Permalänk
Medlem

Commondore 64

Visste inte riktigt vart jag skulle lägga denna tråd, men det är ju trots allt ett chassi.

Aja, hur många här har ett Commodore 64? Själv har jag ett, tycker det är skitkul me lite kult. Bästa spelet är klart Outrun! Älskar den musiken också! Sen är ju The Last Ninja kul, och Commando.

Visa signatur

- Katt åt programmerare - kunde inte C

Permalänk
Medlem

För att göra tråden lite mer "On topic" så kan man ju konstatera att C64 är mkt modningsvänlig, många har stoppat in dom i towerlådor t.ex.

Permalänk
Medlem

ähhh, alla vet ju att burken heter vic 64

/Daniel

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ParaZide
ähhh, alla vet ju att burken heter vic 64

/Daniel

Aaaah, nostalgi!! Den gamla fina ljsubruna brödburken med dom vulgära bruna tangenterna. Den har man haft mycket glädje av i sina unga dagar. Jag vill minnas att jag sett nån kille som moddade sin C-64 med ett mini itx & bytade keyboard mot ett PC keyboard, kommer bara inte ihåg varifrån

Visa signatur

Viva las vegas....

Permalänk
Hedersmedlem

*tråd rensad*

Såja, nu håller sig alla till topic. Nästa person som klagar på felstavningar mm får en varning/åker ut. Vem vågar testa mig?

Flyttar även tråden till Dator- och teknikrelaterat

Permalänk

Jag har en!
Och en till, som saknar chassi och tangentbord... (Nån som har några bra ideer om vad man kan göra med den? Tangentbordet finns inte, dock sladden till det, avklippt. Funderade på om man kan emulera ett tangentbord med bara shift-run eller nåt, och ha den som TV-spel)

Dock så är det ju segt som fan att ladda in spel från band... HAde jag haft en diskettstation hade det hela nog varit mycket roligare. Nu blir det Amiga 500 som jag leker med istället...

Visa signatur

[size="1"]Min lillebrorsa, när jag förklarat om resistans för honom:
-Leder smala människor ström sämre?
Mitt svar: De leder sämre på längden, men bättre på tvären...[/size]

Permalänk
Medlem

Jag har en tillsammans med min brorsa hemma hos mina föräldrar. Vi köpte den 1985 eller något sånt. Orkar man inte ladda in spelen från sina gamla kasettband så kan man köra VIC64 emulator på PCn istället. Äger man spelen så är det nog OK att ladda hem kopior på internet, eller? Hur ska man annars få in dom från kasettbanden in i emulatorn... Annars så funkar den riktiga VIC64:an utmärkt fortfarande. Vi har den med den gamla designen (lite bulligare). Har för mig de kom ut lite mera slimmade senare.

Jag gillar raid over moscow, barry mcguigan, boulder dash och exploding fist. Men roligast var nog att programmera i BASIC.

Permalänk

Jag har tre, varav en är den äldsta bruna tjocka modellen, en ärden näst äldsta ljusbeiga tjocka (reservdelsmaskin) , och en nyare modell, den som är nästan vit och tunn.

Det är bara den äldsta som återger helt korrekt ljud. De nyare har nåt annat ljudchip än MOS6581, så det låter lite kasst ibland...

När jag känner för att spela nåt gammalt spel eller kolla genom alla 100-tals program jag skrivit och få en nostalgitripp så kopplar jag in 64:an till video-in på grafikkortet och kör på min 19"-monitor

Aah... knåpa ihop nån låt i future composer eller skriva ett basicprogram roligt roligt

Sen finns det fina adapters man kan bygga till sin PC så att man kopplar bandstationen till parallellporten. Funkar kanon. Har även kopplat in den gamla diskdriven. Det är en OC118N, en liten slimmad modell i 5,25"-utförande med låda.

