Permalänk
Medlem

jag älskar duron 1400

Fick i fredags min efterlängatde duron 1400 från oneshop. Den hade steppingen MIXHB. Jag satte in den i datorn och gick in i bios vid uppstarten och fick genast en trevlig överraskning. Den var upplåst. Jag provade att höja pyttelite först till 1467 (11x133) och körde lite testprogram sisoft sandra, 3mark01 och wcpuid sen 1600 (12*133) testprogrammen igen
1666 (12,5*133 ). Efter det gick det inte att få upp multipeln högre i bios så jag höjde FSB till 145x12.5 vilket gav 1820mhz det konstiga var att bios räknade det som 1900mhz. Nåväl körde testprogrammen igen och 3dmark hängde sig. Startatde om datorn och höjde vcore til max nämligen 1.6v.
sen körde jag igång datorn och körde 3dmark igen. Den här gången hängde den sig inte förrän i lobby high detail. Jag lät bli att köra mer 3dmark och spelade lite Morrowind , UT och div Half life moddar vilket gick finfint. Temperaturen på processorn maxade på 36C det hade lite att göra med att jag satt i ett garage och lanade samtidigt.
Dagen efter letade jag reda på ett par papper jag skrivit ut som visade hur man skulle pinmodda den till en 2400+ och dessutom höja vcore till 1.75v
Jag tog en floppy kabel och skar sönder för att komma åt de små trådarna inuti. Sen tog och monterade ur moderkortet ur burken och lyfte ur processorn så att jag kunde trycka ner små trådbitar i socketen som anslöt till varandra. Trots att jag satt med pincett var det lite pilligt. Särskillt som jag var aningen darrhänt. Efter en 10 minuter ungefär satt alla trådbitarna där de skulle. Jag plockade ihop datorn igen och startar den.
Amd duron 1500mhz står det när den bootar. Va tänker jag och går in i bios och kollar. Ser då att den har ställt ner FSB till 100 så jag höjer till 133 och
Vips så bootar den i 2000Mhz. Kör lite stabilitet test igen. Fullkomligt stabil.
Startar om datorn och höjer FSB till 147 (150 är max för mitt gamla moderkort) och datorn bootar i 2200mhz.
Snacka om att jag är nöjd med min processor. Det enda som återstår nu är att låsa upp Cacheminnet på den så att den får lika mycket cache som en riktig XP

Visa signatur

//lots of Random Servers\\
\\-xxxxxxxxxxxxxxxxxxxx-//

Permalänk
Medlem

Gött

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Vilken pärla!

Visa signatur

AMD Athlon XP 2000+(Palomino) | 512MiB DDR333 | Gigabyte GA-7VRXP | Point of View GeForce 4 Ti4200 XP | 2x IBM Deskstar 80GB i Raid 0 | Chieftec Dragon | Win2k |

AMD Ryzen R7 5700X | 16GiB DDR4 3200 CL14 | MSI B450 Tomahawk II | Sapphire RX5700 Pulse | Intel 660p 1TiB | Nanoxia Deep Silence | AOC CQ32G1 144Hz 1440p | Win 10 |

Permalänk
Medlem

den verkar gynna starkt!

Visa signatur

Det man inte har i huvudet får man ha under huven!

Permalänk
Medlem

lust att köra lite prestanda tester?

Visa signatur

"Alla barn hade stabila datorer förutom Lidia för hon hade chipset från nvidia"

Permalänk
Medlem

Vad har du för kylning på den där lilla älsklingen?

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Medlem

Grattis!

Vad kostar en sån?

Visa signatur

Utvandrad till NH tills vidare

Permalänk
Medlem

jo, har man lust att pilla så, så är ju det fullkomligt underbart !

Visa signatur

2400+ @ 2,31 GHz -- 768 MB PC3200 -- 340 Gb -- 9600XT

Permalänk
Medlem

jag älskar att ställa om i BIOS:D

Visa signatur

R7 5800X3D | MSI X470 GAMING PLUS | 32GB 3200MHz CL16 | ASUS GeForce RTX 4070 Super 12GB Dual EVO OC | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung 860 EVO 1TB | Kingston A2000 1TB | 2x 3TB HDD | Seasonic FOCUS Plus 650W Gold | Acer 24" Predator XF240H 144Hz

Permalänk
Medlem

339kr på oneshop

Permalänk
Medlem

duron 1400 är ju känd för att vara en clock cpu så...
det var väll ingen nyhet...

