Permalänk
Medlem

Min fina cleana Sonata

tack vare att galleriet strular så inåt h-vete med just minna bilder så får ja väll lägga up det här.

oki här kommer burken + lite bilder

system:
Antec Sonata silent piano-Black
Abit IC7-G i875p Gbit -lan
2x TwinMOS orgina 512Mb pc3200
WD 80Gb hdd
1,44mb floppy black
Logitech Internet navigator Keyboard special edit. black
ASUS CRW-5224A CD-RW 52x24x52x Black
Hightech Excalibur ATI Radeon 9500pro 128Mb tv-out
Intel P4c Northwood 2,4Ghz@3Ghz whit a fbs@250Mhz
Zalman CNPS 7000 AlCu cpu cooer

Modd:
cold catod lights (blue)+ omdragen strömbrytare för lysröret å de 2 LED:s som sitter i fronten

Bilder:

bytte ut låscylindern mot en plastlopp=snyggare

foto taget utan blixt. Ledsen är högintensiva å går genom ett prisma så det blir ett gitter på väggen bakom

observera att jag satte in en strömbrytare för alla lampor i burken där låset satt (va ska man med ett lås i en plastdörr till?)

mmm micken reflekteras från chassi

Visa signatur

Burken: Asrock ION 330HT, med moddad kylning.

Permalänk
Medlem

När man sätter dit den optionella 120 fläkten i fronten så antar jag att den inte är ivägen för någonting?

Visa signatur

[amd T-bred @ 1900 mhz] [geXcube radeon 9600 pro @ ~430/210 idle] [19" tft] [120 gb maxtor] [hercules gamesurround fortissimo II]

Permalänk
Medlem

Mycket snyggt och stilrent! Jag har ett sonata hos posten... så snart har jag också det fina chassit
En fråga dock... kör du med en 120mm i fronten och i sådanafall hur är värmen i lådan?

Permalänk
Medlem

AntonS: Nej 120mm fläkten blir inte i vägen för att den sätts fast emellan fronten och själva lådan... men man bör dock sätta gummi dämpningar för det kan framstå vibratoner/ljud pga att fläkten sitter fast mot plast.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Spacer
AntonS: Nej 120mm fläkten blir inte i vägen för att den sätts fast emellan fronten och själva lådan... men man bör dock sätta gummi dämpningar för det kan framstå vibratoner/ljud pga att fläkten sitter fast mot plast.

exact men vafan ska man me det till då låter den ju mer

temp i burk runt 29grader cpu när ja spelar runt 45grader amars runt 40grader ( har åsså en fanmate inkoplad på cpu å den är satt på snäppet över så lågt den kan gå).
den stora fläkten drar ut bra effektift den strålvärme som flänsarna gör på min zalman cnps 7000AlCu

om du sätter in en fläkt mellan chassit å fronten så kommer det vina en del tror ja + att det kan bli bra taight (antec rekomenderar det inte heller)

gör som jag rafsa upp så alla sladdar ligger längs sidorna å så att det ser lite snygt ut senskaffar du en sån där fet å nice pcu fläkt (109x109x62mm)

och det är inte så varmt i burken at mina chassifan som är kopplat till nätagets egen fanconmtroler nånsin har dragit på på fullt ös

Visa signatur

Burken: Asrock ION 330HT, med moddad kylning.

Permalänk
Medlem

Jag har ju som sagt beställt ett sonata men också en 120mm papst fläkt på 16db. Så klart ska den sitta fast med gummi brickor.
Jag har redan ett Antec True Power 480W i denna burk som jag har nu.. så jag ska sätta i den i sonatan sedan... men jag tror inte att det kommer låta speciellt mycket ändå.. kör med en papst fläkt på min cpu kylare också.
Jag ska göra som du och sätta alla lösa kablar på sidan så att det blir bättre luftflöde genom datorn.

Permalänk
Medlem

bara messa mig på icq så kan ja ge dig lite mer detail bilder
icq: 128945122

btw kolla in de gayigt fina rödmetalic thumscrews som jag har på pci platserna (bild 7)

gummiprickor ingå inte i chassit... bara såna där dämpande gummi ploppar som chassifläkten sitter i orginal...

btw om du behöver hjälp med firewire och usb kabeldragning så e det bara att messa mig på icq... det va lite tänka å pilla för att det skulle funka (de sitter inte på nån färdig sockerbit utan alla trådar är lösa)

och jag vill tilläga att jag har en viss bultbands fetish som så många andra.... fafan har man 50 stripes så ska de åsså användas

Visa signatur

Burken: Asrock ION 330HT, med moddad kylning.

