Permalänk
Medlem

Linux på en Pentium

Tjena!

Jag letar efter en bra linux dist som ska användas som arbetstation..har en P1 100Mhz 8mb ram så datakraften är lite begränsad:P

Permalänk
Medlem

Jadu de flesta dist kräver ju 32mb ram och uppåt så pressa i lite mer där så ska det nog gå bra.

Sen beror det ju också på vad för en dist du vill ha, om det är en med automatisk växling eller en manuell.

Visa signatur

What isn't remembered, never happened. Memory is merely a record... you just need to rewrite that record.
Var vänlig citera så jag hittar tillbaks.

Permalänk
Medlem

Med X så lär det bli segt. Utan X kan det nog fungera, testa Debian och läs FAQ.

Permalänk
Medlem

Jag har lagt in linux på en 486dx med 4mb minne, så det här ska nog inte vara några problem Då använde jag debian, det var en speciell variant. Det tog lite tid att lägga in det, men det gick att surfa och läsa mail på den burken sen. (pine & lynx).
Jag vet inte om debian fortfarande stöder low-memory tjosan.

här är några länkar till olika små distar:

http://tiny.seul.org/en/i.html
här har du ett gäng:
http://www.ugr.es/~ama/compro/

angående debian:
http://www.ourmanpann.com/linux/lowmem.html

Visa signatur

"Debugging is twice as hard as writing the code in the first place. Therefore, if you write the code as cleverly as possible, you are, by definition, not smart enough to debug it." - Brian W. Kernighan
www.skivpris.com www.babakova.net

Permalänk
Medlem

Som sagt... Debian utan X

Visa signatur

Last FM - Slappis.Net - Petterssons.Org - Årets idiot 2004

Botten upp, resten i håret!

Bahnhof 100/100/Mb/s villafiber

Permalänk
Permalänk
Medlem

Eller så testar man några olika (vilka som finns hittar man i hundratals trådar här, sök) och ser vilken som funkar bäst och vilken man trivs med, sen kör man den.

Visa signatur

Äntligen har jag fått svar på om vandrande pinnar kan gäspa. Det kan de inte. Ett av världens stora mysterier är löst.

Permalänk
Medlem

okej tack för svaren då..ska kolla runt lite:-)

Permalänk
Medlem

finns väl en dist som heter damnsmalllinux eller nåt.. den borde inte vara så krävande

Permalänk
Medlem

Slackware, Debian, Rescue distar går in utan större problem och säkerligen Redhat, Mandrake och Suse också om man orkar pilla lite och skippar deras grafiska installationer då det är de (och KDE/Gnome som körs som stnd wm:s i dem om man kör med X) som "kräver" mer än 32mb i ram.

Permalänk
Medlem

Blev lite intresserad av det här, här är min just nu minimala linux-installation
(inga screenshots precis...):

# cat meminfo
total: used: free: shared: buffers: cached:
Mem: 2830336 1179648 1650688 0 40960 503808
Swap: 0 0 0

och

# df -h
Filesystem Size Used Available Use% Mounted on
/dev/hdb 19.1M 2.8M 15.2M 16% /

då har jag inte rensat Fast jag har inte nätverket igång, det drar ju en del...

(Jag gör detta p.g.a. mitt jobb också, så jag är inte skadad).

Visa signatur

"Debugging is twice as hard as writing the code in the first place. Therefore, if you write the code as cleverly as possible, you are, by definition, not smart enough to debug it." - Brian W. Kernighan
www.skivpris.com www.babakova.net

Permalänk
Hedersmedlem

körde RedHat 6.2 på en P1 100Mhz med X visserligen 16 eller 32 mb ram... använde den versionen utav Gnome som följde med...

Visa signatur

Vim
Kinesis Classic Contoured (svart), Svorak (A5)
Medlem i signaturgruppen Vimzealoter.