Ayaneo gör som GPD – nytt flaggskepp med Ryzen AI Max+ 395

Permalänk
Melding Plague

Ayaneo gör som GPD – nytt flaggskepp med Ryzen AI Max+ 395

Likt konkurrenten GPD lanserar Ayaneo sitt nya flaggskepp som verkar erbjuda ordentligt med prestanda.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Har en Steam deck men har noll intresse av Windows baserade handhållna enheter. Alldeles för mycket pill och underhåll när det är en enhet vars syfte är att plockas upp och direkt spela någonting. Visst, man kan nog slänga in ChimeraOS eller Bazzite och få en bättre upplevelse men på handhållna enheter så är väldigt bra hårdvarustöd viktigare än på desktops och laptops.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Medlem

Kommer bli för dyra, klumpiga och låg batteritid (om de nu ens har).

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem

Har en steam deck och jag kommer troligtvis vänta på steam deck 2 innan jag byter ut den.
Den uppfyller alla mina krav och jag har aldrig känt att just steam decken skulle förstöra uppleveösen pga prestanda.
Kör man tyngre spel så får man acceptera 30 eller 45FPS men det gör ju också att batteriet håller liiite längre.

Däremot äldre fortfarande snygga spel rullar på fint, tex Batman Arkham spelen som jag körde genom igen på steam decken för ett tag sen.
Både ser bra ut och flyter 👌
Bättre än dåtidens konsoler.

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem

Tveksam till såna här när dom kostar så förbannat mycket.

Permalänk
Medlem

Jag kommer nog aldrig överge Windows som primära plattformen för att sitta vid skrivbordet med, men jag är rejält sugen på en AMD AI Max som dator vid TV:n med SteamOS på.

Permalänk
Medlem

Väntar på steam deck 2, hoppas dom lyckas kräma ut längre batteritid på den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jehuty:

Då lär du tyvärr få vänta: https://www.sweclockers.com/nyhet/37258-valve-steam-deck-2-fl...

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av jehuty:

Det kommer aldrig vara nog med batteritid på en sådan öppen enhet eller vad man ska säga.
För även när Steam deck 2 släpps så även om batteriet och tekniken är bättre så kommer också prestandan vara högre och kräva sitt.
Dvs batteritiden kommer vara bättre om du kör samma spel som idag med samma inställningar. Det betyder inte att du får samma batteritid med kommande spel och inställningar som Steam deck 2 kommer kunna utnyttja.

Detta väntande kommer resultera i just bara ett väntande tills batteritiden blir bättre, dvs never ending story 😄

Nåja, som tröst är den artikeln snart 2 år gammal.

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem

Vad är grejen med den här systemkretsen? Skulle så gärna ha en helt vanlig laptop med Strix Halo (128GB skitsnabbt minne, på antingen GPU eller CPU!), men det existerar bara en enda (HP ZBook Ultra G1A) och resten av enheterna som använder den här kretsen är handhelds för gaming och en konstig tablet (ROG Flow Z13).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Molotov:

Det kommer aldrig vara nog med batteritid på en sådan öppen enhet eller vad man ska säga.
För även när Steam deck 2 släpps så även om batteriet och tekniken är bättre så kommer också prestandan vara högre och kräva sitt.
Dvs batteritiden kommer vara bättre om du kör samma spel som idag med samma inställningar. Det betyder inte att du får samma batteritid med kommande spel och inställningar som Steam deck 2 kommer kunna utnyttja.

Detta väntande kommer resultera i just bara ett väntande tills batteritiden blir bättre, dvs never ending story 😄

Nåja, som tröst är den artikeln snart 2 år gammal.

Korrekt, för snabb på tangenterna.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av KplSteiner:

Jag kommer nog aldrig överge Windows som primära plattformen för att sitta vid skrivbordet med, men jag är rejält sugen på en AMD AI Max som dator vid TV:n med SteamOS på.

Skulle gissa att det blir både billigare och bättre upplevelse att hacka ihop en egen med 5600X + 9060XT i en itx-låda…

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperSverker:

Skulle gissa att det blir både billigare och bättre upplevelse att hacka ihop en egen med 5600X + 9060XT i en itx-låda…

Klart det, men spela på en ITX i bilen eller i sängen är ett ordentligt hassle.

De har en plats i vardagen, men när man passerar 10-13k så blir demografien ganska liten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperSverker:

Att som Ryxen AI max ha unified menory har vissa fördelar som suspend resume är lättare att få att fungera vilket är najs på en handheld.

Visa signatur

Min Dator: AMD 3600 | 24 GB RAM | Asus X570 Prime | Fractal Design Arc R2 | Thermalright Silver Arrow | Dell U2412M | IBM Model M

Permalänk
Medlem
Skrivet av hölmiz:

Att som Ryxen AI max ha unified menory har vissa fördelar som suspend resume är lättare att få att fungera vilket är najs på en handheld.

Skrivet av molcos:

Klart det, men spela på en ITX i bilen eller i sängen är ett ordentligt hassle.

De har en plats i vardagen, men när man passerar 10-13k så blir demografien ganska liten.

Hjälper inte grymt mycket när man tänkt ha den vid TVn dock…

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Datavetare
Skrivet av HazZarD:

Tveksam till såna här när dom kostar så förbannat mycket.

Frågan är varför den här typen av kretsar blir så dyra?

Är ju inte bara Strix Halo som är dyr. Även om Nvidias N1x ser ut att få mer GPU-kraft är den i grunden rätt lik med quad-core DDR5 med upp till 128 GB RAM och prislapp på 3000-4000 USD...

Apples "Pro" serie är också rätt likvärdig, där ser man en rätt stor prisökning mellan "standard" (som är rätt lik vanliga laptop-kretsar från Intel/AMD/Qualcomm på en hög nivå), Pro och Max.

