ATI 9800XT vs 5950 Ultra Aliienware ed.

Permalänk
Medlem

ATI 9800XT vs 5950 Ultra Aliienware ed.

Hejsan!

Tror ni att Alienwares 5950 Ultra Alienware Exclusive card lirar lika bra som ett ATI 9800XT i deras burkar, har försökt ringa till dom nu på morgonen för att få svar.

Men vad jag har hört så ska det ofta vara problem med Gf korten.
T.ex att man måste ladda hem drivers etc. jag sitter på modem så det brukar vara ganska jobbigt att kolla mailen typ=)

Aja. Om någon har några synpunkter, vänligen posta.

//Metz

Visa signatur

Who is DasIch?

Permalänk
Medlem

Du måste ofta ladda ner drivrutiner till alla grafikkort. Sen så är ju ett 9800xt vanligtvis bättre än ett 5950.

Permalänk
Medlem

det behövs ju alltid nya drivers. Men, jag har hört att man ofta måste ladda hem patchar just till GF's kort hela tiden. vilket ägare till ATI's kort inte behöver.

Vilket av dessa två kort är mest lämpade för D3 och HL2??

Visa signatur

Who is DasIch?

Permalänk

hur stor pris skillnad är det imellan dem??
tror inte att du kommer märka någon skillnad mellan dem när du spelar D3 eller HL2

Visa signatur

(22:34:04) (+Point04) schakk räknar spelen ett o ett, Blizz^ väger dom :D

Permalänk
Medlem

I Doom 3 är FX kortet bättre än ATi:t men i HL2 är ATi kortet överlägset bättre.

Visa signatur

Gigabyte P35 DS3 -- Intel Core2Quad 8300 @ 3GHz-- XFX 5830 1GB -- Corsair Dominator 4096MB 1066mhz -- Fractal Design Define R2 -- 60GB OCZ SSD - 320GB Samsung -- Fractal Design 550W

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av RattleHead
tror inte att du kommer märka någon skillnad mellan dem när du spelar D3 eller HL2

Mjoho. GFFX har dålig DX9 prestanda och kommer att vara i princip värdelösa gällande HL2, men däremot så är dom bättre på OGL, som D3 e gjort i.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Satariel
"Unfortunately, it will probably be representative of most DX9 games."

Men Doom 3 är ju OpenGl baserat?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Satariel
"Doom has a custom back end."

Huh? Vad menas med det?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mocla
Men Doom 3 är ju OpenGl baserat?

Huh? Vad menas med det?

Han menar "DirectX9-effekter" så att säga. (dvs. hög precision, långa shaders osv.)

custom back end = specialskriven kod bara för en viss produkt.

dvs. om du lirar Doom 3 med ett 9800 pro och ett 5900 Ultra så kommer de inte att utföra samma arbetsuppgiftereftersom Carmack specialskrivit kod bara för nVidias kort

Visa signatur

Från den andra sidan. :)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mothman
I Doom 3 är FX kortet bättre än ATi:t men i HL2 är ATi kortet överlägset bättre.

Vart kan jag läsa om dessa tester? För det var väl med de riktiga retailversionerna som testerna gjordes?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ivanhoe
Vart kan jag läsa om dessa tester? För det var väl med de riktiga retailversionerna som testerna gjordes?

Lycka till att hitta retailversioner av Half Life 2.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Majestic XII
Lycka till att hitta retailversioner av Half Life 2.

Han kommer och predikar för att ATI kommer vara totalt överlägsna, långt innan spelet ens finns.

Permalänk

Det är sant, eftersom ATI har ett samarbete med Sierra, i stil med Nvidia + UT2K3 "Nvidia, the way it's meant to be played."
Vilket i stort sett innebär att spelet blir optimerat till korten från det företaget som betalat mest tillverkar.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ivanhoe
Han kommer och predikar för att ATI kommer vara totalt överlägsna, långt innan spelet ens finns.

Finns gör det ju, men inte retail. Det är ju knappast så att sidorna hittar på allt.