Permalänk
Medlem

Hörlurar i 1500kronors-klassen

Tjo!

Det finns en hel del hörlurstrådar på forumet, men för att få råd anpassade speciellt för mig valde jag att posta en ny tråd

Saken är den att jag i julas fick 1500kronor att spendera på ett par hörlurar, min fråga är då; vilka hörlurar anser ni vara bäst.
Det är självklart en fråga om utrustning och användningsområde.

Hörlurarna kommer mestadels (minst 99% av tiden) att sitta inpluggade i min dator. Det ljudkort jag har för tillfället är ett SB Live! 5.1, dvs det är inte det bästa ;). Det är inte helt omöjligt att en uppgradering kan ske.
Jag kommer att använda hörlurarna till spel och musik, olika spel och olika musikstilar.

De hörlurar jag för tillfället äger är inga höjdare. Ett par M$ Gamevoice och ett par CoSonic MDR-CD850.
Jag har dock lyckats låna ett par AKG K-240 Studio som jag trivs med, men det finns självklart många, många andra hörlurar. Det jag vill veta är vilka hörlurar ni kan rekommendera i just 1500kronors-klassen.

Jag har läst igenom lite av era tankar om HP890 som nästan är helt positiva, dock har jag även hört rykten om att dessa ibland felar efter något år. När jag nu investerar i ett par nya hörlurar ska det vara kvalitét.

Tackar för tips!

Permalänk
Medlem

kolla in Beyerdynamic DT531 på www.ljudmakarn.se, jag har ett par själv kan inte säga något annat än gott om dem. Det enda jag kan klaga på är att det inte är snabbkopplingar till sladdarna så att dem är enkla att byta ut, men annars grymt bra lurar.

Permalänk
Hedersmedlem

Köpte ett par HP910 nu i höstas, är helt klart nöjd. Kör dem både till förstärkaren, direkt till datorn och till min mp3-spelare. Ruggigt bra ljud, sitter skönt på huvudet och stora muffar så man inte fryser om öronen på vintern

Kostade en tusenlapp på Siba

Visa signatur

yayaya I am Lorde yayaya

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mashi
kolla in Beyerdynamic DT531 på www.ljudmakarn.se, jag har ett par själv kan inte säga något annat än gott om dem. Det enda jag kan klaga på är att det inte är snabbkopplingar till sladdarna så att dem är enkla att byta ut, men annars grymt bra lurar.

Har sett andra som rekommenderat dessa lurar tidigare så ljudet är det säkerligen inget fel på, jag tycker bara att de ser lite för "lurviga" ut ;).

Citat:

Ursprungligen inskrivet av CCWarlock
Köpte ett par HP910 nu i höstas, är helt klart nöjd. Kör dem både till förstärkaren, direkt till datorn och till min mp3-spelare. Ruggigt bra ljud, sitter skönt på huvudet och stora muffar så man inte fryser om öronen på vintern

Kostade en tusenlapp på Siba

Hehe, det låter ju trevligt. Är inte HP910 föregångaren till HP890 eller har jag fel?
Jag hittar i alla fall inte HP910 på siba.se, inte heller finns den med bland hörlurarna på philips.se.
Du märker inga problem med hörlurarna? En sak till; hur länge har du haft dem?

Jag har några frågor till:

Är det någon märkbar skillnad mellan ett par HP890 och ett par K-240 rent ljudmässigt vid datorbruk? Följdfråga; Är skillnaden så stor att det är värt att betala 500(?) kronor extra för ett par AKG K-240 Studio?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av FoggyWall
Har sett andra som rekommenderat dessa lurar tidigare så ljudet är det säkerligen inget fel på, jag tycker bara att de ser lite för "lurviga" ut ;).

Hehe, det låter ju trevligt. Är inte HP910 föregångaren till HP890 eller har jag fel?
Jag hittar i alla fall inte HP910 på siba.se, inte heller finns den med bland hörlurarna på philips.se.
Du märker inga problem med hörlurarna? En sak till; hur länge har du haft dem?

Jag har några frågor till:

Är det någon märkbar skillnad mellan ett par HP890 och ett par K-240 rent ljudmässigt vid datorbruk? Följdfråga; Är skillnaden så stor att det är värt att betala 500(?) kronor extra för ett par AKG K-240 Studio?

Nejnej, 910 är väl ett steg upp snarare.

Själv köpte jag ett par 890 för några år sedan, de passade mig verkligen inte alls så det blev till att ångra köpet. Prova hörlurarna innan du köper dem alltså!

Visa signatur

««« »»»

Permalänk
Medlem

Jag tycker du skall kolla in några Sennheiserlurar. Bra kvalitét och utomordentlig ljudkvalitét till ett mycket vettigt pris.

