Tävlingar och erbjudanden i Komplett Geek Week

DVD-brännare...vilken ska man köpa?

Permalänk
Medlem

DVD-brännare...vilken ska man köpa?

Tja alla!

Tänkte beställa min första DVD-brännare!
Någon som kan tippsa vad som är bra/dåligt med de olika brännarna?
Någon som har ett bra tipps till en bra brännare för max 1100 kr?

Tack på förhand och Gott Nytt År!

Visa signatur

Film dator: AMD 900 MHz..512 sdram 45gig hdd 15" compaq skärm,Gforce2 gts 64 mb, cdrom och cdbrännare, +lite andra saker
DatorII:Amd xp 2500+@2366 mhz, moderkort: Abit nf7-s rev 2.0 nforce2 2x 256mb pc 3200. Radeon 9200 256 mb. Brännare, cdrom,

Permalänk
Medlem

Tycker du borde prova på sök funktionen som finns här på foumet. Tror detta kommer bli ytterligare en tråd där alla säger att NEC(1300?) är jättebra å sen kommer motståndsrörelsen och kommer med motargument.

Permalänk
Medlem

misstänkte det... men efter som att utvecklingen går frammåt så ville jag inte titta i gammla trådar.. men det kanske funkar det också

Visa signatur

Film dator: AMD 900 MHz..512 sdram 45gig hdd 15" compaq skärm,Gforce2 gts 64 mb, cdrom och cdbrännare, +lite andra saker
DatorII:Amd xp 2500+@2366 mhz, moderkort: Abit nf7-s rev 2.0 nforce2 2x 256mb pc 3200. Radeon 9200 256 mb. Brännare, cdrom,

Permalänk
Permalänk

Köp en LG- 4040B brännare den klarar allt

Visa signatur

"My side, your side! My side, your side! My side, your side! My side, your side! My side, your side! My side, your side!"

Permalänk
Medlem

Jag har en Lite-On 411s eller nått heter den Bränner i 4x/4x/4x/2.5 och vanliga diskar i 40x/24x tror jag det var. Har inte större koll...
Men den funkar mycket bra, nöjd är jag åxå.
Finns nu på datorbutiken för ca. 1200kr. tror jag

Permalänk
Medlem

--------------------------------------------------------------------------------
Ursprungligen inskrivet av Mr_khyron
Köp en LG- 4040B brännare den klarar allt
--------------------------------------------------------------------------------

lite för dyr dock!

vad är det för skillnad på neck nd 1300A och en neck nd 1300

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag köpte nyligen en LG GSA-4081B som jag e grymt nöjd me.

Permalänk
Avstängd

Smile Det heter Väll Nec..inte "neck" eller ?:rolleyes:

Visa signatur

[-> BBB VDSL <-]

Permalänk
Medlem

ja om du tycker att det är rellevant så gör det de ja

Visa signatur

Permalänk
Medlem

hur lång tid tar det att bränna en dvd-skiva?

Visa signatur

juice

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ryogo
Jag köpte nyligen en LG GSA-4081B som jag e grymt nöjd me.

Har också köpt en sån.
Men det finns ju ingen mjukvara som stödjer den än (den är ju iof splitterny men iaf...).

Den enda mjukvara som jag fått fungera är den som följer med - och den fixar ju inte image filer..

Brännaren verkar å andra sidan vara bra (inte hunnigt testa den så mycket). Blev positivt överraskad över hur snabb och responsiv RAM skivan var.

Har iof inte testat nero - för göra det nu. (blir till å avinstallera den jag har nu isf).

EDIT
nero fungerade inte heller

Citat:

hur lång tid tar det att bränna en dvd-skiva?

Ungefär lika lång tid som det tar att bränna en CD skiva med samma hastighet.

Alltså - en (full) cd skiva i 8x tar ungefär lika lång tid att bränna som en (full) DVD i 8x.

I runda slängor 20 min vid 4x och 10 min vid 8x.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av echo

Alltså - en (full) cd skiva i 8x tar ungefär lika lång tid att bränna som en (full) DVD i 8x.

I runda slängor 20 min vid 4x och 10 min vid 8x.

Inte riktigt, med min 4x tar det ca 15 min för en full DVD och med en 8x tar det ca 7-8min

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gamers
Inte riktigt, med min 4x tar det ca 15 min för en full DVD och med en 8x tar det ca 7-8min

Ungefär

Permalänk
Medlem

lånar denna tråden, NEC ND-1100 duger den till något? Någon som har lite egen information om denna?

Permalänk
Medlem

Nec ND-1300 har jag .. Har funkat jättebra hittills...

Visa signatur

WS: Mac Studio M1 Max | 32 GB | 1TB | Mac OS
WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux
Bärbar: Macbook Pro 14" | M1 Pro | 16GB RAM | 512GB SSD | Mac OS
Servrar: Intel i7 10700K | 64 GB DDR4 @3600Mhz | 3 TB SSD + 22TB HDD | Unraid |
4x Raspberry pi 4b 8Gb | Dietpi |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -=fredrik=-
Nec ND-1300 har jag .. Har funkat jättebra hittills...

Ja den ser bra ut den med, men i mitt fall är den mer än 500 kronor dyrare och de 500 kronorna hade jag tänkt spara och använda för att köpa en Xbox.

ND-1100 kan jag få för 795
ND-1300 är min för 1295

(lokal butik utan frakt)

Skillnaden är den att 1300 klarar +/- och 1100 bara klarar +. Då har jag bara en fråga kvar och det är hurvidare stor skillnad det är mellan + och - skivor, själv har jag fått intrycket av att - skivor bara är billigare. Har jag fel så upplys mig gärna den som har något klyftigt att tillägga.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ca[[pp
Ja den ser bra ut den med, men i mitt fall är den mer än 500 kronor dyrare och de 500 kronorna hade jag tänkt spara och använda för att köpa en Xbox.

