör folk som köper defekta delar?

Permalänk
Medlem

Vad gör folk som köper defekta delar?

Jag såg att någon sålde ett defekt grafikkort och jag blir fundersam - vad gör folk med defekta kort? Går dom att laga?
https://www.sweclockers.com/forum/trad/1742647-defekt-powercolor-red-devil-6700-xt-12gb

Visa signatur

Whales are nice!

Permalänk
Medlem

De lagar delarna eller använder dem som reservdelar för att laga andra kort om det inte går att reparera.

Permalänk
Medlem

Jag vill hoppas att folk här inte gör följande, köpa defekta och sälja som hela någon annanstans.
Jag har slutat med blocket för många år sedan tex. Mycket jag aldrig skulle köpa på tradera med.
Jag håller mig mest till marknaden här.

Visa signatur

CPU: I9 10900KF -Kylare: Arctic Freezer 360 - Moderkort: ASRock Velozita Z590 PG.
GPU: RX 9070 XT Reaper @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3466 MHz Ballistix Elite. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Asus TUF 1000w Gold Atx 3.1. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem

De flesta delar på ett grafikkort går att köpa löst. Många här (jag exkluderad) är duktiga på att löda och gillar att problemlösa, laga någonting som de är intresserade utav och ser det nog antagligen som en hobby i första hand men som också kan generera lite pengar, skulle man vilja.

"Another man's trash..."

Visa signatur

5600X | Asus A520M-A II | Samsung nvme 1TB | 32GB 3200MHz | GTX 750Ti 2GB (Musikprodd)
MBA M1 8GB 256GB (Jobb)

Permalänk
Medlem

Jag köpte ett defekt Gigabyte moderkort (TPM Ready) på Tradera för 50 kr för jag kunde använda det om min Dell dators moderkort pajade (14 år). Defekten bestod i att en polymerkondensator var av. Tyvärr kände jag inte till att köpa enstaka polymerkondensatorer är dyrt (175 kr). Electrokit säljer inte sådana. Jag beställde 10 st från AliExpress för 57 kr. Jag har lött fast en ny kondensator, men ännu inte testat moderkortet pga jag inte vill flytta processorn och kylaren passar inte riktig beroende på att moderkortet saknar bultar under till. Jag tror att moderkortet kommer fungera för kondensatorn verkar ha med ERP att göra. Jag har försökt sälja överskottet av kondensatorer på Tradera men det går trögt. JCCON 680 uF 6,3 V.

Min Dells PSU hade jag tänkt reparera om den går sönder, men tvivlar att det går om det är polymerkondensatorer där också.

Permalänk
Medlem

Okej, imponerande och långt över min förmåga.

Visa signatur

Whales are nice!

Permalänk
Medlem

Inte här, men köpte ett defekt 8800gtx för något år sedan för en spottstyver. Kom på att när det begav sig bakade jag/många kortet som kunde bli defekt och efter test fungerade men, det hamnade ändå på 'display hyllan' som tanken var från början. Ibland vill man bara ha billig inredning.

Visa signatur

Questions are the beginnings of wisdom

Permalänk
Medlem
Skrivet av Napster91:

Inte här, men köpte ett defekt 8800gtx för något år sedan för en spottstyver. Kom på att när det begav sig bakade jag/många kortet som kunde bli defekt och efter test fungerade men, det hamnade ändå på 'display hyllan' som tanken var från början. Ibland vill man bara ha billig inredning.

Jag minns det där! Det var någonting om om att lödningarna hade spruckit. Jag tänker mig mer att man kunde hitta ett 2070 som är trasigt och vad chansen är att lyckas laga det. Jag kan ju inte, men det måste vara SVÅRT och tidskrävande att hitta var på kortet som felet är. Säg att det är i själva kretsen, aldrig att det är lätt att hitta nya GPU kretsat bara sådär? Minne och kondensatorer kan jag tänka mig, men inte det.

Nåväl, vi har väldigt olika syn på vad som passar i inredning.

Visa signatur

Whales are nice!

Permalänk
Medlem

Via tradera & blocket köpte jag 2st grafikkort av samma sort, vattenkylningen var död på ena och på det andra kortet vaar det något fel på minnet.

Så bytte kylare mellan korten och fick ett fungerande 980Ti för 300kr när de fortfarande var värda uppåt 4000:- (på tradera)
(trasigt kort + trasig kylare fick jag 50kr för)

Visa signatur

Byt namn på Nvidia till NvidAI