Permalänk
Medlem

tänk på att ljudkort inte brukar orka med allt för tungdrivna saker, så du kanske måste köpa en hörlursförstärkare (+2000kr).

Permalänk
Medlem

jag har ett par philips HP890 och dom är helt underbara. Dom är lite stora men det är en vane sak. men sen handlar det ju om du ska ha slutna eller öppna lurar

Permalänk
Medlem

www.referenceaudio.com tror att dom har bra pris på senhessier(orkar inte stava rätt) 580 kosar typ 1800 när jag kollade sist

Permalänk
Medlem

Trevligt med sådan bra respons

Citat:

Ursprungligen inskrivet av mophex
Jag tycker du skall kolla in några Sennheiserlurar. Bra kvalitét och utomordentlig ljudkvalitét till ett mycket vettigt pris.

Sennheiser har jag tänkt lite på också. Vilka Sennheiser-lurar är mest prisvärda av 500, 570, 580, 590. De två sistnämnda är lite i överkant av min budget.
Kan dessa lurar lätt drivas av ett standard SB Live! 5.1?
Är Sennheisers lurar mer prisvärda än t.ex. AKGs K-240?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jonte[YoT]
Nejnej, 910 är väl ett steg upp snarare.

Själv köpte jag ett par 890 för några år sedan, de passade mig verkligen inte alls så det blev till att ångra köpet. Prova hörlurarna innan du köper dem alltså!

OK Får ta och kolla om de finns på Siba i Lund nästa gång jag är där.

Är det någon som vet en butik i Malmö/Lund-regionen som kan tänkas ha ett stort utbud av hörlurar tveka inte att posta namnet

Citat:

Ursprungligen inskrivet av omnibüs
tänk på att ljudkort inte brukar orka med allt för tungdrivna saker, så du kanske måste köpa en hörlursförstärkare (+2000kr).

Jag har tänkt på det och en hörlursförstärkare är i nuläget inte aktuellt, så jag får vara noga med att kolla upp hur lättdrivna hörlurarna är.
Var ungefär kan det tänkas att gränsen går för ett SB Live! 5.1?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av FoggyWall
Sennheiser har jag tänkt lite på också. Vilka Sennheiser-lurar är mest prisvärda av 500, 570, 580, 590. De två sistnämnda är lite i överkant av min budget.
Kan dessa lurar lätt drivas av ett standard SB Live! 5.1?
Är Sennheisers lurar mer prisvärda än t.ex. AKGs K-240?

Jag vet inget om de modellerna, de enda jag testat är HD200, HD250 (tror jag) och HD600. Den sistnämnda är lite väl i överkant för din budget, men de två första kostar under tusenlappen och är mycket bra i förhållande till pris. Jag kan tänka mig att även de modellerna du drog upp är bra i förhållande till priset.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mophex
Jag vet inget om de modellerna, de enda jag testat är HD200, HD250 (tror jag) och HD600. Den sistnämnda är lite väl i överkant för din budget, men de två första kostar under tusenlappen och är mycket bra i förhållande till pris. Jag kan tänka mig att även de modellerna du drog upp är bra i förhållande till priset.

Ok, får ta och provlyssna på några modeller helt enkelt. HD600 är inget som jag känner för, pengarna de kostar lägger jag hellre på annat.

Permalänk
Medlem

Skulle med kunna rekommendera HP910, bra ljud och sköna. Dock har en skruv varit lös på mina sedan början, inget ljudmässigt utan rent konstruktionsmässigt, lite irriterande, man kan inte komma åt att spänna den heller utan att plocka sönder dem. Så kolla isf att de inte är glapp i den länken ifall du köper dem. Kostar runt tusenlappen som sagt.

Hade ett par HD200 innan, dom kostar runt 650 kr. Hade dem innan mina HP910, men var tvungen att byta då jag råkade knäcka ett bleck inne i lurkontakten tack vara jag hade dem i ryggsäcken. Tips isf är att dra loss sladden om du ska ha dem i väskan, vilket jag glömde. I övrigt är ljudet helt ok, men personligen tyckte jag att man blev rätt varm med dessa lurar på efter ett nån timmes spelande, men det är som sagt olika från person till person.

Över and out!

Visa signatur

"Smoke it damnit! Puff Puff! Go go go!"
"He is the mungo to my snake. Or is it the snake to my mongu? Anyway, it is bad."

Permalänk
Medlem

MItt tips är att du ska prova många lurar! Men, hp890 är (i mitt tycke) inte de bästa lurarna för de pengarna, även om 98 % av alla har sådana lurar. Jag skulle rekommendera dig att titta närmare/köpa Plantronics DSP-500. Det är ett par mkt bra lurar.