Permalänk
Medlem

Stiligt chassi, men det ser lite trångt ut

Permalänk
Medlem

vadå trångt???
definera trångt. vad e det som behöver mer plats?

Visa signatur

Burken: Asrock ION 330HT, med moddad kylning.

Permalänk
Medlem

Golliwog, du hade inga problem med att få dit cpu kylaren? inga problem med fsb över 250 med TwinMOS minnena? ser helt ok ut.

Visa signatur

P4-C 2,4Ghz - Abit IS7 - Corsair twinx 3200LL - Sapphire 9800np

Permalänk
Medlem

inge som helst problem
cpu kylaren å minena satte jag dit innan jag satte fast moderkortet
cpu kylaren är inte ens i närheten av några kondisar eller nått, överaskande enkelt (lite bökigt att få fast kylaren dock, man måste trycka rätt hårt + ha en tredje hand som hjälper till)

minet i OC är satta på 5:4 så när cpu är i 250Mhz så är ram minnet i 200Mhz=orginal

Visa signatur

Burken: Asrock ION 330HT, med moddad kylning.

Permalänk
Avstängd

Du är inte ensamen funkar inte för mig heller å ladda upp bilder så!!

Visa signatur

HP 255 | Nexus7 16Gb | Sony Xperia Z 16GB White Edition | Jays a-Jays Two | Arbetslös sedan 2012 | [url="https://www.inet.se/produkt/9990887/fraktfritt-sweclockers]Inet frakt fritt[/url]

Permalänk
Medlem

najs... ska snart beställa ett sonata chassi.. Ska också köpa en till fläkt att ha i fronten.. Vad har du för någon och varifrån får man de beryktade gummi dämpningar?

Visa signatur

|| Lian Li || NF7-S rev2 || Barton 2500+ --> 2365mhz || SLK900 - Enermax 92mm || Corsair PC3200LL 1024mb || 9800pro 128mb --> 440/380 || 160gb SATA ||

Permalänk
Medlem

Phaser: Om du ska ha en fläkt i fronten så tänk bara på att den ska vara så tyst som möjligt, som t.ex en papst fläkt för deras 120mm är nog den tystaste eller bland dom tystaste. Som dämpning så kan du köpa dessa:
http://www.gtek.se/index.php?mode=item&id=178&session=3f67cea...

db har också sådana... Vibration Reducation 4-pack heter dom.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Golliwog
inge som helst problem
cpu kylaren å minena satte jag dit innan jag satte fast moderkortet
cpu kylaren är inte ens i närheten av några kondisar eller nått, överaskande enkelt (lite bökigt att få fast kylaren dock, man måste trycka rätt hårt + ha en tredje hand som hjälper till)

minet i OC är satta på 5:4 så när cpu är i 250Mhz så är ram minnet i 200Mhz=orginal

ok tack då vet jag det, tänker troligtvis köpa samma moderkort samt kylare och jag ville veta om dom funkar bra. hur högt har du kommit som max när du har överklockat ?

Visa signatur

P4-C 2,4Ghz - Abit IS7 - Corsair twinx 3200LL - Sapphire 9800np

Permalänk

Varning, jag e stygg nu~!!!!

"gör som jag rafsa upp så alla sladdar ligger längs sidorna å så att det ser lite snygt ut senskaffar du en sån där fet å nice "pcu" fläkt"

Ehh, snygt, senskaffar, pcu ?

/Trevlig helg

Permalänk
Medlem

har bara öst upp den i 250Mhz tyckte det räckte...

sen rekomenderar jag att inte ha en fläkt i fronten

och ja, jag har lite svårt att skriva rent, dyslektisk deal whit it!

Visa signatur

Burken: Asrock ION 330HT, med moddad kylning.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Golliwog
har bara öst upp den i 250Mhz tyckte det räckte...

sen rekomenderar jag att inte ha en fläkt i fronten

och ja, jag har lite svårt att skriva rent, dyslektisk deal whit it!

Om du inte har nån fläkt i fronten hur får du in ny fräsch luft? Du får ju betydligt bättre flöde i burken om du sätter en fläkt i fronten.