Visa signatur

"I've got a plan so cunning, you could put a tail on it and call it a weasel!" - Edmund Blackadder
"Det man inte har, och inte får, det TAR man!" - Vargen
The Mad Modders - bygger och moddar :: Sysinfo - info om mina datorer :: Res till Poros

Permalänk
Medlem

Jag har 2st C64or kompletta med diskettenheter, bandstationer, modem och en massa spel förstås.

Är en frälst C64 nörd och kan knappt överleva en dag utan att dra igång en "sid".

Permalänk

Jag har den första verisionen med diskettstation och bandspelare, tror alla kartonger finns kvar också

Permalänk
Medlem

madmodder, går det inte även att köra in spel från band via ljudkortet? var bara nånting jag hörde/läste

Är det inte nån som ska köpa det där ethernetkortet till c64:an då?

Permalänk
Medlem

Måste säg att Harrys House (eller vad det heter) och moon patrol var sköna spel.

Permalänk
Medlem

jimjavel: Henry's House, tror jag det hette.

Ett tips, samla ett gäng nostalgiker och kör en c64 eller amiga kväll. Skit kul.
Bra spel var...jag menar ÄR: Bruce Lee, Fist II, IK+, Pitstop, Spy vs Spy, School daze, Rambo.

Allt på band med olika inställningar på tonhuvudet, förstås.

Permalänk
Medlem

jag har en gammal c128, till salu!

go64

Permalänk
Medlem

Jag har en C64 på vinden som fungerar. Men der saknas det en sladd till diskettstationen, så jag kan inte köra några spel.

Visa signatur

Ryzen 7 3700x | ROG X470-F Gaming | 64 GB 3200 MHz CL16 DDR4 | xfx RX 6800 16GB | 250 GB M.2, 2TB MLC SSD, 2TB 7200rpm | RM750x | DeepCool Matrexx 55 | AOC Q27G4X, AOC 24G2U

Permalänk
Medlem

jag har en 128

Visa signatur

Negative

Permalänk
Medlem

Xerent: Jag har sladd. Så kan jag få din diskettstation?

Har en C64 (originalet), en C64C (annat chassi) och en C64G (jubileumsversionen). Dock är det bara de senare två som fungerar =/. Har en icke fungerande 1541-diskettstation också. Och bandare naturligtvis :).

Visa signatur

Living your life is a task so difficult it has never been attempted before.

Permalänk
Medlem

xerent: bara att skaffa en hane -hane din5 sladd, går att köpa lite varstans, finns t.ex. på OBS här i karlstad, så de är inte så ovanliga

/Daniel

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MadModder
Jag har tre, varav en är den äldsta bruna tjocka modellen, en ärden näst äldsta ljusbeiga tjocka (reservdelsmaskin) , och en nyare modell, den som är nästan vit och tunn.

Rättning, den vita och tunna c64an är den näst äldsta.
1. Brun och rund - C64
2. Vit och smal - C64C
3. Vit och rund - C64G

Permalänk
Medlem

Kommer ihåg julen 83'!!! Då jag fick min fina bruna C-64
Nån som kommer ihåg Action Replay & The Final Cartridge ?
Kommer ihåg att jag hade en action replay som man kunde göra trainers med, jag & en polare trainade Skate or Die så man fick oändligt med turns i Freestyle rampen

Visa signatur

Viva las vegas....

Permalänk
Medlem

lando: Jag har en The final cartridge III :).

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag har 3st C64or, en Brödburk (originalmodellen, småmoddad ) och två nyare C64c, 1 c128, 2 st 1541-II (1 som är moddad), 1st 1541 (moddad med parallel kabel), 1st 1570, 1 xtraminne med 512kb, 1 Action Replay IV, 1 Action Replay VI, 1 TFC III, 2 st Samplers mm.

