Permalänk
Medlem

Cleant var väl och ta i, men sonata är väl rätt snyggt.

Visa signatur

A64 3200+ @2700mhz (270*10) | 3dmark01: 25027 | Projekt: Lian-Li
Tillsammans med ÖA försvann den sista anledningen att hänga kvar på swec.

Permalänk
Medlem

Kunde inte låta blir att skriva lite åsikter om Sonatan efter ha läst tråden. Har haft min burk med Sonata-chassi i en månad typ.

För mig gör det skillnad att ha en fläkt vid HD-platserna. Kör med fan-controller och fläkten som följde med chassit (som satt där bak) på 5v. Stänger jag av den hörs ingen nämnvärd skillnad med CPUn ökar nån grad. Där bak har jag istället en papst. Använder alltså inte Fan-only utan kör med manuell controller i stället.

Nätagget är inte tyst. Det knattrar typ som en arbetande hårddisk. Har beställt ett Zalman-agg i stället. Antec-agget är inte heller det som säljs löst som har två fläktar utan är en budgetversion som bara finns i Sonatan och nåt annat chassi.

Har ljuddämpning i. Den som är färdigskuren för Sonatan. Passade fint, men stör mig på att man inte kan ta bort moderkortsplåten och montera ljuddämpning där bakom. Den sidan är ju oxå fastnitad. (Det följer inte ens med ljuddämpning till mer än högst upp just eftersom det inte går att komma åt)

Chassits utformning och hårddiskarnas placering gör att det är lätt att dra sladdar så att de inte hindrar luftflödet.

Jag tycker de blå LEDsen är rätt cleana, men det är en stor designmiss att power-LEDen är grön.

Som någon sa - det blir repigt!

Visa signatur

"The Marlboro man died of cancer, and he wasn't a rocket scientist when he was healthy" //Harvey Danger
Det finns 10 sorters människor - de som förstår det binära talsystemet och de som inte gör det

Permalänk
Medlem

På mitt sonata med en 2.8 i ligger chassi temp på ca 30c idle. cpu tempen på 41c... samma cpu kylare som Golliwog och har allt på lägsta hastighet. Låter inget alls nästan

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av CeeL
Kunde inte låta blir att skriva lite åsikter om Sonatan efter ha läst tråden. Har haft min burk med Sonata-chassi i en månad typ.

För mig gör det skillnad att ha en fläkt vid HD-platserna. Kör med fan-controller och fläkten som följde med chassit (som satt där bak) på 5v. Stänger jag av den hörs ingen nämnvärd skillnad med CPUn ökar nån grad. Där bak har jag istället en papst. Använder alltså inte Fan-only utan kör med manuell controller i stället.

Nätagget är inte tyst. Det knattrar typ som en arbetande hårddisk. Har beställt ett Zalman-agg i stället. Antec-agget är inte heller det som säljs löst som har två fläktar utan är en budgetversion som bara finns i Sonatan och nåt annat chassi.

Har ljuddämpning i. Den som är färdigskuren för Sonatan. Passade fint, men stör mig på att man inte kan ta bort moderkortsplåten och montera ljuddämpning där bakom. Den sidan är ju oxå fastnitad. (Det följer inte ens med ljuddämpning till mer än högst upp just eftersom det inte går att komma åt)

Chassits utformning och hårddiskarnas placering gör att det är lätt att dra sladdar så att de inte hindrar luftflödet.

Jag tycker de blå LEDsen är rätt cleana, men det är en stor designmiss att power-LEDen är grön.

Som någon sa - det blir repigt!

Jag måste ha haft tur, mitt nätagg är MYCKET tyst!
Vad gäller att chassit lätt blir repigt, så löst jag detta med att vaxa det med Sonax fltyande hårdvax INNAN jag gjorde något annat, totalt så gick jag på lådan i 3 omgångar innan jag började montera något.

Resultatet? En mycket fin, glänsande och stryktålig yta:)

Permalänk
Medlem

Klagar i princip aldrig på stavning och formulering. Men seriöst Golliwog läser du ens igenom dina inlägg innan du postar?

Visa signatur

"Yttrandefriheten bör begränsas för dem som dolt eller öppet förespråkar narkotika." - Widar Andersson (s), Källa: Hassela agitation -96
"Övertygelser är ett större hot mot sanningen än lögnen." - Friedrich Nitzche

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Golliwog
har bara öst upp den i 250Mhz tyckte det räckte...

sen rekomenderar jag att inte ha en fläkt i fronten

och ja, jag har lite svårt att skriva rent, dyslektisk deal whit it!

Svaret på din fråga

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av rattmuff
Klagar i princip aldrig på stavning och formulering. Men seriöst Golliwog läser du ens igenom dina inlägg innan du postar?

