Permalänk
Medlem

xtream funkar bättre än telia där jag bor. mina kompisars telialinor är nere bra mkt oftare än min även om de sällan är nere de heller. xtream är dock i princip aldrig nere, svårt o minnas någon gång det senaste året. För 2år sedan...... ojojojoj, downtime på säkert 5h i veckan. minst!

Permalänk
Medlem

Tja bostrem har ju även begränsningar när du ska komma åt saker utanför deras nät

Har du en källa på detta? Jag tankar alltid i 295-305 även utanför deras nät. De håller enligt mina erfarenheter bredden MYCKET bra, både utanför och inom, något man inte kan säga om Telia (som några kompisar har).

Ang. Nertid på X-Stream har det varit nere kanske totalt 3ggr på alla år jag haft det (sen de hette Bonet, jag var typ först i sta'n med det) och då mycket korta tider. Det kan man inte säga om Felia (som återigen kompisar har, stackarna).

Visa signatur

Whisky kan drickas på 3 sätt:
1. Utan vatten. 2. Med vatten. 3. Som vatten.

CR-10S Pro, CR-10S5, CR-10 Max

Permalänk
Medlem

hej!

själv kör ja med spray och det funkar utmärkt för mej. Körde först med inloggningskliendet som är inbyggt i modemet som man kan köpa till men ja bryggade om det och kör med XP egna inlogg.

Har aldrig varit problem för mej utan det har rullat på bra

Visa signatur

det blir som man gör det!

Permalänk
Antielefant

Vänligen förklara vad som är dåligt med PPPoE? Sitter själv med Tele2s ADSL med pppoe-inloggningen på routern, och klarar utan problem 50-60 kB/s ner + 50-60 kB/s upp samtidigt på DC.

Kan dessutom säga att uptime etc inte spelar någon roll mellan de olika leverantörerna, iom att alla hyr sin kapacitet av Skanova, även Telia. Dyker en dyker alla. Punkt.

Största skillnaden är oftast hastigheten från den specifika internetleverantören och ut på nätet, och där har jag inte haft anledning att klaga på varken PPPoE eller Tele2.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kaz
Nah,,
Bostream har inte värden bästa suport, men värden bästa tjänst :D,
JAg skulle ha valt Bostream utan tveakan..

Låter seriöst när du inte ens kan stava..

Visa signatur

Define c | i5 8400 | 16 GB Corsair vengeance 3000 mhz |Gigabyte GTX 1080 Windforce OC| 500 GB SSD M2 + 1 TB HDD + 240 GB SSD SATA | EVGA 650GQ PSU | AOC AGON 27GQ 165 hz IPS | Logitech G610 | Steelseries Rival 310

Permalänk
Medlem

ååå jäklar... denna tråden e ju sjukt ball, men alla olika åsikter kors och tvärs...

Men man kan la sammanfatta allt med att de flesta rekomenderar: Bostream eller Telia

** Sedan så köper ju båda bolagen sina tjänster av skanova (kasst bolag/håller inga tider) eller ( skanova e la ett dotterbolag till felia me)? **

Men iallefall, om du inte redan har vallt ta en titt på tex http://www.alltombredband.se/index.php där har dom ju en liten bredare undersökning av lite olika adsl leverantörer....

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

Själv sitter ja me Bostream Xstream och har inte haft nårra problem med tjänsten innan för 1 månad sedan då crashade någon dns server för dom i gbg området.... ajajaj men snart löstes problemet och det är uppe och rockar, annars har det alltid funkat, supporten har blivit skit dålig efter de släppte vdsl (men det kan ju förklaras på alla förfrågningar de har fått av alla bandbredds kåta användare..) det blir däremot bättre och bättre, i juli nästa år kanske den e normal igen

För er som klagar på stabiliteten hos bostream så kan ja medela att min ftp server, http server, mail server, .... mm. funkar skit bra och trots att de är uppe 24/7 och ja bor ca 2,5km från telestationen så flyter allt skit bra, så varför klaga?!
(Folk som har telia får sina ip's uppdaterade hela tiden så de måste ligga och köra med dyndns.org tjänster och jobba sig med det ständiga nya ip't)

** Och några restrictioner på hur mycket man får ladda hem e skit gött att man slipper, det e ju bara fula företag som telia mm. som inför sådant (hoppas det tar lång tid innan de andra bolagen fixar det:P) **

Så min slutsats blir la att ta en titt på http://www.alltombredband.se/index.php och sedan är du smart och fattar vilket bolag som är det bästa och går in på www.bostream.se och beställer din tjänst

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av lexo
(Folk som har telia får sina ip's uppdaterade hela tiden så de måste ligga och köra med dyndns.org tjänster och jobba sig med det ständiga nya ip't)

1. I-Stream byter ip mycket oftare än Telia, om jag förstått det rätt så fort man startar om datorn.
2. Har haft samma ip i ett år med Telia ADSL.