Permalänk
Medlem

Mmmm...nostalgi...
Jag har en C64C med 1541-II-floppy, Datasette C2N-bandare, MPS-801-matrisskrivare, TAC-2-sticka och en hög med program (både kontorsprogram och spel) samt alla manualer. Allt fungerar utmärkt, men som MadModder säger. Det är inte samma ljud i de nya maskinerna. Har för mig det sitter en MOS6582 istället för MOS6581 i dem. (De är iof pinkompatibla, så det går att byta. Man behöver bara ändra en matningsspänning från 9V till 12V har jag för mig)

Jag har även den lite mer ovanliga C128D (som har inbyggd 1571-floppy). Dock saknar jag CPM-bootdiskarna...

Någon annan som har en sådan?

De här har varit uppe förrut, men är det inte nostalgi så vet jag inte vad det är
http://quarq.ath.cx/media/cmptr/commodore/s&l_jul86_1.jpg
http://quarq.ath.cx/media/cmptr/commodore/s&l_jul86_2.jpg

edit: stavfel

Visa signatur

Abit AB9 QuadGT | C2D E6320 | vatten | 2x1GB Kingston PC-9600 | XFX 8600GT XXX | OCZ PowerStream 520W

Permalänk
Medlem

Är dom värda nånting idag?

Jag slängde nämligen en commodore 64 förra helgen när jag flyttade...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Scout

Hädelse! Helgerån!

Visserligen är de inte värda särdeles mycket men sikket hemskt dåd :(.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag hade några stycken innan, nu har jag bara en c64 kvar, sen har jag väl en och annan amiga 500 och en atari 520st.. (heter den så?)

C64 har jag några diskettstationer och ett par bandare till..

Visa signatur

Kör väl en klassisk signatur:
9900K @ 5GHz/128GB 3200MHz DDR4/3x1TB NVME/6800XT på Aorus Z390 Elite
Samsung C34F791, Svive 34C801, Xiaomi 34", Logitech MX Master 3 + G512...
Behöver för jobb, ej gamer.

Permalänk
Medlem

Har två C=64or, men måste skänka bort ett gäng gamla macar för att få plats att leka med dem.

Annars var det ju superlir med superljud.

Visa signatur

Dator: C=64 med bandare och diskdrive.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Scout

Slänga en C64? Fy på dig. Det finns folk som letar med ljus och lykta efter såna. Jag kunde ju ha fått den

Visa signatur

"I've got a plan so cunning, you could put a tail on it and call it a weasel!" - Edmund Blackadder
"Det man inte har, och inte får, det TAR man!" - Vargen
The Mad Modders - bygger och moddar :: Sysinfo - info om mina datorer :: Res till Poros

Permalänk

Commodore 64? Naturligtvis, var ju den man gjorde intrånget i datorvärlden med så jag ser den som en gud, mer eller mindre.... Har varit inskuffad i garderoben ett tag nu, dock. Har ett helt förbannat groteskt bibliotek med spel till den.

Har även en Amiga 500 med 512KB extraram och en extra floppy

Visa signatur

-" 'You have pierced the heart of Oden' it said. Turn around, or go forward, and be eaten by your fate." Donald Blake, The Incredible Hulk Returns

Permalänk

en sånn hade jag och brorsan.

Sitter och funderar på vilka spel som gick varmast... de jag minns på rak arm är OutRun, IK+, Rampage, Pointer-X, Lands of lore, Wonderboy, Skate or Die, Double Dragon II, Bionic Commando, Ikari Warriors, "Nått spel där man var en alien som sprang runt, uppför ett torn".

Haha, ja jävlar, då var man inte gammal.

Vår joystick var en fin pjäs också. Den hade svart bas, med en röd "pinne" med en vit knapp på. Det var allt tror jag. Kanske hade den en knapp på basen också, det minns jag inte.

Ett stycke spelhistoria som jag är glad att jag fick uppleva. Det är annat mot snorisarna som växer upp idag och tror att CS är det bästa spelet i världshistorien. ("Det var bättre förr, pojkvasker!!" ). Kanske börjar man bli gammal. :=/

EDIT: Fel av mig, det var ju en c128 vi hade

Visa signatur

Im your mother Luke...