ND-1100 kan jag få för 795
ND-1300 är min för 1295

(lokal butik utan frakt)

Skillnaden är den att 1300 klarar +/- och 1100 bara klarar +. Då har jag bara en fråga kvar och det är hurvidare stor skillnad det är mellan + och - skivor, själv har jag fått intrycket av att - skivor bara är billigare. Har jag fel så upplys mig gärna den som har något klyftigt att tillägga.

Jag skulle helt klart välja 1300:an .. Man vet aldrig vad som händer med formaten i framtiden.. Kanske det ena dör ut? Då är det inte roligt att ha en brännare som bara har ena formatet :/

Visa signatur

WS: Mac Studio M1 Max | 32 GB | 1TB | Mac OS
WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux
Bärbar: Macbook Pro 14" | M1 Pro | 16GB RAM | 512GB SSD | Mac OS
Servrar: Intel i7 10700K | 64 GB DDR4 @3600Mhz | 3 TB SSD + 22TB HDD | Unraid |
4x Raspberry pi 4b 8Gb | Dietpi |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -=fredrik=-
Jag skulle helt klart välja 1300:an .. Man vet aldrig vad som händer med formaten i framtiden.. Kanske det ena dör ut? Då är det inte roligt att ha en brännare som bara har ena formatet :/

Nej iof... Men min Samsung S224 klarar både DVD+ och DVD-, frågan är då om Xbox's dvdspelare klarar bägge... Får söka på det med. Frågan är om det verkligen är lönt att lägga ut mer pengar på en dvdspelare just nu, som du själv sa vet vi ju inte vad som händer i framtiden och kanske står DVD9 utanför dörren redan i sommar =/

tror nog jag köper en 1100 endån (fattig student)

Permalänk
Medlem
Citat:

Har också köpt en sån.
Men det finns ju ingen mjukvara som stödjer den än (den är ju iof splitterny men iaf...).

Den enda mjukvara som jag fått fungera är den som följer med - och den fixar ju inte image filer..

Har iof inte testat nero - för göra det nu. (blir till å avinstallera den jag har nu isf).

EDIT
nero fungerade inte heller

Hmm... jag har testat både det som följer med, Nero (6.0), CloneDVD och Stomp Record max och alla funkar med brännaren.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ryogo
Hmm... jag har testat både det som följer med, Nero (6.0), CloneDVD och Stomp Record max och alla funkar med brännaren.

Bah
Jag har testat Nero 6, Stomp RecordNow MAX 4.5 samt PrimoDVD 2.8 och ingen av de programmen hittar ens brännaren.

Har du installerat nån speciell drivrutin eller nåt?

Permalänk
Medlem
Citat:

Bah
Jag har testat Nero 6, Stomp RecordNow MAX 4.5 samt PrimoDVD 2.8 och ingen av de programmen hittar ens brännaren.

Har du installerat nån speciell drivrutin eller nåt?

De brännarprogram som ej har drivisar för 4081 skall hitta den som en GSA-4040 istället.

Visa signatur

Moonman

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av moonman
De brännarprogram som ej har drivisar för 4081 skall hitta den som en GSA-4040 istället.

Konstigt. Det fungerar nu i alla fall med Nero 6.3.0.2 men varken med Primo eller RecordNOW MAX hittar den.

Permalänk
Medlem

Har du provat uppgradera till senaste "recording engine" för RecordNowMax/Primo? Finns att ladda hem för registrerade användare:
http://support.sonic.com/dwnld/engine.asp?type=desktop&produc...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ronnylov
Har du provat uppgradera till senaste "recording engine" för RecordNowMax/Primo? Finns att ladda hem för registrerade användare:
http://support.sonic.com/dwnld/engine.asp?type=desktop&produc...

Har nog inte den senaste i alla fall.
Ska testa den sen.

Permalänk
Medlem

apropå striden mellan + och - formaten:

http://www.cdfreaks.com/article/113

edit: gammal, jag vet, men kom ihåg att jag läst den och letade upp igen.

Visa signatur

"The Marlboro man died of cancer, and he wasn't a rocket scientist when he was healthy" //Harvey Danger
Det finns 10 sorters människor - de som förstår det binära talsystemet och de som inte gör det

Permalänk
Medlem

ok jag är väldigt insatt i det här så gör som jag säger så får du en bra brännare.

Köp tdkbrännare om du har råd annars pioneer, pioneer gäller för övrigt när det gäller dvdspelare å plasmatv å sådant.

dvd- är det bästa formatet så är det bara, men det spelar inte så stor roll när man bränner data, men om du t.ex. ska bränna musik så använd -r

det går vissa rykten om att +formatet är utdöende...

Visa signatur

2500+@3200 EPoX 8rda3i, 1024mb corsair original pc3200, LeadTek 6600GT

Permalänk
Medlem

"väldigt insatt", det var ironiskt menat va?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jsl_80
"väldigt insatt", det var ironiskt menat va?

Det får man verkligen hoppas:p

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MrEsso
ok jag är väldigt insatt i det här så gör som jag säger så får du en bra brännare.

Köp tdkbrännare om du har råd annars pioneer, pioneer gäller för övrigt när det gäller dvdspelare å plasmatv å sådant.

dvd- är det bästa formatet så är det bara, men det spelar inte så stor roll när man bränner data, men om du t.ex. ska bränna musik så använd -r

det går vissa rykten om att +formatet är utdöende...

musik på dvd skivor ?

+formatet är bäst.

Visa signatur

"Det är svårt att kontrollera studsar, det kan man inte ens göra i verkliga livet."