Permalänk
Medlem

Bostream ADSL
(512 Kbit / 400 Kbit)
695 Kr / Installation
298 Kr / Månad
Avtalstid: 3 månader

Telia Adsl
(512 Kbit / 400 Kbit)
695 Kr / Installation
375 Kr / Månad
Avtalstid: 18 månader
Skulle säga bostream..Avtalstiden är riktigt lågt av telia. sen är telia mycket dyrare.

Visa signatur

"Alla barn hade stabila datorer förutom Lidia för hon hade chipset från nvidia"

Permalänk
Medlem

Den här tråden utvecklade sig minst sagt fint, jag har nu bestämmt mig. Det blir Bostream.:D

Tack för alla argument för och emot.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av x1zt
Bostream ADSL
(512 Kbit / 400 Kbit)
695 Kr / Installation
298 Kr / Månad
Avtalstid: 3 månader

Telia Adsl
(512 Kbit / 400 Kbit)
695 Kr / Installation
375 Kr / Månad
Avtalstid: 18 månader
Skulle säga bostream..Avtalstiden är riktigt lågt av telia. sen är telia mycket dyrare.

Telia har fortfarande 12 månaders bindningstid, dock måste man ringa till dom för att få det.
Sen så är installationskostnaden 0kr för telia vid 18 månaders bindningstid.

Permalänk

3riko:

Kul att du bestämmt dig och lycka till med Bostream! Jag kör själv Bostream X-tream och har gjort så sedan de hette Bonet. Allt har funkat kanon både med upptider och med service. Dessutom så har åtmindstonde jag haft mina 2.5Mbit ner och 768Kbit upp.

Sen det här med att Bostream sätter tak på hur mycket man får tanka över till andra ISPer med mera så skulle iaf jag ta det med en smula salt. Har ALDRIG upplevt det och jag är nog vad man kan kalla en storförbrukare.

Som sagt. Lycka till med Bostream och välkommen i familjen

/Bobby_digital

Visa signatur

| Antec Sonata | Zalman 7000A CU | Asus P4C800 Deluxe | P4 2.8 Prescott | 1GB Kingston RAM | 2st WD200GB SATA, 1st WD250GB IDE, 1st Seagate 120GB IDE | NEC 2510 |

Permalänk
Medlem

Finns det några erbjudanden om man tecknar abonemang att man får ett medem eller något liknande?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gamers
Telia har fortfarande 12 månaders bindningstid, dock måste man ringa till dom för att få det.
Sen så är installationskostnaden 0kr för telia vid 18 månaders bindningstid.

12månder är ändå 4x längre än 3månader..

Visa signatur

"Alla barn hade stabila datorer förutom Lidia för hon hade chipset från nvidia"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av x1zt
12månder är ändå 4x längre än 3månader..

Så sant.

Permalänk
Medlem

ta inte PPPoE för guds skull iaf...

Permalänk
Medlem

Re: Val av Bredbandsleverantör 7st

Citat:

Ursprungligen inskrivet av 3riko
Ska äntligen få bredband efter lång väntan. Och jag har möjlighet att välja mellan 7stycken:):
Bostream, Glocalnet, Rix Telecom, Spray, Tele2, Telia, Tiscali.

Vill ha snabb och billig uppkopling:)

Så vilken operatör ska man välja?
Någon som har erfarenheter av dom olika, för och nackdelar?

Är det möjligtvis inom Heby kommun som du bor?

Vill du ha snabbare uppkoppling än 0,5MB så ska du nog inte binda dig alltför länge för Telia lanserar ju snabbare uppkoppling 26 november.

Permalänk
Medlem

Bostream utan tvekan.

Visa signatur

Fotograf | www.gardsater.se| P5B DLX/WIFI | 800mhz C4 4GB RAM | C2D E6600 @ 3 ghz | XT1950XTX | Seasonic M12 600W |74 GB Raptor | 1 TB HDD | Vista 64

Permalänk
Medlem

jag har telia och jag har haft lite strul med uppkopplingen då och då...

Visa signatur

Grejer jag tycker om: OpenBSD, FreeBSD samt Gentoo

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SantaClaus
1. I-Stream byter ip mycket oftare än Telia, om jag förstått det rätt så fort man startar om datorn.
2. Har haft samma ip i ett år med Telia ADSL.

