Permalänk
Medlem

pixlar på papper

Hejsan!
Jag blir inte riktigt klok på vilken storlek pixlarna får när man skriver ut de på papper? Jag förmodar att dpi-angivelsen på skrivaren inte har att göra med vilken storlek bilderna får eller?
Har en skrivare som klarar att skriva:
"Färgindata: 1200 dpi"
"Färgutdata: 4800x1200-optimerad dpi". Vad betyder igentligen det?

Säg att jag skriver ut en bild på 1600x1200 pixlar på en skrivare med 4800 dpi och skriver sedan ut samma bild på skrivare med 2400dpi..blir det olika storlek på bilderna på pappret?
I ett nummer av "digitalfoto för alla" kunde jag läsa att 300 dpi ger de snyggaste utskrifterna, men att 200 räcker bra åt de flesta... is.f. är ju 1200 dpi nått helt extremt många dpi och 4800 vågar jag knappt tänka på..men varför står det 4800x1200 dpi?
Finns det nånting som heter faktiska pixlar när man skriver ut en bild på papper, eller är det begreppet bara något som används vid bildvisning på bildskärm?

Jag undrar även vad värdet "Vågrät upplösning" och "lodrät upplösning" anger (hittar man under bildegenskaper > sammanfattning) På kodak s45 står det 180 punkter per tum medans det på bilder tagna med en gammal kodak 1,2 mpixel från förra århundradet står 192 punkter per tum. Ännu mer märkligt är att det på bilder från en konica revio 400 står 72 punkter per tum. En sån stor skillnad borde ju synas..men jag kan inte se någon direkt skillnad i bildkvalitet mellan bild på 72 punkter per tum och en med 192 punkter per tum?

Jag har mycket frågetecken kring detta o hoppas att jag ska snart ska få lite bättre hum om detta. Kanske inte blev så lättläst o bra skrivet detta...men men...ni förstår nog mina frågor iaf...
MVH
Andreas

Permalänk
Medlem

Tror du har missuppfattat lite. Det som står på skrivaren är syftar på maximala DPI den kan skriva ut.

DPI = Dots per inch, alltså bildpunkter per tum. Anledning till att du inte kan se skillnad på 72 och 192 är för att skärmen bara visar 72(PC, 96 på mac om jag inte minns helt fel), skillnaden märker du vid utskrift.

Kvaliten på utskriften beror alltså på hur hög DPI:n är på bilden och inte vad skrivaren har som max. Bilden kommer också bli mindre i fysiskstorlek när du skriver ut den med högre DPI då den skriver ut punkterna närmare varandra.

Edit: grammatik och stavfel.

Permalänk
Medlem

ja jag har trixat lite i photoshop nu och där kan man ju ställa in hur många pixlar/tum man vill att bilden ska ha. Väljer man 1200 dpi på en bild på 4 mpixel så blir bilden bara ca som ett kreditkort på pappret. Jag tror det har klarnat ganska bra nu iaf...
För att skriva ut en hel A4 med skrivarens fulla potential, så skulle man alltså behöva en bild på ungefär 14000 x 10000 pixlar...eller har jag tänkt fel? (ca 430 Mpixel alltså)

Permalänk
Medlem

Det låter korrekt. Fast man brukar ligga mellan 300-600DPI vid utskrifter.

Permalänk
Medlem

Den upplösning (dpi) som skrivaren har är ett mått på hur bra den blandar färgerna kan man säga. Varje färgdroppe är alltså 1/1200 tum stor tex. Bilden som ska skrivas ut behöver inte ha högre upplösning än 300dpi. Den faktiska upplösningen som man får ut från skrivaren är ungefär 300dpi, på många skrivare ännu lägre. 300dpi är standard när man trycker saker åxå.

Ända tillfället man behöver mer än om man vill förstora upp det man scannar in. Vill du förstora upp i skala 2:1 bör du använda 600dpi istället, tex.