Läser du aldrig igenom hela tråden innan du klagar på något?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mafnus
Läser du aldrig igenom hela tråden innan du klagar på något?

Nej, gick ju inte att läsa, känns som man var påverkad av en drog. Men vad var hans förklaring då?

Visa signatur

"Yttrandefriheten bör begränsas för dem som dolt eller öppet förespråkar narkotika." - Widar Andersson (s), Källa: Hassela agitation -96
"Övertygelser är ett större hot mot sanningen än lögnen." - Friedrich Nitzche

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zion
Jag måste ha haft tur, mitt nätagg är MYCKET tyst!

Samma här mitt nätagg är oxå knäpptyst och "knattrar" absolut inte...

Visa signatur

[Gigabyte B350 GA-AB350M-HD3]-[AMD Ryzen 5 1600]-[Corsair VENGEANCE 16GB 3200MHz]-[Samsung 850-Series EVO 1TB]-[ASUS GeForce GTX 1070 8GB Turbo]

Permalänk
Medlem

nej inte mitt heller

Visa signatur

How peculiar

Permalänk
Medlem

SERIÖST?!

Det är lite fjantigt att saker och ting som skall vara "snyggt" måste handla så mycket om vilket märke det är Vafan varenda compaq burk ser ju ut som ett Antec Sonata chassi! Men bara för att det är ett Antec så är det på en gång 50 gånger snyggare än allt annat ;D

.........

Dock... rätt stilrent chassi men jag anser inte att detta FETMODDADE (förlåt min ironi) chassi skall ha en 4-sidig tråd ))))))) Det finns 500 000 andra ägare av CCFL rör + en strömbrytare här i världen

Visa signatur

sCaz har lirat online sedan direktmodemanslutning var hett.
OSW Sim Racing Rig | HTC Vive | 27" Acer 165 Hz IPS G-sync
Gigabyte Z170X-Gaming 7 | 6700K | 16GB DDR4 | 3x Samsung SSD's
ASUS 1080 Ti ROG STRIX OC | EVGA G2 850W | NH-D15 Triple | Steelseries H

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av scaz
SERIÖST?!

Det är lite fjantigt att saker och ting som skall vara "snyggt" måste handla så mycket om vilket märke det är Vafan varenda compaq burk ser ju ut som ett Antec Sonata chassi! Men bara för att det är ett Antec så är det på en gång 50 gånger snyggare än allt annat ;D

.........

Dock... rätt stilrent chassi men jag anser inte att detta FETMODDADE (förlåt min ironi) chassi skall ha en 4-sidig tråd ))))))) Det finns 500 000 andra ägare av CCFL rör + en strömbrytare här i världen

Hahahahaha. Bäst att låsa tråden då? Skulle ju vara katastrof om det blev en sida till!

Jag har också ett Antec Sonata. Mitt låter mycket för tillfället, men det är helt och håller mitt fel. Jag kör boxad CPU kylare (P4 2.8GHz), och den är ju inte så jättebra.. Jag har då fläkten bak på 12 V (tror jag) och sedan en 80mm under den (vid de lediga PCI-platserna). Jag har även en Enermax 120mm fram, och den är verkligen en stabil ljudkälla.
Jag har även testat att stänga av alla fläktar utom CPU, NB och OTES (eller vad det nu är som sitter på MAX3..). Sedan drog jag ner fläktarna på 60%. Då blev det LÄSKIGT tyst. Ska skaffa en fin Zalman snart, för att få ner ljudvolymen ännu mera.

En lite taskig sak med att inte ha en fläkt fram är att min HDD temperatur blir för hög. Nu är den på 30 grader Celcuis (fläkten fram snurra knappt, men de två bak går för fullt). Ingen annan som har temperatur problem med hårddiskarna?

Visa signatur

Dator: P4 2.8GHz (800MHz FSB) | Abit IC7-MAX3 | 2x512MB RAM | ATI Radeon 9800Pro 128MB | 2xRaptor 36GB @RAID0
Burk 1: P3 800MHz | 256MB PC133 RAM | 40GB HDD | CD-RW
Burk 2: AMD K5-133MHz (?) | 64MB RAM | 2GB HDD

Permalänk
Medlem

Hjälp! tur du sa om hårddiskarna, tänkte att jag skulle kolla hur min var när du sa så. Den va 49 grader!, iof så ha ja kört datorn i "sovläge" alltså bara nätagget å zalman cpu kylare och 30% på Grafikkortsfläkten (det hörs inte då) och har kört dc hela natten. Nä nu är det jag som åker och köper en 120mm fläkt att sätta i fronten!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Guffis
Hjälp! tur du sa om hårddiskarna, tänkte att jag skulle kolla hur min var när du sa så. Den va 49 grader!, iof så ha ja kört datorn i "sovläge" alltså bara nätagget å zalman cpu kylare och 30% på Grafikkortsfläkten (det hörs inte då) och har kört dc hela natten. Nä nu är det jag som åker och köper en 120mm fläkt att sätta i fronten!