Men som sagt, prova många olika lurar innan du bestämmer dig.

[EDIT] kom precis på att denna delen av forumet inte är till för köpråd av enskilda produkter ;D (doh!) Men, för att ändå få ut ngt av detta inlägget så rekommenderar jag dig att gå till "riktiga" butiker och lyssna på hörlurar + känna på hur de sitter och sedan ev köpa de på en internetbutik när du vet vilka du vill ha

Visa signatur

"Signatur raderad. Inte denna typ av signaturer på forumet tack! /Najk" - Najk

Permalänk
Medlem

HiFiklubben har en del lurar, finns både i Lund och Malmö.

Visa signatur

The only problem with Microsoft is they just have no taste. They have absolutely no taste. And I don't mean that in a small way, I mean that in a big way, in the sense that they don't think of original ideas, and they don't bring much culture into their products.

Permalänk
Hedersmedlem

*flyttad*

Visa signatur

Little white flowers Will never awaken you. Not where the black coach of Sorrow has taken you. Angels have no thoughts
Of ever returning you. Wouldn’t they be angry If I thought of joining you?

Not only did I disturb your precious Angels, I also shredded their silken wings and drank their holy icor

Permalänk
Medlem

Jag skulle inte rekommendera Philips-lurar. Jag och två som jag känner har haft såna och alla har gått sönder på samma sätt efter bara 1-1½ års användning.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Ett par Sennheiser HD600. Köp från tyskland (cirkus 1600 kr med allt inräknat) eller www.apparat.se (svensk butik, där kostar de 2300 kr)

Permalänk
Medlem

har du kollat in Grado? dom gör kanske världens mest välljudande lurar..
SJälv har jag Grado Sr80, vilka är helt ok...ligger på knappt 1500 kr och är relativt lättdrivna.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av androxe1
har du kollat in Grado? dom gör kanske världens mest välljudande lurar..
SJälv har jag Grado Sr80, vilka är helt ok...ligger på knappt 1500 kr och är relativt lättdrivna.

Ok, kan se om jag kan provlyssna ett par såna också då

De lurar som jag kan tänkas välja emellan just nu är:

AKG K-240 Studio
Philips HP890
Philips HP910
Sennheiser HD200
Sennheiser HD500
Sennheiser HD570
Grado Sr80

Får se vilka jag får tag på när jag väl ger mig ut

Permalänk
Medlem

Jag är inne på mitt andra par philips hp890, då jag sov sönder första paret

Det enda som är "dåligt" är väl just hållbarheten, men jag menar för det priset som jag köpte mitt andra par nytt för (589:-) så duger dom. Men o andra sidan kan man ju se det på detta sättet, om du köper ett par hörlurar för 1500:- lär du juh inte slänga dom i golvet efter att du lyssnat eller sova med dom. Om man sköter sina hp890 och hänger upp dom på det medföljande stället ( som för övrigt är rätt snyggt) så kommer lurarna hålla mycket länge.

Visa signatur

Är det någon som vet var närmaste mack är? jag ser den inte från sovrummet? SÖK din jävla mask!

Permalänk
Medlem

Håller med Mashi... har DT531:orna själv...
Riktigt bra lurar... Lurvet är faktiskt riktigt skönt. Kan dock bli ganska varmt...

Permalänk
Medlem

sennheiser gäller. lägger du 2500:- får du dom grymmaste lurarna på marknaden.

Visa signatur

2500+@3200 EPoX 8rda3i, 1024mb corsair original pc3200, LeadTek 6600GT

Permalänk
Medlem

Det verkar som om många här inne bara rekommenderar ett märke med motiveringen "de finns inte nån som gör bättre lurar än det här märket". Personligen tycker jag att bara för att det står Philips på ett par hörlurar betyder det inte att de behöver låta sämre än ett par från Sennheiser. Ett bra exempel är ju HP910 från Philips som blev utnämnd till årets hörlur, i sin prisklass (runt 1000kr), då den lanserades för några år sedan.
I år utnmände Hfi&Musik (nummer 12/03) Philips SBC HP1000 till årets bästa hörlur och då hade de ändå testat nya stolheten från Sennheiser, HD650. Visserligen vann Philips på klart pris/prestanda-förhållande men, "and I quote"

Citat:

En dynamisk hörlur av den här klassen till det här priset är inget mindre än en sensation!

