Permalänk
Medlem

NTLDR saknas

Vad betyder det? har precis satt i ny processor och moderkort i min syster dator, och det står så här när den ska ladda windows, NTLDR saknas.
Någon som vet hur man löser det? vill helst slippa formatera..

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Windows XP klarar inte av att du byter moderkortschipset, därför måste du formatera, alternativt köra en överinstallation/reparation.

Visa signatur

h170i-plus i5 6600 2x8gb ddr3l 850 pro 256gb
Don't argue with an idiot. He will drag you down to his level, and beat you with experience.

Permalänk
Avstängd

^LaM^ stängde av adware på min dator,
Då försvann NTLDR, det är hans version.

NTLDR har alltid haft en tendens att försvinna för mig,
Har hänt 2-3gånger utan andledning.
NTLDR kanske redan var borta innan du började mekka med datorn?

Visa signatur

Att kalla en moderator för nazist var en mindre intelligent sak jag gjort

Permalänk
Medlem

Windows XP klarar visste av att man byter moderkorts chipset utan att NTLDR felet uppstår. Jag böt (utav anledningar vi inte behöver gå in på här) temporärt tillbaks till mitt kort med SIS645 moderkortskrets. I min sign ser ni vad jag bör ifrån.

Jag har därimot haft det där problemet pga när jag installerade en ny sata HD. Av någon anledning så kastades hela jävla boot prioriteringen om. Och inte så att den ville boota från den nya fina sata hd'n. Nej nej, den ville boota från FEL av mina gamla ide hd's. På vilken det inte fanns något operativ. Men då borde man fått det klassiska felet med att det inte går att boota, eller hur? Men inte... DEt märkligaste av allt är att när jag bootade första gången(med sata hd i kopplad + mina ide hd's) på xp skivan så ville den prompt installera operativet på sata hd. Jag valde det och det startade fint några ggr. Sen var det slut på det roliga.

Problemet löstes dock när jag ställde om boot prioriteten i bios...

Men vad jag ville säga är att xp inte alltid börjar gråta bara för att man byter moderkortskrets

Visa signatur

Abit IC7-G, p4 2,6C ghz @ ~ 3,2ghz. Geforce TI4200 128 mb @ 310/550), 2*512 Twinmos Orginal PC3200, SB Audigy Live, 17" TFT*2.
"Love is the delusion that one woman differs from another."

Permalänk

Gå in i bios och sätt på hdd-0 istället för hdd-1 som du säkert har nu i boot.

Visa signatur

You only live once, or do you?