1. Då har Du förstått (lite) fel
istream byter IP-nummer endast när en ny PPPoE-inloggning sker.
Om PPPoE-klienten ligger på datorn så får man således ett nytt IPnummer när omstart av datorn sker. Ligger klienten däremot i ett modem eller i en router (som man förmodligen sällan eller aldrig bryter strömförsörjningen till) så behåller man således samma IP-nummer så länge modemet/routern är igån.
Givetvis kan en ny inloggning också ske pga att "linan" som sådan gått ner.
Summa summarum, ny PPPoE-session = nytt IP-nummer!

2. Och jag har inte bytt IP-nummer annat än "frivilligt" sedan februari 2003 då jag skaffade istream. Dock är chansen större att man får samma IP-nummer vid ny inloggning med Telia än med istream, detta beror på att de (Telia) har en reserverad IP-range för sina ADSL-kunder.

Visa signatur

Dell Inspiron 8600 15,4" WSXGA 1680*1050, Pentium M 1,5GHz Dell Latitude D800 15,4" WUXGA 1920*1200, Pentium M 1,8GHz AMD 800 + 15" TFT Lacie 250GB USB

Permalänk
Medlem

Re: Re: Val av Bredbandsleverantör 7st

Citat:

Ursprungligen inskrivet av morsbo
Är det möjligtvis inom Heby kommun som du bor?

Vill du ha snabbare uppkoppling än 0,5MB så ska du nog inte binda dig alltför länge för Telia lanserar ju snabbare uppkoppling 26 november.

Verkar troligt då det är just dom som kommer att vara möjliga här i kommunen. Man riktigt längtar till 26 november för att kunna beställa 8Mbit ADSL.

Permalänk
Medlem

Bytte ifrån Telia till Spray mkt pga priset som Telia tar ut för Adsl.
Sen vad är det för fel påderas typ av inloggning?Är ju som typ en fjärranslutning man öppnar och loggar in med.Funkar skitbra tycker jag.Sen att det går snabbare med spray än vad det gjorde med Telia kan jag inte förklara men det var ca 120kbit/s mer med spray i TCP/mottagning och sändning än vad jag hade med Telia.
Låg på ca 370-382kbit/s med Telia.Nu ligger jag på 470-492 med Spray och upp mot 590 i UDP.Pingen är det inget fel på heller ligger runt 40-60 i Q3 och 10-80 i Enemy Territory.Duger helt klart åt mig.

Visa signatur

Intel 4790K@4.4Ghz l Asus Z97-A l 2x8GB DDR31600 l Noctua NH-U14s l Sapphire 390 Nitro 8 GB l Define R5 l Crosair RM1000x l Samsung SSD 840 EVO 240GB l XL-740K mus l

Permalänk
Medlem

Har kört Bostream XStream (2.5mbit) själv.
Fungerade klockrent. Helt suveränt.

Bytte enbart på grund av att jag flyttade.

Visa signatur

Workstation: i9-13900K @ 6.1 GHz - Asus Z790 ProArt - G.Skill 6400MHz 2x32 GB - Asus TUF 4080 16 GB
Samsung 990 Pro MVMe 1 TB - Kingston Renegade MVMe 4 TB - Asus 990 Pro NVMe 4TB
ASUS ROG Strix Aura 1000W - EK-Nucleus AIO CR360 - LianLi O11 Dynamic EVO
LG 38GL950G - Sound Blaster Katana V2X Soundbar - Corsair RGB Strafe - G-Wolves Sköll
Server: i7-6700K @ 4.2GHz - Asus Maximus VIII - Corsair DDR4 4x16 GB - Samsung 950 MVMe 256GB - Samsung EVO 1 TB

Permalänk
Medlem

Har sett många som klagat på pppoe-inloggningen, men ingen som
förklarat vad som är så dåligt med den. Någon utav alla som klagat kanske
skulle kunna ta sig lite tid och förklara vad som suger med den typen av
inloggning?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nisse19
Har sett många som klagat på pppoe-inloggningen, men ingen som
förklarat vad som är så dåligt med den. Någon utav alla som klagat kanske
skulle kunna ta sig lite tid och förklara vad som suger med den typen av
inloggning?

Jag tycker det funkar skitbra med pppoe-inloggningen.Föryt naär jag hade Telia så fick man ju också logga in sig varje gång datorn varit avstängd.Kanske fanns något sätt att komma förbi det men sånt har jag inte tid med att leta upp.Sen den idiotiska rutan som kommer upp med Telia och säger att man é aktiv är ju tramsig.Spray använder sig av Netvoyager tror jag det hette.Testar nu med att köra med raspppoe och det funkar bra det mé.