Tänk då på att det kommer att låta lite mera. Försök att sätta något mjukt, typ stoppning eller så. Annars kommer det att vibrera lite...

Idag hade jag 120mm-aren bak på Fan Only, och ställde ner alla fläktar till 60% (via moderkortet). Den låter inte mycket, men hårddiskarna var uppe i 43 grader Celcuis, och CPU'n i 47 grader!
Det duger väl om man ska sova, fast jag måste koppla in alla fläktar och ställa upp hastigheten till dem på 100% om jag ska spela

Visa signatur

Dator: P4 2.8GHz (800MHz FSB) | Abit IC7-MAX3 | 2x512MB RAM | ATI Radeon 9800Pro 128MB | 2xRaptor 36GB @RAID0
Burk 1: P3 800MHz | 256MB PC133 RAM | 40GB HDD | CD-RW
Burk 2: AMD K5-133MHz (?) | 64MB RAM | 2GB HDD

Permalänk
Medlem

Tycker den här tråden är till överdiv jag med =/
Jag menar, inte är det väl bara trådskaparen som har ett Antec Sonata? Och som också sades, "Det finns 500 000 andra ägare av CCFL rör + en strömbrytare här i världen", de borde också få ha en egen tråd om sitt chassi eller?

Visa signatur

| Opteron 146 | DFI NF4 Ultra-D | OCZ EL Platinum Rev.2 2x512MB |
| C3D X800GTO 16p
| 640GB HDD | Chieftec CA-01B-B-SL | Antec TruePower 380W |
| H2O-kyld: | Maze4 CPU | Maze4 GPU | Hydor L20 |

Permalänk
Medlem

Bra att du är med och påpekar...

Visa signatur

Dator: P4 2.8GHz (800MHz FSB) | Abit IC7-MAX3 | 2x512MB RAM | ATI Radeon 9800Pro 128MB | 2xRaptor 36GB @RAID0
Burk 1: P3 800MHz | 256MB PC133 RAM | 40GB HDD | CD-RW
Burk 2: AMD K5-133MHz (?) | 64MB RAM | 2GB HDD

Permalänk
Medlem

Jag satte bara på fläkten därbak (7 volt) och efter ett tag hade Hd tempen sjunkit 11 grader!! Alltså fläkten som ska sitta fram ska den sitta mellan själva chassieramen och fronten?
Jag ska även fixa strömbrytare i fronten med 12v - 5 (eller 7v) - off, så jag lär kunna sova med den på ändå.
Hur varm får en HD bli innan det blir skadligt?

Permalänk
Avstängd

enkla ingrepp som ger bra resultat !

Permalänk
Medlem

men hej hopp har ni dragit upp min fina tråd.

ja när ja ville slänga upp min burk på shassi galleriet så vägrade galleriet att ta imot mina hostade bilder så ja gjorde en tråd om den, som vid tillfället var ett nytt å rätt okänt chassi.

btw har fixat upp rätt snygga bilder i galleriet om ni vi titta, å den här tråden har mer blivit en sonata FAQ

Visa signatur

Burken: Asrock ION 330HT, med moddad kylning.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Guffis
Jag satte bara på fläkten därbak (7 volt) och efter ett tag hade Hd tempen sjunkit 11 grader!! Alltså fläkten som ska sitta fram ska den sitta mellan själva chassieramen och fronten?
Jag ska även fixa strömbrytare i fronten med 12v - 5 (eller 7v) - off, så jag lär kunna sova med den på ändå.
Hur varm får en HD bli innan det blir skadligt?

Fläkten fram ska inte sitta som man kan få för sig när man läser Sweclockers recension.
Den ska sitta till vänster om hårddiskarna (när du öppnat den, allstå sett från sidan), så att den drar luften från hårddiskarna och in i burken.

En hårddisk kan nog bli max 55 grader Celcuis (rekommenderat). Kolla på tillverkarens hemsida för mer exakta siffor. Jag har även hittat hur många G en hårddisk klarar
Men max 55 brukar det vara (kollat på IBM och Maxtor). Fast ju lägre temperaturen är, desto längre livslängd på hårddisken. Runt 20 grader (eller rumstemperatur) verkar som en perfekt temperatur i mina öron. Dock ligger mina vanligtvis runt 30-34.

DTemp visar röda siffror vid 42 grader Celcius!

Visa signatur

Dator: P4 2.8GHz (800MHz FSB) | Abit IC7-MAX3 | 2x512MB RAM | ATI Radeon 9800Pro 128MB | 2xRaptor 36GB @RAID0
Burk 1: P3 800MHz | 256MB PC133 RAM | 40GB HDD | CD-RW
Burk 2: AMD K5-133MHz (?) | 64MB RAM | 2GB HDD

Permalänk
Medlem

Är det en 120mm fläkt som ska sitta till vänster om hdd racket?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av intel
Är det en 120mm fläkt som ska sitta till vänster om hdd racket?

