Permalänk
Medlem

Vad kan ha hänt

Hejsan!
Igår när jag satt vid datorn så märkte jag att min hdd gick ner i varv precis som när man stänger ner den..... men sekunden senare så startade den gång igen. Hörde även att den gjorde likadant när jag låg i sängen. Imorse när jag vaknade så hörde jag samma sak igen, när jag gick ut för att sätta på skärmen så stog det bara att den inte hittade något oprativsystem, men efter en omstart så funkade det igen.

Vad kan detta bero på, hur skumt som helst.

tacksam för svar
//tias

Visa signatur

Athlon64 3200+ |Abit kv8-max3 | Hercules 9800 pro | 2st 200gb seagate s-ata| HyperX 512mb pc3500 | win xp pro | Mx500

Permalänk
Medlem

den håller helt enkelt på att ge upp. rädda det som räddas kan.

har varit med om detsamma ett antal gånger och nu senast(precis innan jul) han jag få hem en ny disk innan den gav sig så jag räddade det mesta.

håll hårt i hatten!

Visa signatur

The more, the merrier! - bränd Athlon 1200..

Permalänk

om du har haft på datorn en längre tid kan HDD blivit för varm om du har otillräcklig kylning i lådan. kolla system-tempen, öppna sidoluckan på datorn och känn på hårddisken om den känns onormalt varm. de flesta hårddiskar klarar en arbetstemp på upp till ca 50c, men det kan variera lite mellan olika märken.

kör med sidoluckan öppen och se om du märker ngn skillnad eller öka luftgenomströmingen med fler fläktar ( in-front + ut bak )

kör även "scandisk" på HDD eller "felkontroll" som finns inbyggt i WinXP verktyg samt ett uppdaterat virusprogram.
kan ev. hjälpa med omfortering av hårddisken / nyinstallation OS.

kan naturligtvis också vara att hårddisken är på "G" att ge upp.

Visa signatur

Intel E6750 - Gigabyte G33M-DS2R - 3x1024mb PC6400 - Integrerad Intel grafik - WD 500GB Sata2 - Benq 1625 - Cooltek 600w- XP sp2

Permalänk
Medlem

Har samma problem med min server, om jag råkar snudda lådan lite så spinner hdn ner och windows fastar, fast det är bara att ge burken en smäll så vaknar den igen.

Visa signatur

CCNP

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av maniak
Har samma problem med min server, om jag råkar snudda lådan lite så spinner hdn ner och windows fastar, fast det är bara att ge burken en smäll så vaknar den igen.

hahaha

Permalänk
Medlem

Kan ju vara att viloläge är på?

Permalänk
Medlem

Nu pajjade min 80gb så jag satte in en 8gb istället. Men jag kommer fortfarande åt alla partitioner..... borde inte dom vara trasiga egentligen.

Visa signatur

Athlon64 3200+ |Abit kv8-max3 | Hercules 9800 pro | 2st 200gb seagate s-ata| HyperX 512mb pc3500 | win xp pro | Mx500

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av poppen
Kan ju vara att viloläge är på?

Nix, det är om jag snuddar burken så spinner hdn ner och jag kan se bilden och röra musen lite.

Visa signatur

CCNP