Philips är ett enormt stort företag med lika enorma resurser, att lägga 10mille på utvecklingen av en hörlur för Philips är såklart inte en lika stor insats som för ett (förhållandevis) litet företag som Sennheiser. Lägg därtill att Philips lurar antagligen tillverkas i nåt asiatiskt land där lönerna samt tillverkningskostnaderna inte är lika höga, medan Sennheiser har sin tillverkning i Tyskland (inte säker på den punkten).
Min poäng är att folk måste bry sig mindre om märket och börja lyssna mer på ljudet

Min rekommendation?
Jag har ett par HP910 och jag har inte lyssnat på några andra av alternativen i den här tråden, så därför har jag inga direkta referenspunkter. De låter bättre än mina datorhögtalare (Altec Lansing ADA890) och min mikrostereo (JVC MX-J55R). Likaså utklassar de mina Senneheiser 495 och Denon ADH-950 men vid jämförelse med Etymotic ER-6 så är det lite jämnare, dock till Philips fördel (helt otroligt att så små snäckor kan låta så bra!).
Jag är överlag väldigt, väldigt, nöjd med mina 910or. Det man kan klaga på är en något, och nu pratar jag verkligen marginell, hård och vass diskant som ger upphov till en del hårda läspliknande "s"-ljud vid högre volymer.

Om du orkar vänta på att SBC HP1000 ska dyka upp i affärerna så är de nog värda en provlyssning, tills dess blir mitt råd ett par HP910.

Visa signatur

//Alex
"Non-cooperation with evil is as much a duty as cooperation with good"

Permalänk
Medlem

6 månader efter att jag startade tråden bestämde jag mig äntligen (jag är känd för att vela...) för vilka hörlurar jag skulle köpa.
Jag har under våren använt AKG K240 Studio-lurarna som jag lånat, och då personen jag lånat dessa av inte varit speciellt angelägen att få tillbaka dem så mitt beslut har därför tagit _lång_ tid

Men så idag så kunde jag äntligen hämta ut mina nya lurar, det blev till sist ett par Philips SBC HP1000. Mycket tack vare positiva recensioner och nöjda köpares kommentarer.
Nu gäller det att spela in dem och se om köpet var lyckat. Komforten är iaf bra och de känns förvånansvärt lätta trots att de är stora.

Som man brukar säga, bättre sent än aldrig

Permalänk
Medlem

Grattis till ett tråkigt köp.

Visa signatur

AMD Opteron 146, DFI nF4 SLI-D (BIOS 704-2BTA), Crucial BallistiX PC4000 2x1GB, Gainward 7800GT, Pioneer DVD-RW, NEC Multisync FE950/InFocus 4805.

Permalänk
Medlem

Pris och inköpsställe?

Visa signatur

The only problem with Microsoft is they just have no taste. They have absolutely no taste. And I don't mean that in a small way, I mean that in a big way, in the sense that they don't think of original ideas, and they don't bring much culture into their products.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Michael
Grattis till ett tråkigt köp.

Jag skulle snarare gratulera till det utmärkta valet!
Nu när jag hört HP1000 och kunnat jämföra dem rakt av mot HP910 kan jag bara säga att de vida (nåja...) överträffar 910orna på alla punkter! Framförallt tycker jag diskanten och djupbasen fått en rejäl förbättring mot tidigare.
Nu är bara frågan om det verkligen är värt 1000kr att uppgradera...

Visa signatur

//Alex
"Non-cooperation with evil is as much a duty as cooperation with good"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kevlar
Pris och inköpsställe?

1090:- på netonnet
Blev 1209:- inkl. frakt och pf-avgift.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Michael
Grattis till ett tråkigt köp.

Grattis till ett totalt onödigt inlägg

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av FoggyWall
6 månader efter att jag startade tråden bestämde jag mig äntligen (jag är känd för att vela...) för vilka hörlurar jag skulle köpa.
Jag har under våren använt AKG K240 Studio-lurarna som jag lånat, och då personen jag lånat dessa av inte varit speciellt angelägen att få tillbaka dem så mitt beslut har därför tagit _lång_ tid

Men så idag så kunde jag äntligen hämta ut mina nya lurar, det blev till sist ett par Philips SBC HP1000. Mycket tack vare positiva recensioner och nöjda köpares kommentarer.
Nu gäller det att spela in dem och se om köpet var lyckat. Komforten är iaf bra och de känns förvånansvärt lätta trots att de är stora.

Som man brukar säga, bättre sent än aldrig

http://w1.405.telia.com/~u40503879/HP1000/2.jpg

Oj, de såg fina ut. funderar själv på ett sådana lurar.
Är de värda 1000kr+ ?
hade tänkt mig ett par lurar för 1000-1200kr, men så finns ju Hp890 också för en mycket billigare peng.
Vart hitta du recensionerna? skulle gärna vilja höra lite kommentarer från dig

Visa signatur

Intel QuadCore 2.4Ghz | 4GB Kingston HyperX| 8800GTX | Tagan 530W