Vad har ni för OVANLIGA datordelar liggande?

Permalänk
Medlem

Ingen som har en 8"-diskdrive forresten? Jag har massa 8"-disketter, men ingen diskdrive :-(.
Man kanske far bygga en egen, borde funka for att lasa data iaf.
Typ lashuvud, ADC, stegmotor och lamplig mjukvara for att dekoda det hela...

Forresten, bara jag som har och anvander en DAT-drive? Nyinkopt WangDAT 12/24GB.

Permalänk
Medlem

Jag har en 386:a från ibm med allt orginal, ingenting är ändrat på den, till och med orginal mus. Det är nåt eget operativ system från ibm(tror jag) där man kan välja mellan att gå in i windows eller dos, och massor av andra funktioner.. YEE!!

Permalänk
Medlem

1 x Vic20
1x C64
2x486 laptop
4x 500 mb scsidiskar (stora som tegelstenar)

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk
Medlem

jag har en ATARI XT-520 med ca 150 tillhörande disketter varav ett i orginalkartång

Visa signatur

Om du någonsin får en bra ide' glöm den!

Permalänk

Hade en terminal från tidigt 80-tal som stått på någon bank...

Har en Vic64 i original-kartong med mkt tillbehör. Var nån gammal tant som vann den på bingo och sen låg den i hennes källare i typ 15-16 år innan jag lade labbarna på den

Har ett gäng Amigor också... Säljer aldrig dessa..

Permalänk
Medlem

En Atari 520 ST på mitt rum med tillhörande diskettstation. Kan tyvärr inte hitta kablarna till den, men de ligger väl nånstans i garderoben.
Storasyskonen hade mycket kul med den

Visa signatur

Jag är född 1991. Jag älskar att skratta.
Har Aspergers syndrom. (surprise surprise!)
Mannen på bilden har fått sig en släng av Cheerios... URP!

Permalänk
Medlem

en Pentium 133 mhzare och lite små andra gammla delar

Visa signatur

Allt-i-allo: MacBook Pro 15" Mid 2015 - 2.8GHz i7 - 16GB Ram - AMD Radeon R9 M370X 2GB
HTPC: Mac Mini Late 2012 - 2.5GHz i5 - 4GB Ram - Skräp GPU
Annat: Flera lekburkar för meck och server
Övrigt: Synology DS213j med 2*WD30EFRX 3TB i SHR

Permalänk
Medlem

Vet inte om det räknas som dator men Comondore 64 som funkar fin fint.. en låda full med spell också

Visa signatur

| MSI Neo Platinum | AMD Athlon64 3000+ | 768MB DDR | MSI FX5900 128MB |

Permalänk

Runt 160MB EDO-Ram.

Visa signatur

Workstation: Intel Core i5-10400 | Gigabyte B460M DS3H | 16GB DDR4 | Geforce GTX1660 SUPER 6GB |
Server: Dell R730xd | Intel Xeon E5-2640 | 64GB DDR3 ECC RAM | Dell VMware vSphere ESXi 6.5
NAS: Synology 212J 2x4TB, Synology 218play 2x4TB | MSMCP CCNA1

Permalänk
Medlem

sitter på en 233 mhzare.. haha. Det är det jag har att komma med iaf. höhö

Permalänk
Medlem

Jag har en Macintosh Classic -84,
En Sun JavaStation me 64m ram...
1mb VGA kort..
hade en dator me 5.25 floppys..
Sega Gamegear

Permalänk
Medlem

Var inte topicen "ovanliga"? Känns rätt kul i min värld när folk tycker EDO-minne, Pentium prollar och C64 är ovanliga.

Permalänk

ovanligt.. det enda ovanliga jag kan komma på är väl att PowerMac 90MHz Desktop kyldes av luftkyld-PELTIER! (har 2 sånna små-skitar liggandes i lådan - plockade av dom innan datorerna slängdes)

Visa signatur

Folding - bad in poker, good in real life

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av anakata
Ingen som har en 8"-diskdrive forresten? Jag har massa 8"-disketter, men ingen diskdrive :-(.
Man kanske far bygga en egen, borde funka for att lasa data iaf.
Typ lashuvud, ADC, stegmotor och lamplig mjukvara for att dekoda det hela...

Forresten, bara jag som har och anvander en DAT-drive? Nyinkopt WangDAT 12/24GB.

du vill möjligen inte köpa 10st dat disketter eller va de heter som är i oöppnad förpackning för 100kr
dom ligger på 2gb st kanske e något o ha ligger bara här o skräpar för mig ärna hehe

Visa signatur

noobie

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bd1155
en fungerade 286 a med urhäftig monokrom skärm.
och en fungerade AST advantage med en Cyrix 586 på 100 mhz.