Visa signatur

//Xidon

Permalänk
Medlem

pga av dess låga cache

Permalänk
Medlem

Haha, vilket kap! nån länk till guiderna du sa du skrev ut!

Visa signatur

amd tvåtusenetthundra || femhundratolv mb RAM ||Gf fyra Ti fyratusenfyrahundra

Permalänk
Medlem

Mix HB

Hembrännare där på AMD

Visa signatur

One man. One desire.

Permalänk
Medlem

pinmodding guiden finns på www.ocinside.de
som kylning har jag en Zalman kopparsolfjäder med 92mm fläkt
2x80 1x60 fläkt fram
1x80 1xslotfläkt 92 + nättagget som blåser ut luft
full load inomhus ligger på 46C i 2100Mhz
en kul sak är att efter pinmodden blev WCPUID helt störd och trodde att jag hade en FSB på bortåt 300Mhz och att jag körde mina minnen i 600Mhz

Visa signatur

//lots of Random Servers\\
\\-xxxxxxxxxxxxxxxxxxxx-//

Permalänk
Avstängd

hehe, dom minnena skulle jag vilja ha

Permalänk
Medlem

2 vanliga samsung DTL minnen som jag kör med har hört en hel del om att de ska suga att överklcoka med. Har till och med hört om stackare som inte kommit upp i 166FSB med de. Jag har testat mina på min kompis nforce 2 mobo och de går lika fint på det.
Nästa gång man får studie bidrag ska det bli ett nforce2 mobo så man kan utnyttja Dual channel och högre FSB än 150
Förresten går det väl att sänka timingen en del på de twinmos du har också. min kompis kör sin twinmos med bra timings men han har iofs de nerklockade till 333Mhz

Visa signatur

//lots of Random Servers\\
\\-xxxxxxxxxxxxxxxxxxxx-//

Permalänk
Avstängd

minna gillar inga kul timings alls. dvs om man inte klockar ner dom till 333mhz, vilket känns rätt ovärt när man kan köra 200x10 utan probs.

Permalänk
Medlem

Fin Klockning mnemonic, blir sugen på att köpa en Duron :).

btw hur är det med Duron 1.6Ghz, klockar den lika bra måntro?

Permalänk
Medlem

Det sägs att den ska klara upp mot 2300Mhz på luft....:D

Visa signatur

🗄️ Corsair Carbide 100R Chassi] 🔲AMD® RYZEN™ 9 5950X] 🏬MSI X570 MAG TOMAHAWK WIFI] ❄️Arctic Cooling Liquid Freezer II 240] 🎞️Kingston Fury 128GB (4x32GB) DDR4 3600MHz/CL18.22.22 @CL 16.19.19 Beast] 🏴Powercolor Radeon RX 6950XT 16GB Red Devil] [Thermaltake Toughpower 1200W ][💾Samsung 980 PRO M.2 NVMe SSD 500GB][Lexar NM700 M.2 NVMe SSD 4Tb][Kingston NV2 M.2 NVMe SSD 4Tb ] [Samsung SSD 870 QVO 4Tb][Crucial BX500 SATA SSD 4TB][23 TB WD NAS RED 7200rpm Lagringsdiskar][🖥️ASUS VP28U 4K 28" Skärm][🔌Comhem 1000/1000Mbit fiber][Windows 11 Pro SWE]

Permalänk
Medlem

jag ska faktiskt se vad den maxar på när jag kommer hem
ska sätta den på 17x133= 2260Mhz om det fungerar ska jag vrida upp FSB upp mot 150
om jag har tur kanske den klarar 2500Mhz luftkylt
verkar som om jag måste sätta fläktarna på 12 volt igen o ch datorn som var så tyst när fläktarna var på 7volt kommer att låta som ett dammmsugarmonster

Visa signatur

//lots of Random Servers\\
\\-xxxxxxxxxxxxxxxxxxxx-//

Permalänk
Medlem

Nämen det låter ju fint...
hur varm blir den förresten ?

Visa signatur

who need windows and gates in a world without walls and fences.

Permalänk
Medlem

Som någon annan sa... ge oss lite prestandainfo. PC-mark el. dyl... Presterar den lika bra som något annat i samma frekvens?