Skrivet av SeeKer3Million:

Vad är grejen med den här systemkretsen? Skulle så gärna ha en helt vanlig laptop med Strix Halo (128GB skitsnabbt minne, på antingen GPU eller CPU!), men det existerar bara en enda (HP ZBook Ultra G1A) och resten av enheterna som använder den här kretsen är handhelds för gaming och en konstig tablet (ROG Flow Z13).

Känns som att använda den här typen av kretsar till "gaming" inte riktigt spelar på kretsarnas största styrkor givet att det är så pass mycket billigare att kombinera GPU+dGPU för motsvarande spelprestanda. Samtidigt är det ju rätt mycket så här konsoler är designade, och där borde ju någon tänkt till tycker man.

Där dessa kretsar visat sig stå sig väldigt bra är för avancerad GPGPU-användning. Finns en rad fall som är lite svårt att köra på "vanliga" GPUer då de inte har tillräckligt med VRAM, men som om man använder GPGPU går att köra långt snabbare jämfört på CPU.

"Unified RAM" ger också betydligt lägre kommunikationslatens mellan CPU och GPU, vilket gör att vissa fall som inte fungerar jättebra med dGPU p.g.a. overhead i att flytta data fram och tillbaka mellan dGPU/CPU går utmärkt att köra på den här typen av kretsar då data inte alls behöver flyttas när man växlar mellan GPU och CPU.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

Jag må vara av det äldre gardet men jag ser inte värdet av å ha en så kraftfull handenhet. Varken ift pris/prestanda, batteri kapacitet eller annat. Vi snackar motsvarande pris som för en spel PC å spela konstant med sladden i? Imponerande å cool teknologi för en handheld? javisst men inget för mig. Köp en enklare enhet, sätt upp sunshine/Moon light å streama istället om nu måste ha med AAA spel överallt å alltid.
Det blir både snyggare å snabbare å du kan streama många gb för priset som det lär bli.

Det bästa du kan göra med alla handhelds är att installera Lossless Scaling på enheten.

Visa signatur

Fractal Design Define R6, ASUS X99a, Xeon E5-2697v3@3.5Ghz allcore, 64gb Hynix ECC REG 2133Mhz, 7900xt, 2.5gb nic

Server: Proxmox med OMV7, Teuenas och annat virtuellt: Supermicro X9SRH-7F, 64gb RAM, Xeon 2651v2, 4x10tb, 2.5gb Nic

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Frågan är varför den här typen av kretsar blir så dyra?

Är ju inte bara Strix Halo som är dyr. Även om Nvidias N1x ser ut att få mer GPU-kraft är den i grunden rätt lik med quad-core DDR5 med upp till 128 GB RAM och prislapp på 3000-4000 USD...

Apples "Pro" serie är också rätt likvärdig, där ser man en rätt stor prisökning mellan "standard" (som är rätt lik vanliga laptop-kretsar från Intel/AMD/Qualcomm på en hög nivå), Pro och Max.

Känns som att använda den här typen av kretsar till "gaming" inte riktigt spelar på kretsarnas största styrkor givet att det är så pass mycket billigare att kombinera GPU+dGPU för motsvarande spelprestanda. Samtidigt är det ju rätt mycket så här konsoler är designade, och där borde ju någon tänkt till tycker man.

Där dessa kretsar visat sig stå sig väldigt bra är för avancerad GPGPU-användning. Finns en rad fall som är lite svårt att köra på "vanliga" GPUer då de inte har tillräckligt med VRAM, men som om man använder GPGPU går att köra långt snabbare jämfört på CPU.

"Unified RAM" ger också betydligt lägre kommunikationslatens mellan CPU och GPU, vilket gör att vissa fall som inte fungerar jättebra med dGPU p.g.a. overhead i att flytta data fram och tillbaka mellan dGPU/CPU går utmärkt att köra på den här typen av kretsar då data inte alls behöver flyttas när man växlar mellan GPU och CPU.

Ja precis! Gaming känns inte alls som det mest kostnadseffektiva användningsområdet, men som du säger så har ju konsoler använt liknande upplägg länge så det kanske ligger något i det. Kan det handla om någon sorts extrem optimering sett till tillverkningen? Tänker mig att ju tightare integrerat ett system är (SOC vs CPU + dGPU till exempel, eller bara att frångå anpassningsmöjligheter som utbytbar lagring och RAM) destå mer ekonomisk kan tillverkningen bli per prestanda. Då skulle det vara en rimlig anledning till att konsoler har det, som tillverkas i såna ofantliga kvantiteter. Inte för att det då svarar på varför Strix halo dyker upp i nischade handhelds dock...

För Strix Halo är kanske att köra lokala AI-modeller det mest uppenbara användningsområdet, men själv är jag mer intresserad av den flexibiliteten man får med unified RAM - för mig vore det väldigt smidigt att kunna välja att processa på CPU eller GPU beroende på vad jag vill göra (olika typer av analyser på geodata från satellit oftast), och tilldela RAM så att mitt dataset får plats i minnet så långt som möjligt.

Man kan ju typ inte köpa ett grafikkort med 100+ GB som vanlig människa ändå, så unified RAM öppnar ju upp en del intressanta möjligheter för många som aldrig annars skulle ha tillgång till den mängden. Det vore ju såklart också himla najs om Apple inte straffade en så hårt för att man vill ha lite mer diskutrymme och RAM, annars vore ju Mac ett trevligt alternativ.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SeeKer3Million:

Jag har HPn, väldigt nöjd än så länge. Imponerande hur mycket prestanda som går in i en såpass liten maskin. Men märkligt att det inte finns fler modeller.