Visa signatur

Intel 4790K@4.4Ghz l Asus Z97-A l 2x8GB DDR31600 l Noctua NH-U14s l Sapphire 390 Nitro 8 GB l Define R5 l Crosair RM1000x l Samsung SSD 840 EVO 240GB l XL-740K mus l

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nisse19
Har sett många som klagat på pppoe-inloggningen, men ingen som
förklarat vad som är så dåligt med den. Någon utav alla som klagat kanske
skulle kunna ta sig lite tid och förklara vad som suger med den typen av
inloggning?

Sämre MTU, omöjliggör ibland kommunikation över vissa brandväggar

Visa signatur

This is not the place for mindless aggression
NAT är fel!

Permalänk
Hedersmedlem

Re: Re: Val av Bredbandsleverantör 7st

Citat:

Ursprungligen inskrivet av morsbo
Är det möjligtvis inom Heby kommun som du bor?

Vill du ha snabbare uppkoppling än 0,5MB så ska du nog inte binda dig alltför länge för Telia lanserar ju snabbare uppkoppling 26 november.

Nej han bor inte där, snarare Lindesberg kommun. Lika som jag.
Någon som har hört något om priserna för denna 8 Mbps tjänst?

Lokalblaskan skrev om bredbandsutbyggnaden i fredags, de skrev bl.a. att denna nya 8 Mbps tjänst ska bli tillgänglig i storstäder och ställen där det byggts ut m.h.a. statliga pengar, däribland de 33 byar här i norra örebro län.
Idag är det en månads väntan på att få veta priser osv... Jag har jämfört och med mitt behov av e-post osv. så tror jag på telia 500 nu, fast vill ju veta vad denna tjänst kostar.
Det var väll 3,5 Km max eller? Jag vet inte hur långt jag har nu...

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av maDa
ta inte PPPoE för guds skull iaf...

Nehe, och varför inte då??? Säg inte bara "sämre MTU" utveckla er för f*n.

Visa signatur

Data

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Veidit
Vad jag erfarit är Telia stabilare än BoStream. När det krånglar för Telia krånglar det oftast för alla bredbandsoperatörer även BoStream. När det krånglar för endast BoStream brukar Telia fungera fint.

Vad jag erfar har BoStream X-Stream flera gånger högre nertid än Telia ADSL.

hahahah vilket jävla skitsnack, det går inte ens att jämföra bostream 2.5 mot telia 0.5 det är helt olika nivåer lixom, det är ett SJÄLVKLART val på bostream i det fallet. Och vadå att xstream har högre nertid, mer strul? är det nått slags skämt lr?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nisse19
Har sett många som klagat på pppoe-inloggningen, men ingen som
förklarat vad som är så dåligt med den. Någon utav alla som klagat kanske
skulle kunna ta sig lite tid och förklara vad som suger med den typen av
inloggning?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jamzo
Nehe, och varför inte då??? Säg inte bara "sämre MTU" utveckla er för f*n.

Det finns många argument beroende på vad man sysslar med...

Somsagt, är man CS-fjortis... så kan det funka rättså bra ändå, men MTUn _kan_ bridra till högre ping tider...

Tankar man mycke och vill ha typ egen FTP som ska va uppe rättså mycket så är PPPoE verkligen inte bra.. då det är en virtuell uppringd förbindelse ungefär... som _kan_ gå ner, och som bytar IP mycket ofta...

Är man som jag, som sysslar mycket med andra OS än bara Windows.. så förlorar man mycket kompabilitet och som någon sa att det omöjliggör vissa typer av kommunikation...

PPPoE är ett sett för ISPn att ha bättre koll, och kunna kontrollera mer...
och kom nu inte me sånt "aaamen ja blir inte nerkopplad!! ja har ändå bra ping i cs!!!"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av maDa
Det finns många argument beroende på vad man sysslar med...

Somsagt, är man CS-fjortis... så kan det funka rättså bra ändå, men MTUn _kan_ bridra till högre ping tider...

Tankar man mycke och vill ha typ egen FTP som ska va uppe rättså mycket så är PPPoE verkligen inte bra.. då det är en virtuell uppringd förbindelse ungefär... som _kan_ gå ner, och som bytar IP mycket ofta...

Är man som jag, som sysslar mycket med andra OS än bara Windows.. så förlorar man mycket kompabilitet och som någon sa att det omöjliggör vissa typer av kommunikation...

PPPoE är ett sett för ISPn att ha bättre koll, och kunna kontrollera mer...
och kom nu inte me sånt "aaamen ja blir inte nerkopplad!! ja har ändå bra ping i cs!!!"

bra sagt! sitter själv på en färsk telia lina så

Visa signatur

"Linux är bara gratis om din tid är värdelös"