Permalänk
Medlem

Att tänka på innan man graverar?

Har tänkt att, försöka, gravera in något i en bit plexi. Men är det något speciellt man ska tänka på? Ska man tejpa vissa områden? Hur tjockt bör plexit vara? Och hur snabbt bör man köra multiverktyget på? Kör med 30-7918, 30-7919 och 30-7920 från Clas Ohlson i deras Dremel kopia.

Och sist men inte minst, är det svårt? =P

Permalänk
Medlem

Jag tycker att du ska testa, ta någon skräp-plexibit och testa lite.
Det är det bästa sättet att lära sig på.
Locket till dremeln/dremel tillbehören är ett hett tips.

Lycka till!

Visa signatur

Föredetta kanalj.
JohanWJohanWWJohanWWW

Permalänk
Avstängd

tejpa där du ska gravera, gjorde jag och var nog bra det, repar ju plexit så lätt om man slinter lite

och träna på något före som sagt, få in rätt teknik och ta inte i allt för mycket så du far igenom

Visa signatur

"Difficile est satiram non scribere." - It is difficult not to write satire. -Juvenal

Permalänk
Medlem

Är det bara jag som graverar med "sten" verktygen på plexi?

Visa signatur

| shuttle | AMD 1.6 ghz @ 2.08 ghz| 1048 ddr | radion9600 pro | 120gb | 3dmark 01 10265p |

Permalänk
Medlem

Men om man tejpar där man gravererar blir det inte lätt "grötigt" då, eller vad man ska säga? Att lite tejp lossnar här och lite där...sen vet man inte riktigt hur det serut, hehe. Men jag kan testa det iaf

Permalänk
Medlem

hmm jag har "graverat" med dremeln o tandläkarborr ganska mycket och det har funkat bra UTAN tejp.

men som sakt jag tycker att du ska träna på en annan bit ett tag först för det tar ett tag innan man får inte snittsen, om du har ca 4mm plexi så ska du köra ca 1-1.5mm djupt så blir det ganska bra.
ta det lugnt stressa inte då smälter plexit.

lycka till

Visa signatur

Äktenskapet är det enda kriget där man sover med fienden...

Permalänk
Medlem

Så ca 4cm borde vara lagom? Och jag tänkte även på hur många varv/min man bör ha för att det inte ska bli varmt, någon som vet?

Föressten, dörren på mitt Dragon Full Tower är 620 * 430mm. Går det bra med en 25mm kant runt hela fönstret utan att det blir rangligt (Plexit borde väl stabilisera upp det tycker man, men tänkte höra för säkerhetsskull)?

Permalänk

Här har dom en guide om dremling i plexi: http://www.modasylum.com/guides.php?guide=27 och sen finns ju alltid www.metku.net

Visa signatur

AMD Ryzen 3900X, Noctua NH-U12A, ASRock X570 Taichi, G.Skill Trident Z Neo C 64 GB, Samsung 970 EVO Plus 1 TB, Phanteks P600S, KFA2 GeForce RTX 2070 Super WTF

Permalänk
Medlem

Tack, det hjälpte

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av qvertY
Är det bara jag som graverar med "sten" verktygen på plexi?

"graverar inte med dom verktygen direkt men "frostar" ytan med dom de funkar dom fint till.
speciellt nu när man fick 145 Verktygslådan Dremel av bruden o 100blå lysdioder 0 50 rosa från besthongkong

Visa signatur

Game : FD Meshify S2 Blackout, CPU : Intel Core i7 10700K
MB : ASUS ROG STRIX Z490-E GAMING, GFX : Asus RTX2070 Strix.
RAM : Corsair 32GB DDR4 3200MHz CL16
Leksaker: Canon 6D, Canon G7X MKII. DJI Mavic Pro.