Köra Raspberry Pi 4 4 GB som webbserver hemma

Permalänk
Medlem

Köra Raspberry Pi 4 4 GB som webbserver hemma

Har en Joomlasajt med 50 000 besökare per månad. Har datorer som jag kunde köra som webbserver men då kostar nog elen lika mycket som webbhotellet 1500 kr per år. Jag har läst att Raspberry Pi 4 4 GB drar bara 2 - 3 W och blir därför billig i drift och ger låg årskostnad. Sedan borde den vara tyst. Finns guider hur man sätter upp den. Har någon erfarenhet av att driva en hemsida hemma med Raspberry Pi ?

Permalänk
Medlem

Beror mer på hur hemsidan är uppbyggd, om du har tunga och stor databas så kan det bli lite knepigt.
Cirka 1500 besök per dygn och kanske 10-20 samtidiga besök kan en RPI hantera ganska okej, men om varje besök stannar en stund på sajten och utför saker som kräver prestanda kommer det bli bekymmer.

Om du redan har en RPI så kan du testa en klon av sajten och göra tester med belastning och se hur den uppträder.
Jag kör en hel del RPI´s i bostaden, men det är mest mindre saker, bl.a. webbserver men det är för interna prylar som kanske har 1-2 besök samtidigt och inte gör jätteavancerade förfrågningar.

Visa signatur

Mitt modermodem är trimmat!

Permalänk
Medlem

Tack! Jag läste om en som hade några hemsidor på samma Raspberry Pi 4 4 GB och det fungerade bra utom ibland när botar crawlade sajten i en halvtimme. Nu finns ju Mini-PC på 10 W också som alternativ med dubbelt RAM.

Permalänk
Medlem

En Rasperry Pi 5 med 8 GB och en nvme-hat är nog ett säkrare kort än en Pi 4 4GB med sd-kort som riskerar att skrivas sönder.
Du får ju heller ingen redundans, går den enda maskinen ner eller ditt nätverk så går site:n ner.
Sen bör du nog lägga den bakom cloudflare med för DDoS skydd.

1500 om året känns inte så farligt för att slippa alla bekymmer.
Alt. kan du kanske hitta ett billigare hotell. Kollade på inleed (har mina domäner där så känner till dom, men har noll koll på webbhotel) och billigaste ligger på 39kr/mån + moms.

Permalänk
Medlem

Det kanske inte är värt besväret att hosta själv med tanke på tidsåtgång och problem som kan uppstå.

Jag har skrivit till EU om att för en hemsida är 75 % av trafiken botar och att webhotellen skall ha bättre verktyg så man kan stänga av alla onödiga botar utom de som är nödvändiga. Sedan bör GoogleBot och BingBot crawla bara på nya och ändrade sidor. Det skulle betyda kanske 10 MB per månad på min sajt mot dagens faktiska 2 GB. Mycket av internettrafken är onödig och behöver saneras för att sänka kostnader och elåtgång.

Permalänk
Medlem

Kan vara värt att se till att din robots.txt fil är uppdaterat, även om vissa medvetet kringår detta.
Tex https://github.com/ai-robots-txt/ai.robots.txt/blob/main/robo...

Permalänk
Skrivet av Slacker2:

Har en Joomlasajt med 50 000 besökare per månad. Har datorer som jag kunde köra som webbserver men då kostar nog elen lika mycket som webbhotellet 1500 kr per år. Jag har läst att Raspberry Pi 4 4 GB drar bara 2 - 3 W och blir därför billig i drift och ger låg årskostnad. Sedan borde den vara tyst. Finns guider hur man sätter upp den. Har någon erfarenhet av att driva en hemsida hemma med Raspberry Pi ?

en Pi4 drar ~5-15W beroende på hur pass belastad den är.

2-3W hanske du kan få den att dra om du ganska drastiskt underklockar arm processorn och har absolut ingen last alls.

så skulle säga att har du inte extremt bra elpris så lär du få ge de där 1500:- i el om året och troligt lite till plus arbetstiden för att du ska vara din egen support vid ev problem.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

en Pi4 drar ~5-15W beroende på hur pass belastad den är.

2-3W hanske du kan få den att dra om du ganska drastiskt underklockar arm processorn och har absolut ingen last alls.

så skulle säga att har du inte extremt bra elpris så lär du få ge de där 1500:- i el om året och troligt lite till plus arbetstiden för att du ska vara din egen support vid ev problem.

Hur räknar du nu?

År 2024 betalade jag i snitt 2,44 kr / KWh för Nät + Handel

15w * 24h = 360
360W * 365dagar = 131400W
131,4KWh * 2,44kr = 320 kr / Året

Eller tänker jag helt fel?

Permalänk
Medlem

Jag har kört Mastodon på en rpi4 som experiment så visst går det. Lite segt att kompilera mjukvaran bara

Permalänk
Medlem
Skrivet av Slacker2:

Det kanske inte är värt besväret att hosta själv med tanke på tidsåtgång och problem som kan uppstå.

Jag har skrivit till EU om att för en hemsida är 75 % av trafiken botar och att webhotellen skall ha bättre verktyg så man kan stänga av alla onödiga botar utom de som är nödvändiga. Sedan bör GoogleBot och BingBot crawla bara på nya och ändrade sidor. Det skulle betyda kanske 10 MB per månad på min sajt mot dagens faktiska 2 GB. Mycket av internettrafken är onödig och behöver saneras för att sänka kostnader och elåtgång.

Skrivet av Dhanjel:

Kan vara värt att se till att din robots.txt fil är uppdaterat, även om vissa medvetet kringår detta.
Tex https://github.com/ai-robots-txt/ai.robots.txt/blob/main/robo...

Implementera något såsom Anubis vettja! Precis gjort det på min egen server hemma
https://github.com/TecharoHQ/anubis
"Anubis is a Web AI Firewall Utility that weighs the soul of your connection using one or more challenges in order to protect upstream resources from scraper bots.

This program is designed to help protect the small internet from the endless storm of requests that flood in from AI companies. Anubis is as lightweight as possible to ensure that everyone can afford to protect the communities closest to them."