Permalänk
Medlem

en 120mm som drar ur luften precis bredvid cpu drar ut bra med varm luft

ger ju samma effekt som att jag skulle sätta en fläkt i fronten som blåser in

min burk har bätre flöde än en som hade haft 2st 80mm fläktar som blåste in resp. ut

hela grejen med att köpa mitt chassi är ju för att få ner ljudnivån, en 120mm i fronten kommer låta även om den är en super duper maxi ++ astyst fläkt, tack vare att det är bra mycket böjar luften ska pasera å kommer därutav skapa turbulensljud

sen kan jag informera att jag har runt rumstemp i mitt chassi med "bara" 120mm i fläkten i aktern den känns tom som att det e kalluft som blåser på mig aggets utblås käns lite varmare än ljumen så det behövs ingen 120mm i fronte i detta chassi

Visa signatur

Burken: Asrock ION 330HT, med moddad kylning.

Permalänk
Medlem

man skulle ju kunna sätta en fläkt med valfri storlek i främre delen av dörren/sidan då "rör" inte luften lika många kanter men det skapar bra luftflöde, så ska jag nog göra om jag bestämmer mig för att skaffa ett sonata

Visa signatur

How peculiar

Permalänk
Medlem

men jag ska snart köpa en sonata och har planerat att ha en fläkt i fronten... måste ha det eftersom jag ska klocka grejerna... vad har du för fläkt och hur mycket låter det då? kan väll inte vara så farligt

Visa signatur

|| Lian Li || NF7-S rev2 || Barton 2500+ --> 2365mhz || SLK900 - Enermax 92mm || Corsair PC3200LL 1024mb || 9800pro 128mb --> 440/380 || 160gb SATA ||

Permalänk

vill inte förstöra diskussionen om fläktar i fronten, men på sonatan sitter fläkten INTE så som det tidigare beskrevs mellan fronten och själva lådan.

på sonatan sitter den monterad inuti datorn på vänster sida av hårddiskracket. den är nog mest till för att skapa lite extra cirkulation samt bättre luftflöde runt hårddiskarna.

Permalänk
Medlem

jepp så e det... fläkten sitter och drar varmluft från hårdiskarna.
hade fläkt i fronten ett tag på mitt chassi, men det hjälpte dock inte mycket.

Visa signatur

"Once u go Intel, U never go back"

Permalänk
Medlem

men hur bra lämpar sig sonatan egentligen för klockning?

Visa signatur

|| Lian Li || NF7-S rev2 || Barton 2500+ --> 2365mhz || SLK900 - Enermax 92mm || Corsair PC3200LL 1024mb || 9800pro 128mb --> 440/380 || 160gb SATA ||

Permalänk
Medlem

bra min ör OC till 3Ghz å det funkar finemang , 120mm fläkten baktil drar ut bra med luft, tempen på cpu i idle är runt 41c ovh agget är på runt 31c (och sen är fläkten på lägsta varvtal "1540rpm" i agget med den tempen

Visa signatur

Burken: Asrock ION 330HT, med moddad kylning.

Permalänk
Medlem

skulle vilja veta vad din prolle temp ligger på och chassi temp ?

Visa signatur

/timpa

Permalänk
Medlem

temp ?

vad ligger din prolle och chassi temp på ?

Visa signatur

/timpa

Permalänk
Medlem

timpus, du kanske skulle ta och börja med att läsa HELA tråden...

Permalänk
Medlem

okej... men då kör jag en 80 fläkt där vis hårdiskracket... tror det kommer bli finnemang

Visa signatur

|| Lian Li || NF7-S rev2 || Barton 2500+ --> 2365mhz || SLK900 - Enermax 92mm || Corsair PC3200LL 1024mb || 9800pro 128mb --> 440/380 || 160gb SATA ||

Permalänk
Medlem

Stäng av blåljuset (som verkar vara rejält starkt med, anar kameraeffekt) så kanske jag kan säga att det ser "cleant" ut.

Visa signatur

Athlon XP 1700+ @2.1GHz luft. MSI nForce2 512MiB. 340GiB. Gentoo
Athlon TBird 1.4GHz. MSI KT266A. 256MiB. 10GiB. WinXP :: Celeron 366 @ 550MHz. Abit BX6. 256MiB. 4GiB. OpenBSD