Permalänk
Medlem

Inbyggd RAID som IDE?

Har ett ASUS A7V266-E med RAID, nu vill jag skippa RAID0 och köra gammal hedelig IDE. Problemet är att jag har 3 HDD +brännare och CD. Det är mer än vad IDE'n klarar av.
Det framgâr sâ dâligt i manualen om RAID kontakterna kan köras som IDE ocksâ, det finns ju en bygling RAID/IDE för dom. Dâ skulle det bli 8 IDE platser. Funkar det sâ?

Permalänk
Medlem

Re: Inbyggd RAID som IDE?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av hottuna
Har ett ASUS A7V266-E med RAID, nu vill jag skippa RAID0 och köra gammal hedelig IDE. Problemet är att jag har 3 HDD +brännare och CD. Det är mer än vad IDE'n klarar av.
Det framgâr sâ dâligt i manualen om RAID kontakterna kan köras som IDE ocksâ, det finns ju en bygling RAID/IDE för dom. Dâ skulle det bli 8 IDE platser. Funkar det sâ?

Beror på vad det är för RAID-krets. Highpoint´s kretsar har du för det mesta möjlighet att köra som vanliga IDE-kanaler. Det kan däremot vara lite bökigt med kretsar från Promise.
Ta reda på vad det är för krets du har på ditt moderkort och kolla på tillverkarens hemsida. Highpoint´s hemsida är www.highpoint-tech.com

Permalänk
Medlem

Bara därför har jag ett Promise

Sâ här stâr det i manualen:

The Promise IDE controller chip supports the ATA-100 protocol and Ultra DMA/100 data transfer speeds. The chip also delivers reliable redundancy and stable performance for RAID levels 0 or 1... och sâ vidare...

Det tolkar jag som att det skulle gâ?! Men pâ ASUS sida stâr det 4 IDE anslutningar?!

Ska kolla vad det stâr hos Promise.

Permalänk
Medlem

Sâ här säger Promise:

* Supports RAID 0 (striping) or RAID 1 (mirroring), RAID 0 & RAID 1 non-coexist.
* Offers double sustained data transfer rate of attached drive(RAID 0)
* Supports Ultra ATA/100/66/33 and EIDE drives
* Supports "hot" swap of failed drive (used with PROMISE "SuperSwap" product)
* Offers transparent data recovery and rebuilds drive in background
* Arrays are bootable with built-in BIOS by the Master channel of PROMISE ATA RAID.
* The Master Channel HDD of PROMISE ATA RAID support RAID 0 or RAID 1 function
* The Slave Channel HDD of PROMISE ATA RAID are to be as ATA HDD

Punkt 3, verkar funka

Permalänk
Antielefant

Man kör inte ATA på ett raid-kort, man kör Raid0. Raid0 funkar som ATA vad gäller diskhantering.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zcenicx
Man kör inte ATA på ett raid-kort, man kör Raid0. Raid0 funkar som ATA vad gäller diskhantering.

Huh? RAID0 funkar väl ändâ som RAID0. Det sprids ut pâ 2 diskar.

Jag har RAID0 nu, men vill inte ha det längre.

Permalänk
Medlem

Mitt integrerade promise chip väljer jag mellan raid och "ata" läge i bios på moderkortet.

Visa signatur

[Nf7-s v2][Xp1700+ Tbred-B Jiuhb 2086@1.72vcore][Volcano 9@2500rpm][512mb twinmos pc2700][Abit siluro G4 ti4200 64mb][Ibm 120gxp 120gb, 2x80gb]ICQ:39526420 MSN/mail:per.bjore@telia.com I intend to live forever or die in the attempt. Kör Civic -92 sohc VTEC

Permalänk
Antielefant

Ok, sorry. Raid0 *STRIPE*

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Hedersmedlem

Finns en jumper för att byta mellan ATA- och RAID-läge.

Visa signatur

Nämen hej!

Permalänk
Medlem

jag har ett asus a7v333 med raid och kör en extra hårddisk på raidkanalen, stripe 0+1 står det när jag startar upp... så det borde gå för ditt asuskort oxå

Permalänk
Medlem

Jo, det funkade