Ja

Visa signatur

OOO
OOO
OOO

Permalänk
Medlem

Ni som har en 120mm fläkt framför hdd racket vart det kallare i lådan?

Permalänk
Medlem

Jag har haft en Sonata i snart ett halvår. Jag köpte det främst för att det satt ett bra och hyfsat starkt nätagg i lådan. Det är tydligen någon forum av budgetvariant har jag fått reda på i efterhand. Hur mycket sämre än ett standard Truepower är det?

Positivt:
*Relativt stilrent
*Gedigen konstruktion (dvs, det utstrålar kvalitet)
*Bra nätagg
*Inte särskilt dyrt

Negativt
*Litet, mindre än jag trodde
*Att kalla den tillhörande chassifläkten tyst på normalläge är ett skämt. Fan-only är det enda som gäller där
*Repas lätt
*Plastfötterna trillar av direkt. Jag tycker dom kunde kostat på sig lite bättre klister
*Hårddiskhållarna gör det väldigt jobbigt att montera diskarna och att överhuvudtaget nå med en standardkabel om du ska koppla en 5.25 enhet och en hårddisk på samma kabel är svårt.
*Väldigt lite plats mellan CPU-socket och nätagget. Det är alltså svårt att få ned moderkortet i lådan om det sitter en stor kylfläns på CPUn. Det var så kritiskt att jag var rädd att förstöra något.

Hade jag vetat vad jag vet idag hade jag förmodligen inte köp det.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av intel
Ni som har en 120mm fläkt framför hdd racket vart det kallare i lådan?

Om du sätter en 120 mm där Antec vill så kommer den att blåsa den varma luften från hårdiskarna över moderkort och cpu och ut via den bakre 120 mm.
Därav får många högre chassitemp än om de bara har en 120 mm.
Men hårdiskarna mår bättre och lever nog längre om det är två 120 mm än en i burken.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fe|ix
Om du sätter en 120 mm där Antec vill så kommer den att blåsa den varma luften från hårdiskarna över moderkort och cpu och ut via den bakre 120 mm.
Därav får många högre chassitemp än om de bara har en 120 mm.
Men hårdiskarna mår bättre och lever nog längre om det är två 120 mm än en i burken.

Jo, det blir som sagt lite högre temperatur i burken. Jag kör med en Enermax 120mm med reglerbart varvtal. Detta är skitbra, då du kan ställa ner varvtalet och därmed också CPU-tempen. Jag brukar dra ner varvtalet när jag ska spela spel, så att CPU tempen inte blir allt för hög.

Angående den bakre fläkten så är den väl gjord att gå på FAN ONLY? Då är den ju hyffsat tyst!
Vill man ha en lägre temperatur i chassit är det bara att sätta den på 12V, så blåser även den på bra. Dock skulle det vara bättre om man fick med en varvtalsreglerare.

[B]Tänk också på att ha en fläkt (den där framme) som passar de gummifästen som följer med lådan. Jag fick göra en alternativ konstruktion för att få fast min fläkt. Den vibrerar lite, men det kan man lösa med lite diverse isolering

Visa signatur

Dator: P4 2.8GHz (800MHz FSB) | Abit IC7-MAX3 | 2x512MB RAM | ATI Radeon 9800Pro 128MB | 2xRaptor 36GB @RAID0
Burk 1: P3 800MHz | 256MB PC133 RAM | 40GB HDD | CD-RW
Burk 2: AMD K5-133MHz (?) | 64MB RAM | 2GB HDD

Permalänk
Medlem

F-ekt, precis.
Har själv ett sonatachassi, funderar på att köpa nya fläktar till det. Ev. så blir två lika (papst eller ADDA) som sedan blir kopplade via en fläktkontroller.
Den 120 mm som följer med chassit låter inget om den går på fan-only och det är låg temperatur i lådan. Men stiger tempen och fläkten varvar upp så låter den inte så fint.

Permalänk
Medlem

hur många kontakter för el till sata-hårddiskar finns det på nätagget som följer med?

Visa signatur

"'We're pro-life.' Eww, you look it! You look like you're filled with life."
UNIX man pages online, GNU/Linux-schemaprogram för LiU

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Piltvenom
hur många kontakter för el till sata-hårddiskar finns det på nätagget som följer med?

2st

Visa signatur

OOO
OOO
OOO

Permalänk
Medlem

ok. tack harten!

Visa signatur

"'We're pro-life.' Eww, you look it! You look like you're filled with life."
UNIX man pages online, GNU/Linux-schemaprogram för LiU