Wow, en AST 586!? Hade en sådan som min första PC (lever tyvärr inte längre pga ett vådligt minnesbyte). Vilka tider... Kan nog vara den slöaste dator jag haft, men på den tiden brydde man väl sig inte så mkt, kunde man spela Duke3d var man nöjd

Permalänk
Medlem

Jag har en AST Advantage! av någon modell med 66MHz Cyrix 486, 4X CD-ROM, 32MB EDO (72Pin)(uppgraderat från 4MB, gamla stavarna ligger snyggt i ESD-påse), 1,2GB HDD (ej orginal, orginal krashade), 14" Skärm, klarar 60Hz i 800*600 med 16-bit färg, win 95, gammal HP-skrivare (färg). Används fortfarande på skrivbordet!
Dessutom en IBM PS/2 (eller var det en PS/1?) win 3.1 bootar ej, fungerande skärm (färg), matrisskrivare. (datorn ligger undanstoppad )
Två skrivare HP LaserJet 6P (används som min primära skrivare) och en HP DeskJet 870CXi (även den i bruk). Dell 1025HE-trinitron 17" (stavning?), klarar 1024*768 i 100Hz och 1280*XXX i 85Hz.
Pioneer CD-ROM-växlare 24X, tar 6 skivor, SCSI (står i bokhyllan).
Samt en låda med två ISA-ljudkort (båda identiska), SCSI-kort från -93, PCI (fungerar ej i min nyaste dator ), många minnen (mest 72pin SIMM, några 32pin) + en del skräp.
Sen en Compaq presario (400MHz) från -98, men den är väl för ny för att nämnas mer ingående?

Permalänk
Medlem

Kanske inte ovanlig, men det var min första dator: http://www.old-computers.com/museum/computer.asp?st=1&c=19

Permalänk

en helt fungerande bärbar 486a, 2 5,25" floppys

Visa signatur

bygger, reparerar och modifierar kompressoraggregat.
http://phasechange.se/

Permalänk
Medlem

Creative 3D Blaster 1

Visa signatur

Den som moddar först moddar bäst...

Permalänk
Medlem

Vic-20
Commodore 64
Spectravideo (med svensk språkkassett!)
Viktor (kan inte siffran by heart, kan vara 80)
+ otaliga tillbehör och monitorer till ovanstående

Så har jag min förra trotjänare, en fullt fungerande Mactintosh LC3. Jag använder den faktiskt fortfarande emellanåt. Kör gamla Mac OS 3.16 (tror det är sista Mac OS som inte har PowerPC krav) och har otroliga 80MB hårdisk samt 8MB RAM (eller är det sexton? ja, det spelar ingen roll - det räcker till väl).

Jag skulle slängt upp foton på mitt "museum" (eller skrotupplag...), men har faktiskt ingen digitalkamera.

Visa signatur

Allt bra blir bättre med öppen källkod.

Permalänk
Medlem

Hm får se nu.

1st Amiga 600HD/40 som jag använde senast igår
1st Amiga 500
har även skärm och skrivare till amigorna och extra minnen i båda och extra diskettstationer.

En gammal extern scsi disk ser nyare ut än var den är, lite gamla edo ram och allmänt tjafs

Visa signatur

Intel I7 8700K|Corsair H100i V2|Asus Z370-H GAMING|16GB Corsair|ASUS GeForce GTX 1080 Strix|Samsung 960 EVO 256GB|Samsung 840 EVO 500GB|4TB Seagate Barracuda|Fractal Design Define R5|EVGA 750W PSU

Permalänk

en 33mhz bärbar dator med 7" svartvit skärm.........ungefär 11dm tjock!!!!!!! den är asstuff.......

Visa signatur

i5

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pink-screen
en 33mhz bärbar dator med 7" svartvit skärm.........ungefär 11dm tjock!!!!!!! den är asstuff.......

11dm?!? bärbar!?!
11dm=1,1m

Permalänk

Sinclair Spectrum med Gummiknappar

Permalänk
Medlem

Har en IBM Aptiva 266:a som dc-hub

Permalänk
Medlem

Min äldsta fungerande dator är en Spectravideo 838 XPRESS'16. Startade upp den för nåt år sen och den funkade fortfarande.

http://www.geocities.com/museo8bits/svi838.htm

Permalänk
Medlem

Hej,
Ovanliga saker:P
Nasa!
Dom använder ju Intel 8086 i sina styrkretsar för rymdfärjor.

De Ni

Visa signatur