Visa signatur

Modermodem från ONOFF och bildskärmsutrustning från Electrolux. US Robotics 28.8K telefonuppringd internetförbindelse. Har en förkärlek för tysk tjejpop.

Permalänk
Medlem

Oj då, inte dåligt!
T o m jag skulle ha råd att köra en sån processor.
Nån som vet vad ett moderkort som passar kostar?

Permalänk
Medlem

det verkar som o moderkortet inte vill köra i högre hastighet än 2200mhz i manualen stod det max 1.8 ghz så jag är inte alltför besviken mobot klarade ju 400mhz mer än max spec.
nåja här kommer ett screenshot från Sisoft sandra när den går i 2100Mhz
tycker att det är rätt så hyfsad prestanda på den.
värmen igger nu på 42 idle - 47 Full load(140x15)=(2100mhz)(1.75vcore)
och den verkar stabil
verkar som om man inte kan lägga upp större bilder än 10kb så här kommer en länk till bilden där den ligger på min hemsida istället
http://www.geocities.com/tha_phreakz/SISOFT.GIF

om länken inte funkar när ni klickar på den så klistra in den i webbläsaren istället

Visa signatur

//lots of Random Servers\\
\\-xxxxxxxxxxxxxxxxxxxx-//

Permalänk
Avstängd

ser riktgit bra ut det där

Permalänk
Medlem

Alltså är det inte ungefär lika dålig prestanda med Duron som det är med Celeron? Eller är jag inne på fel spår?

Permalänk
Medlem

Re: jag älskar duron 1400

Citat:

Ursprungligen inskrivet av mnemonic
Fick i fredags min efterlängatde duron 1400 från oneshop. Den hade steppingen MIXHB. Jag satte in den i datorn och gick in i bios vid uppstarten och fick genast en trevlig överraskning. Den var upplåst. Jag provade att höja pyttelite först till 1467 (11x133) och körde lite testprogram sisoft sandra, 3mark01 och wcpuid sen 1600 (12*133) testprogrammen igen
1666 (12,5*133 ). Efter det gick det inte att få upp multipeln högre i bios så jag höjde FSB till 145x12.5 vilket gav 1820mhz det konstiga var att bios räknade det som 1900mhz. Nåväl körde testprogrammen igen och 3dmark hängde sig. Startatde om datorn och höjde vcore til max nämligen 1.6v.
sen körde jag igång datorn och körde 3dmark igen. Den här gången hängde den sig inte förrän i lobby high detail. Jag lät bli att köra mer 3dmark och spelade lite Morrowind , UT och div Half life moddar vilket gick finfint. Temperaturen på processorn maxade på 36C det hade lite att göra med att jag satt i ett garage och lanade samtidigt.
Dagen efter letade jag reda på ett par papper jag skrivit ut som visade hur man skulle pinmodda den till en 2400+ och dessutom höja vcore till 1.75v
Jag tog en floppy kabel och skar sönder för att komma åt de små trådarna inuti. Sen tog och monterade ur moderkortet ur burken och lyfte ur processorn så att jag kunde trycka ner små trådbitar i socketen som anslöt till varandra. Trots att jag satt med pincett var det lite pilligt. Särskillt som jag var aningen darrhänt. Efter en 10 minuter ungefär satt alla trådbitarna där de skulle. Jag plockade ihop datorn igen och startar den.
Amd duron 1500mhz står det när den bootar. Va tänker jag och går in i bios och kollar. Ser då att den har ställt ner FSB till 100 så jag höjer till 133 och
Vips så bootar den i 2000Mhz. Kör lite stabilitet test igen. Fullkomligt stabil.
Startar om datorn och höjer FSB till 147 (150 är max för mitt gamla moderkort) och datorn bootar i 2200mhz.
Snacka om att jag är nöjd med min processor. Det enda som återstår nu är att låsa upp Cacheminnet på den så att den får lika mycket cache som en riktig XP

Har du låst upp cacheminnet nu?

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Medlem

har inte låst upp cacheminnet än då det är en så pytteliten brygga man ska koppla ihop och jag är lite klumpig och förmodligen skulle connecta en massor med andra samtidigt. Kommer nog inte att göra det den närmaste tiden heller då jag är fullt nöjd med prestandan som den är nu

Visa signatur

//lots of Random Servers\\
\\-xxxxxxxxxxxxxxxxxxxx-//

Permalänk
Medlem

finns det nån guide om hur man pinmoddar nya duron ?